2023-04-17, 18:03
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hur gör du om NYSE går plus och Asien går minus, eller tvärtom? Avstår ”jobbet” den dagen?

Jo, det finns dagar man bara hoppar över när man inte kan tolka fram någon säker bild. Måndagar dessutom är en dag jag ofta skippar.
Sedan ska man vara uppdaterat på nyheter. Dagen då SVM gick i kånken (Nyheten släpptes en fredag efter NYSE stängde) och gissar hur det gick för mig på följande måndagmorgon på stockholmsbörsen när man sitter där nyvaken med kaffet, och begriper inget av raset eftersom man var grovt felplacerat fast NYSE slutade på kraftigt plus vid fredagsstängningen Läropengar.

Man ska hålla reda på börskalendern dessutom. Dagar då tunga börsbolag har sin X-dag för utdelning drar garanterat ner OMX, oavsett hur det gått i NY eller Asien.

Men som sagt. Huvuddelen av det jag har tjänat bäst på sker mellan kl. 9:05-9:25 på Stockholmsbörsen. Det är där jag plockar den 80% sannolikheten att Stockholm korrelerar med U.S. och Asien. Det är den tidsrymden jag utnyttjar. Det är en lucka där innan OMX hittar sin egen rytm . Ibland har man suttit fram till kl. 11 och haft tur. I 20% av alla gånger så fungerar ingenting och man får ta förlusten
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-17 kl. 18:26.
Citera
2023-04-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jo, det finns dagar man bara hoppar över när man inte kan tolka fram någon säker bild. Måndagar dessutom är en dag jag ofta skippar.
Sedan ska man vara uppdaterat på nyheter. Dagen då SVM gick i kånken (Nyheten släpptes en fredag efter NYSE stängde) och gissar hur det gick för mig på följande måndagmorgon på stockholmsbörsen när man sitter där nyvaken med kaffet, och begriper inget av raset eftersom man var grovt felplacerat fast NYSE slutade på kraftigt plus vid fredagsstängningen Läropengar.

Man ska hålla reda på börskalendern dessutom. Dagar då tunga börsbolag har sin X-dag för utdelning drar garanterat ner OMX, oavsett hur det gått i NY eller Asien.

Men som sagt. Huvuddelen av det jag har tjänat bäst på sker mellan kl. 9:05-9:25 på Stockholmsbörsen. Det är där jag plockar den 80% sannolikheten att Stockholm korrelerar med U.S. och Asien. Det är den tidsrymden jag utnyttjar. Det är en lucka där innan OMX hittar sin egen rytm . Ibland har man suttit fram till kl. 11 och haft tur. I 20% av alla gånger så fungerar ingenting och man får ta förlusten

Ok. Intressant….Vad kör du för OMX-instrument? Alltid samma? Hävstång?
Citera
2023-04-17, 18:52
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ok. Intressant….Vad kör du för OMX-instrument? Alltid samma? Hävstång?

Hävstång alltid X5 (Det finns upp till 20X)

Jag har Nordnet, och Certifikaten där är utställda av Nordea. De heter BEAR OMX X5 NORDNET t.ex.
Och för att göra det ännu krångligare så finns det olika utgåvor BEAR OMX X1 NORDNET 3 (t.ex.) Det ska man se upp med. Spreaden skiljer sig rätt duktigt mellan olika varianter. Varför vet jag inte. Du blir alltså straffat med mellan 0.6 upp till 1.4% i samband med köp, som du ska hämta in. Du ska undvika den dyraste spreaden inom samma hävsstångskategori och betala du 0.6% så sitter du rätt. Jag vet uppriktigt sagt inte varför det är upplagt så,
Å andra sidan betalar man ingen courtage till din nätmäklare när du handlar med Bear/Bull certifikat
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-17 kl. 19:14.
Citera
2023-04-17, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fast Telia har ju gått från 80 kr till 26 kr sedan börsintroduktionen, det är -54 kr, har de ens delat ut 54 kr totalt sedan start? Bättre då att sätta in pengarna på banken och ta ut 1/20-del varje år.

Ja jag hade givetvis inte lyft fram Telia om jag trott att bolaget än en gång skulle falla med två tredjedelar av värdet. Jag gillar caset i nuläget för att det är ett bolag med en produkt som det lär finnas relativt stark efterfrågan på trots eventuell lågkonjunktur. Dessutom tror jag att det i huvudsak är två faktorer som tryckt ner kursen sedan fjolåret då den faktiskt periodvis gick riktigt starkt. Det handlar om stigande räntor och stigande energipriser. Om vi nu skådar en räntetopp samt lägger till de senaste månadernas dramatiska fall i energipriserna som jag tycker borde slå igenom tydligt redan i q1 och i framtida guidening från bolaget, så tror jag det kan bli bra härifrån.
Den som lever får se.
Citera
2023-04-17, 19:30
Medlem
Citat:
Hävstång alltid X5 (Det finns upp till 20X)

Jag har Nordnet, och Certifikaten där är utställda av Nordea. De heter BEAR OMX X5 NORDNET t.ex.
Och för att göra det ännu krångligare så finns det olika utgåvor BEAR OMX X1 NORDNET 3 (t.ex.) Det ska man se upp med. Spreaden skiljer sig rätt duktigt mellan olika varianter. Varför vet jag inte. Du blir alltså straffat med mellan 0.6 upp till 1.4% i samband med köp, som du ska hämta in. Du ska undvika den dyraste spreaden inom samma hävsstångskategori och betala du 0.6% så sitter du rätt. Jag vet uppriktigt sagt inte varför det är upplagt så,
Å andra sidan betalar man ingen courtage till din nätmäklare när du handlar med Bear/Bull certifikat

Hmm….Jag har trott att spreaden hängde ihop med storlek på hävstång. Är det inte så alltså? Har även jag Nordnet.

Hur länge har du testat detta ”system”?
Citera
2023-04-17, 19:47
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Hmm….Jag har trott att spreaden hängde ihop med storlek på hävstång. Är det inte så alltså? Har även jag Nordnet.

Hur länge har du testat detta ”system”?

Spreaden skiljer också inom samma kategori (storlek) hävstång, jag blev kraftigt förvånat. Men så är det. Jämför olika kategorier och följ spreadtickern live , så får du se.
9 månader har jag kört. Konsekvent 80% vinst. 20% förlust. Jag trodde själv inte riktigt på det, men efter att ha synat min dagbok så gick det till så. Det är förlusterna som tar på en till en början och dom man kommer ihåg och sätter sig,antagligen. Sedan släppte allt i.o.m. att det fanns en mycket tydlig röd tråd. Men det tog några månader av vånda. Först trodde jag att jag var drabbat av en helt orimlig tur, sedan fattade jag att spöade slumpen rejält
Citera
2023-04-17, 21:02
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidGet
Ja jag hade givetvis inte lyft fram Telia om jag trott att bolaget än en gång skulle falla med två tredjedelar av värdet. Jag gillar caset i nuläget för att det är ett bolag med en produkt som det lär finnas relativt stark efterfrågan på trots eventuell lågkonjunktur. Dessutom tror jag att det i huvudsak är två faktorer som tryckt ner kursen sedan fjolåret då den faktiskt periodvis gick riktigt starkt. Det handlar om stigande räntor och stigande energipriser. Om vi nu skådar en räntetopp samt lägger till de senaste månadernas dramatiska fall i energipriserna som jag tycker borde slå igenom tydligt redan i q1 och i framtida guidening från bolaget, så tror jag det kan bli bra härifrån.
Den som lever får se.

Telia är nog ett helt okej kejs men frågar är hur du resonerar kring fastighetspapprena? Iallafall Cibus har fortfarande riktigt fet belåning trots nyem. Ser riktigt riskabelt ut. Men okej, såklart bra uppsida om de överlever utan för stora katastrofer på vägen.
Citera
2023-04-18, 05:22
Medlem
Citat:
Spreaden skiljer också inom samma kategori (storlek) hävstång, jag blev kraftigt förvånat. Men så är det. Jämför olika kategorier och följ spreadtickern live , så får du se.
9 månader har jag kört. Konsekvent 80% vinst. 20% förlust. Jag trodde själv inte riktigt på det, men efter att ha synat min dagbok så gick det till så. Det är förlusterna som tar på en till en början och dom man kommer ihåg och sätter sig,antagligen. Sedan släppte allt i.o.m. att det fanns en mycket tydlig röd tråd. Men det tog några månader av vånda. Först trodde jag att jag var drabbat av en helt orimlig tur, sedan fattade jag att spöade slumpen rejält

Har du tittat på om det finns någon korrelation mellan hur svaga/starka dina signaler är och utfallet? T.ex om de dagar du har haft dina 20% varit svaga upp/ner på stängning, eller om det inte finns något sådant samband….
Citera
2023-04-18, 07:47
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidGet
Den som lever får se.

Du rekar köp således, ja det är ju mer sannolikt att Telia kan hålla utdelningen uppe än att SBB kan det.
Citera
2023-04-18, 08:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Har du tittat på om det finns någon korrelation mellan hur svaga/starka dina signaler är och utfallet? T.ex om de dagar du har haft dina 20% varit svaga upp/ner på stängning, eller om det inte finns något sådant samband….

Har funderat på det. Skulle vara kul att få tillverka fördjupade data. Bra tips. Hittills har jag bara gått igenom tidsaspekten (9:05-9:25) som korrelerar starkast med upp/ner rörelsen från NY och Asien, men vet inte alls om det finns samband med starka/svaga signaler också i förlustaffärerna. Fritt ur minnet så är det så faktiskt, men minnet bedrar en del.
Ska ta mig en funderare
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-18 kl. 08:34.
Citera
2023-04-18, 09:10
Medlem
Citat:
Har funderat på det. Skulle vara kul att få fördjupade data. Bra tips. Hittills har jag bara gått igenom tidsaspekten (9:05-9:25) som korrelerar starkast med upp/ner rörelsen från NY och Asien, men vet inte alls om det finns samband med starka/svaga signaler också. Fritt ur minnet så är det så faktiskt, men minnet bedrar en del
Ska ta mig en funderare

Kan ju vara intressant kanske. Idag t.ex är det väl ganska svaga signaler…?

Edit: Körde en bull dock, och ser väl ok ut så långt….
Senast redigerad av Siix 2023-04-18 kl. 09:18.
Citera
2023-04-18, 09:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Kan ju vara intressant kanske. Idag t.ex är det väl ganska svaga signaler…?

Edit: Körde en bull dock, och ser väl ok ut så långt….

Idag tar jag ledigt. Mina (svenska) Bankaktier får jobba idag, och där är det fullt spjäll. De kompenserar mer än tillräckligt.

Edit : Tog en titt på OMX kurvan från öppning till nu. Jag skulle hoppa av mina Bull precis nu, om jag hade köpt några. Som du ser så är morgoneuforin över och OMX börjar dippa. Det här är ett bra exempel på vad jag menar med tidsaspekten (9:05-9:25)
Senast redigerad av Upplyften 2023-04-18 kl. 09:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in