2023-04-17, 13:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugerattvaradig
Jag jobbade som lokförare på pendeln under 2022 men valde att söka mig till ett annat företag på grund av jätte dålig schemaläggning hos MTR och för att dom tog bort tågvärdar. Efter att ha läst inläggen i denna tråd kan jag säga att en del av er har ingen förståelse om hur jobbet som lokförare eller tågvärd är. Och hur ska ni kunna det? Jobbar man inte med något så kan man bara vildgissa. Så här kommer en snabb och konkret beskrivning om hur yrket som lokförare och tågvärd är.

1 Att AI ska kunna köra tåg ligger minst 50, säkert 100 år i framtiden. Vi alla kommer hinna dö innan detta kommer att ske i detta land.

Till skillnad från dig så har jag arbetat med maskininlärning, och specifikt med kvalitet och säkerhet inom AD. Kan säga att din prognos är galet fel. Detta är komplexa saker att sätta sig in i om man inte arbetet med detta eller har kunskap på området.

Och hur ska du kunna det? Jobbar man inte med något så kan man bara vildgissa.
2023-04-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Till skillnad från dig så har jag arbetat med maskininlärning, och specifikt med kvalitet och säkerhet inom AD. Kan säga att din prognos är galet fel. Detta är komplexa saker att sätta sig in i om man inte arbetet med detta eller har kunskap på området.

Och hur ska du kunna det? Jobbar man inte med något så kan man bara vildgissa.

Kul jag vill bli välbetald lokförare o jobba hemifrån
2023-04-17, 13:58
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det går alldeles utmärkt att köra tåg utan tågvärd eller för den delen han förare som i Köpenhamn.

I de storstäder jag bott i eller besökt så har de personal på stationerna och rätt ofta på perongerna.

Finns gott om ställen i samhället där extra personal skulle behövas inte minst inom vården
På pendeltågen behövs de inte och så småningom så kommer även förarna försvinna.

Det är uppenbart att du inte ens jobbar inom branschen
2023-04-17, 13:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Exakt samma argument om säkerhet och att det skulle bli otryggt användes när tågvärdarna/konduktörerna togs bort på tvärbanan, nockebybanan, Lidingöbanan.

Har de ropat varg?
Nockebybanan är i Bromma. Lidingöbanan på Lidingö. Roslagsbanan Österåker - Åkersberga - Täby - Danderyd.

Mao inte direkt där mångkulturen finns. Så ja, det gick väl bra... Sen brukar de tågen vara underdimensionerade oxh rätt fulla = många vittnen...
2023-04-17, 13:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Har MTR sagt något ännu eller är det locket på. Och gäller restidsgarantin?
SL har lovat att den ska gälla under strejken. Men bara upp till 1350 kr.(förr var det 1600kr)
2023-04-17, 14:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
De har även strejkat en del under vintern (inte varje dag och inte alla avgångar).
Fake News! Belägg eller håll tyst.
2023-04-17, 14:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Inte på S-tog i Köpenhamn vilket jag tydligt skrev

Och S-tog är likställt med pendeltåg då antog jag eftersom det är vad som diskuteras..?

Tågvärdarnas vara resp icke vara, på pendeltåg.
2023-04-17, 14:03
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
SL har lovat att den ska gälla under strejken. Men bara upp till 1350 kr.(förr var det 1600kr)

Står på Aftonbladet exakt vilka belopp och vad som gäller vid strejken.
2023-04-17, 14:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Står på Aftonbladet exakt vilka belopp och vad som gäller vid strejken.
Ja? Och? Vad har det med mitt svar att göra?
2023-04-17, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Det är uppenbart att du inte ens jobbar inom branschen

Nej men ja har bott i storstäder utanför Sverige och jag har åkt med kollektivtrafik i en lång rad länder där de klarar sig utmärkt utan mer personal än föraren. Även föraren är på väg bort. Tex i london har man kört förarlöst sena åttiotalet även om det inte är på de flesta linjer. I Tokyo kör man tågen automatiskt med endast en förare(här finns dock personal på perongerna).

När jag själv började åka kollektivt i Skåne fanns inga värdar och det fungerade utmärkt.

Det finns personalbehov i samhället där ökad personal ger enorm skillnad och räddar liv.
Tågvärdar är inget annat än omodernt terapiarbete som kommer fasas ut.

Det är på tiden att det ifrågasätts på allvar.
2023-04-17, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Att tågvärdarna ska komma tillbaka verkar vara målet. Kommer bli en intressant måndag i kollektivtrafiken om det blir av. Tur att man kan jobba hemifrån.

Vad tror vi. Har de stake nog att gå vidare med detta? Är tågvärdarna så viktiga att det Rättfärdigar strejk?

Diskutera.

https://vildstrejkpendeln.blogg.se/
Tunnelbanan körs av en person utan tågvärd. Även Roslagsbanan tex.Pendeltågen har körts utan tågvärd förut.
Senast redigerad av Djuse 2023-04-17 kl. 14:10.
2023-04-17, 14:08
Bannlyst
Precis vad den kollektiva pisstrafiken i den kungliga huvudstaden behöver, en jävlas strejk, imorgon går dom väl ut med en biljett-höjning också…

Vad dom här tågvärdarna gör är för mig helt obegripligt, nån shunno i väst som häckar vid t-centralen och Odenplan och pekar färskingar i rätt riktning med handen, annars finns dom inte, det är sällan några UFC-fighters som är redo hoppa in om det bränner till.jag har åkt pendeltåg sedan dackefejden och har fan aldrig sett någon ”tågvärd”, det som syns är väktare eller biljettkontrollanter.

Vill man öka säkerheten behövs det fler väktare på tågen och stationerna, ingen jävel i för stor varselväst som häckar på en sån där barstol…

Sjukvården är åt helvete, snuthororna grinar på facebook och blir utmanövrerade av tonåringar, och nu kan jag fan inte ens pendla till jobbet p.g.a en meningslös jävla fttstrejk som inte kommer leda till någonting, AVGÅ ALL!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in