2023-04-17, 13:59
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det finns väl ett flertal saker som borde utretts, tex hur strypningen inne på toaletten gick till.
Om tre personer fick plats i utrymmet, vilka positioner dom inblandade hade.
Händelse förloppet vid och efter fällningen.

Ja du, det kanske skulle visat sig att tex. Maj* inte fick plats vid stryp tillfället (inget som jag personligen tror)

Med tanke på dom skrala bevisen som faktiskt finns så kanske rätten fått lite mer insikt när straffpåföljden för dom båda MGMs skall utdömas.

Mordet skedde i ett nyrenoverat ännu ganska tomt badrum med toalett och plats för bl.a. duschkabin eller normalstort badkar (som ännu inte fanns på plats). Ritning över badrummet finns i FUP. Jag uppskattar det till kring ca 5 kvm. Minst tre personer fick plats i badrummet.
Citera
2023-04-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Bra klargörande att det blir en tolknings- och bedömningsfråga för rätten.

Hjälp en okunnig:

Jag får inte riktigt ihop det hur rätten ska kunna tolka/bedöma annat än att det inte går att bevisa att Maja deltog i själva strypningen? Är det inte så att det ska kunna beläggas utan rimligt tvivel?

(För egen del tänker jag att Maja var med i badrummet, men det har jag ju inget för eftersom ord står mot ord, eller?)
Citera
2023-04-17, 14:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Men om man nu anser att J inte skulle hinna ha ihjäl T under denna tid, så är väl ändå det rimliga att M slutförde mordet medans J skulle gå ut och flytta på cykeln?

Tycker du verkligen att det låter rimligt?
Citera
2023-04-17, 14:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Hjälp en okunnig:

Jag får inte riktigt ihop det hur rätten ska kunna tolka/bedöma annat än att det inte går att bevisa att Maja deltog i själva strypningen? Är det inte så att det ska kunna beläggas utan rimligt tvivel?

(För egen del tänker jag att Maja var med i badrummet, men det har jag ju inget för eftersom ord står mot ord, eller?)

Hur ska rätten bevisa att Johanna deltog i strypningen?
Om hon tar tillbaka sitt erkännande i HR?
Citera
2023-04-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Hur ska rätten bevisa att Johanna deltog i strypningen?
Om hon tar tillbaka sitt erkännande i HR?

Jag tänker att hade inte Johanna erkänt så hade de åkt dit båda två, men som läget är nu så förstår jag inte hur rätten ska lösa det. Jag undrar alltså genuint och vill gärna ha svar på hur det fungerar hellre än motfrågor.
Citera
2023-04-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tack, då har du med ännu fler utsagor bekräftat att Johanna inte vet om Maja sov innan Johanna åkte till donken.

Johanna är också tydlig med att det är när hon är med Maja, som Maja är vaken. Om Maja sover när Johanna inte är med henne, vet hon inte. Precis som hon inledningsvis säger, vilket också ligger i linje med hennes andra uttalande i samma fråga.

Viktigt också att notera att Johannas story går ut på att Maja var delaktig. Vi kan notera att Johannas uppgifter både här såväl som mot andra uppgifter hon lämnar vid förhör är motsägelsefulla. Det blir så när man som Johanna ljuger och måste anpassa sin historia efter nya fynd, nya lögner och polisens extremt luddigt ledande frågor.

En annan intressant detalj här är att vissa i tråden har ifrågasatt att Maja satt och spelade tv-spel (eller vad det nu var hon gjorde) efter att hon kom hem på morgonkvisten. Men det är ingen som ifrågasätter att Maja gick och la sig för att sova direkt efter att hon skulle ha varit med och mördat Tove, i väntan på att få en hamburgare från donken. Snacka om att bara se det man vill se.

Du gör en märkligt tolkning trots att hon på en rak fråga svarar att enda gången hon inte vet vad M gör är när hon åker till McD. I J s story finns inga luckor där M haft möjlighet att sova.

BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.
Citera
2023-04-17, 14:14
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Mordet skedde i ett nyrenoverat ännu ganska tomt badrum med toalett och plats för bl.a. duschkabin eller normalstort badkar (som ännu inte fanns på plats). Ritning över badrummet finns i FUP. Jag uppskattar det till kring ca 5 kvm. Minst tre personer fick plats i badrummet.
Jaha?

Finns det en förloppsbeskrivning på ritningen?

Antal kvm.har det någon bäring till händelserna och vart dom involverade befann sig?
Citera
2023-04-17, 14:20
Medlem
Citat:

Det är du som anser att J inte kan ha mördat T och efter endast 2 minuter gå ner för trappan. Att bara lägga T där utan att säkerställa att hon var död.

Då är det rimligt att anta att M var delaktig och just säkerställde det du själv inte tycker stämmer.
Citera
2023-04-17, 14:21
Medlem
Citat:
Jaså, jag vill bestämt minnas att Johanna själv stuvade in Tove i bilen genom att hasa sig själv in i bilen på rygg med Tove ovanpå.

Vad som framkommit i tråden (med hänvisning till FUP) så hjälpte MH till med att få in TT.s ben.
Citera
2023-04-17, 14:25
Medlem
colis avatar
Citat:

Om man går på rimlighets bedömning har det här mordet överhuvudtaget aldrig skett.

Om man går på basis av mer eller mindre framkomna fakta och gör en sannolikhetsbedömning är det mest troliga att både JJ och MH var delaktiga i mordet.
Då faller de flesta frågetecken och oklarheter får sin förklaring - som dessa 10 huvudfråge punkter:

1. * Det förklarar inkongruensen i MHs rörelse-app i telefonen
2. * Det förklarar MHs osannolika djupa 24-minuters sömn trots alla dunsar, dörrklocka och sparkar - hon sov inte.
3. * Det skulle förklara hur MH vågade lägga sig på JJs belamrade säng som var tvärförbjuden för någon annan än JJ - MH låg helt enkelt inte där när mordet skedde.
4. * Det förklarar varför JJ inte skadades av den sannolikt vilt kämpande Ts armar/händer - för MH höll fast.
5. * Det förklarar varför ingen av JJ eller MH öppnade när det ringde på dörren vid två tillfällen
6. * Det förklarar att JJ inte tvekade att åka till McD och lämna MH med en död kropp - för MH visste ju redan att T var död.
7. * Det förklarar att de båda två gemensamt dumpade kroppen och sopade igen spåren.
8. * Det förklarar att JJ inte kontaktade MH förrän flera timmar senare dagen efter - hade JJ fruktat att MH skulle skvallra om att JJ ensam genomfört mordet, hade JJ varit som en hök på MH. Nu visste JJ att de hade deltagit i mordet båda två och hade lika goda skäl att hålla tyst.
9. * Det skulle förklara hur MH så säkert visste att T blivit strypt till döds och berättade det för häktesväninnan - veckor innan hennes egen advokat visste om det och hon berättade det för förhörsledarna
10. * ”partners in crime” - därför ljuger de båda två under 8 veckors häktesförhör. Hade MH verkligen varit oskyldig till mordet hade hon rimligen berättat tidigare.

Det betyder dock inte att Rätten anser att åklagaren under rättegången utan rimliga tvivel bevisat att det räcker för att döma både JJ och MH för mord. Det är en helt annan fråga.
Senast redigerad av coli 2023-04-17 kl. 14:52.
Citera
2023-04-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag tänker att hade inte Johanna erkänt så hade de åkt dit båda två, men som läget är nu så förstår jag inte hur rätten ska lösa det. Jag undrar alltså genuint och vill gärna ha svar på hur det fungerar hellre än motfrågor.

Jag tror att det är en komplicerad fråga som inte går att ge ett bra svar på, för att det i slutändan, precis som nu kommer hänga på trovärdigheten i deras berättelser (i avsaknad av bevis som binder de till gärningen) och hur rätten kommer resonera gällande att det finns tillräckliga bevis som styrker att de gjort det i samförstånd.

Samförståndet är grunden i det, bortsett från deras egna utsagor, så behöver man inte reda ut vem som gjort exakt vad om det finns tillräckligt med bevis för bådas delaktighet och att de gjort det i samförstånd.

Det finns fall där rätten dömt personer som finns i omedelbar närhet till brottet till medgärningsmän, då det anses ha varit ett ”tyst samförstånd”. Ett exempel på detta är diskoteksbranden. Men vet inte hur prejudicerande den domen är.
Citera
2023-04-17, 14:26
Medlem
Citat:
Du kanske inte förstår vad det har med saken att göra hur lång tid olika saker tar. Men det är centralt om man vill reda ut vad som kan ha skett under en viss tidsperiod.

Du får väl gå och ställa dig vid din egen ytterdörr och stå där i bortåt 10 minuter och vänta, och se om du sedan tycker att det är rimligt att pappan och sonen skall ha gjort det i väntan på att Johanna kom ner.

Märkligt också med alla kommentar typ din som helt utan belägg eller några som helst rimliga motoargument bara påstår att allt rimligt som sägs måste vara fel.

Vikterna har jag redogjort för i annat inlägg. Hade du haft minsta lilla koll så hade du vetat både att FUP inte innehåller några vikter, samt var de finns att hitta. Men jag förstår att du inte har någon som helst koll, särskilt inte på FUP, och uppenbarligen tycker du inte heller att det som står i FUP är viktigt. Men för oss som är intresserade av fakta och sanning, så är det centralt med information från FUP och rättsmedicinska utlåtande.

Du som är så intresserad av fakta... vikter på kvinnorna står inte i FUP (som du säger).

Varifrån kommer din fakta ang vikter på kvinnorna... gissningar (ej fakta)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in