2023-04-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vaddå 400 lokförare?

Du citerade fel gubbe. Läs det du citerade igen.

Du ville ju ersätta alla gnälliga lokförare på pendeln? Är drygt 400 som behövs isåfall.
2023-04-18, 18:50
Medlem
Citat:
Vaddå 400 lokförare?

Du citerade fel gubbe. Läs det du citerade igen.

Du skrev att du tyckte att alla skulle få sparken. Personen undrade var du skulle hitta personerna som ersätter de du vill sparka.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det har du förstås rätt i, men hur ofta evakueras det? Som jag förstår det är planen att skicka ut evakuerare akut, när något inträffar

Det är kanske inte vettigt att ha anställda som jobbar heltid, men bara är i aktivt arbete utanför sin kupé 5 procent av tiden?

Det finns flera problem med att snabbt få ut personal till otillgängliga platser när det behövs. Att ha flera personer ombord redan från början är bra. En bättre lösning hade varit att ändra arbetsuppgifterna för tågvärdarna, men behålla de ombord, om man ville att de skulle utnyttjas effektivare.
2023-04-18, 18:57
Medlem
Kinesiska staten ska inte bedriva kollektivtrafik i Sverige, några politiker har uppenbarligen blivit mutade att ge bort svenskars skattepengar till Kina
Förmodligen samma som nu försöker spara pengar åt dem genom att stå bakom dem när de drar in tågvärdar-tjänsterna
2023-04-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Du ville ju ersätta alla gnälliga lokförare på pendeln? Är drygt 400 som behövs isåfall.

Ja som förarna håller på och tokstrejkar hoppas jag de snart ersätts av AI. När en Tesla kan köra själv på motorvägen är det knappast raketfysik att låta ett tåg köra själv med distansövervakning…
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Finns ju många som har elbil. Då kan du lugnt skippa kollektivtrafiken (om man undviker den värsta rusningstrafiken).

Jag är inte en tratt som köper en nyproducerad bil och speciellt inte en begagnad batteriprodukt.
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Märklig inställning du har. Bara följa order, även när du är orolig för människors säkerhet? Nej, självklart säger man ifrån innan något allvarligt inträffar och i värsta fall så vägrar man att utföra arbetet för att uppmärksamma andra om riskerna. Precis det som nu sker.
Det är du som har en ”märklig” iställning som inte kan gilla läget. Och efter ett par kontrollfrågor till ansvarig om din oro inte köper att detta är det som gäller när de svarar att de är medvetna.

Sådana som du är problemet. Att man inte kan acceptera att andra kan fatta beslut om ditt arbete. Att du är den enda som ”förstår” och alla andra är dumskallar.

Det är sådana som du som är problemet. Som inte kan förstå att chefer och ledning har en annan syn på saker som du i botten inte ser eller vill se.

Du äger inte problemet. Det är din chef hela vägen upp till högsta hönset som äger problemet. Som arbetstagare kan man påtala saker. Men sedan är det upp till cheferna att bestämna. När de bestämt är det bara att gilla läget även om man inte höll med.

Så gör man när man ser sig som en del i enorganisation som man tror på.

Vad lokförarna gör är ett tydligt avstånd från hela organisationen och ledningen. Det är därför jag tycker de ska sättas dit hårt och kanske sparkas.

De förstår inte sin plats och roll.
2023-04-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PKsluddret
Kinesiska staten ska inte bedriva kollektivtrafik i Sverige, några politiker har uppenbarligen blivit mutade att ge bort svenskars skattepengar till Kina
Förmodligen samma som nu försöker spara pengar åt dem genom att stå bakom dem när de drar in tågvärdar-tjänsterna

Bra poäng!
2023-04-18, 19:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Så pass.

Jag är ingen förspråkare för AI.

Men detta får mig att längta efter när några rader kod ersätter dessa gnällspikar.
2023-04-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Ja som förarna håller på och tokstrejkar hoppas jag de snart ersätts av AI. När en Tesla kan köra själv på motorvägen är det knappast raketfysik att låta ett tåg köra själv med distansövervakning…

Kommer säkert, men inte på många, många många år, finns absolut inga pengar att investera i det då det knappt finns pengar för att sköta det normala underhållet av befintliga banor och fordon.
2023-04-18, 19:04
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Det är inte det som det handlar om, tar upp emot 800-1000 meter att få stopp på ett tåg, kontaktledning som kan ramla ner och vara spänningsförande.
Det är även rätt mycket enklare att bara tömma en buss än ett tåg, då bussen inte åker i ett spårområde.
Du är ute och cyklar och det vet du.

Bussförare har väldigt mycket svårare arbetsmiljö och trafiksituation än någon spårförare.

Och om olyckan är framme vad bidrar då en tågvärd med?

Vilket är grunden till detta. Svar: inte ett piss.
2023-04-18, 19:07
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Du skrev att du tyckte att alla skulle få sparken. Personen undrade var du skulle hitta personerna som ersätter de du vill sparka.
Men det förklarade inte stolpskottet. Hen bara sköt in siffror utan sammanhang.

Men får jag föreslå? Sparka hela bunten och locka över spårförare från Baltikum.

Då blir vi av med primadonnorna och får hårt arbetande personer.
2023-04-18, 19:12
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Du är ute och cyklar och det vet du.

Bussförare har väldigt mycket svårare arbetsmiljö och trafiksituation än någon spårförare.

Och om olyckan är framme vad bidrar då en tågvärd med?

Vilket är grunden till detta. Svar: inte ett piss.

Jag har själv jobbat som både yrkeschaufför och kört 25m bil och släp i stadsmiljö samt som lokförare på olika typer av tåg. Det är du som inte har en aning om vad du pratar om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in