2023-04-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr13c
Framförallt den rosa väskan. Det tyder på en signal. Leta efter en gubbe i 60-70 års åldern med en råda väska. Det kan vara så att dem plockar han, sen har dem en annan kille med ett betydligt större last som glider igenom.

Dom är homofober där o tåål inte bögar - rosa väskan var signalen till track o superkoll
o då är det ju kört
Citera
2023-04-17, 22:13
Medlem
senhackarens avatar
Den gubben får nog inte uppleva sin 80 årsdag. Inte heller sin 75 årsdag. Fängelserna där nere kan jämföras med koncentrationsläger. Fy fan för att sitta inne där nere.
Citera
2023-04-17, 22:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Inte för att du frågar mig men i inlägget du citerar finns en länk till en Expressen-artikel skriven av Sofia Clason.
Hon har, med hjälp av miniräknare eller annat, kommit fram till att värdet av knarkpartiet är nästan 35.5 Mkr
Hon skriver så.

Edit: Skulle inte Expressen kunna sända ner Sofia Clason till Harare och där på plats låta henne skaffa lite mer kött på benen i denna märkliga story?
Kanske en intervju med mannen själv och med ambassadpersonal? Och med representanter för det zimbabwiska inrikesdepartementet? Och med folket inom CID, de som på flygplatsen drog igång den här cirkusen, de borde väl intervjuas?

Det är Zimdollar, vilket journalisten inte fattade. När man började växla med andra valutor igen, i början av 2019, sattes priset till en usd, men inflationen är fortfarande så hög i Zimbabwe att den nya valutan också har kraschat.

https://cathybuckle.co.zw/the-rtgs-s...ur-us-dollars/

Folk fick se sina besparingar gå upp i rök ännu en gång då de styrande bestämde att besparingarna inte längre var i USD.

Det är ändå något skumt med informationen, då exempelvis kokain kostade 6000 ZWL grammet för ett år sedan. Heroin bör inte ha varit billigare. Sedan prisuppgiften har Zimdollarn också kraschat totalt. Då fick man ca. 105 för en USD, nu får man 960. Dessutom är kursen på gatan den dubbla ungefär, eftersom det råder brist på USD har det återigen uppstått svartväxling.

Kanske var det egentligen så att han hade tre hekto av något, och inte tre kg.

Förhoppningsvis kommer det mer info med tiden.
Citera
2023-04-18, 05:29
Medlem
Värdet beror ju på om det är rent nr 4 heroin (det renaste vita heroinet du kan få tag på, tillverkades i gyllene triangeln innan men nuförtiden är det nog mest meth labb där).

Är det afghanskt nr 3 heroin så är det billigt nuförtiden, smutsigt heroin som går att röka (kallas rökheroin i Sverige).
Citera
2023-04-18, 10:53
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkragen
Tjenis.

Jag är i samma bransch som denna mann. Altså i entrepenör branschen med maskiner inom anläggniing.
Dessutom i samma ålder och från norra Skåne.
Jag känner inte denna mann, men vet vem han är, och han var duktig på att köra maskiner.

Men min uppfatnig är att oftast så är man seriös och medveten om vad som händer i denna värld.
Man sitter till samans och pratar om alt när vi har rast.
Vi brukar ha god sammanhållning inom denna branch.
(Ja, grävning och chaktning. Bandit branchen har jag ingen erfarenhet av, och vill inte ha det iheller.)

Så mycket konstigt han missat hur världen ser ut, och vilka risker det fins.

Som några tidigare sagt, så kanske han blev lurad och indragen i mc-gäng med sina skulder.

För mig helt otroligt att en kollega hamnar i denna situation.

Bara se på bilden av honom, en typisk arbetate inom maskiner. Liknar ingen bandit.

Än en gång mycket konstigt.

Ja jag håller med. Detta är knappast bilden av den klassiska knarksmugglaren. Allt jag ser på bilden är en äldre man som ser synnerligen obekväm ut i situationen. Det är ju som du säger, man pratar om världsläget med sina vänner och bekanta.

Någon har nämnt i tråden att paret hade trasslat in sig i ett pyramidspels-företag, vet inte om det bara är en trådsanning.

Hursomhelst blir man ju väldigt nyfiken på hur det gått från att vara skuldsatt pensionär i Sverige till att hamna i ett fängelse i Zimbabwe...

Många äldre har ju tyvärr fallit offer för olika slags bedrägerier i Sverige de senaste åren. Ofta har det slutat med att den bedragna sitter med skulder. Men att ta det därifrån till att smuggla heroin i en rosa väska i ett Afrika, och sen åka fast... Där finns det en story man skulle vilja höra mer om.
Citera
2023-04-18, 16:08
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
Värdet beror ju på om det är rent nr 4 heroin (det renaste vita heroinet du kan få tag på, tillverkades i gyllene triangeln innan men nuförtiden är det nog mest meth labb där).

Är det afghanskt nr 3 heroin så är det billigt nuförtiden, smutsigt heroin som går att röka (kallas rökheroin i Sverige).

Jag kan inget om sådant, men om han verkligen var på väg till Thailand tyder väl det på att knarket kom någon annanstans ifrån.

Det verkar åtminstone fortfarande exporteras heroin från den gyllene triangeln, och då också från Thailand.

Man kan nog tänka sig att det är lite av en utdragen kamp mellan olika viljor, och produktionen gick ju ner under många år.

Hur som helst är det uppenbart från andra artiklar från Zim att det handlar om Zimdollar. Drogerna är mycket billigare där.

En artikel jag läste skrev att själva Zim är en dålig marknad för sådana droger, och att det mesta som dyker upp på RGM (Mugabes flygplats) skickas vidare till Sydafrika eller Västafrika, och det kan man ju tänka sig att det är mycket lättare att kränga sådant i Nigeria och Sydafrika.

En vanlig drog är rökverk, som de kallar dagga, och det är mycket mycket billigare.

Cyniska zimbabwier säger att gubben glömde att muta.
Citera
2023-04-18, 21:29
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ja jag håller med. Detta är knappast bilden av den klassiska knarksmugglaren. Allt jag ser på bilden är en äldre man som ser synnerligen obekväm ut i situationen. Det är ju som du säger, man pratar om världsläget med sina vänner och bekanta.

Någon har nämnt i tråden att paret hade trasslat in sig i ett pyramidspels-företag, vet inte om det bara är en trådsanning.

Hursomhelst blir man ju väldigt nyfiken på hur det gått från att vara skuldsatt pensionär i Sverige till att hamna i ett fängelse i Zimbabwe...

Många äldre har ju tyvärr fallit offer för olika slags bedrägerier i Sverige de senaste åren. Ofta har det slutat med att den bedragna sitter med skulder. Men att ta det därifrån till att smuggla heroin i en rosa väska i ett Afrika, och sen åka fast... Där finns det en story man skulle vilja höra mer om.

Det är värst i Småland vill jag påstå. Folk där är i realiteten som ryktet; väldigt snåla och giriga. Du kan se 80 åringar, välbeställda, som fortsätter jobba med grävskopan och spaden. Investeringsbedragare riktar ofta in sig på Småland och äldre.
Citera
2023-04-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr13c
Är det någon som betalat borgen är det förmodligen dem. Han har nog inte så många vänner kvar med tanke på allt han lånat. Eventuellt kanske hans bror men det tvivlar jag på..
Jag vill verkligen inte snaska i andras olycka men den här stackars vilsne svenske pensionären, han som på bild står där med sin rullväska nyss gripen av zimbabwiska myndigheter, berörde mig direkt från start.
Varför?
Jo, för att precis allting talar för att mannen har blivit grundligt lurad! Det här är naturligtvis ingen vanlig mula som transporterar tunga droger, även om han i den zimbabwiska publikationen 'hmetro' sades vara en 'mule'. Han har blivit en bricka i ett för oss oöverblickbart spel där bl a landets korruption är en del av bilden och orsaken.

Ang det fetade:
Kan man tolka det du där skriver som att det inte är säkert att brodern skulle vara beredd att hjälpa till nu pga att han tillhör dem som lånat ut pengar till vår f d grävmaskinist och därför är rejält sur?
Senast redigerad av Carinah78 2023-04-19 kl. 11:17.
Citera
2023-04-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexlaxar256
Om jag förstod rätt heter han advokat Kelvin Munyimi, vilket även stämmer med en facebookprofil. Någon kanske känner sig manad att utge sig för att va svensk journalist o se om han har lust o förklara lite?
Det tycker jag kanske inte vore så smart.
Vi vill väl inte att adv Kelvin Munyimi skall störas med amatörmässigt formulerade frågor och slösa sin tid på sånt?

Bättre vore väl då att kontakta reportern Sofia Clason på Expressen, "stjärnan" som ju ändå känner till ärendet? Hon har skrivit om mannen. (Länk i början av tråden).
Be henne göra ett bättre jobb och få till en saklig och belysande artikel?
Försöka se om det går att ev väcka hennes vilja till att uppfylla varje journalists "grundregel och plikt", nämligen: att granska och rapportera.
Hittills har Sofia Clason tyvärr bara slarvat.
Citera
2023-04-19, 14:53
Medlem
Citat:
Vi vill väl inte att adv Kelvin Munyimi skall störas med amatörmässigt formulerade frågor och slösa sin tid på sånt?

Bättre vore väl då att kontakta reportern Sofia Clason på Expressen, "stjärnan" som ju ändå känner till ärendet? Hon har skrivit om mannen. (Länk i början av tråden).
Försöka se om det går att ev väcka hennes vilja till att uppfylla varje journalists "grundregel och plikt", nämligen: att granska och rapportera.

Bra ide det där med att kontakta Sofia Clason.

Ska se om jag kan få hennes uppmärksamhet kring det där med kronofogden.

I samma stund jag skrev kronofogde kom jag på att de kanske lämnar ut vilka han står i skuld till. Offentlighetssverige är ju vitt och brett.
Citera
2023-04-19, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Bra ide det där med att kontakta Sofia Clason.

Ska se om jag kan få hennes uppmärksamhet kring det där med kronofogden.

I samma stund jag skrev kronofogde kom jag på att de kanske lämnar ut vilka han står i skuld till. Offentlighetssverige är ju vitt och brett.
Bra idé att kontakta KFM!
Gissar att fordringsägare inte kan vara skyddade av sekretess, utan att du säkert bör kunna få ut uppgifter på det.
Däremot har ju många myndigheter (motsv) en princip om att inte mejla uppgifter, så antingen får du kanske ringa dem och be KFM:s handläggare att läsa upp vilka fordringsägarna är eller så får du ange vem du är och sedan får du uppgifterna hemskickade i ett brev.
Hoppas jag inte sprider oriktiga uppgifter nu.

OnT: Är msm:s märkliga tystnad/ointresse gällande detta märkliga ärende baserat på att det nu skall visas hårda tag mot knarksmugglare och andra kriminella?
Inga snyftartiklar om en pensionär tydligt inlurad i en fälla längre? Nu är det nya tag, minsann!
Har troikan Kristersson-Strömmer-Åkesson på så här kort tid lyckats förändra journalistiken, så att en stackars ekonomikraschad desperat skåning och som blivit inlurad i en fälla, nu får skylla sig själv?

Klimatfolket får gärna säga att Sverige på senare tid har blivit varmare. Mig tycks det som att det blivit betydligt kallare i Sverige..
Citera
2023-04-19, 17:53
Medlem
Citat:

Det hade såklart varit ännu bättre, om Sofia nu är beredd att gräva lite mer dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in