2023-04-17, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja var det hämnd hon ville ha så känns det lite futtigt att bara säga att Maja tog bort Toves händer från Johannas hals och höll i dem. Då hade hon kunnat gett Maja en mycket större roll i mordet. Det hade varit ord mot ord, men det är det ju nu också.

Jag kan tänka mig att i januari när erkännandet kom visste inte JJ heller vad bevisningen emot henne skulle bli iom överbevisad gång på gång.

Clea kanske fick upp ögonen för henne där att det bästa hon kan göra är att visa ånger och få det till misshandel för undan kommer hon inte.

Hon förstod nog att hennes trovärdighet var lägre än Mhs i det skedet och att hon tror sig vara smartare och kunna ljuga sig ur det bättre.

Hon hade kunnat låta bli och säga att Ms händer var där och höll i armarna men det gjorde hon inte. Trots att det är hon som haft det tydliga uppsåtet.
Jag tror inte att hon vill sitta i det sjunkande skeppet ensam.
Citera
2023-04-17, 23:58
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag lägger även till punkten där JJ i sin redogörelse antyder att mordet sker i nära anslutning till att de kommer till lägenheten i samband med rundvisningen.

Även denna lögn är för att förbättra situationen för JJ själv, att det skulle finnas tid för chock, frysa till is och eftertanke och inte lika kallblodigt redan vara i farten minuter efter dödsfallet.
Ja, och även att inte låta M gå iväg och lägga sig, för det hade ju varit fullt möjligt om hon och T sitter i köket och diskuterar i en halvtimme. Hon hinner helt enkelt inte lägga sig för J har henne under uppsikt under hela visningen av enrummaren - gick de in i klädkammaren med?

F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
Citera
2023-04-17, 23:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Men J berättade väl för M i bilen dagen efter att hon hade strypt T, enligt M?
Ja, det stämmer.
Citera
2023-04-18, 00:01
Medlem
Är alla bombsäkra på att ens JJ blir fälld för mord? Även i HR? Ingen möjlighet att rätten skruvar ner rubriceringen något? Jag tycker av nån anledning inte de känns helt klockrent men kanske bara en magkänsla. Ingen annan?
Citera
2023-04-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag känner till flera som äter anti-depp och det har aldrig varit problem för dem art dricka alkohol

Samma här. Jag själv tar Sertralin, utöver det har typ alla familjemedlemmar SSRI (syster, bror, sambo, tre vuxna barn, min mamma och pappa), ingen av dem avstår alkohol, inte heller jag och ingen av oss blir "konstig".
Citera
2023-04-18, 00:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag känner till flera som äter anti-depp och det har aldrig varit problem för dem art dricka alkohol
Individuellt, ja. Så det är omöjligt att veta hur T reagerade på kombinationen. Förutom att det har vittnats om att hon hade en låg toleransnivå för alkohol. Fast det kan hon ju ha haft även utan medicin.
Citera
2023-04-18, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.

Det låter ju som hon ljuger, vadå tyvärr? Hon låter ju nästan käftig, som hon vill sätta dit henne, det tycker jag sänker hennes trovärdighet
Senast redigerad av anteanti 2023-04-18 kl. 00:14.
Citera
2023-04-18, 00:13
Medlem
urgentmessages avatar
Citat:

Jag är en av dem
Citera
2023-04-18, 00:15
Medlem
urgentmessages avatar
På onsdag kommer domen
Citera
2023-04-18, 00:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Varför uppgav egentligen JJ att hennes mamma skulle köra till McD när JJ mötte grannen?

JJ var ju enligt uppgift nykter, hon drack inte.
Hon hade ju lätt kunnat säga till grannen att hon var helt nykter och själv skulle köra och köpa burgare och var på väg ut för att hämta sin egen rosa bil. Den hon sedan hämtade för att köra fram och baxa in Ts kropp i.

Varför drog hon till med den osannolika historien om att hennes mamma skulle ta sin bil vid klockan tre på natten och komma förbi för att köra JJ till McD och sedan hem igen? För att köpa en liten hamburgare till en kompis som var hungrig??

Eller förklarade JJ dunsarna, sparkarna och att de inte öppnade dörren med att de alla varit ute och festat och druckit? Då kunde hon ju inte gärna också säga att hon skulle köra med sin bil.

T bodde med sin sambo bara 200 m från McD. Var det därför JJ tog med sig Ts mobil, för att efterlikna ”Ts hemfärd”?
Men varför åkte JJ då dit med sin egen mobil? Och gick extra ur bilen för att hälsa på kompisar på McD? Eller tänkte hon berätta att de alla varit på McD?
Men varför då åka med grannen och inte ta sin egen bil och låtsas att Ts åkte med??
Nu tolkar vi FUP olika, men jag anar att hon själv hade tänkt ta bilen - inte cykeln - och köra fram den för att baxa in T i den. Så snart som möjligt eftersom grannen hade ringt på dörren. Gissar att T låg i vindsförrådet just då och att hon ville ge intryck av att vara så pass onykter att hon behövde skjuts. Därför antar hon också erbjudandet.

Hälsa på kompisar? - Som den kallsinniga person J är vill hon ge intryck av att allt är som vanligt?

Hon hade enligt förhör tänkt dumpa T:s mobil efter vägen, men det glömdes bort? Eller så fick hon den briljanta idén att skylla på grannen som kidnappare som hon senare gjorde i förhör.
Citera
2023-04-18, 00:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det låter ju som hon ljuger, vadå tyvärr? Hon låter ju nästan käftig, som hon vill sätta dit henne, det tycker jag sänker hennes trovärdighet
Det går att föreställa sig den syrliga tonen, ja.
Citera
2023-04-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Är alla bombsäkra på att ens JJ blir fälld för mord? Även i HR? Ingen möjlighet att rätten skruvar ner rubriceringen något? Jag tycker av nån anledning inte de känns helt klockrent men kanske bara en magkänsla. Ingen annan?

Nej är rubriceras naturligtvis som mord. Med tanke på att hon har erkänt stora delar av händelseförloppet men nekar till uppsåt. Hon säger bara att hon tryckte en gång hårt på halsen, men rättsmedicinska säger att det måste ha rört sig om minuter med hänsyn till skadorna. Så jag har svårt att se annat än att hon döms för mord, frågan är bara om hon får livstid eller tidsbestämt. Gissar att hon får 16-18 år pga ålder, tidigare ostraffad och inga tortyrliknande inslag, styckning etc.

Medhjälparen är mer oklar, är nyfiken på domen mot henne. Gravfridsbrott är ju givet men att de ska anses vara ställt utom rimligt tvivel att de agerat gemensamt och i samförstånd & att hon också åker för mord är jag mer tveksam till. Är såklart försvårande att Maja har några rivskador eller så, rimligtvis hade hon haft det om hon agerat ensam men är trots det osäker på om det anses helt säkerställt. Tycker inte att det framgick att det lades så mycket tid på den aspekten i rättegången, avsaknad av DNA under Toves naglar etc. vilket brukar finnas i liknande situationer mellan relativt jämnstora personer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in