Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Cancer är förjävligt. Man slås också av det där ibland när man hör om folk som dött. Inte ovanligt faktiskt att en person får sin diagnos på fredagen och är död på måndag. I vissa av dessa fall är det säkert självmord men man håller tyst om det. Sedan kan det även vara att personen haft cancer ett väldigt lång tid och var redan dödssjuk. Fick sin diagnos alltför sent.
Det man också reflekterar över är om det är en bit psykologiskt också. Att få en cancerdiagnos är så stort och deppande att man liksom stänger av. Går och lägger sig och dör helt enkelt.
Idag borde det ju faktiskt inte vara så. Förr med att fått cancer var det i de allra flesta fallen kört. Fanns ingen bot. Men idag är det ju faktiskt helt annorlunda. De allra flesta kommer överleva och där just det där med hur man tänker är nog viktigt. Att man inte ger upp och sedan inte heller börja söka på Internet alltför mycket om vad som skrivs om den här cancerformen man har. Det är ju oftast extremt deppande och vill man veta något är det ju bättre att fråga sin läkare.
Är man redan nersatt så klart man kan dö av depp. Man behöver bra humör för att ha motståndskraft. Det är väldigt svårt om man fått en svår diagnos. Men man får ju inte bara diagnosen cancer. Det är en specifik form och dessutom ofta ett stadium. Klart man blir extra deppig om det inte finns bot eller ens lindring.
Att många överlever är ju ingen tröst om man har en dödlig form.
Just att de flesta överlever, nja, alla cancrar inräknade så dör faktiskt ganska många.
Frågade chattbotten hur många som dör:
Citat:
According to the American Cancer Society's latest statistics, the 5-year survival rate for all cancers combined is approximately 70%, meaning that about 70% of people diagnosed with cancer survive for at least 5 years after their diagnosis. However, the survival rates vary widely depending on the type of cancer. For example, the 5-year survival rate for prostate cancer is around 99%, while the 5-year survival rate for pancreatic cancer is only around 10%.
Så jag skulle vilja säga att lever bara 70 % efter fem år (vilket inte innebär en bot i många fall), så är dödligheten hög.
Självklart bättre än innan när nästan alla dog. Men det är fortfarande inte en rolig sjukdom och hade jag fått cancer och någon sagt att de flesta överlever skulle jag bli förbannad, om jag nu inte fått någon lindrig cancer.