2023-04-16, 11:40
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Genomgång av NATO:s and Sveriges ISR. Betryggande att Sveriges är såpass aktiva.

Tracking NATO's 2023 ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) Flights Around Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=qX6IpE-i0Ps
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2023-04-16 kl. 11:48.
Citera
2023-04-16, 11:42
Medlem
Ge oss bra väder
Dags att knäcka ryssen
Citera
2023-04-16, 11:45
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Wagnerledaren börjar bli nervös nu. Känner han lukten av en motoffensiv som kan förstöra hans livsverk?
Vet inte vad Kockens plan är faktiskt.
Kommer det en motoffensiv är han körd, tar han grushögen Bakhmut så kan han mycket väl ha gjort sitt för Kreml och vara körd då också.
Tar man staden så gissar jag på att han försvinner illa kvickt till Mali eller kanske Centralafrikanska Republiken med en säck pengar.
Citera
2023-04-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För det första tror jag det vore bra om Ryssland också bidrog till att bygga upp Ukraina. T ex genom att sälja olja/gas till väst, intäkter till Ukraina-uppbyggnad. Många pratar om Marshallhjälp, en viktig komponent i den var att den forne fienden betalade återuppbyggnad också.

En problematik i vad du skriver är ju ifall någon region (t ex Krim) vill lämna Ukraina. Om du inkluderar det i den "rena demokratiska andan" så ser jag inga problem i det.

Jag gillar inte tanken på att centralmakten ska lösa lokala problem i Ukraina eftersom den är otillräckligt demokratisk, men man skulle absolut kunna tänka sig att ryska armén lämnade östra Ukraina och Krim, och att någon form av internationell styrka tog över alla omstridda delar och "löste problemet" med debatt följt av omröstning. Utopiskt sett, förstås. Ryssarna skulle i praktiken nog inte lämna sina baser i Krim om man inte lockade/hotade dem med något extremt.

Ja lyckas Krimborna övertala den ukrainska majoriteten att rösta på ett parti som vill ändra den Ukrainska grundlagen, eller vilka reformer som behöver genomföras, för att få till en separation av Krim och Ukraina så visst.

Du verkar gång på gång luta åt att man ska resonera, förhandla och komma med logiska resonemang när verkligheten är att folk dödar varandra. Människan är inte rationell. Ibland måste man ge motståndaren på nöten. Ryssland kommer inte frivilligt göra rätt för sig, det är väl uppenbart?
Citera
2023-04-16, 11:46
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hemsk artikel ifrån TT. Det är en svensk fd militär, som snabbutbildar ukransk trupp. Han beskriver de ukrainska soldaternas fruktansvärda situation. Men att Bakhmut skulle vara, den värsta köttgryta i världshistorien, köper jag inte. Det finns väldigt blodiga exempel ifrån WW1. Möjligtvis kan han syfta på andelen stupade/sårade av de soldater som sats in. Och är det så på den ukrainska sidan, så törs jag inte ens tänka på hur det ser ut på den ryska sidan!
https://tt.omni.se/magnus-utbildar-ukrainare-for-strid-sinnessjukt/a/O8mO9w
Tack.
Citat:
– Den största skillnaden ser man på de nya soldater som man har utbildat. De får en uniform och hjälp att använda sin kalasjnikov. De får utbildning i några dagar eller veckor innan de ska tjänstgöra vid fronten, säger Ek till TT på telefon.

– När de kommer tillbaka är det som att de har åldrats tio år över en natt.
Är det alltså de här killarna som skickas in för att hålla ryssen sysselsatt medan större resurser satsas på uppbyggnaden inför den ukrainska offensiven? Stackars jävlar, men någon måste väl göra smutsjobbet.
Citera
2023-04-16, 11:47
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering, situationen i Bakhmut är inte stabil, svänger fram och tillbaka.

Citat:
16.04.2023 uppdateringen. Situationen i Bakhmut avgörs vid järnvägen och järnvägsstationen. Striderna böljar fram och tillbaka här. Under de senaste 3 dygnen har själva järnvägsstationen varit 2 ggr i händerna på oss och 2 ggr i händerna på turisterna. Just nu vet man inte vem som är herre på täppan där. Vi drev ju dem till östra sidan av järnvägslinjen men de kom tillbaka OCH NU igen har vi drivit dem på ett större område tillbaka igen. Vi är även inne i en rotations situation, åtminstone två brigader dras tillbaka (däribland AZOV bataljonen där min hockey kompis ingår, och ersätts av 3rd Assault brigade och 60th Mechanized Brigade.
Dagen visar hur utfallet blir, lyckas vi hålla järnvägen är nog turisterna tvugna att ta in ännu mera förstärkningar eller ge upp hoppet om att erövra staden.
Samtidigt strömmar nya vapen in i en allt stridare ström och våra reserver sätts i position. När vädret tillåter sätter vi oss i rörelse.
Våra hemvärn har i det tysta omstruktureras och jag börjar från och med i morgon tjänstgöra i Brovarys hemvärn som instruktör. Jag tackar för tiden i Volya och 243 bataljonen. I Brovary tar vi in 250 nya män och kvinnor för utbildning. De skall fylla upp reservens platser och försvara Kyiv med omnejd, då speciellt Brovary. Vi är underställda 73 bataljonen.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-04-16, 11:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack.

Är det alltså de här killarna som skickas in för att hålla ryssen sysselsatt medan större resurser satsas på uppbyggnaden inför den ukrainska offensiven? Stackars jävlar, men någon måste väl göra smutsjobbet.

Ja, förmodligen är det så. Och den ukrainska offensiven kommer nog på det mest överraskade stället, (nej, jag kommer, inte att berätta vart jag tror den kommer, inte ens via ett privat meddelande).
Citera
2023-04-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Varför valde ryssland att erkänna Ukrainas gränser både 1991 och 1994? Om ryssland nu var missnöjda, varför valde man inte att dra ärendet inför FN eller den internationella domstolen i Haag? Varför blev gränsdragningen plötsligt ett problem någon vecka efter knähunden Janukovytjs flykt till Moskva?

Dom hade nog med problem och trodde väl aldrig att deras broderfolk skulle sticka kniven i ryggen på dom genom att låta sig infiltreras av antiryska globalister.
Citera
2023-04-16, 11:59
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Ja lyckas Krimborna övertala den ukrainska majoriteten att rösta på ett parti som vill ändra den Ukrainska grundlagen, eller vilka reformer som behöver genomföras, för att få till en separation av Krim och Ukraina så visst.

Du verkar gång på gång luta åt att man ska resonera, förhandla och komma med logiska resonemang när verkligheten är att folk dödar varandra. Människan är inte rationell. Ibland måste man ge motståndaren på nöten. Ryssland kommer inte frivilligt göra rätt för sig, det är väl uppenbart?

Du överdriver betydelsen av ukrainsk grundlag. Det stod inte i Jugoslaviens grundlag att Kosovo skulle bli som det blev. Där stod inte i Sudans grundlag att det skulle bli till Sydsudan och Nordsudan. Där stod inte i Ukrainas grundlag att parlamentet kunde säga att Yanukovich avgick okonstitutionellt.

Låt folk bestämma vad för land de vill tillhöra. Land tillhör de som bor där.
Citera
2023-04-16, 12:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ja, förmodligen är det så. Och den ukrainska offensiven kommer nog på det mest överraskade stället, (nej, jag kommer, inte att berätta vart jag tror den kommer, inte ens via ett privat meddelande).
Gott så. Tack för länken, i alla fall.
Citera
2023-04-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Dom hade nog med problem och trodde väl aldrig att deras broderfolk skulle sticka kniven i ryggen på dom genom att låta sig infiltreras av antiryska globalister.

När ska ryssen sluta skylla på globalister, judar och nazister och bara acceptera att det är dom som är hatade av sina grannländer, på helt egna meriter?
Citera
2023-04-16, 12:07
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Haha varför skulle du inte berätta det när du killgissar som oss alla andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in