2023-04-17, 22:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Självklart - så är det förstås! Det är löst. Stämmer också med 16 resp 23 cm ovanför fotledsplanet.

Känner igen det där med syskon...

Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Blev lite frälst jag med! Känns onekligen som en rimlig förklaring till skadorna på benen. Hoppas @Coli har en teori om skadan i ögat också.

Tack! 🙂
Tänk att man plötsligt kanske får någon nytta av de där syskonfighterna….
Ska fundera över ögat också - inget syskon är dock enögt idag.
Citera
2023-04-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Glöm inte bort att det är snedtak. Jag stör mig på att takhöjden inte framgår i skisserna. Jag är osäker om det ens går att stå där J pekat ut M i skissen och ändå vet J inte om M stod eller satt.

Man står nog inte upp om man håller i någon som ligger ner?
Man står nog inte upp när man stryper någon som ligger ner?

Men med tanke på att det ska vara ett handfat i exakt samma "djup" så tror jag att det måste vara ståhöjd.
Citera
2023-04-17, 22:18
Medlem
EBTs avatar
Vilket datum meddelas domen?
Citera
2023-04-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBT
Vilket datum meddelas domen?
Onsdag 19/4 14:00
Citera
2023-04-17, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo det är ju den slutsatsen som ligger närmast.

Frågan är hur mycket och varför JJ ljuger.

* 1.) Att JJ kortar ner sin stryptag till 10 sek har sin förklaring i att hon a.) vill komma undan, b.) har störd tidsuppfattning.
* 2.) Att JJ påstår att först T tog stryptag på JJ är nog för att framstå som bättre och skapa en bild/anstrykning av självförsvar.
* 3.) Annars erkänner JJ både att det är hon som fäller T och stryper.
* 4.) I beskrivningen efter mordet tar hon på sig ledarrollen och skulden för det mesta - hon lindar in i lakan, städar, bär, släpar, ber MH bära, baxar in i bilen, kör, bestämmer dumpningsplats, tänder på, gör av med Ts telefon, kör hem, handlar bensin dagen efter, tänder på igen och skickar sms till Ts sambo. Och ljuger fram till jul i häktet.

Men då kvarstår punkt * 5.) att MH höll i Ts händer i badrummet.
Varför berättar JJ det:
a.) det är sant
b.) för att hämnas på MH. Hämnd som verkar vara en av JJs paradgrenar.

Men när hon berättar om mordet framstår hon ju själv i sämre dager som fortsätter strypa en vilt kämpande underlägsen T där två behövs för att hålla fast.

Ett snabbt mordförlopp i mental dimma där T plötsligt är död på ett mer ”humant” sätt förbättrar ju bilden. Just dödsångest hos offret, liksom mord under längre tid, är det som brukar få domen att bli hårdare, kanske tippa mot livstid.

Så frågan det mesta egentligen handlar om när det gäller domen mot MH - talar JJ sanning här?
Jag tänker så här:
Johanna och Maja kommer överens om en historia som de ska berätta i förhör - för de fattar att de kommer att förhöras. Sen häktas de och har inga fler möjligheter att stämma av sina historier.

När Johanna får veta att Maja har berättat om dumpningen av kroppen så inser hon att det är kört. Det är ingen ide att neka längre. Men hon kan inte stämma av med Maja vad de ska säga, så hon måste försöka förutse vad Maja kommer att säga, och själv göra det bästa av omständigheterna. Hon måste alltså räkna med att Maja kommer berätta sanningen.

Om hon hade vetat att Maja skulle neka till att ha varit i badrummet tror jag att Johannas historia i mycket större utsträckning skulle ha handlat om självförsvar. Det hade varit Tove som attackerat och Johanna som försvarat sig. Dunsen hade antagligen varit Johanna som for i backen, fälld av Tove. Därefter en brottningsmatch med sparkar i väggen av bägge. Strypningen hade hon inte kommit ihåg, det hade varit en blackout för att hon var så adrenalinstinn av att ha blivit attackerad.

Men Johanna hade inte riktigt handlingsfrihet att hitta på en sån bra historia för Maja kunde ju sitta och berätta vad som egentligen hände. Så Johanna fick därför berätta vad som hände, med lite småjusteringar för att få det att låta bättre t ex att hon bara ströp i 10 sek.

Därför tror jag att hennes historia är ganska sann. Det fanns ju ett vittne = ingen ide att blåljuga. Hon kunde ju inte veta att Maja skulle blåljuga.

Därför tror jag på att Maja var med och att hon höll i händerna. Men jag tror hon satt bakom Johanna och försökte hålla ner Toves ben och höll i hennes händer.
Citera
2023-04-17, 22:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Jag lägger även till punkten där JJ i sin redogörelse antyder att mordet sker i nära anslutning till att de kommer till lägenheten i samband med rundvisningen.

Även denna lögn är för att förbättra situationen för JJ själv, att det skulle finnas tid för chock, frysa till is och eftertanke och inte lika kallblodigt redan vara i farten minuter efter dödsfallet.

Ja den lögnen från JJ bör absolut också vara med.
Med påståendet om att vara i chock och ”frysa till is” framstår hon ju mer mänsklig, som någon som bara råkat göra bort sig, gjort något dumt och blir handlingsförlamad.
Tvärt om mot någon som raskt samlar sig och omedelbart börjar jobba för att dölja spår.
Citera
2023-04-17, 22:27
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tänker så här:
Johanna och Maja kommer överens om en historia som de ska berätta i förhör - för de fattar att de kommer att förhöras. Sen häktas de och har inga fler möjligheter att stämma av sina historier.

När Johanna får veta att Maja har berättat om dumpningen av kroppen så inser hon att det är kört. Det är ingen ide att neka längre. Men hon kan inte stämma av med Maja vad de ska säga, så hon måste försöka förutse vad Maja kommer att säga, och själv göra det bästa av omständigheterna. Hon måste alltså räkna med att Maja kommer berätta sanningen.

Om hon hade vetat att Maja skulle neka till att ha varit i badrummet tror jag att Johannas historia i mycket större utsträckning skulle ha handlat om självförsvar. Det hade varit Tove som attackerat och Johanna som försvarat sig. Dunsen hade antagligen varit Johanna som for i backen, fälld av Tove. Därefter en brottningsmatch med sparkar i väggen av bägge. Strypningen hade hon inte kommit ihåg, det hade varit en blackout för att hon var så adrenalinstinn av att ha blivit attackerad.

Men Johanna hade inte riktigt handlingsfrihet att hitta på en sån bra historia för Maja kunde ju sitta och berätta vad som egentligen hände. Så Johanna fick därför berätta vad som hände, med lite småjusteringar för att få det att låta bättre t ex att hon bara ströp i 10 sek.

Därför tror jag att hennes historia är ganska sann. Det fanns ju ett vittne = ingen ide att blåljuga. Hon kunde ju inte veta att Maja skulle blåljuga.

Därför tror jag på att Maja var med och att hon höll i händerna. Men jag tror hon satt bakom Johanna och försökte hålla ner Toves ben och höll i hennes händer.

Inte alls omöjligt scenario.

Minns du - eller någon - när MH började berätta om dumpningen?
När JJ började berätta om mordet?

Står i FUP men orkar inte leta just nu.
Citera
2023-04-17, 22:32
Medlem
Citat:
Jag tänker så här:

Jag tycker du har ett vettigt resonemang och jag hade helt gått på din linje om det nu inte fanns fler sätt för MH att få veta vad som verkligen hände där inne.

- JJ har med största sannolikhet, även om MH inte var under mordet, återberättat hela historien för MH.

Så hon måste förhålla sig väldigt nära sanningen då MH redan vet sanningen, antingen genom att MH själv var med eller att MH fått den återberättad av JJ.
Senast redigerad av Pippilotte 2023-04-17 kl. 22:36.
Citera
2023-04-17, 22:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Inte alls omöjligt scenario.

Minns du - eller någon - när MH började berätta om dumpningen?
När JJ började berätta om mordet?

Står i FUP men orkar inte leta just nu.
MH började först berätta om dumpningen, efter att hon fått höra att man hittat kroppen via mobilspårning av JJs mobil.

Sen berättade JJ om mordet, och drog in MH.

MH fick höra det och nekade till delaktighet.

Minns inte datum så här rakt av.
Citera
2023-04-17, 22:38
Avslutad
Citat:
Jag tycker du har ett vettigt resonemang och jag hade helt gått på din linje om det nu inte fanns fler sätt för MH att få veta vad som verkligen hände där inne.

- JJ har med största sannolikhet, även om MH inte var under bordet, berättat hela historien för MH.

Så hon måste förhålla sig väldigt nära sanningen då MH vet sanningen, antingen genom att hon själv var med eller fått veta den från JJ.
Jag förstår hur du menar. Men jag tänker att hon borde kunnat hävda att MH missuppfattat vad som hänt om det bara var något hon hade berättat för MH, något som MH hade andrahandskunskap om? T ex att MH blandat ihop vem som fällt vem?
Citera
2023-04-17, 22:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är du som anser att J inte kan ha mördat T och efter endast 2 minuter gå ner för trappan. Att bara lägga T där utan att säkerställa att hon var död.

Då är det rimligt att anta att M var delaktig och just säkerställde det du själv inte tycker stämmer.

Vad jag sagt är att tidslinjen inte håller. Det är trevligt att du till sist i alla fall medger det. Men jag måste säga att jag är förvånad att du då istället menar att det är Maja som har mördat Tove, och inte Johanna. Jag trodde faktiskt att du skulle vara lite mer klarsynt än så, det måste jag säga.
Citera
2023-04-17, 22:45
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du menar. Men jag tänker att hon borde kunnat hävda att MH missuppfattat vad som hänt om det bara var något hon hade berättat för MH, något som MH hade andrahandskunskap om? T ex att MH blandat ihop vem som fällt vem?

Ja, men det hade nog blivit för många ”missuppfattningar” om MH hade ett helt annat händelseförlopp gentemot JJ för att JJ skulle fortsätta ha trovärdighet kvar.

Sen JJ fick Clea som advokat så har nog Clea instruerat henne att trovärdighet är A och O och med sin trovärdighet skruva lite på historien för att passa en lägre brottsmisstanke. Detta är ju exakt vad JJ gjort.

Men jag tror likt du, att MH är skyldig så jag behöver inte motbevisas i just det avseendet.

Det är därför Colis resonemang kring varför hon skulle placera MH i en sådan situation om så verkligen inte var fallet. Clea och JJ har gått igenom utsagan innan förhöret och om inte JJ fattade det själv hade Clea upplyst henne om att det ställer JJ i en mycket sämre dager att placera MH där om JJ vill få det till misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in