2023-04-18, 09:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Tänk om Ms delaktighet var det som var avgörande för mordet på T?

Om hon istället valt att hjälpa TT så hade hon levt idag?

2 mot 1 avgjorde striden.

Hennes val måste få konsekvenser.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-18 kl. 09:57.
Citera
2023-04-18, 09:59
Avslutad
Maja är totalt opålitlig i sina förhör. Hon fortsätter ljuga och ljuga. Detta är från förhöret den 6/12, när hon för första gången erkänner att hon varit med och dumpat kroppen och att hon alltså vet att Tove dött i lägenheten:
Citat:
F: Nej. I det här första skedet då när du låg i sängen där sen har ju du, ja förresten fortsätt att
berätta, du gick och lade dig och sov i sängen, vad hände sen?
M: Eh, sen så vaknar jag, jag mår illa och så där så jag går ut till köket där Johanna och Tove
sitter och säger att jag mår dåligt och så, ja går in på toaletten, ja ramlar där inne och börjar ja
spy typ direkt. Kravlar mig till toan, spyr i toan. Johanna kommer in och hjälper mig att torka
upp spyorna.
Så trots att hon har berättat att Tove är död så håller hon fortfarande fast vid kräkhistorien och ramlingshistorien! Bara lögner!

Samma förhör 6/12, när hon fortsätter sin historia om hur hon ramlar på toaletten och passar nu in dunsen som grannen hörde till att det fortfarande skulle vara hon själv som orsakar den:

Citat:
F: Okej ja men då är vid med. Och när du kom och ställer dig här och säger att du mår dåligt,
vem vänder du dig till och säger det? Vem pratade du till så att säga?
M: Eh, till Johanna.
F: Okej sa Tove någonting i det läget?
M: Inte som jag uppfattade det.
F: Nej sa Johanna något?
M: Eh, ja hon sa väl typ, okej, eh, ja någonting, ja någonting i den stilen.
F: Mmm och sen gick du till toaletten?
M: Mmm.
F: Ja och sen sa du, vad var det som hände meddetsamma när du kom in på toa?
M: Va, vad sa du?
F: Vad var det som hände när du kom in på toaletten?
M: Eh, ja jag ramlar och börjar spy efter det.

F: Ja. Eh, du vet ju att för det har vi ju pratat om förut att det påstås att ska ha varit en duns.
F: Ja när du ramlar, hur låter det?
M: Eh, ja jag vet inte riktigt.
F: Nej. Tycker du att det låter när du ramlar?
M: Ja det skulle jag säga.

F: Det gör det?
F: Så den duns som grannarna har reagerat på, kan det vara din duns?
M: Ja det skulle kunna vara det.

BF: Har du uppfattat att det har ringt eller knackat på dörren?
M: Nej.
BF: För grannen kom ju upp och knackar eller ringer på dörren, jag vet inte vilket. Har du
hört det tidigare?
M: Va? Hur menar du?
BF: Grannen som bor under kommer upp till Johannas lägenhet. Antingen ringer han på
dörren eller knackar på dörren. Har du uppfattat det?
M: Nej jag uppfattade inte det.
BF: Men du kände till det sen tidigare?
M: Ja.
BF: Att vi har berättat det för dig?
F: Men din bild är att det som låter när du trillar det skulle kunna vara en duns som man
reagerade på, som grannen reagerar på?

Och i förhöret den 21/12, 2 veckor efter detta förhör där hon låtsas att hon har berättat sanningen, håller hon fortfarande fast vid lögnen att hon har kräkts:
Citat:
BF: Brukar du göra så om du har varit ute t ex på Nöjet, brukar du lägga kläderna för tvätt då
eller var det något annorlunda den här gången?
M: Det är lite olika. Ja.
F: Mmm. Så det är lite olika, så vad var det som gjorde att du lade dom i tvätten den här
gången?
M: Spyorna.

Hon är faktiskt en inpiskad lögnare och trovärdigheten är noll. Det går inte att sminka över detta faktum.
Citera
2023-04-18, 10:03
Avslutad
Maja påstås ju vara så förstörd efter mordet. Så hur agerar hon på morgonen då, enligt sina egna ord?

Citat:
F: Okej. Mmm. Och sen säger du att du gick och lade dig. Men sen sa du också att du höll på
med din mobil lite, vad var det du gjorde på mobilen?
M: Eh, men jag spelade och skickade snaps.
F: Okej till vem skickade du snaps på morgonkröken där?
M: Jag kommer inte ihåg exakt vilka det var men jag skickade snap till Johanna i alla fall.
F: Vad var det för snap du skickade till Johanna?
M: Nej alltså det, eh, så här bilder, alltså bilder på mitt ansikte typ.
F: Var det bilder som du tog då på morgonen eller var det gamla bilder du skickade?
M: Nej alltså, eh, alltså på snap så kan man ha dagar med varandra så och ja man kan gå in
och liksom snappa om man har tråkigt och då skickar man bara bilder till varandra på vad
som typ.
F: Okej. Så du skickade bilder på dig på ansiktet typ till Johanna?
F: Fick du några snap?
M: Ja vi skickade fram och tillbaka.
F: Ja. Och hur många skickade du och hur många fick du av Johanna? Också en svår fråga.
M: Eh, kanske fem.
F: Var det du som kanske skickade fem?
M: Vardera. Alltså man skickar, alltså man skickar och sen så efter den andra då skickar den
och sen så, ja så.
F: Okej fram och tillbaka, fram och tillbaka?
F: Och hur skulle du beskriva stämningen i de här snapen som ni skickade till varandra där du
och Johanna?
M: Ja. Alltså inget speciellt.
F: Inget speciellt?
M: Nej.

F: Nej, var var Johanna när du fick snap från henne?
M: Eh, hon var hos sin mamma.
F: Hos sin mamma. Mmm. Och hur länge pågick detta att ni liksom skickade meddelande till
varandra eller snappade till varandra?
M: Max en halvtimme kanske.
F: Okej och utöver det så spelade du sa du?

Stämningen var "inget speciellt"! Kan det sägas tydligare? De är oberörda bägge två.
Citera
2023-04-18, 10:04
Medlem
Angående att döma även M för mord på grunden att de begått gärningen tillsammans och i samförstånd kräver att hon får anses ha "agerat som ett led av en gemensam brottsplan". Jag är osäker på vilken vikt domstolen kommer lägga vid att hon uppger att hon varit rädd för J och känt sig tvingad t.ex. vid förflyttandet av kroppen. Om de anser att det är bevisat att hon höll händerna i dödsögonblicket måste ändå hennes individuella uppsåt bedömas för att hon ska dömas som medgärningsperson för mord. Uppsåtet prövas individuellt och måste bevisas för både J:s handlingar och hennes egna.

Troligen, om de kommer fram till att hon inte sov utan deltog i gärningen, kommer hon att kunna tillskrivas ett sådant uppsåt speciellt med hänsyn till agerandet efter när grannen knackade på osv. Om hon endast var rädd för att J skulle skada även henne om hon inte hjälpte till hade hon möjlighet då att ta hjälp av grannen eller ringa polis/lämna lgh när J var på mcdonalds.
Citera
2023-04-18, 10:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Jag tror att det är högst troligt att J känt ett tydligt psykologiskt stöd av M i att hämnas på T, som varit avgörande för händelseförloppet. M har ju själv sagt att hon velat stå upp för J och känt att J har blivit orättvist behandlad av gemensamma kompisar, M har varit med och försökt konfrontera T en gång när hon var hos sin pojkvän, utan att Johanna ens själv var med. T har också till sin tränare nämnt vid ett tillfälle att hon är rädd både för J och M.

Sen tror jag att M även hjälpt till rent fysiskt i badrummet, men jag tror att det psykologiska stödet är det som gör att J initierar händelsen.
Citera
2023-04-18, 10:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men nu förvanskar du sanningen.

När Js historia är att T lämnar lägenheten levande så ja, då uppger hon att hon själv och T sitter i köket och pratar medan M sitter i vardagsrummet. Del i den historien är ju att M dyker upp i köket och säger att hon mår illa, varpå T lämnar och J tar hand om M som ramlar i badrummet.

Det är ju en del i den första lögnen att säga att M är i vardagsrummet. När hon sen erkänner att T aldrig lämnade lägenheten levande och att M aldrig mådde illa så korrigerar hon hela historien. M satt aldrig i vardagsrummet.

Vad är det för fint du pratar om?
Ja, jag har tydligen blandat ihop versionerna, men inte med avsikt.

Med finten menar jag Js "tyvärr", vilket jag ser som ett utstuderat sätt att undergräva Ms trovärdighet. En subtil antydan i förbifarten om att hon är ledsen för Ms skull att M deltagit.

Jag kan förstås lagt in mer i ordet tyvärr än vad J avsåg, men det lät lurt.
Citera
2023-04-18, 10:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud12345
Angående att döma även M för mord på grunden att de begått gärningen tillsammans och i samförstånd kräver att hon får anses ha "agerat som ett led av en gemensam brottsplan". Jag är osäker på vilken vikt domstolen kommer lägga vid att hon uppger att hon varit rädd för J och känt sig tvingad t.ex. vid förflyttandet av kroppen. Om de anser att det är bevisat att hon höll händerna i dödsögonblicket måste ändå hennes individuella uppsåt bedömas för att hon ska dömas som medgärningsperson för mord. Uppsåtet prövas individuellt och måste bevisas för både J:s handlingar och hennes egna.

Troligen, om de kommer fram till att hon inte sov utan deltog i gärningen, kommer hon att kunna tillskrivas ett sådant uppsåt speciellt med hänsyn till agerandet efter när grannen knackade på osv. Om hon endast var rädd för att J skulle skada även henne om hon inte hjälpte till hade hon möjlighet då att ta hjälp av grannen eller ringa polis/lämna lgh när J var på mcdonalds.
Om det var rädsla för J som hindrade henne från att agera så skulle hon väl knappast ligga och snappa avslappnat med henne ett par timmar efter mordet.
Citera
2023-04-18, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, jag har tydligen blandat ihop versionerna, men inte med avsikt.

Med finten menar jag Js "tyvärr", vilket jag ser som ett utstuderat sätt att undergräva Ms trovärdighet. En subtil antydan i förbifarten om att hon är ledsen för Ms skull att M deltagit.

Jag kan förstås lagt in mer i ordet tyvärr än vad J avsåg, men det lät lurt.
Ja, det läggs in väldigt mycket mening i ett ord när J yttrar det. Men vad anser du om meningen i Ms uttalande att det inte är något speciellt i luften när hon och Johanna ligger och snappar med varandra efter mordet och efter att ha dumpat kroppen? Samma som alltid, liksom? Känner du någon vibb av det?
Citera
2023-04-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

exakt, tror inte ett skit på att mh käänt sig hotad av jj. Jj hade lixom inte kunnat ge mh stryk i den situationen heller så fattar inte. Hon hade alla möjligheter att dagen efter kontakta polisen och säga vad hon varit med om om det nu varit så
Citera
2023-04-18, 10:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det gemensamma samförståndet innan mordet och Majas uppförande:
1) Det gemensamma handlandet vid bråket på Nöjet.'
2) Majas spaning efter Tove vid stängning på Nöjet och uppgiften från vakten att Maja var arg.
3) Majas promenad till Johannas lägenhet, inkl filmning av ett rådjur, och att hon vet att Tove pratar med sin pojkvän på telefon. Maja är inte full, inte trött och mår inte illa.

I lägenheten:
1) Dokumenterat vaken och uppe och rör sig i lägenheten vid två tillfällen
2) Frånvaron av motvärnsskador på Johanna, mkt större sannolikhet om någon annan hjälpt till och hållt i Toves händer
3) Skador på Toves ben förklaras på ett enkelt sätt av att någon försöker kontrollera hennes ben när hon sparkar. Kan inte vara Johanna då hon stryper Tove
3) Majas påstående att kroppen inte finns i badrummet eller synlig för henne i lägenheten vid 02:40-tiden, alltså strax efter mordet. = Lögn
4) Ändrad historia vid flertalet gånger. Livligt berättad historia om att hon kräks våldsamt, tar tillbaka detta och påstår att historian är en falsk minnesbild som är planterad i hennes hjärna av Johanna = Lögn
5) Håller fast vid påståendet att hon mår illa (fast utan kräkset och utan toabesöket). Påstår att hon bett Johanna om mat och det är anledningen till att Johanna åker till Donken. = Lögn

Efter mordet:
1) Stannar ensam kvar i lägenheten med Toves kropp
2) Tillsammans med Johanna gör hon sig med kroppen
3) Ljuger för föräldrarna och Toves pojkvän
4) Sitter i timmar med Johanna och stämmer av en historia de bägge ska berätta för polisen
5) Ljuger för polisen i månader och medger bara när överbevisad

Jag har säkert glömt något, men det är totalen som är viktig här.
Det är mycket att rodda i. Jag funderar och återkommer.
Citera
2023-04-18, 10:23
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Maja är totalt opålitlig i sina förhör. Hon fortsätter ljuga och ljuga. Detta är från förhöret den 6/12, när hon för första gången erkänner att hon varit med och dumpat kroppen och att hon alltså vet att Tove dött i lägenheten:

Så trots att hon har berättat att Tove är död så håller hon fortfarande fast vid kräkhistorien och ramlingshistorien! Bara lögner!

Samma förhör 6/12, när hon fortsätter sin historia om hur hon ramlar på toaletten och passar nu in dunsen som grannen hörde till att det fortfarande skulle vara hon själv som orsakar den:

Och i förhöret den 21/12, 2 veckor efter detta förhör där hon låtsas att hon har berättat sanningen, håller hon fortfarande fast vid lögnen att hon har kräkts:

Hon är faktiskt en inpiskad lögnare och trovärdigheten är noll. Det går inte att sminka över detta faktum.

En jättebebis full med skit och noll trovärdighet . Livstid hoppas jag på !
Citera
2023-04-18, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är mycket att rodda i. Jag funderar och återkommer.
Under rubriken Efter mordet kan du lägga till att hon snappar fram och tillbaka med Johanna genom att skicka ansiktsbilder, ett par timmar efter mordet och dumpningen av kroppen. Nåt man enligt hennes egen uppgift gör när "man har tråkigt". Stämningen är "inget speciellt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in