2023-04-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jo, det är semantik. Arbetsvägran är inte heller olaglig men kan leda till avsked. Det har arbetsgivaren skydd i lag av.

Skillnaden mellan att någonting är lagligt eller olagligt är väldigt långt från semantik. Jag vet inte varför du nämner arbetsvägran, som inte heller är ett brott?
2023-04-17, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det har jag absolut inget minne av från 70-/80-talet. Man visade kortet i spärren såvitt jag minns.

Det är vid tågolycksutredningar förr i tiden man kom fram till att tågvärd skulle bl.a. hjälpa till med att öka passagerarsäkerheten. Till exempel vid en enklare olycka som urspårning kan ni passagerare utsättas för livshotande faror som tågvärd snabbt kan hjälpa till och informera er om.

Detta är bara ett exempel. Det är därför jag tycket det är bra att vi har tågpersonal och inte går tillbaka till ditt 70/80-tal.
2023-04-17, 19:26
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Det är vid tågolycksutredningar förr i tiden man kom fram till att tågvärd skulle bl.a. hjälpa till med att öka passagerarsäkerheten. Till exempel vid en enklare olycka som urspårning kan ni passagerare utsättas för livshotande faror som tågvärd snabbt kan hjälpa till och informera er om.

Detta är bara ett exempel. Det är därför jag tycket det är bra att vi har tågpersonal och inte går tillbaka till ditt 70/80-tal.

Ja, jag har inget emot att det finns tågvärdar om det är så att de fyller en funktion.
2023-04-17, 19:29
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Ja, eftersom tågvärden inte befinner sig i närheten av lokföraren så kan denne ändå inget göra åt saken.

Det kan ju stå en enhörning på spåret oxå, vad skall vi då göra?

Tågvärdar vet att lokförare har ett säkerhetsgrepp och kan ta sig fram till föraren om tåget plötsligt nödbromsar och föraren inte svarar.
2023-04-17, 19:29
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Skillnaden mellan att någonting är lagligt eller olagligt är väldigt långt från semantik. Jag vet inte varför du nämner arbetsvägran, som inte heller är ett brott?
För de som drabbas så är skillnaden semantik. Förstår du inte det bör du gå SFI-kursen en gång till.
2023-04-17, 19:34
Medlem
Pepsinudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Tågvärdar vet att lokförare har ett säkerhetsgrepp och kan ta sig fram till föraren om tåget plötsligt nödbromsar och föraren inte svarar.
Detta har räddat livet på minst två förare som säckat ihop bakom spakarna.
2023-04-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja och s-togen är mer som tunnelbana i fråga om antal resande, hastigheter och avstånd mellan stationer och sträckan dom kör utanför stadskärnan. Allt det som pendeltågen i Sthlm har gör behovet av en tågvärd ombord större då uttryckningstiden blir längre och risken för en allvarlig händelse större. Skulle säga att största funktionen tågvärden har ombord är att vara ytterligare en anställd på tåget som kan vara på plats om något händer, bland annat för att bistå föraren med hjälp vid behov.

Vi kanske ska ta bort andrepiloten på flygen med, flygplanen flyger ju nästan sig själva och en person räcker väl? Flygvärdinnor kan man också skippa på kortare flygning, bara att ställa fram kaffe och bullar så kan passagerarna hämta de själv..

Tågnätet som s-tågen trafikerar är inte mycket mindre än Stockholms
https://en.wikipedia.org/wiki/S-train_(Copenhagen)

Men de finns gott om exempel på tåg som kör utan tågvärdar, faktum är att under 10 så pendlade jag i Sverige utan tågvärdar och det gick alldeles utmärkt.

Nu är de en anledning till förseningar då de inte alltid kommer i tid. Har själv flera gånger fått tåget inställt då det är ett dubbelt tågsätt och de hade ”bara” en tågvärd.

Det blir allt dyrare att åka tåg så det är på tiden att man ser över kostnaderna.
Det faktum att man i Skåne har tågvärdar samtidigt som man anlitar väktare för att göra extra biljettkontroller säger mycket. Det kan vara uppemot 10 stycken i personalen vid de tillfällena.
En räcker för att köra tåget resten är något ingen resenär vill betala men tvingas till.
2023-04-17, 19:40
Medlem
Kan bli mycket trassel på helgen
Och lokförare får på pälsen att dom kör tågen för sakta. Nu är deras sista livlina slut.
Det går ju att banna folk som missköter sig
Precis som på läktarna på fotbollen.
Haha. Tänk att domaren på en match sköter
Bevakningen av matchen. Klart det inte fungerar .Det krävs mer personal. Samhället går ju spikrakt neråt när det gäller ordning och fason.
Stackars alla bussförare,lokförare,lärare,har jag glömt någonting fyll gärna på.
2023-04-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Men det gick ju förr när det inte fanns några ”tågvärdar”. Vad har förändrats?
Samhället har förändrats. Tror inte det fanns så många invandrargäng på 5-10 pers som gjorde tysta kupén till fritidsgård, hoppar på säten och sitter och vapear på tågen förr i tiden.
2023-04-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt

Fast tittar man på nybyggda anläggningar runt om i världen så körs de av allt mindre personal. Allt oftare helt utan personal.

Förr hade man hissoperatörer också, går rätt bra utan nuförtiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elevator_operator
2023-04-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Fast tittar man på nybyggda anläggningar runt om i världen så körs de av allt mindre personal. Allt oftare helt utan personal.

Förr hade man hissoperatörer också, går rätt bra utan nuförtiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elevator_operator

Och tittar man på nybyggda anläggningar i Sverige så ser man i syner, eftersom dessa inte existerar.
2023-04-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
För de som drabbas så är skillnaden semantik. Förstår du inte det bör du gå SFI-kursen en gång till.

Va? Menar du på fullaste allvar att du kallar dig själv "drabbad" för att lokförarna gått ut i strejk?

Lustigt att du anklagar mig för att vara invandrare när du själv uppenbart är en bidragsparasit, med sån offermentalitet som du har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in