2023-04-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Hm. Jag börjar undra om det inte kan röra sig om diabetesrelaterad polyneuropati. Man har ju testat mitt blodsocker två gånger visserligen, och båda gångerna har det varit normalt, men jag vet inte om såna tester är helt tillförlitliga? Jag kan emellanåt bli otroligt trött efter att jag har ätit (onormalt trött), så därför blir jag lite extra misstänksam.

Nej, det tror jag inte. Diabetesorsalaf polyneuropati utvecklas över tid, dvs. det är en skada sekundärt till diabetesen.

1. Dina prover skulle visar åtminstone tendens till diabetes. Be dem ta Hba1c (långtidsblodsocker - kollar hur mkt socker som fastnat på röda blodkroppar som lever i typ 3 månader = speglar blodsockernivåer senaste 3 månader ca)

2. Diabetes går man inte runt med lite sådär utan att bli dålig. Metabolt syndrom eller liknande ok, men inte diabetes. Blir skitdålig till slut. Du har inte diabetes

3. Nervskador av diabetes tar oftast åratal att utveckla. Detta är en av de pedagogiska utmaningarna. Att motivera och förklara för patienter vikten av att sköta sin diabetes, även om de känner sig friska o bra idag. För skadorna kommer annars om 10-20 år.
Citera
2023-04-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeymus
Nej, det tror jag inte. Diabetesorsalaf polyneuropati utvecklas över tid, dvs. det är en skada sekundärt till diabetesen.

1. Dina prover skulle visar åtminstone tendens till diabetes. Be dem ta Hba1c (långtidsblodsocker - kollar hur mkt socker som fastnat på röda blodkroppar som lever i typ 3 månader = speglar blodsockernivåer senaste 3 månader ca)

2. Diabetes går man inte runt med lite sådär utan att bli dålig. Metabolt syndrom eller liknande ok, men inte diabetes. Blir skitdålig till slut. Du har inte diabetes

3. Nervskador av diabetes tar oftast åratal att utveckla. Detta är en av de pedagogiska utmaningarna. Att motivera och förklara för patienter vikten av att sköta sin diabetes, även om de känner sig friska o bra idag. För skadorna kommer annars om 10-20 år.

Jag har misstänkt diabetes hos mig själv tidigare på grund av:
1. Extrem trötthet efter måltid (i synnerhet lunchtid)
och
2. Stickningar och domningar i benen emellanåt.

Dessa symptom har existerat i flera år. Du tror inte det kan vara predisbetes i alla fall och att detta gett upphov till nervskador? Jag skrev kanske det men häromdagen blev jag t ex totalt knockad efter en fralla. Kunde verkligen inte hålla mig vaken och det kom ganska direkt efter att jag ätit den.

För övrigt var jag på akuten idag och fick träffa allmänläkare samt neurolog. Imorse hade skiten nämligen fått mina pungkulor att svullna. Så jävla vidrigt. Hur många symptom kan man få egentligen? Hur som helst så såg alla tester normala ut (man tog ett tiotal olika blodprover) och detsamma gäller styrke- och reflextest med mera.

Läkaren har uteslutit ett antal olika diagnoser. Och ärligt talat funderar jag sjukt nog på om det kan vara spetälska. Såg flera med det i Indonesien och symptomen stämmer väl (har en konstig och ”fjällig” brun fläck som liknar de märken som kan uppstå). Det som talar emot det är inkubationstiden som ofta är 3–5 år — men jag antar att det kan variera rätt kraftigt.
Citera
2023-04-15, 23:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man kan ha primär idiopatisk polyneuropati. Som är en sjukdom i sig själv.
att du börjar med att säga att "huvudsaklig nervsmärta utan känd orsak" är en sjukdom dvs något som kan förklaras bådar inte gott för dig. Som att säga att man hittat lösningen på missbruk - man slutar missbruka. Rent av idiotiskt ... idiopatisk idioti...
Citera
2023-04-16, 00:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
att du börjar med att säga att "huvudsaklig nervsmärta utan känd orsak" är en sjukdom dvs något som kan förklaras bådar inte gott för dig. Som att säga att man hittat lösningen på missbruk - man slutar missbruka. Rent av idiotiskt ... idiopatisk idioti...

Nu råkar det vara en sjukdom som man inte riktigt uppmärksammat innan och man vet inte vad som orsakar den. Trots det kan man diagnostisera den på symptomen. Detta på grund att man märkt att inte all neuropati är sekundär.

Det brukar vara så man upptäcker sjukdomarna. Man upptäcker dem först. Sedan orsaken. Inte ofta orsaken först och sedan sjukdomen.
Citera
2023-04-16, 05:38
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Nu råkar det vara en sjukdom som man inte riktigt uppmärksammat innan och man vet inte vad som orsakar den. Trots det kan man diagnostisera den på symptomen. Detta på grund att man märkt att inte all neuropati är sekundär.

Det brukar vara så man upptäcker sjukdomarna. Man upptäcker dem först. Sedan orsaken. Inte ofta orsaken först och sedan sjukdomen.
Vad är diagnoskoden och vart har denna sensationssjukdom upptäckts existera? Bör ju utreda vad det är bättre än ditt rappakalja.

Vem har påstått att all neuropati alltid är sekundär? Återigen. Du yrar.
Senast redigerad av psykoshippien 2023-04-16 kl. 05:41.
Citera
2023-04-16, 09:51
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Vad är diagnoskoden och vart har denna sensationssjukdom upptäckts existera? Bör ju utreda vad det är bättre än ditt rappakalja.

Vem har påstått att all neuropati alltid är sekundär? Återigen. Du yrar.

De flesta diagnoskoder går till sekundära tillstånd. Trots det är

Polyneuropati, ospecificerad G62.9

30 % av alla polyneuropatier.
Citera
2023-04-16, 16:43
Medlem
Har läst lite om postprandial hypoglykemi och tycker det låter som en rimlig förklaring till mina besvär. Jag har ju som jag redan skrivit i tråden att jag under en lång tid i perioder haft enorma energidippar efter att jag ätit. Detta fenomen kallas tydligen postprandial hypoglykemi. Däremot borde man inte gå från helt normal funktion till svårt att gå på bara några dagar på grund av det här, tänker jag.

Här är för övrigt fyra bilder (i kronologisk ordning, om de hamnat rätt) på märket som uppträdde på min arm och gick från rött till brunt till att blekna. Är det bekant?

https://ibb.co/52QPFqx
https://ibb.co/txvjGjc
https://ibb.co/vhV6FYB
https://ibb.co/qdN0WLH
Senast redigerad av Fomalhaut 2023-04-16 kl. 16:48.
Citera
2023-04-16, 16:47
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Har läst lite om postprandial hypoglykemi och tycker det låter som en rimlig förklaring till mina besvär. Jag har ju som jag redan skrivit i tråden att jag under en lång tid i perioder haft enorma energidippar efter att jag ätit. Detta fenomen kallas tydligen postprandial hypoglykemi. Däremot borde man inte gå från helt normal funktion till svårt att gå på bara några dagar på grund av det här, tänker jag.

Kan man drabbas av det utan operation och hur funkar det när man får symptom?
Citera
2023-04-16, 16:52
Medlem
zombie-nations avatar
Min far har denna sjukdom och de säger att det kanske är arv och rökning. De vet helt enkelt inte. Men han lyckades göra illa sig och fick in bakterier i foten. Så om du inte känner av fötterna bra, kolla dem varje dag minst.

Här har du säkert varit.

https://www.internetmedicin.se/behan...mononeuropati/

Men ganska många orsaker till sjukdomen, antar du kan utesluta de flesta.
Citera
2023-04-16, 18:46
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
De flesta diagnoskoder går till sekundära tillstånd. Trots det är

Polyneuropati, ospecificerad G62.9

30 % av alla polyneuropatier.
Så, vad var din källa på att idiopatisk neuropati är en nyupptäckt diagnos?
Citera
2023-04-16, 23:26
Medlem
Citat:
Min far har denna sjukdom och de säger att det kanske är arv och rökning. De vet helt enkelt inte. Men han lyckades göra illa sig och fick in bakterier i foten. Så om du inte känner av fötterna bra, kolla dem varje dag minst.

Här har du säkert varit.

https://www.internetmedicin.se/behan...mononeuropati/

Men ganska många orsaker till sjukdomen, antar du kan utesluta de flesta.

Tack så mycket för din länk! Jag kände inte till sidan så den var mycket matnyttig för mig. Förmodligen kan de flesta uteslutas, men vad fan, det här är en sån jävla snårskog. Allt verkar ju ge typ samma symptom och också oftast ganska liknande progression.

Citat:
Så, vad var din källa på att idiopatisk neuropati är en nyupptäckt diagnos?

Är inte det en diagnos man ställer om orsak ej kan påvisas?

Ingen som har en aning om vad märket på min arm skulle kunna indikera för tillstånd?
Citera
2023-04-17, 12:00
Medlem
I natt vaknade jag av att min arm hade domnat bort. Handflatan var röd och blodådern inuti tycktes svullen. Detta ledde mig till Raynards fenomen och den sjukdom det ofta är en manifestation utav, nämligen systemisk skleros. Jag har läst lite om sjukdomen och befarar så att det är den jag har drabbats av. Det är en mycket sällsynt autoimmun sjukdom som huvudsakligen drabbar kvinnor, som ökar produktionen av bindväv och kollagen i kroppen. Läkaren på vårdcentralen tror inte att det är den sjukdomen jag har eftersom mina prover har haft bra värden. Dessvärre stämmer många utav symptomen överens med vad jag haft och i de fall där jag inte känner igen mig rör det sig främst om svårbedömda grejer eller sådana som utvecklas över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in