Citat:
Först och främst vill jag framhäva att jag inte tror att Ms version är sanningen. Det har jag aldrig trott. Däremot tror jag att vissa delar kan stämma och allt inte är lögn.
Citat:
Varför var M så angelägen att se var T var när J bara vill prata? Prata hade hon kunnat göra i telefon och när som helst. Att det behövde ske just där och då, en kvart efter gruffet pekar på att dom var upprörda.
J var kränkt och förbannad och ville ha hämnd, misshandla T där det inte fanns folk. Om J berättade för M om misshandelsplanerna, vet vi inte. Det är ord mot ord.
M tar Js parti, vill "stå upp" för henne och letar på uppdrag efter T. Enligt vakten såg hon arg ut. Kan så vara, kan även vara att hon var fokuserad på sitt uppdrag och inte ville bli störd. Det förstnämnda mest troligt.
När M kommer ut igen har J helt skiftat attityd, ilskan har lagt sig (ytligt) och hon är som vanligt. Då släpper troligtvis M också sin ilska - det var ju egentligen inte henne det berörde.
Allt är lugnt när T kommer ut, inga tecken på kommande hämndaktion.
Citat:
Varför tar J med sig M upp i lägenheten om J hade planer att skada T på egen hand?
Förmodligen för att T inte skulle misstänka att något lurt var på gång.
Citat:
Om M sov, varför kommer dom inte överens om att säga det till polisen? Det hade underlättat för J att driva historian själv.
Jo, visst vore det smartast, men det kom de väl inte på.
J påstod att hon inte visste vad M gjorde och M mindes kanske inte. (Jag tror att M var starkt traumapåverkad.)
Sovandet föreföll M successivt kommit på, antingen för att klara sig undan både frågor och ansvar eller för att minnet började klarna.
Citat:
Varför använder inte M sin telefon under den timma då mordet begås men den rör sig?
Varför hon tog tfn med för att gå några steg i lgh begriper jag inte.
Och att hon skulle tagit med sig tfn när hon skulle bistå J låter lovligt korkat.
Citat:
Varför är det då så viktigt att ta med den till badrummet när hon mår dåligt?
Mest troligt är det en lögn, men jag förstår inte vitsen med att ljuga om det.
Citat:
Varför vaknar hon inte av det högljudda mordet eller när grannen ringer två gånger på dörren?
Det finns skribenter som menar att det är fullt möjligt. Jag är tveksam. Däremot kan jag tänka mig att hon inte ville höra.
Citat:
Varför kör inte J hem M innan hon ger sig på att transportera kroppen?
Eftersom hon behövde hjälp i trappan, tänkte hon väl att hon även skulle behöva handräckning i skogen.
Citat:
Varför lämnar J sin egen telefon i lägenheten när hon ska flytta T s cykel och köra fram bilen?
Gjorde hon det? Sa inte grannen att hon hade tfn i handen när hon kom nerför trappan?
Citat:
Varför skickar J ett sms till M med risk för att hon vaknar, om M nu är ovetandes att det finns ett lik i lägenheten?
Jag har ändrat uppfattning och tror nu att M visste, men att hon tyckte att det var väldigt obehagligt.
J skickade nog sms:et för att lugna M.
Citat:
Varför riskerar J att åka till McD och lämnar då lägenheten med en sovande kompis och ett lik?
M visste att J skulle ge sig iväg, inte till McD men på annat uppdrag. McD blev en nödlösning eftersom hon blev påkommen.
Citat:
Varför fördröjer J hemfärden genom att prata med sin kompis i en annan bil om M är i lägenheten ovetandes om ett lik?
Bra fråga, alibi kanske?
Jag tror inte längre att M var ovetandes.
Citat:
Varför ställer inte M några frågor till J om vad som hänt?
Det gjorde hon kanske?
Mer troligt är att hon stängde av, det blev to much.
Citat:
Varför larmar hon inte när hon inte ens är säker på att T är död när dom virar in henne i lakan och påsar?
Om det skulle man nog kunna skriva en hel uppsats.
Det främsta är förmodligen att tanken inte ens dök upp.
Då hade hon satt både J och sig själv på pottkanten.
Citat:
Om M är så fäst vid sin mobil så hon inte ens lämnar den när hon ska spy på toa, så varför tog hon inte med den när dom skulle dumpa kroppen?
Jag tror inte ens hon gick till toa.
Citat:
Detta är också en uppsatsfråga.
Varför berättar hon inget för sina föräldrar dagen efter? Varför berättar hon inte för polisen?
Hon vet att de gjort något brottsligt och givetvis vill hon inte åka fast.
Hon tror på Js ord att om de bara håller sig till sin story kommer de att klara sig.
Inre förnekelse
Rädsla att mista J