2023-04-17, 14:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu förväntat jag mig inte att du ska svara på alla frågor. Men jag ställer dom för att visa på alla orimligheter i M s histora.

Först och främst vill jag framhäva att jag inte tror att Ms version är sanningen. Det har jag aldrig trott. Däremot tror jag att vissa delar kan stämma och allt inte är lögn.
Citat:
Varför var M så angelägen att se var T var när J bara vill prata? Prata hade hon kunnat göra i telefon och när som helst. Att det behövde ske just där och då, en kvart efter gruffet pekar på att dom var upprörda.

J var kränkt och förbannad och ville ha hämnd, misshandla T där det inte fanns folk. Om J berättade för M om misshandelsplanerna, vet vi inte. Det är ord mot ord.
M tar Js parti, vill "stå upp" för henne och letar på uppdrag efter T. Enligt vakten såg hon arg ut. Kan så vara, kan även vara att hon var fokuserad på sitt uppdrag och inte ville bli störd. Det förstnämnda mest troligt.
När M kommer ut igen har J helt skiftat attityd, ilskan har lagt sig (ytligt) och hon är som vanligt. Då släpper troligtvis M också sin ilska - det var ju egentligen inte henne det berörde.
Allt är lugnt när T kommer ut, inga tecken på kommande hämndaktion.

Citat:
Varför tar J med sig M upp i lägenheten om J hade planer att skada T på egen hand?

Förmodligen för att T inte skulle misstänka att något lurt var på gång.

Citat:
Om M sov, varför kommer dom inte överens om att säga det till polisen? Det hade underlättat för J att driva historian själv.

Jo, visst vore det smartast, men det kom de väl inte på.
J påstod att hon inte visste vad M gjorde och M mindes kanske inte. (Jag tror att M var starkt traumapåverkad.)
Sovandet föreföll M successivt kommit på, antingen för att klara sig undan både frågor och ansvar eller för att minnet började klarna.

Citat:
Varför använder inte M sin telefon under den timma då mordet begås men den rör sig?

Varför hon tog tfn med för att gå några steg i lgh begriper jag inte.
Och att hon skulle tagit med sig tfn när hon skulle bistå J låter lovligt korkat.

Citat:
Varför är det då så viktigt att ta med den till badrummet när hon mår dåligt?

Mest troligt är det en lögn, men jag förstår inte vitsen med att ljuga om det.

Citat:
Varför vaknar hon inte av det högljudda mordet eller när grannen ringer två gånger på dörren?

Det finns skribenter som menar att det är fullt möjligt. Jag är tveksam. Däremot kan jag tänka mig att hon inte ville höra.

Citat:
Varför kör inte J hem M innan hon ger sig på att transportera kroppen?

Eftersom hon behövde hjälp i trappan, tänkte hon väl att hon även skulle behöva handräckning i skogen.

Citat:
Varför lämnar J sin egen telefon i lägenheten när hon ska flytta T s cykel och köra fram bilen?

Gjorde hon det? Sa inte grannen att hon hade tfn i handen när hon kom nerför trappan?

Citat:
Varför skickar J ett sms till M med risk för att hon vaknar, om M nu är ovetandes att det finns ett lik i lägenheten?

Jag har ändrat uppfattning och tror nu att M visste, men att hon tyckte att det var väldigt obehagligt.
J skickade nog sms:et för att lugna M.

Citat:
Varför riskerar J att åka till McD och lämnar då lägenheten med en sovande kompis och ett lik?

M visste att J skulle ge sig iväg, inte till McD men på annat uppdrag. McD blev en nödlösning eftersom hon blev påkommen.

Citat:
Varför fördröjer J hemfärden genom att prata med sin kompis i en annan bil om M är i lägenheten ovetandes om ett lik?

Bra fråga, alibi kanske?
Jag tror inte längre att M var ovetandes.

Citat:
Varför ställer inte M några frågor till J om vad som hänt?

Det gjorde hon kanske?
Mer troligt är att hon stängde av, det blev to much.

Citat:
Varför larmar hon inte när hon inte ens är säker på att T är död när dom virar in henne i lakan och påsar?

Om det skulle man nog kunna skriva en hel uppsats.
Det främsta är förmodligen att tanken inte ens dök upp.
Då hade hon satt både J och sig själv på pottkanten.

Citat:
Om M är så fäst vid sin mobil så hon inte ens lämnar den när hon ska spy på toa, så varför tog hon inte med den när dom skulle dumpa kroppen?

Jag tror inte ens hon gick till toa.

Citat:
Varför berättar hon inget för sina föräldrar dagen efter? Varför berättar hon inte för polisen?
Detta är också en uppsatsfråga.
Hon vet att de gjort något brottsligt och givetvis vill hon inte åka fast.
Hon tror på Js ord att om de bara håller sig till sin story kommer de att klara sig.
Inre förnekelse
Rädsla att mista J
Citera
2023-04-17, 14:30
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag tänker att hade inte Johanna erkänt så hade de åkt dit båda två, men som läget är nu så förstår jag inte hur rätten ska lösa det. Jag undrar alltså genuint och vill gärna ha svar på hur det fungerar hellre än motfrågor.

Man får nog göra som Juridikens företrädare alltid gör - gå på sannolikhetsbedömning.
Det gäller ju inom de flesta discipliner och vetenskaper - saker är inte svartvita och går inte att stoppa in i flödesschema. Även om mindre begåvade tjänstemän och administratör tror att flödesscheman är lösningen på allt.

Se mitt inlägg ovan. Man går på sannolikhet och om den inte talar väldig strakt för att någon är skyldig - så friar man. Hellre fria av fälla. Yngre ostraffade åtalade, gör att det helt rimligt tippar över åt lindrigare påföljd.
Senast redigerad av coli 2023-04-17 kl. 14:39.
Citera
2023-04-17, 14:36
Medlem
Citat:
Jag tänker att hade inte Johanna erkänt så hade de åkt dit båda två, men som läget är nu så förstår jag inte hur rätten ska lösa det. Jag undrar alltså genuint och vill gärna ha svar på hur det fungerar hellre än motfrågor.

Jag är ganska övertygad om att det inte funnits ett samförstånd till att mörda TT i JJ´s egen lägenhet ifrån MH`s sida, sen kan man alltid diskutera MH`s agerande, men mord tror jag inte rätten känner sej byxade att döma 18 åriga MH för faktiskt. Hellre fria än fälla kommer gå före här.
Citera
2023-04-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Först och främst vill jag framhäva att jag inte tror att Ms version är sanningen. Det har jag aldrig trott. Däremot tror jag att vissa delar kan stämma och allt inte är lögn.

J var kränkt och förbannad och ville ha hämnd, misshandla T där det inte fanns folk. Om J berättade för M om misshandelsplanerna, vet vi inte. Det är ord mot ord.
M tar Js parti, vill "stå upp" för henne och letar på uppdrag efter T. Enligt vakten såg hon arg ut. Kan så vara, kan även vara att hon var fokuserad på sitt uppdrag och inte ville bli störd. Det förstnämnda mest troligt.
När M kommer ut igen har J helt skiftat attityd, ilskan har lagt sig (ytligt) och hon är som vanligt. Då släpper troligtvis M också sin ilska - det var ju egentligen inte henne det berörde.
Allt är lugnt när T kommer ut, inga tecken på kommande hämndaktion.

Förmodligen för att T inte skulle misstänka att något lurt var på gång.

Jo, visst vore det smartast, men det kom de väl inte på.
J påstod att hon inte visste vad M gjorde och M mindes kanske inte. (Jag tror att M var starkt traumapåverkad.)
Sovandet föreföll M successivt kommit på, antingen för att klara sig undan både frågor och ansvar eller för att minnet började klarna.

Varför hon tog tfn med för att gå några steg i lgh begriper jag inte.
Och att hon skulle tagit med sig tfn när hon skulle bistå J låter lovligt korkat.

Mest troligt är det en lögn, men jag förstår inte vitsen med att ljuga om det.

Det finns skribenter som menar att det är fullt möjligt. Jag är tveksam. Däremot kan jag tänka mig att hon inte ville höra.

Eftersom hon behövde hjälp i trappan, tänkte hon väl att hon även skulle behöva handräckning i skogen.

Gjorde hon det? Sa inte grannen att hon hade tfn i handen när hon kom nerför trappan?

Jag har ändrat uppfattning och tror nu att M visste, men att hon tyckte att det var väldigt obehagligt.
J skickade nog sms:et för att lugna M.

M visste att J skulle ge sig iväg, inte till McD men på annat uppdrag. McD blev en nödlösning eftersom hon blev påkommen.

Bra fråga, alibi kanske?
Jag tror inte längre att M var ovetandes.

Det gjorde hon kanske?
Mer troligt är att hon stängde av, det blev to much.

Om det skulle man nog kunna skriva en hel uppsats.
Det främsta är förmodligen att tanken inte ens dök upp.
Då hade hon satt både J och sig själv på pottkanten.

Jag tror inte ens hon gick till toa.

Detta är också en uppsatsfråga.
Hon vet att de gjort något brottsligt och givetvis vill hon inte åka fast.
Hon tror på Js ord att om de bara håller sig till sin story kommer de att klara sig.
Inre förnekelse
Rädsla att mista J

Tack för alla svar! En del frågor besvaras genom att vi båda tror att M ljuger om sömnen och visste om att T var död.

Hade M valt denna linje, att hon visste att T var död men var livrädd för att avslöja det, hade hennes historia blivit mer trovärdig. Men istället ljuger hon som barn ljuger, blånekar till något som enligt mig är uppenbart.

En annan detalj som jag noterat i hennes förhör, är hennes långa tystnader efter att hon nekat till något som fhl tror hon varit delaktig i. Fhl är också tysta länge då det är vanligt att den misstänkte till slut bryter den och säger något mer. Långa tystnader upplevs ofta som jobbiga och obehagliga.

Är det typiskt för adhd personer att klara av långa obehagliga tystnader? Autism? Utan kunskap om diagnoserna tolkar jag det som känslokyla.
Citera
2023-04-17, 15:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Jag är ganska övertygad om att det inte funnits ett samförstånd till att mörda TT i JJ´s egen lägenhet ifrån MH`s sida, sen kan man alltid diskutera MH`s agerande, men mord tror jag inte rätten känner sej byxade att döma 18 åriga MH för faktiskt. Hellre fria än fälla kommer gå före här.

MH är nog en väldigt ovanlig 18-åring. Pastorsdottern som vuxit upp i Pingstkyrkan och som redan som 18-åring har provat tunga droger utan att föräldrarna har märkt något.

Hon måste vara van vid att ljuga, dölja och manipulera. Hur många 18-åringar känner ni som skulle klara av att tiga så länge i häktet?
Hon är inte något stackars oskyldigt offer. Har hon visat någon empati för To*ve och hennes anhöriga? Jag är rädd att det är farligt att släppa ut henne i samhället.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-17 kl. 15:03.
Citera
2023-04-17, 15:03
Avslutad
Citat:
Hjälp en okunnig:

Jag får inte riktigt ihop det hur rätten ska kunna tolka/bedöma annat än att det inte går att bevisa att Maja deltog i själva strypningen? Är det inte så att det ska kunna beläggas utan rimligt tvivel?

(För egen del tänker jag att Maja var med i badrummet, men det har jag ju inget för eftersom ord står mot ord, eller?)
Om rätten resonerar som så att griftefridsbrottet skett gemensamt och i samförstånd så borde mordet också dömas som sådant kan jag tycka.
Citera
2023-04-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
MH är nog en väldigt ovanlig 18-åring. Pastorsdottern som vuxit upp i Pingstkyrkan och som redan som 18-åring har provat tunga droger utan att föräldrarna har märkt något.

Hon måste vara van vid att ljuga, dölja och manipulera. Hur många 18-åringar känner ni som skulle klara av att tiga så länge i häktet?
Hon är inte något stackars oskyldigt offer. Har hon visat någon empati för To*ve och hennes anhöriga? Jag är rädd att det är farligt att släppa ut henne i samhället.

Jag tror inte rätten tycker hon är ett stackars oskyldigt offer, men även sett till bevisläget ser de inte ljust ut för mord, dock tror jag någon annan brottsrubricering kan komma att falla över henne utöver gravfridsbrott.
Citera
2023-04-17, 15:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Jag tror inte rätten tycker hon är ett stackars oskyldigt offer, men även sett till bevisläget ser de inte ljust ut för mord, dock tror jag någon annan brottsrubricering kan komma att falla över henne utöver gravfridsbrott.

Jag menar att hon framställs som ett oskyldigt stackars offer i tråden.

Empati och förståelse är bra men i en ABoK-tråd måste man förstå att det finns ondska. Allt kan inte bortförklaras och ursäktas.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-17 kl. 15:11.
Citera
2023-04-17, 15:15
Medlem
Citat:
Jag menar att hon framställs som ett oskyldigt stackars offer i tråden.

Aha ok, ja... sen låter det på många i tråden som att hon skulle vara helt urblåst oxå men tror snarare att hon kan vara en ulv i fårakläder, iaf inte riktigt så svagbegåvad som många vill få det till.
Citera
2023-04-17, 15:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Aha ok, ja... sen låter det på många i tråden som att hon skulle vara helt urblåst oxå men tror snarare att hon kan vara en ulv i fårakläder, iaf inte riktigt så svagbegåvad som många vill få det till.

Exakt! Jag tror att hon är väldigt street-smart.
Citera
2023-04-17, 15:41
Medlem
Citat:

Trots att hon haft en trygg familjemiljö, stöttning genom barnpsykiatrin, specialanpassad skolgång och hjälp genom olika program, så har hon ändå passerat många gränser som väldigt få vuxna ens skulle klara av.

Hon tar inte särskilt många egna initiativ, utan följer mest med strömmen. Tyvärr drar hon sig till fel fel ström. Och det valet säger mycket om henne och gör henne farlig eftersom hon inte backar när det blir riktigt galet.

Det är ändå märkligt hur olika man uppfattar människor. En del verkar se henne som en ung snäll tjej som blivit ett offer för omständigheter. Hennes möjligheter till att ta egna beslut plockas bort eftersom hon blivit hjärntvättat. Jag hade kunnat köpa det till viss del, om hon hade erkänt och visat nån form ånger eller ledsamhet över det som hänt. Men hon visar inte på några känsloyttringar under något förhör förutom när hon skrattar när hon får frågan om hon och J är ett par.
Senast redigerad av Heretic77 2023-04-17 kl. 15:43.
Citera
2023-04-17, 15:45
Medlem
Citat:

Kan rätten fälla M för "medhjälp till mord" om hon åtalades för "mord"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in