2023-04-17, 11:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Med tanke på allvarligheten i det brott som Maja hjälpte till att dölja genom att bistå med att flytta på Toves kropp, så tror jag att Maja döms till inte mindre än ett års fängelse, sedan kan det gå uppåt ganska långt, särskilt i TR. Vilket gör att hon kommer sitta minst till sommaren. Får hon en så kort dom kommer hon säkerligen inte att överklaga, men det lär Rullman göra, och då återstår att se om hon blir kvar längre i häkte eller inte.

Man måste vid värdering av straffpåföljden för Maja gällande gravfridsbrottet titta lite på hennes delaktighet i det brottet. Och det visar sig då att den trots allt har varit relativt begränsad, oavsett hur illa man tycker om gärningen rent etiskt och moraliskt.

Ex.vis. var Maja vad jag förstått inte delaktig i att få in Tove i bilen, och inte heller att ta ut Tove ur bilen. Det var Johanna själv som drog Tove över gruset in i skogen. Maja hjälpte till med att lysa med mobiltelefonens ficklampa. Som exempel.

Sedan kan jag tycka att Majas försvarare var dålig på att ge rätten en bild av hur Johannas och Majas relation till varandra var, utifrån vad som framkommer i FUP och polisens bild som de matar Maja med. Det är en bild som man gärna använder för att vända Maja mot Johanna i förhören, men som man sedan inte vill veta av under rättegången.

Så jag tror att det inte kommer att ha någon effekt på hur domstolen dömer Maja, men jag tror att det skulle kunna ha haft det, om försvaret lyft fram det mer.
Fel - Maja hjälpte till att bära kroppen. Läs FUP.
Citera
2023-04-17, 11:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu är det väl så att den enda bestämda tiden är via grannens mobil (när de börjar sin resa till Mcd). Och när JJ går upp och hennes telefon börjar röra sig.

Resterade tider är uppskattningar från grannen under, det kan diffa både på första dunsen de hört och till deras uppfattning om hur lång tid det tar innan sonen går upp och ringer på dörren. Likväl kan det diffa i tid när JJ kommer ner för trappen.

Var har du hittat kvinnornas vikt (JJ 85, TT 65)? Kan du vara snäll och hänvisa till var i FUP det framkommer!

Korrekt. MEN, och det är ett rätt stort men. Grannen, pappan och sonen, stod kvar i hallen/trapphuset när Johanna kom ner. De lär inte ha stått där i flera minuter och tittat. Ett sådant förlopp går ganska fort och jag skulle påstå att till och med två minuter är i överkant snarare än underkant. Där handlar det mer om deras beskrivning om vad som skett och hur de har agerat, som visar på tidsförloppet, snarare än att de anger "två minuter"

Bara för sakens skull så provade jag. Det tog mig 9 sekunder att gå ner en våning för trappan, och gick jag i relativt låg fart.

Såvitt jag minns förekommer inga vikter i FUP. Toves finns med i det rättsmedicinska protokollet och Johannas har nämnts i tråden men jag minns inte om det angavs någon källa och vilken den var i så fall. Har du några andra vikter eller referenser så ange gärna dem.
Citera
2023-04-17, 11:37
Medlem
Citat:
Här har vi ytterligare en intressant passage i förhör med Johanna, ur FUP.

Johanna säger alltså att det kan vara så att Maja gick och la sig i sängen när de kom till lägenheten.

Johanna sa till Lahajn att hennes väninna hade slocknat.

Maja säger själv att hon gick och la sig på sängen och somnade.

Det är tre indicier som sammanfaller här.

Bra inlägg. Tyvärr fick jag inte med Johannas exakta formulering som du citerade från fupen
Men sammantaget säger Johanna i förhöret att hon vet inte om Maja har lagt sig i sängen, om hon sover eller vad hon gör för hon (Johanna) och Tove var inte där
Det är Johanna och Tove som är i badrummet
Citera
2023-04-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det är din, och majoritetens, slutsats som ni dragit utifrån era egna tolkningar men den är definitivt ingen obestridbar sanning, vilket många tycks tro.

Det M erkänt är odiskutabelt, för övrigt är samtliga argument för Ms deltagande möjliga att bemöta med motargument, vilket medför att ett deltagande inte kan bevisas bortom alla tvivel. Följaktligen är Ms medverkan en tolknings- och bedömningsfråga och inte en definitiv sanning. Vad som är rätt eller fel vet bara M, inte jag och heller inte ni.

Bra klargörande att det blir en tolknings- och bedömningsfråga för rätten.
Citera
2023-04-17, 11:47
Medlem
Citat:
Så uppfattar inte jag rättsläkarens uttalande. Märket i bakhuvudet var enligt rättsläkaren överensstämmande med ett mindre föremål, exvis dörrknoppen på ett badrumsskåp, snarare än ett hårt slag mot en stor plan yta som golvet. Jag vill även minnas att rättsläkaren sagt att det märket kan ha kommit såväl i livet som efter döden.

Men oavsett vad andra bevis talar för eller emot, så måste tidsaspekten kring sparkarna, Johannas närvaro i trapphuset och tiden det tar att kväva någon, gå att få ihop, och det ser inte jag att det gör. Därtill skall det vara ett någorlunda rimligt agerande från Johannas sida, och att hon skulle springa ut i trapphuset och åka till McDonalds direkt efter att hon strypt Tove under så kort tid som det i så fall måste vara frågan om, det verkar också helt orimligt.

Var framgår det i FUP att rättsläkaren uttalat sig om något exvis dörrknoppen på ett badrumsskåp?

Som jag kommer ihåg det så finns det andra alternativ, rör som sticker ut i badrumsgolvet...

Var framkommer det att rättsläkaren sagt att något märke kan ha kommit såväl i livet som efter döden?
Citera
2023-04-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Nej, det beror ju såklart helt på domen. Som någon nämnde tidigare, döms hon till ett så pass kort straff så att hon redan suttit den tiden i häktet, jag då släpps hon.

Javisst, dömer TR till ett straff motsvarande tiden hon suttit så måste (?) hon sättas på fri fot.

Men även vid längre straff så lär hon nog släppas, om hon tex skulle få mellan 1-2 år (för gravfridsbrott).
Citera
2023-04-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Så det är därför Tove fattade det beslutet genom att följa med JJ och MH detta på grund av att Tove använde sertralin och sedan drack alkohol som orsakar nedsatt kognitiv förmåga, beslutsförmåga och koordination. Då var det inte så konstigt att Tove följde med JJ och MH för att Tove inte hade riktigt vetat vad hon gjorde. Alltså att Tove var lite omtöcknad.

https://beroendekliniken.se/sertralin-zoloft-och-alkohol

Anekdotisk bevisföring som utgår från mig själv och kanske inte stämmer på andra, men- när jag tog Sertralin så kunde jag dricka hur mycket som helst utan att känna minsta berusning.
Fick däremot bakfyllan från helvetet och kräktes i timmar.
Men det var konstigt känsla att hälla i sig vin och drinkar och ändå känna sig spiknykter.
Citera
2023-04-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Som fd läkarstudent så tycker jag att det är konstigt att hon blandade anti-depp och alkohol. Hon borde ha vetat bättre.

Oj, de va mer än jag visste att hon hade antidepp också.
Citera
2023-04-17, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om du presenterat argument i stället för en drös frågor, kunde jag demonstrerat vad jag menar.

Vid tillfälle ska jag roa mig med att försöka besvara dina frågor.

Själv anser jag att Åklagaren har bevisat att mordet skett i samförstånd och att M s insats var nödvändig för att mordet skulle kunna ske på det sätt som är beskrivit. Om rätten delar den åsikten behöver M komma med en trovärdig historia. Frågorna jag då ställde behöver få svar. Och dom i tråden som tror på M s historia kan ju försöka svara på frågorna. Jag har inga problem att ändra mig om någon kan ge trovärdiga förklaringar M s lögner och hennes agerande. Hennes dokumenterade agerande ligger helt i linje med att mordet skedde samförståndet enligt mig.

Om man vänder på det. Att J och M har utfört mordet i samförstånd. Vilka obesvarade frågor eller orimligheter finns som väcker tvivel? Förutom M s historia då som är både är förväntad och logiskt utefter hennes situation.
Senast redigerad av Heretic77 2023-04-17 kl. 12:53.
Citera
2023-04-17, 12:33
Medlem
Citat:
Med tanke på allvarligheten i det brott som Maja hjälpte till att dölja genom att bistå med att flytta på Toves kropp, så tror jag att Maja döms till inte mindre än ett års fängelse, sedan kan det gå uppåt ganska långt, särskilt i TR. Vilket gör att hon kommer sitta minst till sommaren. Får hon en så kort dom kommer hon säkerligen inte att överklaga, men det lär Rullman göra, och då återstår att se om hon blir kvar längre i häkte eller inte.

Man måste vid värdering av straffpåföljden för Maja gällande gravfridsbrottet titta lite på hennes delaktighet i det brottet. Och det visar sig då att den trots allt har varit relativt begränsad, oavsett hur illa man tycker om gärningen rent etiskt och moraliskt.

Ex.vis. var Maja vad jag förstått inte delaktig i att få in Tove i bilen, och inte heller att ta ut Tove ur bilen. Det var Johanna själv som drog Tove över gruset in i skogen. Maja hjälpte till med att lysa med mobiltelefonens ficklampa. Som exempel.

Sedan kan jag tycka att Majas försvarare var dålig på att ge rätten en bild av hur Johannas och Majas relation till varandra var, utifrån vad som framkommer i FUP och polisens bild som de matar Maja med. Det är en bild som man gärna använder för att vända Maja mot Johanna i förhören, men som man sedan inte vill veta av under rättegången.

Så jag tror att det inte kommer att ha någon effekt på hur domstolen dömer Maja, men jag tror att det skulle kunna ha haft det, om försvaret lyft fram det mer.

Instämmer. Varför lyfte inte Ms advokat det mer.
Citera
2023-04-17, 12:48
Medlem
Citat:
Javisst finns det. Händelsen ägde rum i Skillingaryd.
Det är en kort tråd, men det finns lite fler trådar om olika inblandade sen också.

Här är tråden om händelsen i Skilingaryd, som är det som Josefin sitter häktad för.

(FB) Skillingaryd: 2 gripna för allmänfarlig ödeläggelse 2022-10-17

Hon hade passat bättre som extra-mamma till Johanna, än till Maja

Ja eller hur.
Samsittaren verkade så "mogen" angående relationer i förhöret. Men såg nu att hon är åtalad för medhjälp till mord.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-17 kl. 12:59.
Citera
2023-04-17, 12:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Bra inlägg. Tyvärr fick jag inte med Johannas exakta formulering som du citerade från fupen
Men sammantaget säger Johanna i förhöret att hon vet inte om Maja har lagt sig i sängen, om hon sover eller vad hon gör för hon (Johanna) och Tove var inte där
Det är Johanna och Tove som är i badrummet

Precis, bra förtydligande där.

Johanna kan inte redogöra för var Maja var eller vad Maja gjorde, för Maja var inte där Johanna och Tove var, i badrummet.

Det är väl egentligen det tydligaste erkännandet vi har på att Maja faktiskt inte var med. Direkt från hästens mun, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in