Citat:
Ursprungligen postat av
mickeymus
Nej, det tror jag inte. Diabetesorsalaf polyneuropati utvecklas över tid, dvs. det är en skada sekundärt till diabetesen.
1. Dina prover skulle visar åtminstone tendens till diabetes. Be dem ta Hba1c (långtidsblodsocker - kollar hur mkt socker som fastnat på röda blodkroppar som lever i typ 3 månader = speglar blodsockernivåer senaste 3 månader ca)
2. Diabetes går man inte runt med lite sådär utan att bli dålig. Metabolt syndrom eller liknande ok, men inte diabetes. Blir skitdålig till slut. Du har inte diabetes
3. Nervskador av diabetes tar oftast åratal att utveckla. Detta är en av de pedagogiska utmaningarna. Att motivera och förklara för patienter vikten av att sköta sin diabetes, även om de känner sig friska o bra idag. För skadorna kommer annars om 10-20 år.
Jag har misstänkt diabetes hos mig själv tidigare på grund av:
1. Extrem trötthet efter måltid (i synnerhet lunchtid)
och
2. Stickningar och domningar i benen emellanåt.
Dessa symptom har existerat i flera år. Du tror inte det kan vara predisbetes i alla fall och att detta gett upphov till nervskador? Jag skrev kanske det men häromdagen blev jag t ex totalt knockad efter en fralla. Kunde verkligen inte hålla mig vaken och det kom ganska direkt efter att jag ätit den.
För övrigt var jag på akuten idag och fick träffa allmänläkare samt neurolog. Imorse hade skiten nämligen fått mina pungkulor att svullna. Så jävla vidrigt. Hur många symptom kan man få egentligen? Hur som helst så såg alla tester normala ut (man tog ett tiotal olika blodprover) och detsamma gäller styrke- och reflextest med mera.
Läkaren har uteslutit ett antal olika diagnoser. Och ärligt talat funderar jag sjukt nog på om det kan vara spetälska. Såg flera med det i Indonesien och symptomen stämmer väl (har en konstig och ”fjällig” brun fläck som liknar de märken som kan uppstå). Det som talar emot det är inkubationstiden som ofta är 3–5 år — men jag antar att det kan variera rätt kraftigt.