2023-04-17, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fake News! Belägg eller håll tyst.

De har strejkat, eller "haft personalbrist" på olika sträckor runt Sthlm, under olika tider över vintern, och det har varit uttalat att det gäller detta ämne om tågvärdar.

Sök på Aftonbladet eller Trafikverket på inställda avgångar, tex Sthlm-Nynäshamn.
Vissa dagar så gick det 4-5 avgångar (kl 05, kl 13, kl 20 och nån till) istället för hur många som nu går dagligen, vilket nog är ett tåg/kvart under rusning typ.
2023-04-17, 14:13
Medlem
TheAlamos avatar
Har vi någon här som kan rapportera hur det ser ut just nu i trafiken? Är det inga tåg som går eller går vissa? Springer folk omkring som yra höns eller hur är läget? Vilken tur att man kan jobba hemma och slipper åka in under några dagar. På torsdag måste jag in dock så de får fixa det tills dess.
2023-04-17, 14:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De har strejkat, eller "haft personalbrist" på olika sträckor runt Sthlm, under olika tider över vintern, och det har varit uttalat att det gäller detta ämne om tågvärdar.

Sök på Aftonbladet eller Trafikverket på inställda avgångar, tex Sthlm-Nynäshamn.
Vissa dagar så gick det 4-5 avgångar (kl 05, kl 13, kl 20 och nån till) istället för hur många som nu går dagligen, vilket nog är ett tåg/kvart under rusning typ.
Jag vet mycket väl att det varit personalbrist under MARS i år och ska fortsätta med SL's kännedom till 17/4. Förmodligen längre.

Hela vintern har det absolut inte varit fråga on. Det blev en massflykt från lokförarjobbet på SL. 33% sa upp sig så fort det blev klart att tågvärdar skulle försvinna. Det var i början av mars.
2023-04-17, 14:20
Medlem
KreugerGulds avatar
Majoriteten av pendeltågets och tunnelbanan anställda är syndikalister har jag hört!
2023-04-17, 14:21
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej men ja har bott i storstäder utanför Sverige och jag har åkt med kollektivtrafik i en lång rad länder där de klarar sig utmärkt utan mer personal än föraren. Även föraren är på väg bort. Tex i london har man kört förarlöst sena åttiotalet även om det inte är på de flesta linjer. I Tokyo kör man tågen automatiskt med endast en förare(här finns dock personal på perongerna).

När jag själv började åka kollektivt i Skåne fanns inga värdar och det fungerade utmärkt.

Det finns personalbehov i samhället där ökad personal ger enorm skillnad och räddar liv.
Tågvärdar är inget annat än omodernt terapiarbete som kommer fasas ut.

Det är på tiden att det ifrågasätts på allvar.

Så din expertis kommer från att du åkte något tåg utomlands (som du förmodligen inte insåg var en tunnelbana eller liknande) där det inte fanns en tågvärd och det tror du betyder att det kommer fungera galant i Sverige.

Förare är inte på väg bort.
2023-04-17, 14:21
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Och S-tog är likställt med pendeltåg då antog jag eftersom det är vad som diskuteras..?

Tågvärdarnas vara resp icke vara, på pendeltåg.

Mitt första inlägg här i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
I Köpenhamn går pendeltågen (s-tog) med endast lokförare. Samma rädsla i Danmark när de tog bort tågvärd/konduktör, gick smärtfritt och nu har de kört i flera år utan
2023-04-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Så din expertis kommer från att du åkte något tåg utomlands (som du förmodligen inte insåg var en tunnelbana eller liknande) där det inte fanns en tågvärd och det tror du betyder att det kommer fungera galant i Sverige.

Förare är inte på väg bort.

Nu har jag en hel del branschkunskap men det förändrar inget.
I Danmark funkar det utmärkt och det funkade utmärkt i Skåne innan de började med tramset.

Det är en onödig samhällskostnad och resurserna borde gå till vettiga saker.

I Sverige är inte förare på väg bort i närtid men det kommer ske det är bara en tidsfråga.
Säkert kommer det finnas personal på fjärrtåg men på pendeltåg och tunnelbana så kommer det försvinna. De tillför inget.
2023-04-17, 14:33
Medlem
Citat:
Jag vet mycket väl att det varit personalbrist under MARS i år och ska fortsätta med SL's kännedom till 17/4. Förmodligen längre.

Hela vintern har det absolut inte varit fråga on. Det blev en massflykt från lokförarjobbet på SL. 33% sa upp sig så fort det blev klart att tågvärdar skulle försvinna. Det var i början av mars.

De strejkade i Dec-22 och Jan-23 oxå, om det sen var enstaka dagar eller mer vet jag inte.
2023-04-17, 14:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De strejkade i Dec-22 och Jan-23 oxå, om det sen var enstaka dagar eller mer vet jag inte.
Då måste jag fråga dig vad du har fått det ifrån. Ett försenat tåg innebär ju inte strejk direkt.

I början av mars blev det känt bland allmänheten att tågvärdarna skulle försvinna.
2023-04-17, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Har vi någon här som kan rapportera hur det ser ut just nu i trafiken? Är det inga tåg som går eller går vissa? Springer folk omkring som yra höns eller hur är läget? Vilken tur att man kan jobba hemma och slipper åka in under några dagar. På torsdag måste jag in dock så de får fixa det tills dess.

Det är i nuläget 6st pendeltåg ute och kör. En vanlig dag hade det väl varit runt 50st. Du kan följa trafiken här: https://1409.se/trains/Rst
2023-04-17, 14:45
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ja? Och? Vad har det med mitt svar att göra?

Det var den du citerade jag skulle svara. Inte dig.
2023-04-17, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Det finns mao tågvärdar även i Danmark..?
Ja, det kallas togfører.

https://www.dsb.dk/om-dsb/karriere-i-dsb/din-vej-til-jobbet/din-vej-til-jobbet-som-togfoerer-og-stogsrevisor/

Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Mitt första inlägg här i tråden:
S-tog är att jämställa med tunnelbanan i Sthlm, regionaltågen har tågvärdar. På s-togen är förarens enda uppgift att stänga och öppna dörrarna, dom är självkörande och föraren övervakar bara..
Senast redigerad av David86 2023-04-17 kl. 14:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in