2023-04-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Finns massor av ställen där det inte finns personal att tillgå. Ställen som Gnesta, Knivsta, Nynähamn m.fl är obemannade. Den största risken är dock när tåget befinner sig mellan stationerna där det kan vara svårt att ens nå fram till tåget från bilvägar.

SL-kortet hade behövts dubblas i pris för att ha råd med självkörande tåg och det hade förmodligen inte ens räckt då.

Du tycker inte att det är en bättre strategi att höja kvalitén, snarare än att avskaffa hela funktionen?

Det varierar från år till år. Enligt trafikverket skedde det 51 gånger år 2012 och 44 gånger år 2014. 2017 var ett bra år med bara 12 evakueringar. https://bransch.trafikverket.se/contentassets/65d358a188d740c38ca4713893345168/n2017_04032_tif_evakuering_och_rojning_slutrapport .pdf

Det där är ju inte sant. Ytterst få lokförare är syndikalister, den absoluta majoriteten tillhör Seko och resten är medlemmar i ST.

Hade kanske behövts höja första åren men sen hade dett ju blivit vinst affär. Känner ingen i min bekantskapskrets som stöttar dessa lokförare. Dom gräver som egen grav och måste ersättas med teknik så vi slipper ha syndikalister som ska ställa till med scener var och varannan dag.
2023-04-16, 18:13
Medlem
porlasses avatar
Joakim Sundh som är vd för mtr.

Hur får vi tag på honom?
2023-04-16, 18:18
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porlasse

Hur får vi tag på honom?

När han var kundservicechef hade han sina personnamn med punkt emellan, kanelbulle, m t r punkt s e.

Om man stödjer strejken är det bra att visa det genom att skicka en slant till strejkkassan.
2023-04-16, 18:22
Medlem
Hörde på SR nu att strejken planeras vara i tre dagar framåt, så inte bara måndag isf.
2023-04-16, 18:23
Medlem
porlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
När han var kundservicechef hade han sina personnamn med punkt emellan, kanelbulle, m t r punkt s e.

Om man stödjer strejken är det bra att visa det genom att skicka en slant till strejkkassan.

Jag gillar ju face to face brukar vara effektivare.
2023-04-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Hade kanske behövts höja första åren men sen hade dett ju blivit vinst affär. Känner ingen i min bekantskapskrets som stöttar dessa lokförare. Dom gräver som egen grav och måste ersättas med teknik så vi slipper ha syndikalister som ska ställa till med scener var och varannan dag.

Nu förstår jag att du försöker reta upp mig lite mig grann men det gör inget. Som sagt så är nästan inga lokförare syndikalister och järnvägsstrejker är väldigt sällsynta, jag tror den senaste var 2014. Det har bara skett en handfull järnvägsstrejker de senaste hundra åren.

Om du sätter dig in i hur skicket är på den svenska järnvägen så kommer du snabbt inse att den är så gammal och uråldrig att man i princip hade behövt riva den och bygga en helt ny anläggning för att kunna köra självkörande tåg. Sverige ligger flera decennier bakom länder som Japan, Kina, Danmark, Frankrike, Schweiz eller Tyskland.

Den nuvarande regeringen var inte ens intresserad av att bygga en ny järnväg mellan Stockholm och Göteborg.

Sverige kommer ha självkörande tåg i framtiden men samtliga lokförare som jobbar idag kommer ha gått i pension innan det händer.

Citat:
Ursprungligen postat av porlasse

Hur får vi tag på honom?

Testa förnamn.efternamn@mtr.se. Han lär nog ha ett och annat att stå i just nu så svaret kan nog dröja.

Han lär göra ett par intervjuer med media imorgon i området runt Stockholm Central så följ efter reportrarna så kanske du kan växla ett par ord med honom.
2023-04-16, 18:31
Medlem
Vad ska MTR göra?
Det är väl trafikförvaltningen som beslutat att ta bort tågvärdarna.
MTR kan ju inte återinföra tågvärdarna utan att de får betalt.
Trafikförvaltningen skiter i om pendeln står still tre dagar..
2023-04-16, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumtrums
Vad ska MTR göra?
Det är väl trafikförvaltningen som beslutat att ta bort tågvärdarna.
MTR kan ju inte återinföra tågvärdarna utan att de får betalt.
Trafikförvaltningen skiter i om pendeln står still tre dagar..

Vad ska lokförarna göra? Vänta fyra år på nästa val?
2023-04-16, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Tågvärdarna brukar sitta och häcka i en förarhytt mitt i tåget, sällan de går ut vid stationerna.
En jag känner tyckte det var perfekt jobb för han kunde studera hela dagarna medans han satt i hytten.
De flesta tågförarna är organiserade i syndikalisterna, dvs de är kommunister och hatar att köra för MTR, de vill knäcka detta upplägg och tvinga Landstinget att ta tillbaka driften.
De tycker det är perfekt nu när de gör upp om vilka som ska sjukskriva sig vilken vecka så de kan stanna hemma varannan vecka.
Hur kommer det sig att i andra länder funkar det utmärkt att köra tåg både i tid och med bara en förare utan "tågvärdar" ?

Syndikalisterna står mkt långt från kommunister så nu har du nog missförstått något, dags att läsa på
2023-04-16, 18:46
Medlem
Är väl blattarna som inte betalar för sig. Tänk om de hade skött sig. Hade nog tågen vart trevliga.
2023-04-16, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Vad ska lokförarna göra? Vänta fyra år på nästa val?

Har svårt att se att regionen och sll med miljardunderskott och miljardinvesteringar i kameror och omplaceringar för tågvärdar skulle återinföra tågvärdarna..

Men vad vet jag, de kanske lyckas...
2023-04-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Du blandar ihop tågvärdar och trygghetsvärdar. Tågvärdar går aldrig utanför sin privata lilla kupé.

Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
De borde införa tågväktare som kan vara tågvärd och även väktare samtidigt

trodde det var samma sak, dom som springer av och befinner sig i mitten av tåget är alltså trygghetsvärdar.
Var är tågvärdarna då och vad är deras jobb?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in