2023-04-18, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Hade du själv fortsatt gå visslande till jobbet om du fick sänkt lön samtidigt som din arbetsbörda fördubblades?

Dumheter, hur kan arbetsbördan fördubblas när tågvärdarna knappt har några som helst
arbetsuppgifter ? Ropa dörrarna stängs kan lokföraren göra, eller trycka på en knapp för
upprop automatiskt.
2023-04-18, 09:19
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ja över 51000 i månaden så skattar man till staten, värnskatt, under 51000 är det delat mellan kommun och region.

Regionen får sluta att subventionera sl-kortet så har de råd med tågvärdarna.

Vilka vann nu region sthlm igen?

Skilj på "värnskatt" (som tagits bort nyligen) och statlig skatt. Annars bra!
2023-04-18, 09:21
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ca två veckor när jag har gjort det tidigare, men nu är handläggningstiden på ca 3-4 veckor. Jag tror säkert att det blir längre än så pga strejken.

Något som är viktigt att tänka på, dvs hur tuffa är det på "bevis"? Dessa 20 minuter, om de har någon ersättningsbuss på nån obskyr gata använder de då detta för att neka osv?
2023-04-18, 09:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Nu bor jag i Västsverige och åker sällan i Stockholm. Men klientelet som åker tåg idag är sämre än vad det var på 90-talet. Värst var det åren efter flyktingvågen 2015 när det var stora grupper av män, förlåt jag menar barn, som åkte på tåget och tågvärdarna (inte sällan en liten ung tjej) inte vågade slänga av dem nästa station när de inte hade biljett. Det blev mycket lugnare att åka tåg på kvällen efter att de började kolla biljetterna innan man får stiga ombord. Sker dock inte dagtid.

Tågvärdarna på Pendeltågen kollar ju inga biljetter eller springer runt i vagnarna.
Dom sitter ju i sin hytt, kliver ut och ropar: DÖRRARNA STÄNGS

Thats it. Inga andra uppgifter.
2023-04-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tågvärdarna på Pendeltågen kollar ju inga biljetter eller springer runt i vagnarna.
Dom sitter ju i sin hytt, kliver ut och ropar: DÖRRARNA STÄNGS

Thats it. Inga andra uppgifter.
Dom stänger dörrarna och, det viktigaste, kollar att ingen fastnat mellan dörrarna innan tåget kör iväg. Men jag håller med dig, dom kunde rört sig i tåget under färd..
2023-04-18, 10:06
Medlem
Snart tar ai över och då behövs inte dessa förare. Denna strejk skyndar bara på utvecklingen
2023-04-18, 10:08
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Något som är viktigt att tänka på, dvs hur tuffa är det på "bevis"? Dessa 20 minuter, om de har någon ersättningsbuss på nån obskyr gata använder de då detta för att neka osv?

Osannolikt. Bussarna kör ju långsammare än pendeltågen och dessutom måste jag ta flera bussar för att ta mig till min destination, så förseningen kommer att definitivt vara mer än 20 minuter. Omöjligt att de kan neka.
2023-04-18, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Dumheter, hur kan arbetsbördan fördubblas när tågvärdarna knappt har några som helst
arbetsuppgifter ? Ropa dörrarna stängs kan lokföraren göra, eller trycka på en knapp för
upprop automatiskt.
Alltså är utbildningen för lokförare bara 19min lång?

De gör mer än så. Men du vill inte erkänna det. Eller hur..
2023-04-18, 10:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Sist jag råkade ut för ett stopp hoppade jag in i en taxi men höll kontakt med SL kundtjänst online. Det tog en timma för dem att få ut första ersättningsbuss.
2023-04-18, 10:14
Medlem
Citat:
Enligt branchfolk behövs dom ju.
För passagerarna och lokförarnas säkerhet.
Det är svårare att se om nån fastnat i dörrn om man samtidigt ska ratta ett tåg.

Sen är just ensamjobb med tunga maskiner något man i största mån försöker undvika på arbetsplatser. Just för att man ska kunna hjälpa varandra om nåt går åt helvete.

Ersätter man människor med kameror så är det billigt och superbra för att i efterhand kunna se va som gått fel, men inte lika bra på att förebygga att skit händer.

Vilket branschfolk menar du?
Som många här skrivit så finns det många exempel på tåglinjer utan tågvärdar som fungerar alldeles utmärkt.

Branschen går med stormsteg mot allt högre automatisering. När Köpenhamn byggde sin tunnelbana var det självklart att tågen var förarlösa, pendeltågen i Köpenhamnsområdet S-tog har inga tågvärdar.

Det finns helt enkelt ingen framtid för personer vars arbete består i att öppna och stänga dörrar.
Det finns enormt mycket mer behov i samhället än att slösa resurserna på sådant.

När de dessutom orsakar förseningar blir det än mer orimligt, personalbrist går utmärkt att lösa genom att eliminera onödig personal.
2023-04-18, 10:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det var dom blåbruna som fattade det här beslutet.
Ljug inte så mycket - tungan blir brun då

ALLA politiska partier stod bakom beslutet - FÖRUTOM V och SD!
2023-04-18, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Sök till nytt jobb. Alla jobb kan inte bli bättre. Satt telefonistväxel-kvinnorna och strejkade när de längre inte behövdes?

Behlvs inte lokförare längre menar du?

Ut och åk pendeltåg med dig då istället för att sitta här och lipa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in