2023-04-17, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Håller med
Livstid för J och 18 år för M
Mindre än så är ett hån mot T anhöriga

Vi vöntar nu med spänning på domen
men risken är nog stor att det går upp i hovrätten
Oavsett utfall på onsdag så kommer det tas upp i hovrätt, var så säker. Det är mer regel än undantag.
Citera
2023-04-17, 06:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Grannen sade såklart i förhör att Tove inte var med.

Svar: För att Tove låg redan död i lägenheten.

Och visst gick JJ upp till sin lägenhet för att hämta något, efter att grannen erbjudit skjuts.

Svar: Ja, det var väl Toves mobil som JJ hämtade och detta skulle se ut som om Tove fortfarande levde eftersom hon skulle ha lämnat JJs lägenhet omkring kl 03.00. Detta enligt JJs första utsaga i förhör.
Om J hade haft koll på att mobilen kunde spåras hade hon troligtvis inte tagit med sin egen på dumpningsresan.
Citera
2023-04-17, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om J hade haft koll på att mobilen kunde spåras hade hon troligtvis inte tagit med sin egen på dumpningsresan.

Nej, då hade hon låtit den ligga kvar i bostaden. Klantigt var det. Men bra på sätt och vis så att Tove kunde hittas utifrån mobilens rörelser.
Citera
2023-04-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Håller med
Livstid för J och 18 år för M
Mindre än så är ett hån mot T anhöriga

Vi vöntar nu med spänning på domen
men risken är nog stor att det går upp i hovrätten

Det finns nog en viss risk att respektive dom överklagas både vad gäller JJ och MH. Så vi får vänta och se och sedan se hur utvecklingen blir.
Senast redigerad av Braskamin58 2023-04-17 kl. 08:03.
Citera
2023-04-17, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Oavsett utfall på onsdag så kommer det tas upp i hovrätt, var så säker. Det är mer regel än undantag.

Tror jag med att det kommer att bli så.
Citera
2023-04-17, 07:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sufend
SSRI och alkohol är inga problem att blanda.

Att dricka alkohol samtidigt som du tar sertralin ökar risken för olyckor eller skador, eller att fatta impulsiva och ogenomtänkta beslut som kan få långsiktiga eller dödliga konsekvenser.

https://beroendekliniken.se/sertralin-zoloft-och-alkohol
Citera
2023-04-17, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Att dricka alkohol samtidigt som du tar sertralin ökar risken för olyckor eller skador, eller att fatta impulsiva och ogenomtänkta beslut som kan få långsiktiga eller dödliga konsekvenser.

Så det är därför Tove fattade det beslutet genom att följa med JJ och MH detta på grund av att Tove använde sertralin och sedan drack alkohol som orsakar nedsatt kognitiv förmåga, beslutsförmåga och koordination. Då var det inte så konstigt att Tove följde med JJ och MH för att Tove inte hade riktigt vetat vad hon gjorde. Alltså att Tove var lite omtöcknad.

Senast redigerad av Braskamin58 2023-04-17 kl. 08:09.
Citera
2023-04-17, 08:13
Medlem
Citat:

Jag tror JJ förstod att telefonen skulle kunna spåras, men för det första hade hon tänkt att kroppen skulle brinna upp helt och hållet, och för det andra tror jag inte hon tänkte att det skulle ta så lång tid att släpa ut kroppen i skogen som det gjorde. Och hon behövde ha telefonen med sig dessutom.
Citera
2023-04-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag tror JJ förstod att telefonen skulle kunna spåras, men för det första hade hon tänkt att kroppen skulle brinna upp helt och hållet, och för det andra tror jag inte hon tänkte att det skulle ta så lång tid att släpa ut kroppen i skogen som det gjorde. Och hon behövde ha telefonen med sig dessutom.

Hade JJ varit klok nog hade hon stängt av telefonen.
Citera
2023-04-17, 08:26
Medlem
Citat:

JJ/MH hade nog vid den tiden (resan till FP) ingen tro på att de skulle bli misstänkta.

När JJ gick ner tidigare på natten och grannarna kom ut "som gubben ur lådan" var JJ.s tanke att få bort TT.s cykel och mobil för att få det och se ut som att TT begett sig därifrån.

JJ var faktiskt ganska snabbtänkt där, hittade på att hennes kompis var full, ramlat (för att förklara dunsar/na, skulle köpa mat till henne. Då grannen erbjuder sig att köra får JJ lov att springa upp för att hämta sin mobil (för att kunna betala).
Missen hon gör där är att inte lämna kvar TT.s telefon i lägenheten (så den inte kunde spåras tur och retur tillsammans med JJ).
Citera
2023-04-17, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag instämmer i det mesta som du säger ovan. Det jag inte får ihop är den teori som säger att Tove dödades efter att grannsonen stod utanför dörren och hörde sparkljuden. Det tog nämligen bara ett par minuter därefter tills Johanna dök upp i trapphuset. Det kan inte ha gått så fort att döda Tove.

Jag kan dock inte se att tidslinjen inte skulle stämma under den första halvtimmen.

Det förefaller mig att Tove måste ha dött innan grannen hörde sparkljuden.

Att Johanna och Maja inledningsvis säger samma sak är en direkt följd av att de hade kommit överens om vad de skulle säga. Det är först när Maja börjar öppna sig om vad som hände i lägenheten, som vissa saker inte längre blir samstämmiga. Det förefaller faktiskt t.ex. som att Maja gick och la sig ganska snart. Oavsett var Johanna och Tove befann sig under den första halvtimmen, så visste inte Johanna var Maja befann sig. Det vet vi eftersom Johanna i förhör berättade att hon inte visste om Maja gått och lagt sig i Johannas säng. (Givet att vi litar på Johanna på den punkten). Om Maja gick och la sig i sovalkoven så skulle det förklara att Johanna inte visste var hon var, för hon såg henne inte från någon plats i bostaden.

Jag börjar luta åt att mordet faktiskt hände ganska snart efter att de kom till lägenheten. En annan sak som jag tänker talar för det är att jag tror inte att Johanna och Tove hade särskilt mycket trevligt att prata om under så pass lång tid som en halvtimme. Jag tror inte Johanna kunde hålla sig så länge på att för göra det hon skulle göra.

Jag lutar åt att dunsen och sparkljud uppstod när Johanna flyttade på Tove och svepte in henne i lakanet. Jag håller inte för osannolikt att Johanna trodde att hon skulle kunna ta hand om och göra sig av med Toves kropp helt på egen hand.

Det som dock talar emot ovanstående är TTs skador som hon ska ha fått i livet. Då förefaller dunsen, och att TT faller i golvet och åsamkas de skador hon ska ha fått i huvudet som mer rimligt kopplat till dunsen.
Citera
2023-04-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Hade JJ varit klok nog hade hon stängt av telefonen.

Och det skulle ha verkat mindre misstänkt menar du (att stänga av telefonen)?
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-04-17 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in