2023-04-18, 11:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Och kopplat till ordet "undergång"?

Ena partens undergång är väl exempel som kejsardömet japan efter 1945. Finns massor av maktfaktorer och riken som slutat existerat efter krig.
Citera
2023-04-18, 11:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ena partens undergång är väl exempel som kejsardömet japan efter 1945. Finns massor av maktfaktorer och riken som slutat existerat efter krig.

Hade du varit phsyci, så hade undergång varit = kärnvapenkrig och världens undergång.
Härav min fråga. Kan inte tolka/veta vad dina innersta tankar.
ryss-lands undergång kan jag leva med.
Citera
2023-04-18, 11:07
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ryska presidentval är verkligen ospännande. Det enda frågetecknet är väl om kreml beslutat att puttler vinner med 89 eller 91% av rösterna. Men effektiva är de, ingen behöver rösta och ingen behöver räkna rösterna då både resultatet och valdeltagandet satts på förhand efter noga övervägande. Pinsamt för barnamördare v.puttin att han måste fuska trots att han är den enda kandidaten.

Han fick iaf en skön mindfuck av Xi när de möttes, när Xi drog upp presidentvalet.
Citera
2023-04-18, 11:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Ryska presidentval är verkligen ospännande. Det enda frågetecknet är väl om kreml beslutat att puttler vinner med 89 eller 91% av rösterna. Men effektiva är de, ingen behöver rösta och ingen behöver räkna rösterna då både resultatet och valdeltagandet satts på förhand efter noga övervägande. Pinsamt för barnamördare v.puttin att han måste fuska trots att han är den enda kandidaten.
Det är troligare att man byter eller kuppar in en ny ledare under en mandatperiod än att något revolutionerande händer i ett presidentval. Kravet på nästa ledare är väl att han (också) har goda kontakter inom säkerhetstjänsten. Patrushjev, t.ex. Han är dock ännu äldre än Putin.
Citera
2023-04-18, 11:14
Medlem
raskenss avatar
Amerikansk stridsvagnsbesättning sågar den ryska T-90 vid fotknölarna.

https://twitter.com/_captain_kaos_/status/1648058015151542273?s=20
Citera
2023-04-18, 11:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Hade du varit phsyci, så hade undergång varit = kärnvapenkrig och världens undergång.
Härav min fråga. Kan inte tolka/veta vad dina innersta tankar.
ryss-lands undergång kan jag leva med.

Vi kan inte dra slutsatser kring effekter av ” Rysslands undergång” det är ju det vi alla är ganska överens om är skrämmande. Jag konstaterar mest objektivt kring detta. Det är vad det är.
Citera
2023-04-18, 11:25
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Putin verkar ha gett upp tanken att kunna få nått som ser ut som en seger med sig genom ett fredsavtal. Jag tycker det är tydligt att han försöker få till en låst konflikt likt den i Korea. Inget fredsavtal, bara ett vapenstillestånd där fronten blir en tillfällig gräns.

Att Ryssland blir slutet från omvärlden och Putin blir en marionett till Kina precis som Kim Jong verkar han acceptera så länge som han får vara kvar vid makten.
Så sant. Vladimir Putin offrar villigt landet han säger sig värna för att hålla sig kvar vid maktens grytor. Varenda ryss borde resa ragg vid tanken på vad Putin gör mot moderlandet Ryssland. Skrämmande är Putins inrikes trupper om 170 -180 000 soldater som genom ett sofistikerat förtryckarsystem upprätthåller brottslingarnas tid kvar vid grytorna. Det ryska samhället är så i grunden byggt av en korrupt-våld-lögn-kultur att rysslands enda räddning är en revolution.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryska_federationens_inrikestrupper
Senast redigerad av Taggad 2023-04-18 kl. 11:58.
Citera
2023-04-18, 11:25
Medlem
attogs avatar
Citat:
Vi kan inte dra slutsatser kring effekter av ” Rysslands undergång” det är ju det vi alla är ganska överens om är skrämmande. Jag konstaterar mest objektivt kring detta. Det är vad det är.

Undergång kan vara många saker. Beroende på var på åsiktsskalan man befinner sig.
Från att ryss-land förlorar och drar sig tillbaka, via skadestånd och Haag m.m. till att hela RF upplöses och Putin hamnar i gulag i ett fängelse.

Så "undergång" behöver i mina ögon inte vara så fruktansvärt, medans ex Peskov och Lavrov skulle uppfatta minsta eftergift som värdens totala undergång.
Citera
2023-04-18, 11:31
Medlem
Ryzzarnas krigsbrott hitintills.
Intressant förteckning av BBC

Ukraine conflict: What war crimes is Russia accused of?
Published

"Mass burial sites have been found in several parts of Ukraine previously occupied by Russian troops, including some holding civilian bodies showing signs of torture.

In April 2022, more than 400 bodies of civilians were found in Bucha, a town on the outskirts of Kyiv
In September 2022, 450 bodies - mostly of civilians - were found in mass graves in Izium, in Kharkiv region
President Volodymyr Zelensky has said Russian troops could have committed more than 400 war crimes in the Kherson region while it was under their occupation from March to November 2022
In March 2022, Russian forces carried out an air strike on a theatre in Mariupol which was being used as a refuge for children
A hospital in Mariupol was also struck in March last year"

Några exempel:

https://www.bbc.com/news/world-60690688
Citera
2023-04-18, 11:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Allt detta lidande skulle enkelt kunna undvikas om bara Ryssland drar tillbaks alla sina trupper. Case closed.

Ja absolut. Då skulle man kunna övervaka området och ha observatörer där. Jag tror inte storskaliga etniska rensningar skulle ske på Krim om Ryssland kommunicerar att de drar tillbaka sina trupper. Men jag tror inte de kommer att göra det.
Citera
2023-04-18, 11:48
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Undergång kan vara många saker. Beroende på var på åsiktsskalan man befinner sig.
Från att ryss-land förlorar och drar sig tillbaka, via skadestånd och Haag m.m. till att hela RF upplöses och Putin hamnar i gulag i ett fängelse.

Så "undergång" behöver i mina ögon inte vara så fruktansvärt, medans ex Peskov och Lavrov skulle uppfatta minsta eftergift som värdens totala undergång.

Det har du rätt i men oavsett nivå finns stora risker som är omöjliga att överblicka det är ju kärnan i problematiken kring ena partens ” undergång” nu i detta krig.
Citera
2023-04-18, 11:53
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det har du rätt i men oavsett nivå finns stora risker som är omöjliga att överblicka det är ju kärnan i problematiken kring ena partens ” undergång” nu i detta krig.

Du kan sova lugnt i frågan, med förvissning om att varken du, jag eller någon annan på detta debattforum, kan påverka sakens utgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in