2023-04-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Kan rätten fälla M för "medhjälp till mord" om hon åtalades för "mord"?

Som jag fattat det kan rätten själva ändra rubriceringen inom vad som kan räknas till gärningsbeskrivningen. Någon annan kan säkert svara bättre hur detta fungerar men något sånt.
Citera
2023-04-17, 15:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är inte sant. Bara för att man kan hitta en krystad förklaring så innebär inte det att man därmed har introducerat ett rimligt tvivel.

Ett exempel: I Marina i Spekeröd-tråden försökte en person driva tesen att Marina hade iscensatt sitt eget försvinnande. Blodet i resårbotten hade hon tappat sig själv på i månader dessförinnan och sen hällt ut för att låtsas vara död. Det kulhål som fanns i väggen i sovrummet med obestämbart DNA kom från att Marina hade hållt upp en liten gnagare och skjutit den för att låtsas att det varit ett mord i sovrummet.

Så nej, bara för att man hittar "ett motargument" så innebär det inte att det finns rimligt tvivel. I Tove-fallet finns det så många konstigheter som ska förklara att Maja sov och inte var delaktig att det sammantaget blir orimligt. Det finns inte enskildheter som är så orimliga som på nivån som ovan, det medger jag, men sammantaget når det upp till den nivån.
Vore det inte mer relevant att ta exempel från detta fallet?
Citera
2023-04-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Som jag fattat det kan rätten själva ändra rubriceringen inom vad som kan räknas till gärningsbeskrivningen. Någon annan kan säkert svara bättre hur detta fungerar men något sånt.

Du har helt rätt bara sådant som rymms inom den ramen. Hon kan tex inte fällas för skyddande av brottsling.
Citera
2023-04-17, 15:55
Medlem
Citat:

Jag har för mej att åklagaren måste ha med både mord och medhjälp till mord i sitt yrkande, Yrkar åklagaren bara på mord för MH så kan hon inte dömas för medhjälp, har jag för mej
Citera
2023-04-17, 16:00
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Jag har för mej att åklagaren måste ha med både mord och medhjälp till mord i sitt yrkande, Yrkar åklagaren bara på mord för MH så kan hon inte dömas för medhjälp, har jag för mej

Men var det inte så att åklagaren fick just den frågan varför han inte yrkade på just "medhjälp till mord". Då svarade han om jag minns rätt att det går att döma till det eftersom det ligger inom gärningsbeskrivningen.

Så minns jag det, men jag är inte helt säker.
Citera
2023-04-17, 16:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tack för alla svar! En del frågor besvaras genom att vi båda tror att M ljuger om sömnen och visste om att T var död.

Hade M valt denna linje, att hon visste att T var död men var livrädd för att avslöja det, hade hennes historia blivit mer trovärdig. Men istället ljuger hon som barn ljuger, blånekar till något som enligt mig är uppenbart.

En annan detalj som jag noterat i hennes förhör, är hennes långa tystnader efter att hon nekat till något som fhl tror hon varit delaktig i. Fhl är också tysta länge då det är vanligt att den misstänkte till slut bryter den och säger något mer. Långa tystnader upplevs ofta som jobbiga och obehagliga.

Är det typiskt för adhd personer att klara av långa obehagliga tystnader? Autism? Utan kunskap om diagnoserna tolkar jag det som känslokyla.
För adhd är det inget utmärkande, men generellt kan man nog säga att autister inte lider av tystnad, eller ens finner den pinsam.

M har ingen diagnos inom autismspektrat, endast drag av och vilka de dragen är, vet vi inte.
En ren spekulation från min sida är att M är osäker och lågmäld i okända sammanhang och kanske rent av föredrar tystnaden. Det tror jag mer på än känslokyla.

Hon är inte beskriven som känslokall utan tvärt om, omtänksam och omhändertagande. En av vännerna berättade dock att M förändrades efter hon började umgås med J, men hur förändringen visade sig gick hon inte in på.

M säger i något förhör att hon inte vet om T är död. Jag tolkar det som en solklar förnekelse. Hon har inte kommit så långt i sin bearbetning att hon kan ta det till sig och ta orden i sin mun.

Att T är död är jag tämligen säker på att hon vet, men hon vill inte tro att det är sant och gör allt vad hon kan för att skjuta det ifrån sig, stänger av och går in i en bubbla där allt är som vanligt och inget har hänt. Det har inte med känslokyla att göra utan är en försvarsmekanism för att inte psyket ska kollapsa.
Citera
2023-04-17, 16:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det jag ville klargöra - oavsett varifrån jag plockar exemplet - var att bara för att man kan hitta en långsökt förklaring till en uppgift så innebär det inte att man introducerat ett rimligt tvivel. Det lät så på dig, och det låter ibland på dig och andra som att ni helt kopplar er fria från sannolikhetsbedömningar.

Om något har en mycket liten sannolikhet för att inträffa, så innebär det inte att man har ett likvärdigt alternativ jämfört något som har en mycket hög sannolikhet för att inträffa. Det står inte 1-1 bara för att man har två alternativ, om alternativen har olika stor sannolikhet för att ha inträffat.
Citera
2023-04-17, 16:40
Medlem
Citat:
rätten kan inte ändra det till med hjälp till mord, för att åklagaren åtalade henne bara för mord, så hon kan bara dömas för mord eller inget, Jag lovar dej hon kommer gå fri, för att åklagaren har gjort massa fel, till och med Gw person tycker han är dum i huvudet, så bli inte förvånad när hon går fri
Citera
2023-04-17, 16:41
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Men var det inte så att åklagaren fick just den frågan varför han inte yrkade på just "medhjälp till mord". Då svarade han om jag minns rätt att det går att döma till det eftersom det ligger inom gärningsbeskrivningen.

Så minns jag det, men jag är inte helt säker.

Ja båda kan fällas för mord och medhjälp till mord liksom för gravfridsbrottet.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Brottsrubriceringen är inte lika viktig i svensk rätt på samma sätt som i amerikansk rätt.
I Sverige gäller gärningsbeskrivningen, åklagarens beskrivning av gärningen som anges i åtalet.

Det som kan rymmas inom gärningsbeskrivning, ex i det här fallet mord, medhjälp till mord, grovt och normalgrads gravfridsbrott samt medhjälp till gravfridsbrott kan rätten döma för.
Rätten avgör formuleringen av domen och vad den åtalade döms för. Men det måste rymmas inom gärningsbeskrivningen som ligger till grund för åtalet.

Jag är osäker om ”skyddande av brottsling” och ”försvårande av mordutredning” skulle kunna rymmas inom gärningsbeskrivningen här. Tror inte det, men vet som sagt inte.
Citera
2023-04-17, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Men jösses... vad har det med tiden att göra hur lång tid det tar för dig att gå nerför en trappa?

Grannarna kan ha lite skev tidsuppfattning... från första dunsen de hörde och hur lång tid det tog innan de bestämde sig för att sonen skulle gå upp och ringa på dörren.
Från när sonen kom ner till pappan igen och när de hörde dörr som öppnades/stängdes flertal ggr och hur lång tid det tog innan JJ uppenbarades sig utanför deras dörr.

Du som är så noga med vad som står i FUP, var fick du vikterna ifrån vad gäller JJ kontra TT?

Ursäkta att jag klampar in här. Men jag tror att nyckelvittnet = grannen, har lite fel gällande tiderna. Om tjejerna kom till JJs lägenhet vid 02.00-tiden så är det inte troligt att de först satt i 30-40 minuter och pratade i köket, innan JJ visade runt TT i den lilla lägenheten.

Sånt brukar väl vanligtvis ske ganska direkt efter att man har kommit in i en okänd lägenhet?

JJ och MH har själva sagt att de satt och "pustade ut" efter striden i badrummet - och tittade till TT flera gånger innan de insåg att hon faktiskt var död.

Annars skulle alltså JJ ha åkt till Donken med grannen bara ett par minuter efter att hon hade mördat TT. Vad jag har förstått så dog TT runt 02.05 - 02.15. Annars stämmer det inte. Inte i mina ögon iaf.
Citera
2023-04-17, 16:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Att T är död är jag tämligen säker på att hon vet, men hon vill inte tro att det är sant och gör allt vad hon kan för att skjuta det ifrån sig, stänger av och går in i en bubbla där allt är som vanligt och inget har hänt. Det har inte med känslokyla att göra utan är en försvarsmekanism för att inte psyket ska kollapsa.

Men du är bara "tämligen säker", alltså? Efter att M hjälpt till att transportera bort liket? Jösses alltså, dina patetiska försök att lite så där i smyg gång på gång på gång förminska eller bortförklara M:s roll i det hela ... Att du bara orkar.
Citera
2023-04-17, 16:46
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Förhoppningen är naturligtvis att ni som ägnar så mycket tid åt att spekulera ihop fullständigt ologiska händelseförlopp och galna bortförklaringar ska inse detta när ni konfronteras med liknande exempel från ett annat fall, och att ni på så sätt ska förmås lyfta blicken en smula och inse att det ni håller på med kanske inte är riktigt sunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in