Ett litet påpekande, det jag fetat nedan...
PeKr uppger att han "följande dag" (oklart om det är söndag eller måndag) körde PU till sjukhuset för att hämta PUs bil, som var en Camry. Denna bil passar inte in på en vit liten opel. Dessutom försvann föraren mot Lockerud, vilket skulle innebära att PU körde.
Samtidigt säger PeKr att han inte såg PU på flera veckor sedan han försvunnit från lägenheten på morgonen, så berättelsen om bilen vid sjukhuset passar inte med övriga berättelsen.
Man kan också fundera över SuEk som hela tiden var i sovrummet, men som kunde se PU genom öppen dörr till sovrummet i ett helt annat inlägg är den som öppnade ytterdörren... Ytterdörren gick knappast direkt in i sovrummet...
PeKrs beskrivning fungerar därför som ett smörgåsbord. Man kan plocka till sig saker och bygga ett case mot PU, men man kan inte servera allt på samma tallrik utan att det skär sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Det är ett jäkla öde som Helena råkar ut för när hon råkar vara hemma en tid efter långa resor för att spara ihop mer pengar till nya och så blir hon mördad i sin egen lilla hemstad.
Betänker man PU som gärningsman så kan man argumentera i riktningen att detta var ett dopingrelaterat dåd. Blandat med alkohol som vi alla vet så kan detta utlösa särskilt våldsamhet mot kvinnor. Anabola som är mycket kopplat till testosteron och sexualiteten. Att som PK ungefär sade: "PU var starkare än sitt eget bästa, som tre män."
Om man tittar på hur detta brott gick till, helt nära Helenas hem är ju bara det en galen handling. Ett oplanerat dåd utfört av en omdömeslös yngling, om man så vill. PU var nyss fyllda 20 år vid tidpunkten. OM han hade gjort detta, så borde han nog haft nog nykter person med sig, som av bara farten blev inblandad och som var klar i skallen. Han som körde. Jag tror här på JF som förstahandsalternativ.
PU skall alltså ha varit inne på Stadt enligt han själv och hälsat på Helena i baren. Där är då första kontakten denna kväll. Sedan efter Stadts stängning är det mer oklart vad som händer. PU säger att han "minglar" på stan här i c:a 2 och en halv timme. Om vi betänker att han skall göra detta brott emellan Stadts stängning och när han ställer sig i taxikön blir det en hel omöjlig tanke om vi ser till det besök han gjorde hos PK och SuEk vid c:a 6:00, riven ,blodig och ångestfylld på jakt efter alibi.
Han kan aldrig i det tillståndet ställt sig i taxikön vid cirka 4:30, språkat med tjejerna och åkt med JJ i en taxi. Om vi tänker oss att denna taxin åker till JJ och släpper av dem båda. PU går sedan upp till PK, men här är även tiden också felande, då behöver nog PU vänta ett bra tag innan han går upp till PK. PK säger dessutom detta: (rednecksvedala2) #8238 på s. 687, att : "Sen från Jess*ca behöver man inte gå genom mina buskar på baksidan, inte en chans. sen har jag gått igenom dom buskarna till tomm. Bran..100 tals gånger utan att fått en rispa på mig. Du är ute på hal is."
Nej, om PU är gärningsmannen så kan han aldrig stått i någon taxikö: rufsig, blodig och ångestfylld helt otänkbart. Utan då är detta påstådda taxiköande helt påhittat samt taxiresan. Helt klart. Det som ändå kan stämma är att PU kan ha gått över till JJ efter att han varit hos PK på morgonkvisten. Han försvann ju tidigt från soffan hos PK, han kan då ha gått över till JJ strax efter. Då var han ju tvättad och ren med nya kläder som han fått låna av PK, men med en sprucken läpp och rivsår vad jag antar kvar.
Det kanske är så här istället då att när PU kommer ut från Stadt så ser han JF som skall hämta SuEk och PK , men dessa syns inte till då. PU säger att JF skall köra hem honom till Bråten, på vägen får de syn på Helena. De följer efter henne för att PU är full, har ett intresse av Helena och är på och vill snacka. Detta vet vi ju alla är inte något konstigt i sig när man har lite innanför västen. Är de på Ekuddenvägen då och Helena vill bort från dem kanske hon springer upp i skogen på stigen och PU efter. JF kör runt till lekplatsen på cykelvägen, för han bor i området (Södra Kolarestigen 61) och känner till denna mycket bra.
Vad gäller båt för dessa herrar så bör helt klart PUs föräldrar(båda var ursprungligen från Stockholm för övrigt) haft båt då han sagt att han åkt mycket vattenskidor när han bodde hemma. PU själv kan även haft båt. Vad gäller JF så kan han haft båt, inte omöjligt. Kan han haft tillgång till båt rentav av vid småbåtshamnen bakom Bronsåldersvägen ? Kanske möjligt.
PK pratar om Sandviken som ett tänkbart ställe där PU kunde varit i så fall och även Sjöängen (Viking711). Jag tror att dessa ställen är starkt misstänkta. Det som talar emot BW som GM, i just den bemärkelsen är att han nämner just Sandviken i artikeln, som ett ställe dit dessa GM kan ha kört mot. Då grundar jag det på att man som GM inte nämner ens vart man varit, OM vi då gör antagandet att GM varit just vid Sandviken.