Citat:
Ursprungligen postat av
Varglig
Utsagan är trivial.
Att saker går är inget argument. Det mesta går. Det går att äta sand t.ex.
Varför behövs folk just inom vården om du menar att det mesta kan automatiseras?
Går det inte att automatisera väsentliga delar inom sjukvård menar du? Utan det behövs till och med mer folk...
I båda fallen handlar det till stor del om att hantera människor.
Var ligger den kvalitativa skillnaden mot tågvärdar?
Möjligt att det går att automatisera mer inom sjukvården inget jag har kunskap om men om det ger en bättre service för patienterna så är det ju bra.
Att det går att köra tåg på ett säkert sätt utan tågvärdar har jag däremot erfarenhet av.
Som jag skrev tidigare så gick det utmärkt att göra även i Sverige innan man började öka kraven på bemanningen.
Oavsett inom vilken bransch man är verksam så måste man ha kundfokus. Som tågresenär vill man ha många avgångar, punktlighet och ett attraktivt pris.
Någon tågvärd som ropar dörrarna stängs är enormt långt ned på listan.
När tågvärdarna dessutom uttalat inte skall hjälpa till att hålla ordning då de inte är väktare så försvinner även den nyttan för kunden som de eventuellt skulle ha.
Hade de varit gratis och om de inte genom att vara sena till sina pass orsakat tågförseningar så kunde de kanske gå an.
Men som det är nu är de onödiga och det är enkelt att se varför operatörer runt om i världen avskaffar dem.
Inte minst då de orsakar lägre punktlighet något som ligger högt på kundernas priolista.