2023-04-17, 18:33
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Enkelt svar.
Det finns inga garantier bara för att du sköter om din kropp.

Nej, men det finns väldigt mycket som du inte får om du sköter om hälsan.
Citera
2023-04-17, 18:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Cancer är förjävligt. Man slås också av det där ibland när man hör om folk som dött. Inte ovanligt faktiskt att en person får sin diagnos på fredagen och är död på måndag. I vissa av dessa fall är det säkert självmord men man håller tyst om det. Sedan kan det även vara att personen haft cancer ett väldigt lång tid och var redan dödssjuk. Fick sin diagnos alltför sent.

Det man också reflekterar över är om det är en bit psykologiskt också. Att få en cancerdiagnos är så stort och deppande att man liksom stänger av. Går och lägger sig och dör helt enkelt.

Idag borde det ju faktiskt inte vara så. Förr med att fått cancer var det i de allra flesta fallen kört. Fanns ingen bot. Men idag är det ju faktiskt helt annorlunda. De allra flesta kommer överleva och där just det där med hur man tänker är nog viktigt. Att man inte ger upp och sedan inte heller börja söka på Internet alltför mycket om vad som skrivs om den här cancerformen man har. Det är ju oftast extremt deppande och vill man veta något är det ju bättre att fråga sin läkare.
Citera
2023-04-17, 19:16
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Cancer är förjävligt. Man slås också av det där ibland när man hör om folk som dött. Inte ovanligt faktiskt att en person får sin diagnos på fredagen och är död på måndag. I vissa av dessa fall är det säkert självmord men man håller tyst om det. Sedan kan det även vara att personen haft cancer ett väldigt lång tid och var redan dödssjuk. Fick sin diagnos alltför sent.

Det man också reflekterar över är om det är en bit psykologiskt också. Att få en cancerdiagnos är så stort och deppande att man liksom stänger av. Går och lägger sig och dör helt enkelt.

Idag borde det ju faktiskt inte vara så. Förr med att fått cancer var det i de allra flesta fallen kört. Fanns ingen bot. Men idag är det ju faktiskt helt annorlunda. De allra flesta kommer överleva och där just det där med hur man tänker är nog viktigt. Att man inte ger upp och sedan inte heller börja söka på Internet alltför mycket om vad som skrivs om den här cancerformen man har. Det är ju oftast extremt deppande och vill man veta något är det ju bättre att fråga sin läkare.

Är man redan nersatt så klart man kan dö av depp. Man behöver bra humör för att ha motståndskraft. Det är väldigt svårt om man fått en svår diagnos. Men man får ju inte bara diagnosen cancer. Det är en specifik form och dessutom ofta ett stadium. Klart man blir extra deppig om det inte finns bot eller ens lindring.

Att många överlever är ju ingen tröst om man har en dödlig form.

Just att de flesta överlever, nja, alla cancrar inräknade så dör faktiskt ganska många.

Frågade chattbotten hur många som dör:

Citat:
According to the American Cancer Society's latest statistics, the 5-year survival rate for all cancers combined is approximately 70%, meaning that about 70% of people diagnosed with cancer survive for at least 5 years after their diagnosis. However, the survival rates vary widely depending on the type of cancer. For example, the 5-year survival rate for prostate cancer is around 99%, while the 5-year survival rate for pancreatic cancer is only around 10%.

Så jag skulle vilja säga att lever bara 70 % efter fem år (vilket inte innebär en bot i många fall), så är dödligheten hög.

Självklart bättre än innan när nästan alla dog. Men det är fortfarande inte en rolig sjukdom och hade jag fått cancer och någon sagt att de flesta överlever skulle jag bli förbannad, om jag nu inte fått någon lindrig cancer.
Citera
2023-04-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Cancer livnär sig främst på 2 saker, glukos och glutamin. Utan dessa 2 överlever inte cancern. Detta borde vara allmänbildning men nästan ingen talar om det. Glukos är enkelt att begränsa genom att utesluta alla kolhydrater. Då livnär man inte cancer och den får svårt att föröka sig och i många fall försvinner den helt och hållet. Ändå går de flesta cancer patienter igenom strålbehandling med cellgifter samtidigt som de försätter äta exakt samma saker som de tidigare gjort, alltså tallriksmodellen fullt med kolhydrater(glukos).

Att man ska minska ned kolhydrater vid cancer verkar allt fler förstå men är tyvärr inte standard att lära ut på Sveriges sjukhus. Minns att jag var förvånad av maten som erbjöds en tidigare kollega till mig som lade ut rätt mycket info och bilder från hennes cancerbehandlingar på instagram.
Hon fick exempelvis pyttipanna med ketchup och saft samt olika efterrätter.

Hur gör man för att undvika eller minska ned glutamin i blodet/kroppen ?
Citera
2023-04-17, 19:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är man redan nersatt så klart man kan dö av depp. Man behöver bra humör för att ha motståndskraft. Det är väldigt svårt om man fått en svår diagnos. Men man får ju inte bara diagnosen cancer. Det är en specifik form och dessutom ofta ett stadium. Klart man blir extra deppig om det inte finns bot eller ens lindring.

Att många överlever är ju ingen tröst om man har en dödlig form.

Just att de flesta överlever, nja, alla cancrar inräknade så dör faktiskt ganska många.

Frågade chattbotten hur många som dör:

Så jag skulle vilja säga att lever bara 70 % efter fem år (vilket inte innebär en bot i många fall), så är dödligheten hög.

Självklart bättre än innan när nästan alla dog. Men det är fortfarande inte en rolig sjukdom och hade jag fått cancer och någon sagt att de flesta överlever skulle jag bli förbannad, om jag nu inte fått någon lindrig cancer.

Ja det är så också att vi säger att det är en sk mindre allvarlig form och läkaren säger att 90% överlever. Så dör alltså 1 av 10 och det är ju inte så mycket att hurra för sett till att man kan vara just denna 1 av 10.

Siffrorna går väl ner sett till åldern. Väldigt många gamla får ju cancer i livets slutskede och behöver inte nödvändigtvis dött av denna cancer då de oftast är multisjuka. Ofta struntar man tom med att ge äldre behandling för de skulle inte klara cellgifter och må så dåligt att det är mer humant att inte behandla cancern.
Citera
2023-04-17, 19:43
Medlem
TS: Shit happens! Även om du lever som en hälsoguru har du ingen kontroll över slumpmässiga miljöfaktorer; än mindre över dina arvsanlag, som utgör en slumpmässig kombination av dina reproducerande förfäders sedan treochenhalv miljard år tillbaka!

"Eitt sinn skal hver deyja" [= "En gång skall vi alla dö"] (Þórir Jökull, då han leddes till avrättningsplatsen).
Citera
2023-04-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
En person jag känner ytligt gick nyligen bort i cancer.
Han gick sällan till doktorn.
Bara åtta dagar innan kände han ingenting .
Varken rökte eller drack så visst blev jag förvånad.
Rörde på sig och var allmänt sund.
Hur kan vissa vältränade eller tränade människor plötligt dö av cancer?
Exempelvis Linda Haglund.
Läskigt påminner om att man är dödlig men kan kanske må bättre och förlänga livet lite.

En närstående dog i cancer 2016. Hon hade antagligen haft det i ett tag men valt att ignorera det. När det väl blev tillräckligt illa så tog det vara 2 veckor innan hon dog. Det gick väldigt fort. Det bästa man kan göra är att besöka sjukhuset aktivt och hitta bland annat hjärtfel och cancer i tidig fas. Utöver det så är sömn otroligt vikigt. Det spelar ingen roll hur "sund" man är när det kommer till kost och träning. Sover du 4 timmar om dagen så lever du inte en dag över 40.
Citera
2023-04-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Ja. Allt som steks/grillas och då får en brun yta är cancerogent.

Det bästa är att koka hamburgare/korv exempelvis.
Kokt hamburgare låter ju… gott. Eller?
Citera
2023-04-17, 20:07
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Va? Försöker du förneka att du tagit vaccinet efter att ha spenderat + 2 år på att shilla för big pharma? Jag lovar ert främsta problem är att ni tror att folk är lika sinnesslöa som ni är. Ingen tror er.

Överallt. Därför jag kan läsa säkerhetsdatablad och du framstår som totalt efterbliven i varje post. Läs på eller håll käft.

Var har du studerat? Du har pluggat nån annan stans än på livets hårda skola, eller hur?
Citera
2023-04-17, 20:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Men jag har. Cancer har varit ett gissel allt sedan mänsklighetens gryning. Ett antal Faroner hade cancer. Napoleon Bonaparte hade magcancer, Sotare i England var föremål för en undersökning under 1700-1800 då de ofta dog i lungcancer. Flera kända kungar hade bla levercancer. Man har tom hittat rester av cancerceller i dinosaurieben. Men det var först vid 1850 talet man började ana vad det rörde sig om när man kunde diagnostisera blodcancer(leukemi). Men först efter man dött, men ändå..

Konstigt med folk som inte tror att folk inte fick cancer förr. De fick ju det just för att de inte visste vad som kunde ge cancer, t ex radioaktiv färg, asbest, elda inomhus med dålig ventilation, rökning (fanns förr med). En del hade rejält hemska liv med mycket gifter. För 100 år sedan användes gifter till allt och ansågs totalt trygga.
Citera
2023-04-17, 20:18
Medlem
Samtidigt finns det folk som väger 180+ kg och lever hela sina liv utan sjukdomar. Troligtvist ärvda gener från någon morfar eller mormorfar
Citera
2023-04-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
En person jag känner ytligt gick nyligen bort i cancer.
Han gick sällan till doktorn.
Bara åtta dagar innan kände han ingenting .
Varken rökte eller drack så visst blev jag förvånad.
Rörde på sig och var allmänt sund.
Hur kan vissa vältränade eller tränade människor plötligt dö av cancer?
Exempelvis Linda Haglund.
Läskigt påminner om att man är dödlig men kan kanske må bättre och förlänga livet lite.
Det enkla svaret är det genetiska lotteriet. Du har inte jättestora möjligheter att påverka utgången - att hålla sig borta från rökning, överdrivna mängder alkohol är självklart bra, men annars är det svårt. Kosten spelar mindre roll än generna. Tyvärr är det så. En del lever extremt ohälsosamt och blir hundra - en del extremt hälsosamt och dör vid 20.
Man får de gener man får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in