2023-04-17, 21:16
Medlem
Barnie-KjellAhrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det kan gå hursomhelst. Inte ens experterna är eniga. Mitt tips.

J: 16-18 i TR. Livstid i HR.
M: 2-3 i TR. Samma i HR.

Är straffskalan så jävla låg för medhjälp???
Citera
2023-04-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det finns väl ett flertal saker som borde utretts, tex hur strypningen inne på toaletten gick till.
Om tre personer fick plats i utrymmet, vilka positioner dom inblandade hade.
Händelse förloppet vid och efter fällningen.

Ja du, det kanske skulle visat sig att tex. Maj* inte fick plats vid stryp tillfället (inget som jag personligen tror)

Med tanke på dom skrala bevisen som faktiskt finns så kanske rätten fått lite mer insikt när straffpåföljden för dom båda MGMs skall utdömas.

Det där med att tre personer inte skulle få plats är lätt att förstå att det gör.

Hur litet är ett 3-manna tält? I vilket man ligger raklånga bredvid varandra.
Hur stort är JJs badrum? Där den ena har suttit över den andra och bara tagit upp golvyta för en person.

Men eftersom det är en person över den andra så kan man istället jämföra med ett 2-manna tält.
Citera
2023-04-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnie-KjellAhren

Finns inte på kartan att M blir dömd för medhjälp. Det Rullman beskriver är mord. Döms hon för det så är det 16 år. Annas kommer M bara dömas för grovt gravfridsbrott. Det är min uppfattning.
Citera
2023-04-17, 21:25
Medlem
Citat:

Tror skribenten syftar till att hon enbart fälls för gravfridsbrottet. Medhjälp blir lite svårare då det ska bevisas att uppsåt förelåg, får de henne inte fälld för mordet i sig blir de även svårt med medhjälp då det finns så få bevis kopplat till uppsåtet, om man med medhjälp anser att hon ”bara” hjälpte till att få TT till lägenheten.
Citera
2023-04-17, 21:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Det kan gå hursomhelst. Inte ens experterna är eniga. Mitt tips.

J: 16-18 i TR. Livstid i HR.
M: 2-3 i TR. Samma i HR.

Tror du ligger nära utfallet här. Möjligen något/några år till för MH.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag håller med dig om att det är troligare att skadorna uppkommit med våld och den där ögonskadan förbryllar mig fortfarande.
Ja, skadorna på smalbenets nedre del är av den storleken att de kan ha uppkommit av lättare sparkar. Smalbenens framsidor är känsliga och det uppstår lätt blåmärken här; hur ofta stöter vi inte emot något för att senare upptäcka både svullnad och missfärgning. Ibland utan att ens veta hur de har uppstått.
Sätter sig J på T:s ben för att därefter dra sig upp mot magen så borde inga skador uppstå och särskilt inte så pass avgränsat.

- Ett gräl innan fällningen där J sparkar T i stående ställning?
Citera
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Det där med att tre personer inte skulle få plats är lätt att förstå att det gör.

Hur stort är JJs badrum? Där den ena har suttit över den andra och bara tagit upp golvyta för en person.

Men eftersom det är en person över den andra så kan man istället jämföra med ett 2-manna tält.
Ta dig en titt på bilden på sidan 1073 i aktbilaga 153

Förmodligen hade det fått plats med ett åttamanna tält mellan väggen och skithusstolen...
Citera
2023-04-17, 21:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Snällt sagt, tack, och så bra om det har varit till viss hjälp! Handlar mest om gott minne, vilket du med har och alltid intressanta, eftertänksamma analyser.
Du har rätt: Rättsläkaren: "baktill hö i hårbotten ses en i grova drag halvmåneformad, snett nedåt hö i ca 60 gr vinkel mot horisontalplanet orienterad sårskada som mäter 3 x 0,5 cm i storlek och upp till som mest ca 0,5 cm djup."
Skadans kanter bedöms ha varit oregelbundna från början.

Om även stängernas vassa kanter var oregelbundna, så kan det blödande såret som uppkom i samband med fallet också vara det trubbiga föremål som hon landade på. Och där återfanns ju också DNA.
Ja, egentligen är det märkligt att rören är "rena" - i övrigt måste J ha skurat varje mm på de områden T hade befunnit sig och det luktade ju starkt enligt poliserna, en oangenäm lukt i både badrum och hall.
Advokaten tar upp uppgiften att 20-åringen fällt henne: "Är det möjligt att man tar emot sig med armbågarna då", undrar han. ”Man kan inte utesluta det nej”.

Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. "Sannolikheten för det är liten", svarar rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.

"Kan medvetslöshet inträda tidigare förloppet?" ”Ja absout, redan i fasen med lufthunger”

Inget läst om blödningar.

Tack!
Nu satte jag dig i jobb, var väl inte meningen direkt!

Nu minns jag varifrån jag fick det där med blödningar från:

Svedfors:
Jag har också funderat på det här med blödningar vid armbågarna. Vi har hört misstänktes berättelse, hon satte krokben kan man säga och knuffar våldsamt Tove så att hon ramlar och slår huvudet i golvet och grannen under pratar också om att det...

https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4

Jag funderar på om ha menar på underhudsblödningar, dvs att man sett blåmärken vid obduktionen. Eller om det är blödnade sår?

Får kolla vid illfälle.
Citera
2023-04-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo

Glöm inte bort att det är snedtak. Jag stör mig på att takhöjden inte framgår i skisserna. Jag är osäker om det ens går att stå där J pekat ut M i skissen och ändå vet J inte om M stod eller satt.
Citera
2023-04-17, 21:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja ibland måste man nog konstatera att en spade faktiskt är en spade. Hur gärna man än vill att den skulle vara något annat.
Det är väldigt intressant och lärorikt att läsa analyser och funderingar åt alla håll, många kloka och förnuftiga invändningar.
Men till slut kokar det ändå ner till att det bara finns en enda förklaring som får hela pusslet att falla på plats, rätar ut alla frågetecken och också stämmer med den ena åtalades vittnesmål:

Båda två, JJ och MH, deltog i mordet på T i badrummet.

1. * Det förklarar inkongruensen i MHs rörelse-app i telefonen
2. * Det förklarar MHs osannolika djupa 24-minuters sömn trots alla dunsar, dörrklocka och sparkar - hon sov inte.
3. * Det skulle förklara hur MH vågade lägga sig på JJs belamrade säng som var tvärförbjuden för någon annan än JJ - MH låg helt enkelt inte där när mordet skedde.
4. * Det förklarar varför JJ inte skadades av den sannolikt vilt kämpande Ts armar/händer - för MH höll fast.
5. * Det förklarar varför ingen av JJ eller MH öppnade när det ringde på dörren vid två tillfällen
6. * Det förklarar att JJ inte tvekade att åka till McD och lämna MH med en död kropp - för MH visste ju redan att T var död.
7. * Det förklarar att de båda två gemensamt dumpade kroppen och sopade igen spåren.
8. * Det förklarar att JJ inte kontaktade MH förrän flera timmar senare dagen efter - hade JJ fruktat att MH skulle skvallra om att JJ ensam genomfört mordet, hade JJ varit som en hök på MH. Nu visste JJ att de hade deltagit i mordet båda två och hade lika goda skäl att hålla tyst.
9. * Det skulle förklara hur MH så säkert visste att T blivit strypt till döds och berättade det för häktesväninnan - veckor innan hennes egen advokat visste om det och hon berättade det för förhörsledarna
10. * ”partners in crime” - därför ljuger de båda två under 8 veckors häktesförhör. Hade MH verkligen varit oskyldig till mordet hade hon rimligen berättat tidigare.

Det var sannolikt inte MHs ide, sannolikt inte hennes initiativ och hon var troligen den mer passiva, men hon var nog delaktig.
Det betyder dock inte att Rätten anser att åklagaren under rättegången utan rimliga tvivel bevisat att det räcker för att döma både JJ och MH för mord. Det är en helt annan fråga.
Ja, jag håller med om att det är intressant att vända och vrida och flera gånger har det påtalats små saker som man själv har missat. Och intressant att se din sammanställning, det är onekligen många saker som är lättare att förklara om de har gjort det tillsammans.

För mig väger också Majas många lögner och flera gånger ändrade historia tungt. Det är uppenbart att hon fortfarande sitter och ljuger i TR om vissa saker. Varför slappnar hon inte bara av och säger sanningen om hon oskyldig? Det är uppenbart att hon fortfarande vaktar sina ord om vad som hände i lägenheten, och det finns bara en anledning till att hon kan känna att hon behöver vakta sina ord - hon behöver dölja vad som hände där.
Citera
2023-04-17, 21:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ny i tråden, så ursäktar på förhand om fel. Domen kommer på onsdag va (?). Vad tror folket? JJ 18 års fängelse, MH 10-ish?

Ja, precis så blir det. Fast båda sidor kommer att överklaga till hovrätten.
Citera
2023-04-17, 21:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, skadorna på smalbenets nedre del är av den storleken att de kan ha uppkommit av lättare sparkar. Smalbenens framsidor är känsliga och det uppstår lätt blåmärken här; hur ofta stöter vi inte emot något för att senare upptäcka både svullnad och missfärgning. Ibland utan att ens veta hur de har uppstått.
Sätter sig J på T:s ben för att därefter dra sig upp mot magen så borde inga skador uppstå och särskilt inte så pass avgränsat.

- Ett gräl innan fällningen där J sparkar T i stående ställning?

Tror JJ har vinklat sina ben över Ts ben ett kort tag när T låg ner och JJ satt på Ts kropp. Tryckt ner Ts ben hårt, eventuellt bara med ett av JJs ben.
Så där som man gjorde med syskon man brottades med, du vet. Man försöker låsa fast benen - men det går inte under så lång tid, för det där hemska syskonet slingrar sig loss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in