2023-04-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Vilket årtal spelar mindre roll, personligen tycker jag rapparna (oavsett ras) hade bättre flow och rim från början av 90-talet fram till...ja, old school genren lever än idag även om den inte är mainstream numera. Speciellt Bom Bap lever och frodas, där jag tycker man finner de bästa rapparna idag.

Dagens kommersiella rap är ett stort skämt som jag hoppas ingen med stort intresse för musikstilen lyssnar på. Den har blivit en själlös massproducerad genre för barn som inte vet bättre. Finns inte ens kärlek i beatsen längre.

Jag tycker synd om dagens unga som växer upp och tror att rap är den talanglösa gangsterskit som man hör spelas överallt idag.

Eminem tycker jag var som bäst innan han blev stor och började skriva en massa emodynga när han egentligen var i behov av psykvård. Återigen så har jag inget ont att säga om hans teknik, den var riktigt bra, men rimmen var ibland snudd på rena nödrim.

Atmosphere
https://www.youtube.com/watch?v=Z8HdCpykrLw

Eyedea & SLUG
https://youtu.be/lJHFq8olnAg?t=30

Evidence
https://www.youtube.com/watch?v=APStAKRV8yE

Copywrite
https://www.youtube.com/watch?v=FYI17ZOvWbU

Boombap lever och frodas? Ja, existerar gör det onekligen men när gjordes senast en klassisk hiphopplatta och hur många har gjorts sedan, säg, 2001? Jag kan nämna åtminstone 100 riktiga, vedertagna klassiker mellan 88-01 men högst 5-10 mellan 01 till idag. Nas albumtitel från 06 var en underdrift och inte mycket nytt har sagts på över 20 år (hiphop som genre går samma väg som rock och alla andra genrer) Sedan har det gjorts en del bra saker men knappast har genren eller kulturen varit tillnärmelsevis lika banbrytande, kreativ eller betydelsefull som den tidigare var.

Du anklagar Em för att vara emo, vilket jag inte bestrider samtidigt som du exemplifierar med Slug som är själva defintionen av emo. Copywrite var en riktig fattig version av Em, en ensidig battlerappare med krystade punchlines. Duktig, ja men inget märkvärdigt. Sedan han fick stryk och sedermera fann Gud, vet jag inte hur han låter men svårt föreställa mig vettigt. Ev är helt klart den av ovan som gör och har gjort bäst musik men är knappast en skillad rappare per se. Han är väldigt basic och det är inget problem men han saknar den karisma, röst och pondus som exempelvis Guru hade och som inte heller var en särskilt teknisk rappare men ändå fantastisk.

Det var inte mycket du kunde komma vad gäller rappare vars teknik och rim som överträffar Em och återigen, nota bene, detta kommer från en person som är den första att spotta på Ems musik.
Citera
2023-04-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SultanenAvSwing
Tar du ens upp Necro?!?!??! Eller Vinnie Paz som exempel? två wacka emcees som blivit kända för dom rappar över bra beats. Diskutera om Ill Bill bättre än Eminem? Bill är på en egen nivå bland sina grabbar men vafan ska alla som tror dom har koll på underground hiphop alltid komma dragandes med honom och army of the pharaoes grabbarna som exempel på bra underground emcees - för att beatsen är feta och lyriken bär lite mystik och verkar esoterisk - när den egentlige är enkelspårig och tröttsam, dom har sin trogna publik bland utstötta hjon som känner att dom får sina villfarelser till konspirationsdrömmar verifierade.

Du läser slarvigt. Jag tar upp exempel som inte bör beaktas. Jag kommer heller inte dragandes med ill Bill utan antyder endast att han möjligen kan diskuteras och detta under hans karriär för över 20 år sedan.

Hade du varit mer noggrann när du läser hade förstått att jag inte lyssnar på något av skiten du tar upp och jag hade heller inte behövt lägga ner tid på att tillrättavisa.
Citera
2023-04-16, 23:07
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Stämmer detta? Bor han ff och har han genom alla åren bott omkring Detroit? Såg att hans dotter tog studenten från nån Highschool i Michigan😯
Och hans övriga familj verkar på kvar i trailers osv hehe

Om man väljer att faktiskt bo i Michigan gör det verkligen en så stor skillnad? Kan man som kändis undvika paparazzi-drama såhär bra enbart genom att bo utanför Entertainment-bubblans geografiska område?🤔

Hur ofta ser man paparazzi bilder på andra hiphopare?
Citera
2023-04-16, 23:41
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Wow!
Den dude:en måste missat helt att Crunk kom och tog över vid 2004😁 M&M har nt varit i sin prime sen dess

Eminem valde ju självmant att kliva åt sidan och prioriterade om saker i sitt liv, Proofs död, hans missbruk, relationen med Kim och att finnas i sina barns liv under deras uppväxt var framför allt anledningarna att han drog sig tillbaka efter Encore där han genom skivan gör sin sista show som han sedan avslutar med att skjuta ihjäl publiken och tillslut vända pistolen mot sig själv, därmed avslutades väl Slim Shady i någon mening även om han gjorde en dödsryckning med Relapse.

Relapse var hans sista riktigt bra album i min mening, han var fortfarande ”den riktiga” Eminem på detta album. När nästa skiva, Recovery år 2010 släpptes var både sounden på beatsen och hans röst väldigt förändrat. Albumet var inte producerat av Dre så beatsen var inte i riktigt lika bra helt enkelt. Där fanns såklart någon bra låt på skivan som jag personligen tycker har replay value men den innehöll också stora hits som ”Love the way you lie” med Rihanna och ”Not Afraid” blev stora hits men dessa låtar har blivit väldigt uttjatade när man hört dom många gånger och har inte alls samma replay value som hans äldre singlar från de första 4-5 albumen.

Visst, man kan säga att han branchade ut och ville testa nya sett att producera sin musik, det är egentligen inget man kan kritisera honom för men jag tyckte han tappade mycket av den roliga Eminem i den vevan, lekfullheten med olika röster försvann, hugg mot alla möjliga typer utav offer slutade han också upp med och när dom väl hände var det nästan alltid mot safe targets så att säga. Texterna och låtarna började istället handla om seriösare ämnen ofta kärlek, familj, självförtroende osv, åter igen ganska safe targets. Jag håller inte med Joe Budden om mycket, men när han sa att ”Eminem rhyme alot of words but ha hasen’t said anything for 10 years.”

Det som mest gjorde att jag successivt i stort sett slutade lyssna på Eminem är att han började rappa med den där aggressiva, tryckande rösten som nästan blivit hans signatur sound på senare dagar. Jag förstår inte varför han gör det, det låter inte bra alls, det låter som han försöker kompensera för något som saknas.

Efter fem år av tystnad så släppte han Revival 2017, den var en riktigt lågpunkt för Eminem och han fick mer ris än ros vilket verkade tända eld i röven på honom för ett halvår senare kom ett nytt album, Kamikaze där jag faktiskt tycker han lät bättre än på länge och sedan dess tycker jag att han har levererat högre kvalitet, även om jag inte direkt lyssnar på någon av hans nyare låtar har jag ändå lyssnar igenom de senare albumen för att det är just Eminem och efter han fick lite hat för Revival steppade han upp sitt game så det var väl den motivationen han behövde antar jag.

Det blev ett långt inlägg, vi avslutar det med en rolig tanke jag hade om låten ”From the D 2 to the LBC”, hans senaste låt tillsammans med Snoop Dogg var i min mening den bästa låten Eminem släppt på många år, det räckte alltså med lite second hand weed smoke från Snoop för att plocka fram hans musikaliska geni igen. Säga vad man vill men Eminem är helt enkelt en bättre artist när han har lite knark i sitt omlopp, om man är fan utav den ”tidiga” Eminem 99-04 ungefär så kan man inte förneka detta faktum. 😅
Citera
2023-04-17, 00:31
Medlem
Citat:
Stämmer detta? Bor han ff och har han genom alla åren bott omkring Detroit? Såg att hans dotter tog studenten från nån Highschool i Michigan😯
Och hans övriga familj verkar på kvar i trailers osv hehe

Om man väljer att faktiskt bo i Michigan gör det verkligen en så stor skillnad? Kan man som kändis undvika paparazzi-drama såhär bra enbart genom att bo utanför Entertainment-bubblans geografiska område?🤔
Han bor " Clinton. Michigan. "
Citera
2023-04-17, 00:33
Medlem
Han var inte så hemlig när han sa ngt i stil med att röstar nu på Trump så behöver ni inte vara mina fans längre. Hehe. .
Delade hans fan base effektivt i usa.
Samt hans knäböjande under Super Bowl.
Han ser fö ut att vara tvilling med han i linkin park
Citera
2023-04-17, 00:36
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Förr eller senare har man sagt det man hade att säga?

Efter det är det inte samma vrede, finns inte samma skäl, inte samma känslor.

ligger något i det
Citera
2023-04-17, 01:54
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.aids
Kanske för hans storhetstid var för 20 år sedan?

Han var som störst strax efter millennieskiftet och valde medvetet att träda ur rampljuset under några år för att ta tag i sitt privatliv, drogberoende m.m. Sedan han återvände till rampljuset har han varit mer tillbakadragen och inte beviljat lika många intervjuer.

Eminem är den mest streamade rapparen på spotify men ok.
Citera
2023-04-17, 01:56
Avslutad
En möjlighet är ju att han beställer mycket take away.
Och håller sig hemma
Citera
2023-04-17, 02:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Edolf
Marshall Mathers - Eminem är en av dom största artisterna i våran tid, men han har ändå lyckats skymma sig för allmänheten jämfört med resterande av alla stora artister.

Jag försöker fundera hur det är möjligt? Det är aldrig skvaller om vår kära eminem, det är inge paparazzi skit runt honom, han bara existerar utan allt det där. Hur?
Eminem är känd för att han aldrig lämnar huset. Han sitter hela dagarna och kollar på youtube eller springer på sitt löpband när han inte är på turné.
Citera
2023-04-17, 02:52
Medlem
mr.aidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Eminem är den mest streamade rapparen på spotify men ok.

Ok, när släpptes låtarna som är hans mest streamade? Just det.
Citera
2023-04-17, 06:36
Medlem
SultanenAvSwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kn1vman
Du läser slarvigt. Jag tar upp exempel som inte bör beaktas. Jag kommer heller inte dragandes med ill Bill utan antyder endast att han möjligen kan diskuteras och detta under hans karriär för över 20 år sedan.

Hade du varit mer noggrann när du läser hade förstått att jag inte lyssnar på något av skiten du tar upp och jag hade heller inte behövt lägga ner tid på att tillrättavisa.

jag drog upp ämnet bara när jag fick chansen om alla "underground headz" som lyssnar på la cosa nostra och låtar med beats av snowgoons, var inte riktat mot dig, du verkar som sagt vara lite vettig ser att ill bill är den enda bra av dom där, han är kanske inte lika mångsidig som Eminem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in