2023-04-17, 14:46
Medlem
safadinhos avatar
Hur funkade det på 90-talet och före det? Har inget minne av att det fanns tågvärdar då, varför är det essentiellt nu?
2023-04-17, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
verkar än så länge som att det är 30 eller 45 min trafik men var beredd på att du kan behöva vänta minst 1 timme för att få resa till/från jobbet.
Tack för informationen
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja, det kallas togfører.

https://www.dsb.dk/om-dsb/karriere-i-dsb/din-vej-til-jobbet/din-vej-til-jobbet-som-togfoerer-og-stogsrevisor/

De kallas väl S-togsrevisor?

"Som S-togsrevisor byder du velkommen i S-toget, skaber en tryg atmosfære, yder god service og laver stikprøvevis billetkontrol. Når vi skal finde en ny S-togsrevisor, er vi på udkig efter mennesker, der er udadvendte, åbne og imødekommende, men også mennesker, som tør tage ansvar, er handlekraftige og robuste."
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nu har jag en hel del branschkunskap men det förändrar inget.
I Danmark funkar det utmärkt och det funkade utmärkt i Skåne innan de började med tramset.

Det är en onödig samhällskostnad och resurserna borde gå till vettiga saker.

I Sverige är inte förare på väg bort i närtid men det kommer ske det är bara en tidsfråga.
Säkert kommer det finnas personal på fjärrtåg men på pendeltåg och tunnelbana så kommer det försvinna. De tillför inget.

Finns ingen anledning att spekulera, det visar sig nog hur bra beslut det här var. Det har ju inte gått jättebra sen de tog beslutet

Finns det inga planer kan denna tidsfråga lika gärna vara 1000 år
2023-04-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Då måste jag fråga dig vad du har fått det ifrån. Ett försenat tåg innebär ju inte strejk direkt.

I början av mars blev det känt bland allmänheten att tågvärdarna skulle försvinna.

Jag jobbar på spåret, så det är väldigt märkbart när det kommer 4tåg/dag istället för 4tåg/timme, så tågklareraren förklarade då läget.

Har ingen lust att outa mig mer än så.
2023-04-17, 14:53
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Tågvärdarna är rätt bra. Sett att dom ofta hjälper på folk med rullstol eller andra med handikapp, dessutom avlastar dom annan personal med att svara på frågor och hålla lite allmän koll på ordningen.
Även sett tågvärdar som jagat bort stökiga, fulla eller påtända människor som gjort utfall eller betett sig illa mot andra resenärer.
Så dom fyller helt klart en viktig funktion och gör arbetsmiljön och resan bättre för alla.

Jag är för att dom strejkar.
Håller med helt å hållet. Att man ska vara förare och ha koll på hela tåget alldeles ensam är ju helt sjukt. Då kan ju allt möjligt skit försiggå på tåget utan konsekvenser. När man vet att det finns personal som går runt och har lite koll så minskar risken för djävulskap. Dessutom kan det underlätta när oväntade grejer uppstår, då kan föraren få vara förare så hjälper tågvärd resenärerna vid behov.

Klart som fan att det ska strejkas. Horfacket kan dra åt helvete som varit emot denna strejk. Sverige e fan landet där en statskupp kan ske och ändå kommer svennebanan sitta på sitt feta arsle där hemma och hoppas att någon annan löser det. ”Vi e väl inte vilda blattar som ska kaosa och ställa till det bara för att vi inte är nöjda med hur saker görs” hade dessa svennar sagt. Ni måste fan lära er av Frankrike där folk inte tar sina rättigheter för givet. Jävla bekvämlighetssvennar.
2023-04-17, 14:53
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Mitt första inlägg här i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja, det kallas togfører.

https://www.dsb.dk/om-dsb/karriere-i-dsb/din-vej-til-jobbet/din-vej-til-jobbet-som-togfoerer-og-stogsrevisor/

S-tog är att jämställa med tunnelbanan i Sthlm, regionaltågen har tågvärdar. På s-togen är förarens enda uppgift att stänga och öppna dörrarna, dom är självkörande och föraren övervakar bara..

Så S-tog är alltså inte alls som pendeltåg?
2023-04-17, 14:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag jobbar på spåret, så det är väldigt märkbart när det kommer 4tåg/dag istället för 4tåg/timme, så tågklareraren förklarade då läget.

Har ingen lust att outa mig mer än så.
De kanske kände till tidigare än allmänheten att MTR tänkte fucka dem fullkomligt - genom dubbel arbetsbörda men ingen löneförhöjning samt helt ensamarbete.
2023-04-17, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
De kallas väl S-togsrevisor?

"Som S-togsrevisor byder du velkommen i S-toget, skaber en tryg atmosfære, yder god service og laver stikprøvevis billetkontrol. Når vi skal finde en ny S-togsrevisor, er vi på udkig efter mennesker, der er udadvendte, åbne og imødekommende, men også mennesker, som tør tage ansvar, er handlekraftige og robuste."
Jag pratar om togförarna på regional och fjärrtågen hos DSB. S-tog är något annat och hör inte hemma i denna diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Så S-tog är alltså inte alls som pendeltåg?
S-tog är mer tunnelbana än pendeltåg om man jämför med Stockholm. S-togen är också självkörande och har en förare fram vars uppgift är att övervaka dörrstängningen och ge klart för avgång till tåget, mao gör i princip föraren tågvärdsjobbet i de tågen, danskarna kunde helt enkelt inte få till en säker dörrstängning utan någon som övervakar det.

DSB har regionaltåg som kör med tågvärdar, dessa är mer lika pendeltågen i Stockholm i fråga om kapacitet och hastigheter. Dessa försökte DSB ta bort tågvärdarna på och satte upp massa dyra kameror och videoskärmar på plattformarna som förarna skulle använda för att stänga dörrarna, projektet skrotades efter massa investeringar då det ej ansågs trafiksäkert.
2023-04-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Hur funkade det på 90-talet och före det? Har inget minne av att det fanns tågvärdar då, varför är det essentiellt nu?
Trygghetsfråga. Det är mer invandrare i kollektivtrafiken nu, och det innebär mer stök och våld som gör att lokföraren inte vill vara själv.
2023-04-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Håller med helt å hållet. Att man ska vara förare och ha koll på hela tåget alldeles ensam är ju helt sjukt. Då kan ju allt möjligt skit försiggå på tåget utan konsekvenser. När man vet att det finns personal som går runt och har lite koll så minskar risken för djävulskap. Dessutom kan det underlätta när oväntade grejer uppstår, då kan föraren få vara förare så hjälper tågvärd resenärerna vid behov.

Klart som fan att det ska strejkas. Horfacket kan dra åt helvete som varit emot denna strejk. Sverige e fan landet där en statskupp kan ske och ändå kommer svennebanan sitta på sitt feta arsle där hemma och hoppas att någon annan löser det. ”Vi e väl inte vilda blattar som ska kaosa och ställa till det bara för att vi inte är nöjda med hur saker görs” hade dessa svennar sagt. Ni måste fan lära er av Frankrike där folk inte tar sina rättigheter för givet. Jävla bekvämlighetssvennar.
Är du utlänning då?
Felet är att vi är för få som är riktigt lacka. Du kan inte bygga en majbrasa med tre glasspinnar. Det här med den uteblivna pensionen är ett fackligt svek som skulle kunna få mig att gå bärsärk, men inte ensam, ta mig fan.
2023-04-17, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
De kanske kände till tidigare än allmänheten att MTR tänkte fucka dem fullkomligt - genom dubbel arbetsbörda men ingen löneförhöjning samt helt ensamarbete.

Det är ju många som har ensamarbete på järnvägen, tex alla lokförare som kör godståg.

Man kan ju undra varför någon förväntar sig något annat än detta, att det ska börja dra in där det går för att försöka tjäna pengar på kontraktet de har med TRV och SL?

Alla bolag ligger på gränsen sen lång tid tillbaka och försöker hitta sätt att spara in på.

Det mest troliga är väl att (killgissar här) lokförarna redan har gjort detta jobb ihop med tågvärdarna innan, och sen har ledningen fått nys om det och vill spara lite.

Själv tycker jag att det är ett vidrigt sätt att försöka spara pengar på från MTR, man borde gå åt andra hållet och se till att kunderna (resenärerna) får en bättre upplevelse istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in