Citat:
Ursprungligen postat av
fatkyliejenner
Har en katt (omplacering) steriliserad hona p 5 r, har bott hos mig i snart 2r. Generellt s r hon extremt tillgiven, vill alltid sova ihop, mter ibland vid drren och r kelig.
Fattar dock inte varfr hon envisas med att flja med och skita varje gng jag gr det? Om jag stnger ut henne frn badrummet nr jag gr in s klser hon snder drren och skriker som ett jvla odjur, s brukar lta henne flja med. Men just nr jag ska skita s gr hon alltid in och skiter samtidigt p ldan. Hon bajsar ju utan mig nr jag jobbar eller r ivg.
Vet inte vad detta beror p och lyckas inte googla fram ngot heller, och hade ingen lust att frga vetrinren. Ngon som har vart med om samma eller vet varfr detta sker?
Jag vill minnas att de flesta djur r som mest oskyddade fr attacker just nr de skiter (dribland mnniskor).
Det r tydligen ett nedrvt reciprocitivt beteende som gr att djur sitter och glor p varandra nr de skiter.
Katten frsker f s stt sga att "du r trygg jag kollar s ingen anfaller dig nr du sitter och skiter".
Jmfr t.ex. hstar som kan skita i full galopp. Hstar skiter i att andra hstar skiter
Har du en djur som tycker om dig och som inte kan skita i full galopp frsker den visa grupptillhrighet (reciprocitet) nr den krver att f glo p dig nr du sitter och skiter. Samma gller fr kvinnor som sitter ner och kissar