Citat:
Ursprungligen postat av
Alfa.Beta
Jag tänker att hade inte Johanna erkänt så hade de åkt dit båda två, men som läget är nu så förstår jag inte hur rätten ska lösa det. Jag undrar alltså genuint och vill gärna ha svar på hur det fungerar hellre än motfrågor.
Jag tror att det är en komplicerad fråga som inte går att ge ett bra svar på, för att det i slutändan, precis som nu kommer hänga på trovärdigheten i deras berättelser (i avsaknad av bevis som binder de till gärningen) och hur rätten kommer resonera gällande att det finns tillräckliga bevis som styrker att de gjort det i samförstånd.
Samförståndet är grunden i det, bortsett från deras egna utsagor, så behöver man inte reda ut vem som gjort exakt vad om det finns tillräckligt med bevis för bådas delaktighet och att de gjort det i samförstånd.
Det finns fall där rätten dömt personer som finns i omedelbar närhet till brottet till medgärningsmän, då det anses ha varit ett ”tyst samförstånd”. Ett exempel på detta är diskoteksbranden. Men vet inte hur prejudicerande den domen är.