Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Ja.
Vad var Rysslands mål med att elda på konflikten? Var det att förhindra etnisk rensning eller att bekämpa "NATO"?
Nu vet jag inte exakt när du menade.
Det behöver inte vara det ena eller det andra.
Personligen tror jag Nato är mycket viktigare för Putin än att skydda just ukrainier från etnisk rensning.
Krim ville Putin ju uppenbarligen ha. Det är ett led i Nato och "försvar av rysk säkerhet". Där eldade Putin på konflikten, för att säkra annekteringen.
2014 under våren eldade inte Putin på konflikten. Han var väldigt passiv vid oroligheterna i Donbass. Robinson har analyserat detta, och kom till slutsatsen att ryska staten sökte autonomi för Donbass, trots att man gick in med trupper i Augusti:
"According to the Chief of the General Staff of the Ukrainian Army, General Viktor Muz- henko, ‘after 29 August [2014] we had no combat-worthy units from Ilovaisk as far as Niko- laev and Odessa’ (El-Murid, 2015). There was nothing to stop the rebels from continuing their advance. Because of this, the rebel leaders did not want to sign the Minsk agreement; it would appear that they did so only because Moscow insisted. If Russia’s intent had been to destabilise Ukraine, seize additional Ukrainian territory or reshape the international order in some fundamental way, its behaviour at this point makes no sense. If any of those had been the objectives, Moscow would have let the rebels keep on going. The only explanation for the Russians’ actions is that their objectives were very different – to bring the war to an end, by ensuring that the Ukrainian government agreed to speak to the rebels and provided Donbass with some degree of autonomy." (Robinson, Russia's role in the war in Donbass, and the threat to European security)
Jag tror f ö Putin kan se statuerandet av exempel som ett sätt att skydda etniska ryssar från förföljelse i andra delar av post-sovjet. Frågan är om det är en smart strategi eller om det blir självuppfyllande.
Generellt tror jag Putin hade varit nöjd med om konflikten kylts ned i perioden 2014-2021. Han hade gärna sett att Minsk hade hållits, omröstningar skett, osv. Men på ryskt manér är de väldigt aggressiva i förhandlingarna och hotfulla.