Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag tror inte att jag sagt det du sagt, du borde använda citeringsfunktionen.
Har jag sagt att det var en legitim orsak till invasionen?
Det är oklart vad du menar med diskussionsfälla.
Det verkar också faktuellt fel eller i bästa fall oklart. Tror du östukrainierna (donbassborna) var beväpnade av ryska armén april 2014?
Så många saker som inte går att förstå. Men välkommen att göra ett försök, så tar vi den därifrån.
Dina resonemang är diskussionsfällor för de är cirkelresonemang.
Arga ortsbor förfogar helt enkelt inte över anti-flygvapen som det som användes för att skjuta ner
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17
Det användes riktig rysk krigsmaskineri för att ta ner det planet. Så ryska armen var i högsta grad närvarande och delaktiga. Det kan liksom inte bli tydligare än såhär. Du måste ju ha läst det här men ändå är det en diskussion som måste "vinnas" över dig.
Detta är inlägget du skrev som triggade min kommentar:
Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Fast ingen i väst har tagit något initiativ till att säga något om hur man skulle hantera det faktum att Ukraina inte klarat av att ta hand om sina egna problem historiskt 2014-2021, utan att det bara ledde till våld. Där finns ingen som ens föreslagit någon FN-resolution om hur Ukrainas territorium skulle säkras folkrättsligt.
För det första, de "inhemska" problemen Ukraina hade var ju just dold aktiv rysk militär inblandning.
Hur skulle Ukraina, utan våld, bemöta dessa "ortsbor" som hade tillräckligt med manskap och tunga vapen för att i flera år stå emot riktig Ukrainsk militär(med flyg och pansarfordon)?
Betänk att vid den här tiden så trodde folk att den ryska militären var långt bättre än den faktiskt verkar vara. Det fanns nog en rätt stor grupp rysk militär då som faktiskt var på toppnivå. Möjligen fick det Ukraina att hålla tillbaka, eller så försökte de men kunde inte kriga sig fram och ta tillbaka områdena? Ortsbor var det då rakt inte.
Men speciellt sista meningen. Alla medlemmar i FN har förbundit sig att respektera de gränser som finns. Det behövdes således ingen resolution. Gränserna var dragna och godkända av precis alla.
Folkrättsligt(länk detta) säkert är det ju knappast när rysk militär använder kraftigt luftvapen på Ukrainsk territorium.