2023-04-17, 16:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jo.

Men fårskallarna har iaf slutar tjata om Odessa.

Alltid något!

hahaha, det har du ju en poäng i. var det när moskva sköts i sank de slutade babbla om odessa, eller var det när de slaktades och flydde kherson...

borde nästan kolla i tråden...
Citera
2023-04-17, 16:21
Medlem
Ryska stilen, vilket vi redan visste. Riktar in sig på barnen och unga människor.

Citat:
Nästan 500 barn dödade i kriget
Dödssiffran efter helgens robotattack mot ett ukrainskt bostadshus i Slovjansk, steg till 15 på måndagen. Bland de döda fanns en tvåårig pojke

https://www.expressen.se/premium/artiklar/kriget-i-ukraina-17-april/
Citera
2023-04-17, 16:22
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det finns inga ord för de krigsbrott ryssland satt i system, naturligtvis bidrar sånt här till en otroligt stark försvarslust i Ukraina. Ryssland är helt rökt som nation efter detta.

Ingen kan på allvar tro att Ukrainare tänker sig förhandla med de ryska våldtäktsbarbarerna. Fullständig militär seger över ryssland är det som gäller.

Ja och alla dessa jävla svin till krigsförbrytare ska straffas hårt. Det där svinet som erkänner att han sköt flickan vet vi ju nu vem det är.

Även äckel här i Sverige som sitter och heja på dessa as borde fan i mig hängas!
Citera
2023-04-17, 16:23
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det finns inga ord för de krigsbrott ryssland satt i system, naturligtvis bidrar sånt här till en otroligt stark försvarslust i Ukraina. Ryssland är helt rökt som nation efter detta.

Ingen kan på allvar tro att Ukrainare tänker sig förhandla med de ryska våldtäktsbarbarerna. Fullständig militär seger över ryssland är det som gäller.

Det är krig. Sådant här händer. Och ännu värre saker. På båda sidor. Bara att vakna upp.
Citera
2023-04-17, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Om man inte är stridslysten och hjärntvättad av media och säger något emot detta så är man ett "rysstroll" och "nyttig idiot". Går man emot narrativet och ställer jobbiga frågor så ska man skändas och förlöljigas till varje pris.

Den enda sida jag står på i det här kriget är det ukrainska folkets. Biden är jävla idiot, Putin är en jävla idiot, och framförallt Zelensky men den största idioten av dem alla är vänstermedia som ständigt ska gaslighta folket till att stödja ett krig som ingen vill ha. Allt för att blidka den militära industrin i väst.

Har du helt missat att miljontals ryssar vill ha det här kriget?

Har du missat alla intervjuer med vanliga ryzzar som tycker att Ukrainarna ska utrotas? Eftersom dom är ”nazister”?
Citera
2023-04-17, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robot07
Ja och alla dessa jävla svin till krigsförbrytare ska straffas hårt. Det där svinet som erkänner att han sköt flickan vet vi ju nu vem det är.

Även äckel här i Sverige som sitter och heja på dessa as borde fan i mig hängas!

Så som Putin & Co driver på detta vansinne så kan det dessvärre bli rena pogromer mot ryssar runtom i världen. Tex i fd sovjetstaten Kazakhstan har hundratals ryska desertörer blivit ihjälslagna av uppretade folkmassor. Varför? Jo för att ryssarna prompt skulle ha "Z" på sina (stulna) bilar och klädesplagg.
Citera
2023-04-17, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vad jag tycker är tråkigt i denna tråd:

Allt som handlar om

1. BRICS (som är en investeringsbank med en hemsida och ingenting mer),

2. "Petrodollarn" (ett nymarxistiskt begrepp som blev omodernt redan i början av 80-talet),

3. "Kamp om naturresurser" (ett marxistiskt begrepp som blev inaktuellt redan i början av 1880-talet),

4. Vad USA anses ha gjort på andra håll i världen vid något annat tillfälle (vilket ju inte har med saken att göra),

5. Euromaidan (pga detta olidliga ältande och jävla tjat),

6. Globalism, neocon, WEF och Tory Nuland (eftersom det visar på mentalsjukdom hos skribenten, vilket gör mig bedrövad över att personen ifråga inte får psykisk hjälp).
Ja man verkar tro att all energi och andra naturresurser bara finns i Ryssland och att omvärlden bara väntar på att få lägga vantarna på dessa resurser. Men Ryssland är ju bara en aktör bland alla andra.
Sverige liksom övriga Norden har ju själva enorma naturresurser som exporteras och ger välstånd så varför många proryssar tror vi är totalt beroende av Ryssland är en gåta.

Att vi däremot gjort oss delvis beroende är ju en helt annan sak.
Citera
2023-04-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det jag tycker är tråkigt i denna tråd:
- Diskussioner om Ryssland gör moraliskt rätt eller fel, som samtidigt förnekar relevans av Euromaidan, globalisering, naturresurser, internationella institutioner
- Samhällsvetare som tror man kan lära sig allt från ett enda case, Ukrainakriget
- personer som inte förstår skillnaden på vad de inte gillar, och på vad som är off-topic
Du har inte kunnat bidra med något som visar på en Amerikanskstödd kupp via Euromaidan. Du gillar att moralisera åt Ukrainas håll, men undviker det när det gäller Ryssland.
Citera
2023-04-17, 16:31
Medlem
Det är uppenbart vad du menar då du ständigt drar upp fiktiva folkmord från Ukrainas sida när det faktiskt är Ryssland som står för det i verkligheten.
Citera
2023-04-17, 16:33
Avstängd
Någonstans runt mitten av sommaren började rysstrollen i tråden bli oense om "operation odessa"

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Pratas i Ryska källor (och Ukrainska) att Ryssarna nu börjar lägga fokus på Kharkov, hur länge tills staden faller? 1 vecka? 2?

Jag tror att i Augusti kommer staden befrias.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag hoppas och tror att det kommer en förhandlingsrunda innan ryssen siktar på Kharkov. Det är en väldigt stor stad, slaget om Kharkov skulle vara något annat än vad vi sett hittills. Möjligen blir ett anfall också ett sätt att sätta press på förhandlingarna snarare än att ta staden. I krigets inledningsskede trodde jag att ryssarna skulle ställa sig utanför Kiev och Kharkov och hota att mala dem till grus, tills Ukraina/omvärlden var beredda på en förhandlingslösning.

Jag har tidigare tänkt att om där kommer en del 3 i kriget så är det Odessa, inte Kharkov. Jag har dock blivit osäker i frågan. Anledningen till min osäkerhet är ryssarnas relativa överläge i artilleri och det är mycket lättare (och sämre för ukrainierna) logistiskt för ryssarna att ta Kharkov än Odessa. Dessutom innebar sänkningen av Moskva att en fördel försvann.

Om ryssarna väl tar Kharkov, kommer det att binda stora styrkor. Där finns ett stort anti-Putin sentiment i staden. Som vanligt ser jag att konflikten kan bli djupare, bittrare och värre om ryssarna tar Kharkov. Vi får verkligen hoppas att så inte sker.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

så efter att moskva sänktes, men innan de slaktats och jagats på flykt ur kherson, kharkiev oblast, lyman, izium osv....
Senast redigerad av slö 2023-04-17 kl. 16:35.
Citera
2023-04-17, 16:41
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Den stora konsekvensen av Bakhmut kommer nog vara nednötningen av trupper. Dess roll i utnötningskriget. Dess roll i att minska båda sidors offensiver för att resursernas förbrukas på platser som Bakhmut istället för i offensiver och rörliga strider.
Exakt. Ryssarna har börjat slösa bort fallskärmsjägare som troligtvis är kompetenta soldater. De har inte ens fått hoppa fallskärm ned i Bakhmut, Operation Market Garden-style. Ukrainarna har å sin sida haft häcken full. Tidigare sägs försvararna varit erfarna och få. Nu förlorar man hela enheter från territorialförsvaret i stället — soldater som kanske ändå inte varit aktuella för den kommande offensiven, men som aldrig får en ärlig chans.

Hade det inte varit för de våldsamma angreppen mot Avdiivka och det ständiga larmet uppe vid Kreminna kunde man tro att det var motståndet i Bakhmut som alldeles tog knäcken på den ryska ?-offensiven i år. Det ska som sagt bli intressant att se vad som händer i Bakhmut när den ukrainska offensiven börjar. Hur situationen där påverkas.
Citera
2023-04-17, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Finns mycket smuts i Ukraina som får härja fritt. Är ett pissland med korruption som Ryssland med en stor portion nazism och annat på det.

Ryzzarna har terrorbombat Ukrainska städer i över ett år nu. Hur många städer har Ukraina terrorbombat fram tills nu? Ditt relativiserande är äckligt vatnik.
Fattar du inte att Ryzzarna sedan länge har skitit I det blå.skåpet.
De ryzzar som befinner sig i Ukraina kommer att få betala priset nu.

Och ryzzland som nation kommer att få.betala priset för svinerierna i Ukraina under flera decennier framöver. Kanske generationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in