2023-04-16, 13:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
SL borde vara gratis, tåg och tunnelbana kan styras med AI idag förfan som i japan.

Vad ska då försörja landets kulturatbetare?

Obs. Ironiskt
Senast redigerad av Sam.Boyd 2023-04-16 kl. 13:48.
2023-04-16, 13:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Tågvärdarna brukar sitta och häcka i en förarhytt mitt i tåget, sällan de går ut vid stationerna.
En jag känner tyckte det var perfekt jobb för han kunde studera hela dagarna medans han satt i hytten.
De flesta tågförarna är organiserade i syndikalisterna, dvs de är kommunister och hatar att köra för MTR, de vill knäcka detta upplägg och tvinga Landstinget att ta tillbaka driften.
De tycker det är perfekt nu när de gör upp om vilka som ska sjukskriva sig vilken vecka så de kan stanna hemma varannan vecka.
Hur kommer det sig att i andra länder funkar det utmärkt att köra tåg både i tid och med bara en förare utan "tågvärdar" ?

Ge ledarna sparken o ställ dem inför rätta.
2023-04-16, 14:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
De flesta tågförarna är organiserade i syndikalisterna, dvs de är kommunister och hatar att köra för MTR, de vill knäcka detta upplägg och tvinga Landstinget att ta tillbaka driften.
Jo, tjena. För det första har inte Syndikalisterna fredsplikt. En aktion från dem hade således inte varit olaglig. För det andra brukar en strejk från Syndikalisterna motsvara en bättre sjukskrivningsdag för företag.
2023-04-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Exakt, tekniken finns väl redan att kunna ersätta dem? Ser absolut ingen anledning varför jag ska betala för dessa lokförare, inte heller förstår jag varför jag ska betala för tågvärdar, informatörer som inte ens kan svenska.

Sl kortet skulle kunna kapas till hälften med dessa åtgärder.

För 10 år sedan testade man automatisk tågkontroll på gröna linjens tunnelbana, testet var inte direkt positivt och man klarade heller inte av att köra tät trafik. Du kan heller inte ersätta lokförare med automatik då järnvägen går till ställen som ligger i djupaste skogarna, långt från hjälp om det skulle behövas. Det är därför järnvägssäkerhetslagen ser ut som den gör, för på vissa stationer är det bara lokföraren som kan styra upp. Ingen annan är där.
2023-04-16, 14:40
Medlem
Citat:
Tågvärdarna brukar sitta och häcka i en förarhytt mitt i tåget, sällan de går ut vid stationerna.
En jag känner tyckte det var perfekt jobb för han kunde studera hela dagarna medans han satt i hytten.
De tycker det är perfekt nu när de gör upp om vilka som ska sjukskriva sig vilken vecka så de kan stanna hemma varannan vecka.
Hur kommer det sig att i andra länder funkar det utmärkt att köra tåg både i tid och med bara en förare utan "tågvärdar" ?

Nja, stämmer det verkligen?
Lokföraren är den som sitter inlåst i förarhytten, av säkerhetsskäl. Tågvärden är den som hoppar ut vid varje hållplats och håller koll på passagerarna. Aldrig sett en tågvärd som inte var tvungen att åtminstone öppna sin dörr och ta en titt vid varje stopp.
2023-04-16, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosos1
Skitbra tycker jag. Och tycker det är bra om strejk blir normaliserat här i Sverige. Arbetsgivare tror de kan bete sig hur som helst och att arbetarna bara kommer som vanligt oavsett hur fittiga de än må vara. Bra att vissa visar att det inte är så.
Helt rätt. Om inte facket vill vara behjälpliga, vilket de inte är, så tar man saken i egna händer. Om den svenska modellen ska fungera så måste fackpamparna på förbundsnivå hoppa ner från sina höga sossehästar och låta andra och mer dugliga kamrater ta över. Hur starkt protesterade våra fackförbund mot den införda ättestupan i pensionssystemet? Retorisk fråga.
2023-04-16, 15:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Helt rätt. Om inte facket vill vara behjälpliga, vilket de inte är, så tar man saken i egna händer. Om den svenska modellen ska fungera så måste fackpamparna på förbundsnivå hoppa ner från sina höga sossehästar och låta andra och mer dugliga kamrater ta över. Hur starkt protesterade våra fackförbund mot den införda ättestupan i pensionssystemet? Retorisk fråga.

Helt rätt. Bara kolla på lärarfacken som utan ett pip går med på 10% reallönesänkning samt tycker att det räcker med "dialogstöd" om lärarna får det för jobbigt. Det är dags att slänga ut NPM med badvattnet och gå ut i strejk!
2023-04-16, 15:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vad lever du i för värld? Inte knepigt nånstans, räcker med en enskild blatte så skiter kontrollanten i det.
Jag tänkte mer på entrèn till plattformen, det är väl spärrar där man bör vara rätt spänstig för att kunna ta sig förbi utan att betala.
2023-04-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Lokförare vill inte jobba ensamma för rånrisken. Tänk att vara själv på ett tåg på en slutstation kl 02.00.
Hur tror du en bussförare som kör natt känner sig då…?
Eller en taxichaufför ?
2023-04-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jo, tjena. För det första har inte Syndikalisterna fredsplikt. En aktion från dem hade således inte varit olaglig. För det andra brukar en strejk från Syndikalisterna motsvara en bättre sjukskrivningsdag för företag.
Eftersom det är ett skrivet avtal så gäller fredsplikt vilket fack man än tillhör.
Däremot är SAC mot alla former av kollektivavtal då det just blir bundet till fredsplikt.
2023-04-16, 17:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Vilken funktion fyller tågvärdar på pendeltåg egentligen? Det är väl ganska knepigt att åka utan att betala som det redan är?
Råder det någon slags företagskultur där tågvärdar utför oralsex på förarna eller?
Ja men skaffa du det röda SL Premium-kortet. Då får du också blowjobs på den hemliga loungen på T-centralen.

Skämt åsido, lokförarnas vardag är stressig nog utan att de ska kunna hålla reda på alla kameror och folk med rullatorer och rullstolar också. Det är sånt tågvärdar är till för. Och hjälpa till vid tillbud.

Jag tycker de gör helt rätt som strejkar! SL/MTR SKET I DET BLÅ SKÅPET när de kickade nästan alla tågvärdar.
MTR tyckte de var smarta som drog in tjänsterna och lassade över översynsarbetet på lokförarna.
Nu kan de ta skiten. Nya lokförare blir inte färdigutbildade förrän i höst och de flesta som sagt upp sig har fått nya jobb på SJ eller andra aktörer.
2023-04-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Det sitter ju 1 biljettkontrollant 50m från ena änden av tåget.
Det är väl bara att anropa denne?

Finns massor av ställen där det inte finns personal att tillgå. Ställen som Gnesta, Knivsta, Nynähamn m.fl är obemannade. Den största risken är dock när tåget befinner sig mellan stationerna där det kan vara svårt att ens nå fram till tåget från bilvägar.

Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Exakt, tekniken finns väl redan att kunna ersätta dem? Ser absolut ingen anledning varför jag ska betala för dessa lokförare, inte heller förstår jag varför jag ska betala för tågvärdar, informatörer som inte ens kan svenska.

Sl kortet skulle kunna kapas till hälften med dessa åtgärder.

SL-kortet hade behövts dubblas i pris för att ha råd med självkörande tåg och det hade förmodligen inte ens räckt då.

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Dom flesta tågvärdar på pendeln som jag jobbat med skulle vara direkt olämpliga vid en evakuering.

Om alla tågvärdar var som den bästa fjärdedelen skulle det vara en resurs att räkna med.

Tyvär är kvaliten alltför blandad.

LL

Du tycker inte att det är en bättre strategi att höja kvalitén, snarare än att avskaffa hela funktionen?

Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Hur ofta händer detta?

Kanske skall vi ha några brandmänn ned på tåget oxå OM det börjar brinna?

Det varierar från år till år. Enligt trafikverket skedde det 51 gånger år 2012 och 44 gånger år 2014. 2017 var ett bra år med bara 12 evakueringar. https://bransch.trafikverket.se/contentassets/65d358a188d740c38ca4713893345168/n2017_04032_tif_evakuering_och_rojning_slutrapport .pdf

Citat:

Det där är ju inte sant. Ytterst få lokförare är syndikalister, den absoluta majoriteten tillhör Seko och resten är medlemmar i ST.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in