Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-16, 17:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Hur som helst, om man inte aldrig kommer till en korrekt slutsats om den exakta kronologin i MOP så kommer aldrig helt och hållet kunna rekonstruera det korrekta händelseförloppet. Det blir en omöjlighet att placera in alla personer på rätt plats och vid rätt tidpunkt.

För övrigt, så här står det i ABs tredje förhör 87-03-25.

"Hans iakttagelse av mannen skedde under bara några sekunder. Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek in på Tunnelgatan hade kommit gå i sällskap med de två andra Sveavägen söderut eller om denne man anslöt liksom bakom ryggen - efter att kanske ha stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan. Björkman har inget minne av att han sett någon av dessa tre personer förrän - ögonblicket innan det smäller 2 gånger".

Nej, vad som hände på plats kan vi diskutera i dödagar. Vi kommer aldrig kunna placera alla rätt eller få allt att gå ihop. Allt är för vagt och förhören är för dåligt gjorda.

Men jag tror inte heller att man löser ett sådant här mord genom att se vad som hände på plats. Det gör man nog troligare genom att se vilka som hade möjlighet, vapen, ammunition, motiv osv.

För att förstå politiska mord måste man förstå politiken. Och den är tyvärr inte heller möjlig för oss att få en djupare inblick i tror jag.
Citera
2023-04-16, 17:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Och när Hans Holmér utnämner honom till "riksfyllo" så blir det ytterligare en spik i kistan på hans trovärdighet och utredningen.

Men AB har garanterat sett något av stor vikt. Problemet är som sagt hans berusning som både förvränger djupseendet och även tidsuppfattningen. Men det går att få ihop hans iakttagelse med IMs iakttagelse och få ut någon sorts snitt. Speciellt eftersom både AB och IM beskriver GMs klädsel och huvudbonad precis likadant. De har sett samma person, frågan är bara hur länge och exakt när innan första skottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nej, vad som hände på plats kan vi diskutera i dödagar. Vi kommer aldrig kunna placera alla rätt eller få allt att gå ihop. Allt är för vagt och förhören är för dåligt gjorda.

Men jag tror inte heller att man löser ett sådant här mord genom att se vad som hände på plats. Det gör man nog troligare genom att se vilka som hade möjlighet, vapen, ammunition, motiv osv.

För att förstå politiska mord måste man förstå politiken. Och den är tyvärr inte heller möjlig för oss att få en djupare inblick i tror jag.

Korrekt. Det är därför jag mer försöker fokusera på vem som INTE mördade OP, för det är lättare att komma fram till än att komma fram till vem eller vilka som gjorde det. Det är därför vissa personer, som redan förhörts och varit på mordplatsen, borde komma ut och beskriva mer i detalj vad de såg där och då. Båda två vet vilka de är.
Citera
2023-04-16, 17:25
Medlem
Citat:
Men AB har garanterat sett något av stor vikt. Problemet är som sagt hans berusning som både förvränger djupseendet och även tidsuppfattningen. Men det går att få ihop hans iakttagelse med IMs iakttagelse och få ut någon sorts snitt. Speciellt eftersom både AB och IM beskriver GMs klädsel och huvudbonad precis likadant. De har sett samma person, frågan är bara hur länge och exakt när innan första skottet.

Det var väl därför Hans Holmér ville fördärva hans trovärdighet.
Citera
2023-04-16, 17:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:

Korrekt. Det är därför jag mer försöker fokusera på vem som INTE mördade OP, för det är lättare att komma fram till än att komma fram till vem eller vilka som gjorde det. Det är därför vissa personer, som redan förhörts och varit på mordplatsen, borde komma ut och beskriva mer i detalj vad de såg där och då. Båda två vet vilka de är.

Vilka menar du?

Jag hade gärna sett att Ersson sagt något alls
Citera
2023-04-16, 18:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det var väl därför Hans Holmér ville fördärva hans trovärdighet.

Undrar vad han kan ha sett om så vore fallet.

Det jag kan tänka mig är isåfall att man var rädd att AB skulle komma fram till vad LP skrikit, det han uppfattat som ett utländskt språk.

De två som man ser ut att ha försökt fördärva trovärdigheten hos är ju AB och SE. Och de har ju uppgifter om vad LP sagt som gemensam nämnare.
Citera
2023-04-16, 18:18
Medlem
Citat:
Undrar vad han kan ha sett om så vore fallet.

Det jag kan tänka mig är isåfall att man var rädd att AB skulle komma fram till vad LP skrikit, det han uppfattat som ett utländskt språk.

De två som man ser ut att ha försökt fördärva trovärdigheten hos är ju AB och SE. Och de har ju uppgifter om vad LP sagt som gemensam nämnare.

Om man tittar på kronologin av utredningen så verkar det som första problemet för Hans Holmér var att få bort Victor Gunnarsson från utredningen genom att utreda sönder honom utan att utreda hans möte med två tysktalande på restaurang/café Christina och flera andra kontakter med presumtiva konspirationsmedlemmar.

Med insyn i utredningen och styrmedel lanserade Holmér sin egen konspirationsteori med PKK som gick käpprätt åt skogen och när alla konspirationsteorier med araber och så vidare visade sig vara odugliga fick det bli den ensamagerande gärningsmannen som vaskades fram ur utredningen mot Roland Bjuhr och hans handgångne man Sigvard Cedergren som villigt kastade Christer Pettersson under bussen. Och "Voilà", vi har en ensamagerande gärningsman.

Stig Engström är ett kapitel för sig då hans språngmarsch duger till att avvisa andra som påstår sig ha sett en man springa inåt Tunnelgatan senare än GM, men i övrigt är hans agerande en total katastrof för utredarna. Dessutom är hans sociala nätverk överfullt av presumtiva konspiratörer och möjliga kontaktytor mot anstiftare.

Att skylla mordet på Stig Engström erbjöd Krister Petersson många fördelar varav den främsta är att döda människor inte opponerar sig.
Senast redigerad av Utredaren 2023-04-16 kl. 18:29.
Citera
2023-04-16, 18:43
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det finns ingen uppgift som säkerställer en inväntande GM. I själva verket är det en högst osäker uppgift. Den kommer från IM men som vi vet har han ingen koll.

Citat:
IM är det enda vittnet som sitter på första parkett och inte är i rörelse, samt att hans iakttagelse börjar innan skotten. Det finns inget annat vittne som iakttar mördaren innan skotten faller (förutom den berusade AB, som är i rörelse). Inget vittne som iallafall trätt fram. Att som du, år ut och år in, cherry-pickar i alla vittnesmål (det ska tilläggas att du inte är den ende i tråden) gör att man inte kan ha en annan åsikt än att du är ett troll (det ska tilläggas att du inte är den ende i tråden på den punkten heller). Det fungerar tyvärr inte så att man kan plocka ut endast de bitarna som passar ens egen teori och bortse ifrån allt annat. Detta har många gjort den senaste tiden som KP, TP och nu dokumentären "30 sekunder". Patetiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag cherry pickar ingenting. Jag konstaterar bara att den del av utredningen som faktiskt är rejält utredd, den om händelser och personer kring bankomaterna visar att IMs minnesbilder inte stämmer särskilt bra med verkliga förhållanden. Tvärtom stämmer de riktigt dåligt.
Nu tror inte jag att IM ljuger utan berättar det som han upplevde det. Men det är också tydligt efter alla år som gått att händelsen satt sig djupt i honom och blivit ett känslomässigt monster. IM blev chockad av det och lider av det än idag, vilket är tydligt när man ser nyare intervjuer med honom.

Citat:
Det finns faktiskt en sådan uppgift. Vag visserligen, men ändå.

AB ser ingen gå förbi honom eller ens närma sig LOP.

Gm borde behöva ta sig förbi AB ganska tätt inpå att AB börjar gå söderut om han inte har väntat i hörnan.

Men det är redan på den här punkten i MOP högst osäkert. Väntade gm i hörnan eller gick han bakom, det går inte att veta med säkerhet.

Jag personligen lutar mer åt väntande, men det är verkligen inte med någon övertygelse.

Det mesta lutar åt väntande.

IM vittnesmål är det viktigaste vittnet av alla. Han är det vittne som sett mest av alla.
LP:s vittnesmål är som bekant för alla utan något som helst värde utan har bara vara negativt för mordutredningen.
Det finns inga vittnesuppgifter om att någon GM följde efter LOP.
Då måste GM varit före eller väntat på LOP vid Dekorima.

IM:s vittnesmål friar alla misstankar mot SE.
SE kom efter mordet och har strulat till mordutredningen endast för att han ville bättra på sin insats vid mordplatsen och få en hjälteroll.

IM:s har återgett vad han såg och inte försökt bli känd eller spelat Viktig Petter.
Istället har han varit väldigt öppen och rak med sin vittnesuppgift.

Kom gärna med ett vittne som har gett bättre vittnesuppgifter från MORDPLATSEN när dådet utfördes och inte till skillnad mot andra vittnen som inte ens såg första skottet eller ens var på mordplatsen.

Det finns inget som tyder på felaktigheter på IM:s vittnesuppgifter.
Citera
2023-04-16, 19:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Bankomattiderna kan gå fel 2 minuter utan att något fel registreras. Så det kan röra sig om 23:16-23:20https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EG10019-03

Sedan har ju fler pratat om att 23:21:30 inte stämmer. LL hävdar ju bestämt att det borde ha varit runt 23:18 eftersom han kollade på klockan 23:15 https://www.youtube.com/watch?v=GTei4jaUezk&ab_channel=ThomasGjutaren%C3%A 4fveFilmetablissemanget

Matte, om man ska tro honom, påstår ju att fröken ur är tillagd efteråt på LAC-bandet. Så vem vet, kanske är den antagna tiden fel. Inte för att jag kan förstå vad någon skulle kunna vinna eller dölja genom att flytta fram mordet några minuter.

Nej, mordtiden 23.21.30 är nog så korrekt man kan komma. Det är tiden i bankomaten som går fel.
Poängen jag var ute efter är att trots den felaktiga tiden, knappt 3 minuter, så visar den hur lång tid IMs sällskap finns där före mordet.

Matte är en desinformatör .
Citera
2023-04-16, 19:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Hur som helst, om man inte aldrig kommer till en korrekt slutsats om den exakta kronologin i MOP så kommer aldrig helt och hållet kunna rekonstruera det korrekta händelseförloppet. Det blir en omöjlighet att placera in alla personer på rätt plats och vid rätt tidpunkt.

För övrigt, så här står det i ABs tredje förhör 87-03-25.

"Hans iakttagelse av mannen skedde under bara några sekunder. Björkman kan inte uttala sig om mannen som avvek in på Tunnelgatan hade kommit gå i sällskap med de två andra Sveavägen söderut eller om denne man anslöt liksom bakom ryggen - efter att kanske ha stått och väntat bakom hörnet på Tunnelgatan. Björkman har inget minne av att han sett någon av dessa tre personer förrän - ögonblicket innan det smäller 2 gånger".
Han uppger också hela tiden att de 3 gick tillsammans framför honom i minst 5 meter vilket betyder att de var utanför Dekorima och gick med mannen.
Citera
2023-04-17, 01:22
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Vilka menar du?

Jag hade gärna sett att Ersson sagt något alls

B*ngt, Er*k, Anders, P*trik Ekman och Krzysztof Dylewski, bättre känd som Christopher/Kristoffer Almsäter.

Bilder.
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

AE och KD (KA) mitt i bilden direkt till vänster om polismannens huvud. Båda tittar mot kameran.
http://www.itdemokrati.nu/page60/oredFKO9.png

AE (till vänster/mitten), SE (till höger/mitten) och KD (KA) bakom SE men man skymtar hans NIKE-doja. Fotade från Tunnelgatan mot Sveavägen. Fotot har en annan gråskala än fotot ovan (och de andra i serien). Således bör det vara en annan fotograf. Denne fotograf kan också gärna träda fram. Han kanske har fler foton?
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10b.png
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10.png (storre bild)

Studera gärna alla fotona på sidan och blanda inte ihop mörk rock och mörka byxor med ljus rock och ännu ljusare byxor. Med dagens teknik bör man kunna avgöra, även från svartvita foton, hur mycket mörkare något är jämfört med annat som också är mörkt men visar sig lite ljusare i färg.

Det är således tre personer som måste komma ut om Palmeutredning någonsin ska kunna öppnas upp på nytt.
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-04-17 kl. 01:47.
Citera
2023-04-17, 01:32
Medlem
Citat:
B*ngt, Er*k, Anders, P*trik Ekman och Krzysztof Dylewski, bättre känd som Christopher/Kristoffer Almsäter.

Bilder.
http://www.itdemokrati.nu/page60.html

AK och KD (KA) mitt i bilden direkt till vänster om polismannens huvud. Båda tittar mot kameran.
http://www.itdemokrati.nu/page60/oredFKO9.png

AK (till vänster/mitten), SE (till höger/mitten) och KD (KA) bakom SE men man skymtar hans NIKE-doja. Fotade från Tunnelgatan mot Sveavägen. Fotot har en annan gråskala än fotot ovan (och de andra i serien). Således bör det vara en annan fotograf. Denne fotograf kan också gärna träda fram. Han kanske har fler foton?
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10b.png
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko10.png (storre bild)

Studera gärna alla fotona på sidan och blanda inte ihop mörk rock och mörka byxor med ljus rock och ännu ljusare byxor. Med dagens teknik bör man kunna avgöra, även från svartvita foton, hur mycket mörkare något är jämfört med annat som också är mörkt men visar sig lite ljusare i färg.

Det är således tre personer som måste komma ut om Palmeutredning någonsin ska kunna öppnas upp på nytt.

När skulle dessa bilder vara tagna ?
Citera
2023-04-17, 01:36
Inköp av ingredienser till de bomber som kommit att bli det värsta terrordådet i Danmarks historia.
Inhandlades på Dekorima där Olof Palme avrättades ( aluminium pulver ).
https://sverigesradio.se/avsnitt/terrorbomberna-i-kopenhamn

Någon som synat eventuellt samband ?

Marten Imandi är en av terroristerna.
Två bomber sprängs i Köpenhamn, en person dör och flera skadas. Det är den värsta terrorattacken i Danmarks historia och spåren leder till Sverige. Flera år senare hör Marten Imandi till slut hur polisen knackar på dörren och en historia om passion, hämnd och försoning rullas upp.
Senast redigerad av Deloso 2023-04-17 kl. 01:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in