• 1
  • 2
2023-04-17, 17:09
Medlem
Lunalittlestars avatar
Hej!
Jag har precis (eller nja, 2 veckor) flyttat in i min lägenhet, och jag har märkt att det inte finns fiberuttag trots att det enligt värden ska vara fiber indraget i huset. Antingen är det jag som är dum i huvudet och inte hittar uttagen, eller så finns det inga. Jag har letat i alla rum och i alla skåp, till och med i badrummet, men jag hittar det inte.
Jag har försökt kontakta bovärden i över två veckor, men han ringer aldrig upp. Jag blir tokig av att inte allt fungerar som det ska och jag är orolig över min telefonräkning som börjat bli väldigt dyr pga den extra mobilsurfen jag tvingats köpa.
Enligt hyresföretaget ska det finnas fiber indraget i min lägenhet, jag kan för allt i världen inte hitta uttagen:
Har ni tips på var jag kan leta efter uttagen eller hur man kan få hyresvärden att ta rummen ur röven och hjälpa mig med mitt internet?
Citera
2023-04-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunalittlestar
Hej!
Jag har precis (eller nja, 2 veckor) flyttat in i min lägenhet, och jag har märkt att det inte finns fiberuttag trots att det enligt värden ska vara fiber indraget i huset. Antingen är det jag som är dum i huvudet och inte hittar uttagen, eller så finns det inga. Jag har letat i alla rum och i alla skåp, till och med i badrummet, men jag hittar det inte.
Jag har försökt kontakta bovärden i över två veckor, men han ringer aldrig upp. Jag blir tokig av att inte allt fungerar som det ska och jag är orolig över min telefonräkning som börjat bli väldigt dyr pga den extra mobilsurfen jag tvingats köpa.
Enligt hyresföretaget ska det finnas fiber indraget i min lägenhet, jag kan för allt i världen inte hitta uttagen:
Har ni tips på var jag kan leta efter uttagen eller hur man kan få hyresvärden att ta rummen ur röven och hjälpa mig med mitt internet?

Tv-uttaget?

Annars hade jag nog knackat på hos grannen och frågat hur det ser ut där (troligen som hos dig).
Citera
2023-04-17, 17:13
Medlem
Lunalittlestars avatar
Nej, jag har testat det.
Och som sagt, det ska enligt hyresvärden(svenska bostäder) finnas uttag för fiber i bostaden
Jag har testat att koppla in boxen i både tv-uttaget och telefon-uttaget
Citera
2023-04-17, 17:15
Medlem
Lunalittlestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tv-uttaget?

Annars hade jag nog knackat på hos grannen och frågat hur det ser ut där (troligen som hos dig).

Sorry, menade att citera dig, men tryckte fel
Jag har kollat hos grannarna, och de har fiberuttag

Min största irritation just nu är att jag inte får kontakt med bovärden. Jag har ringt nästan varje dag i två veckor till kundtjänst och bett om kontakt med bovärden, men han kontaktar mig inte. Har tyvärr inget direktnummer till honom
Citera
2023-04-17, 17:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Fiberuttag, vad är det för något?

Är det fiber in i lägenheten eller är det bredband?
Har du något RJ-45 uttag?
"Tre hål i väggen"?

Vad är det för box du kopplat in?
Citera
2023-04-17, 17:17
Medlem
Citat:
Nej, jag har testat det.
Och som sagt, det ska enligt hyresvärden(svenska bostäder) finnas uttag för fiber i bostaden
Jag har testat att koppla in boxen i både tv-uttaget och telefon-uttaget

Finns det en lucka brevid telefonuttaget? En skjutbar lucka, uppåt typ?
Citera
2023-04-17, 17:19
Medlem
Lunalittlestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fiberuttag, vad är det för något?

Är det fiber in i lägenheten eller är det bredband?
Har du något RJ-45 uttag?
"Tre hål i väggen"?

Vad är det för box du kopplat in?

RJ-45 heter det, inte fiberuttag. Förlåt, det är jag som är värdelös på teknik. Det är såna uttag som ska finnas i alla lägenheter och som jag inte hittar
”Tre hål i väggen” har jag som det står comhem på, och tyvärr funkar det inte när jag försöker koppla in min box i de uttagen. Det är en box jag fått av telenor när jag tecknade avtal hos dem
Citera
2023-04-17, 17:21
Medlem
Lunalittlestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Finns det en lucka brevid telefonuttaget? En skjutbar lucka, uppåt typ?
Nej, det finns inte
Citera
2023-04-17, 17:21
Medlem
Citat:
Hej!

Kolla i anslutning till ytterdörren alt i vardagsrummet. Om du har fiber så ska det finnas en dosa i lägenheten eller uttag. Om du inte har fiber så är det säkert comhem dvs via tv uttaget.
Citera
2023-04-17, 17:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Hej!

Även om det finns fiber indraget i själva huset, är det säkert att man dragit in det i din lägenhet? Det finns ju en möjlighet att den tidigare lägenhetsinnehavaren inte gav tillträde när installationen gjordes eller att din lägenhet rent av har missats? Det sistnämnda verkar ju uppenbarligen kunna hända:

(FB) Lurad på bredband!

Om du inte får tag på bovärden, finns det kanske någon fastighetsskötare eller liknande som du kan fråga? Eller kolla med grannarna hur/var deras uttag sitter?
Citera
2023-04-17, 17:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
RJ-45 heter det, inte fiberuttag. Förlåt, det är jag som är värdelös på teknik. Det är såna uttag som ska finnas i alla lägenheter och som jag inte hittar
”Tre hål i väggen” har jag som det står comhem på, och tyvärr funkar det inte när jag försöker koppla in min box i de uttagen. Det är en box jag fått av telenor när jag tecknade avtal hos dem
Dina grannar har alltså RJ-45 i sina lägenheter som avnänds för bredband?

Men nu verkar du ju ha avtal med Telenor för bredband via koax om du fått en sådan box.
Citera
2023-04-17, 17:34
Medlem
Gäller äldre hus (90-talet och äldre) där man dragit bredbandskablar i efterhand.

Ofta drar man kablarna via hisschakt och det absolut billigaste är oftast att terminera/sätta RJ-45-uttaget precis innanför dörren och inte sällan i takhöjd.

Om grannarna har uttag så bör du ha i samma zon i din lägenhet, alltså om de har i hallen så bör du ha i hallen.

Har grannarna en kabel som går utanpå deras vägg ute i trapphuset? Har du en likadan?

Nyare hus har oftast kabelkanalisation inuti väggarna och då är det svårare att följa kablar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in