2023-04-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Nej är rubriceras naturligtvis som mord. Med tanke på att hon har erkänt stora delar av händelseförloppet men nekar till uppsåt. Hon säger bara att hon tryckte en gång hårt på halsen, men rättsmedicinska säger att det måste ha rört sig om minuter med hänsyn till skadorna. Så jag har svårt att se annat än att hon döms för mord, frågan är bara om hon får livstid eller tidsbestämt. Gissar att hon får 16-18 år pga ålder, tidigare ostraffad och inga tortyrliknande inslag, styckning etc.

Medhjälparen är mer oklar, är nyfiken på domen mot henne. Gravfridsbrott är ju givet men att de ska anses vara ställt utom rimligt tvivel att de agerat gemensamt och i samförstånd & att hon också åker för mord är jag mer tveksam till. Är såklart försvårande att Maja har några rivskador eller så, rimligtvis hade hon haft det om hon agerat ensam men är trots det osäker på om det anses helt säkerställt. Tycker inte att det framgick att det lades så mycket tid på den aspekten i rättegången, avsaknad av DNA under Toves naglar etc. vilket brukar finnas i liknande situationer mellan relativt jämnstora personer

Förlåt läste slarvigt ser nu att du endast frågade om J, svar: nej är inte alls säker på det. Håller med dig, men mycket talar ändå för att hon måste ha deltagit till den grad att hon möjliggjorde genomförandet
Citera
2023-04-18, 00:43
Medlem
När man tänker på det, likgiltighets uppsåt mm...
Bara att fälla någon inne på en även liten toalett känns ganska farligt isej, ibland porslinshandfat och toalett mm... redan där är ju JJ ganska likgiltig vad som händer TT, kanske tillochmed var hennes tanke att det ibästa fall kunde sett ut som en olycka.
Då skulle jag även kunna köpa att hon faktiskt hade en plan på väg till lägenheten, för att strypa någon i sin egen lägenhet känns ju verkligen som en plan b och inte speciellt genomtänkt
Senast redigerad av anteanti 2023-04-18 kl. 00:59.
Citera
2023-04-18, 00:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Förlåt läste slarvigt ser nu att du endast frågade om J, svar: nej är inte alls säker på det. Håller med dig, men mycket talar ändå för att hon måste ha deltagit till den grad att hon möjliggjorde genomförandet

Du skriver "mycket talar ändå för", vilket inte räcker för att fälla någon för mord. Men min fråga blir ändå - Vad, rent konkret, anser du att det är som är bevisat när det gäller att hon måste ha deltagit till den grad att hon möjliggjorde genomförandet?
Citera
2023-04-18, 00:59
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Men J berättade väl för M i bilen dagen efter att hon hade strypt T, enligt M?

Oj, var det så? Minns inte att M uppgett det i förhör innan FL gått ut med det. Säker på det?
Citera
2023-04-18, 01:06
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
När man tänker på det, likgiltighets uppsåt mm...
Bara att fälla någon inne på en även liten toalett känns ganska farligt isej, ibland porslinshandfat och toalett mm... redan där är ju JJ ganska likgiltig vad som händer TT, kanske tillochmed var hennes tanke att det ibästa fall kunde sett ut som en olycka.

Jo farligt att fälla någon så denne ramlar handlöst på badrumsgolvet - T fick ju också ett 3 cm långt sår i bakhuvudet.
Dock fanns det inget handfat i badrummet, inte heller någon dusch eller något badkar.
Var under renovering - fanns endast en toa-stol, vattenslang liggande på golvet, väggfasta hyllor längst in och några nedmonterade vita duschdraperistänger som låg på golvet utmed väggen.

Sista bilderna i bildserien här är fotografier från badrummet och karta över JJ lägenhet.

https://imgur.com/a/4XwJ91f. ( tack för bilderna ”Fibonaccital”)
Citera
2023-04-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo farligt att fälla någon så denne ramlar handlöst på badrumsgolvet - T fick ju också ett 3 cm långt sår i bakhuvudet.
Dock fanns det inget handfat i badrummet, inte heller någon dusch eller något badkar.
Var under renovering - fanns endast en toa-stol, vattenslang liggande på golvet, väggfasta hyllor längst in och några nedmonterade vita duschdraperistänger som låg på golvet utmed väggen.

Sista bilderna i bildserien här är fotografier från badrummet och karta över JJ lägenhet.

https://imgur.com/a/4XwJ91f

Jaha ok, nej då känns det mindre troligt kanske, Inget kakel heller, fortfarande farligt men ja... släpper den tanken
Senast redigerad av anteanti 2023-04-18 kl. 01:14.
Citera
2023-04-18, 01:15
Avslutad
när kommer domen om vad straffen blir?
Citera
2023-04-18, 01:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av urgentmessage
På onsdag kommer domen

Borde bli livstid på JJ!!
Citera
2023-04-18, 01:18
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Borde bli livstid på JJ!!

Onsdag klockan 14:00 tyckte jag de sa.
Citera
2023-04-18, 01:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
1 Rättsläkarens uttalande tar inte hänsyn till övriga faktorer som ligger utanför skadebilden. T.ex sparkljuden eller agerandet före och efter mordet.

1.Om RL sagt att det krävdes att en höll fast armarna medan den andre ströp för att de inte skulle få avvärjningsskador hade vi inte haft någon diskussion. Då hade Ms deltagande varit givet.

Nu sa hon inte det utan menade att båda scenarierna var möjliga. Det är den bärande orsaken till tveksamhet.

Här är första givna förutsättningen, dvs frågan är helt öppen. Det krävs annan bevisning för att kunna dra slutsats runt Ms deltagande.

Citat:
2 Det är enbart M s berättelse om hur jobbigt det var. Även J berättar hur jobbigt det var att bära.

Vad J anser om sin fysiska ansträngning har ingen bärighet för Ms delaktighet i mordet, men det ger en fingervisning om efterspelet och Ms "tvång" att bära. Om det inte varit så jobbigt för J hade M inte behövt hjälpa till.

M föreföll genuint starkt psykiskt tagen av ljudet då J släpade T i gruset, men att det skulle överträffa en döende T har jag svårt att tro. Det är dock en bedömning utifrån mina preferenser.
Kanske M är hyperöverkänslig för vissa ljud och därför reagerade så känslofullt.

Citat:
3 Den punkten får du gärna utveckla. Hängde inte riktigt med där!

3. J berättade utförligt om fällningen, hur hon höll och hur T föll, var T slog sig och att hon sparkade på/mot (har läst båda varianterna) J. Sedan blev det tumult och J kunde/ville inte beskriva ingående men hade fortfarande flyt i berättandet fram till och med Ts spark I väggen så att de förflyttades.
Därefter blev det hack i maskineriet. M försökte ta bort Ts händer, hon var med, hon tog bort Ts händer, hon var med...

Oflytet J hade då hon berättade om Ms deltagande stack ut.

Citat:
4 J Beskriver ju att M kommer in direkt efter att T tagit stryptag. Vad säger J ska ha hänt innan M hoppade in i bilden?

J nämner inte M med ett ord under fällningen, fallet, då J sätter sig på T eller sparken i väggen, inte var M befann sig eller vad hon gjorde. Inte förrän positionen var bytt dök M upp som gubben i lådan och försökte ta bort Ts händer från Js hals.

Citat:
5 Ja, det är en öppenbar lögn. Allt J sagt ska givetvis granskas och där möjlighet finns, kompletteras med stödbevisning.

Citat:
6 Det är M s redogörelse av situationen. J s version ser helt annorlunda ut. Där var J och M samspelta om att misshandla T och behövde då låtsas att allt var frid och fröjd.
Selektivt minne. 😉
Sa J att de kommit överens om att låtsas att allt var frid och fröjd?
Jag får försöka leta upp och läsa det igen.
Sedan blir det en trovärdighetsfråga.

Jag har sett M som mest trovärdig för att hennes lögner var först deras gemensamma story och därefter för att skydda sig - fram till mobilrörelserna vid tiden runt mordet. Dem förstår jag inte.

J däremot ljög om både stort och smått och helt omotiverat. Där fanns inget system, vad jag kunde se, vilket gjorde lögnerna mer svårupptäckta i många fall. Hon föreföll slug och beräknande.

Det innebär alltså att min bedömning av deras trovärdighet hänger troligtvis på min oförmåga att hitta och tolka Js lögner. Det kan vara bedrägligt, men något måste jag ha att gå efter.
Citera
2023-04-18, 01:28
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
1.Om RL sagt att det krävdes att en höll fast armarna medan den andre ströp för att de inte skulle få avvärjningsskador hade vi inte haft någon diskussion. Då hade Ms deltagande varit givet.

Du kör fullt ut på appealing to authority va?

Med tanke på att så som det är beskrivet hur JLJ ska ha suttit för att hålla fast Toves armar så är det mer eller mindre omöjligt... att hon inte skulle ha fått skador på sig då Tove med stor sannolikhet skulle fått loss armarna...
Citera
2023-04-18, 01:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om hon är skyldig till mord så är det beteendet fullt logiskt. Dom flesta hade gjort samma sakt.

Men inte om det är som hon själv säger. Oskyldig till mord och mer eller mindre tvingad att bära kroppen. Då hade nog dom flesta berättat precis hur det låg till samma minut man kom hem. Annars i första polisförhör när man blir medveten om att man riskerar ett långt fängelsestraff.
Njä. Jag tror att Js makt över henne och hennes eget förnekande bromsade.

Jag inbillar mig att om hon under rättegången blivit förhörd bakom stängda dörrar hade mer av sanningen kommit fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in