2023-04-16, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Man får alltid så oerhört torftiga svar från eran sida. Så själlösa, så oerhört enkelspåriga och sådan brist på övergripande förståelse av vad denna konflikt handlar om. Vad det handlar om är två superstater som slåss om territorium och liksom så många gånger förr så bryts länders gränser genom militär intervention. Det är per definition fel men det är så superstater agerar för att skydda sina intressen och dom som praktiserat detta till fulländning är utan tvivel USA.

USA är direktinvolverad i denna konflikt utöver det faktum att dom avsatte den tidigare styret i Ukraina och det har framkommit i den läcka som vi fått bevittna under den senaste veckan. Dom har stridande förband inne i Ukraina vilket är olagligt och ett brott i USA genom att det är osanktionerad krigshandling.

Psykopaterna som Robert Kennedy beskriver så målande bryr sig vare sig om demokrati eller lagar eller för den delen människoliv, miljoner kan utan problem offras för att expandera sin maktstruktur och vinna territorium.

Vi ser det om och om igen med USA. Man måste vara historiskt blind och leva i ett intellektuellt vakuum för att inte se strukturerna och dom osunda krafterna i rörelse. Kuba, Korea, Vietnam, Honduras, Panama, Venezuela, Iran, Irak, Jugoslavien, Somalia, Libyen, Saudi, Syrien, Jemen etc etc.

Vilka fick hjälp att försvara sig mot USA här? Vilka sanktioner fick USA utstå? Du lever i en lögn, du är manipulerad och precis allt du har runtomkring dig talar för detta. Problemet är att sådana som er måste avprogrammeras innan ni kan ta in fakta och bearbeta verkligheten.

Det har gått så långt att ni tom blundar för en marionett som Zelensky och hans brunskjortor. Ukraina är ingen demokrati, Ukraina är ett korrupt teknokrati utan politisk opposition och utan fri journalistik. Ett land där milis går runt på gatorna och kidnappar människor och ger dom några timmars militär utbildning för att sedan köras ut till fronten där deras genomsnittliga överlevnad är 4 timmar...
Vi vill ha fred, det Ukrainska folket vill ha fred, Europa vill ha fred, dom enda som inte vill ha fred är USA. Dom enda som aktivt arbetar för att förlänga kriget är USA.
Ja visst är det orättvist att barnamördare v.puttin inte får slakta loss ostraffat i Ukraina. och givetvis måste allt vara USAs fel. Men det är bra att du nämner Korea, läs gärna på om Koreakriget, fundera gärna över varför Sverige skickade 2000 stridande soldater till Korea, fundera gärna över varför Sydkorea ville försvara sig mot den mordkoreanska invasionen (uppbackad av Folkmordsrepubliken Kina och Sovjet).

Varför valde den fege Janukovytj att fly till husse puttler istället för att som en man låta sig ställas inför riksrätt?

Oavsett hur korrupt Ukraina är ger det inte ryssland rätt att invadera
Citera
2023-04-16, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det finns hur mycket information som helst på nätet om de avtal som Ryssland brutit. Om du har begränsad tillgång till nätet så kan jag hjälpa dig att googla. Kolla exempelvis om dessa länkarna funkar med ryskt internet:

https://www.npr.org/2023/02/22/1158529106/nuclear-treaty-new-start-putin

https://www.ukrinform.net/amp/rubric-polytics/3503924-president-zelensky-russia-violated-about-400-international-treaties-since-2014.html

https://amp.dw.com/en/russia-has-violated-all-possible-treaties/a-17655021

Nu läser du noga min fråga om ditt påstående, visa nu att du kan backa upp ditt påstående och försvara det.

Kan du lista vilka fredsavtal Ryssland skrivit under och sedan markera vilka av dessa dom brutit!

Glöm inte att du ska lista SAMTLIGA avtal!!!

SAMTLIGA betyder SAMTLIGA
Citera
2023-04-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Gränserna mellan Ryssland och Ukraina drogs lite godtyckligt under kommunisttiden då den gränsen inte betydde så mycket. Sen har både ryssar och ukrainare flyttat mellan områden precis som skåningar och norrlänningar gjort i Sverige så det är inte så enkelt som ni påvisar.

Ja det kommer förmodligen bli inbördeskrig i Sverige med. Vänta tills bidragen tar slut.
Varför valde ryssland att erkänna Ukrainas gränser både 1991 och 1994? Om ryssland nu var missnöjda, varför valde man inte att dra ärendet inför FN eller den internationella domstolen i Haag? Varför blev gränsdragningen plötsligt ett problem någon vecka efter knähunden Janukovytjs flykt till Moskva?
Citera
2023-04-16, 10:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Varför valde ryssland att erkänna Ukrainas gränser både 1991 och 1994? Om ryssland nu var missnöjda, varför valde man inte att dra ärendet inför FN eller den internationella domstolen i Haag? Varför blev gränsdragningen plötsligt ett problem någon vecka efter knähunden Janukovytjs flykt till Moskva?

För att man insåg att regimen i Ukraina nu var under USAs dominans, tillsammans med medier och militär. Och för att markera att man inte accepterar färgrevolutioner där USA fejkar att folket reser sig mot odemokratiska despoter.
Citera
2023-04-16, 10:53
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Även prigozhin har sagt att han tror att Ukraina kommer gå in i Belgorod. Jag tror jag förstår hur dom tänker här men är tveksam till att det kommer ske.
Att man attackerar mål inne i tex Belgorod är ju en annan sak, det har Ukraina gjort många gånger tidigare.

Både prigozhin och Girkin har ju anledningar till att skrämma upp det ryska folket men Ukraina torde vara fokuserade på att befria sitt land i första hand.

Jag håller med. Jag vet inte vilket spel krigsförbrytaren och terroristen Igor Girkin spelar. Detta har diskuterats tidigare i tråden och krigsförbrytaren Girkin kan inte mördas för att han har en hållhake (Girkins livsförsäkring) på Putin. Troligtvis har terroristen bevis på regimens inblandning i nedskjutningen av Malaysia Airlines Flight 17 som släpps om han mördas.

Krigsförbrytaren Girkin vet att ukrainarna är listiga och taktiskt överlägsna ryssarna. Han försöker sig på att spela 5D-schack och "förutspå" var ukrainarna kommer att finta/avleda. Kanske lyckas han skrämma någon följare och förvirra den inkompetenta ryska militärledningen.
Citera
2023-04-16, 10:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Nu läser du noga min fråga om ditt påstående, visa nu att du kan backa upp ditt påstående och försvara det.

Kan du lista vilka fredsavtal Ryssland skrivit under och sedan markera vilka av dessa dom brutit!

Haha nån tror av någon konstig anledning att den bestämmer i tråden. Feta versaler och allt.

Kan inte du - vänligen - berätta varför det är helt omöjligt att Ryssland beskjutit ukrainska civila, i syfte att göra dem krigströtta och tappa moralen.

Det var ju ändå ett angett skäl till de upprepade attackerna på de civila elinstallationerna.
Citera
2023-04-16, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För att man insåg att regimen i Ukraina nu var under USAs dominans, tillsammans med medier och militär. Och för att markera att man inte accepterar färgrevolutioner där USA fejkar att folket reser sig mot odemokratiska despoter.

När man gjorde avtalet så var det säkerligen enormt mycket problem, man fick ge och ta och en jättestötesten som riskerade att välta allt var kravet att Ukraina skulle överföra samtliga kärnvapen till Ryssland. Det gjorde att Ukraina kunde ställa många hårda krav för att ge upp kärnvapnen säkerligen var dess gränser ett av dessa krav.

Vi ska inte glömma att tex Krim gavs bort illegalt på 50-talet och detta brydde sig inte väst om då såklart men i samband med gränsdragningen fanns nog denna fråga på bordet igen och stöttes och blöttes också mellan dessa parter.

Vet inte hur tongångarna var över Sovjets flotta då, vem som ville ha vad av den i slutändan så blev merparten ryskt tror jag.
Citera
2023-04-16, 11:04
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
CV90 40mm i fronten på en T-55 tror jag inte på. Men det kanske beror på vilken ammunition man kan stoppa in i en 40mm kanonen. Men från sidan då blir det mindre roligt för en T-55. Sen skulle jag nog flytta på mig om jag satt i en stridsvagn och blev beskjuten från flanken. Det spelar mindre roll med vad de skjuter med.

De flesta glömmer att T-55 funkar utmärkt emot BMR, CV90 och andra lättare fordon, samt äldre Ukrainska stridsvagnar. Det viktiga är att T-55 får mörkersikten. Så länge Ukrainarna inte står på höga kullar funkar de OK. Ukraina är relativt platt och dessutom har Ukraina massor med lätta fordon.

Givetvis så har T-55 sämre förmågor än modernare stridsvagnar, men då får man använda dem på så sätt så de gör skada. Att få en 100 mm spränggranat i huvudet gör ungefär lika ont som och få 125 mm spränggranat i huvudet enligt Ukrainska soldater. De ska inte slåss emot moderna västerländska stridsvagnar utan emot lättare mål samt vara artilleri.

Fördelen med T-55 är att det är världens mest byggda stridsvagn. Det bör finnas reservdelar. Dessutom kan väl varje äldre mekaniker som gjort lumpen i Ryssland fixa en. Iran sägs också ha ammunition till vagnen och producerar 100mm granater. Dessutom går ryktet att ryska rör på deras artilleri måste bytas ut. Om så är fallet så verkar man få använda T-55 under tiden. Så en T-55 är bättre än inget artilleri.

Till sist man för kriget med man har inte med det man önskar man hade. Ryssarna verkar kunna få fram T-55 snabbt. Då får man använda dem. Både Ukraina och Ryssland har använt Maxim kulsprutor från WWI. Sverige hade massor av liknande kulsprutor. (modell 1922?) för svenska bunkersystem. Jag vet inte om man har de kvar. De fungerar utmärkt att döda människor med och det är vad man gör i krig.

Dock tyder det hela på att Ryssarna verkar antingen ha brist på modernare stridsvagnar eller spar dem för att de tror att NATO eller någon annan makt kanske kommer anfalla. Jag tror på det första.

PS Som en am stridsvagnsexpert sa En T-55 med mörkersikte är bättre än en T-72 utan. Med ett mörkersikte ökar förmågan kraftigt. Så frågan är om de har fått mörkersikten.
Ja, som sagt: man tar vad man har (svar till Skalman1973). 300 st. T-55 är bättre än inget. Ryssarna tar dem i bruk för att det är svårt i nuläget att hinna få ut nyare modeller (T-62, T-72 etc.) i fält tillräckligt snabbt.

Även gamla vapen dödar, så är det, och ukrainarna måste slå ut dem i vilket fall som helst. Det blir en kostnad oavsett. Ukrainarna å sin sida får ta väl hand om de fordon och stridsvagnar de fått från västländerna. Nu har jag inte sett några siffror på sistone, men kanske att de har 300 sammanlagt — alltså lika många som de "nya" ryska T-55orna.

Enligt texten jag postade har de "nya" ryska T-55orna inte fått nya mörkersikten. "Beviset" är i och för sig en bild och en Twitter-länk samt någon som säger att det är så det är.
Citera
2023-04-16, 11:05
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:

Budapestuppgörelsen är det mest flagranta avtalsbrott som Putin har brutit mot liksom hans försäkringar om att de inte ska anfalla Ukraina månader och veckor innan invasionen.
I stort sett alla diplomater från väst som har haft med Putin att göra beskriver honom som en manipulativ lögnare som nekar när till och med uppenbara bevis presenteras.

En fred med en sådan hal orm är givetvis inget värt och det förstår alla inblandade så Putinregimen är rökt och Putin hör hemma i Haag för sina brott mot ukrainare. Låt oss säga att man skriver under ett fredsavtal med Putin. Vad händer några år senare när han pekar ut i östeuropa igen och ska bekämpa satanism och russofobi eller vill utöka sin sfär med bufferstater?
Citera
2023-04-16, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Janukovytjs flykt till Moskva blev efter att Putin/ ryssland misslyckades att göra Ukraina till ett likadant marionettstyre som belarus. Thats why, det vet alla även rysstrollen vet detta men ljuger som vanligt fast ingen tror på lögnerna.

USA har aldrig gjort ett skit för att påverka Ukraina.
Citera
2023-04-16, 11:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kan du inte - vänligen - berätta varför det inte att möjligt att det jag skrev stämmer?

Ni Ukraina vurmare verkar ha det väldigt svårt att vara iallafall aningens objektiva.

Att något är möjligt betyder ju verkligen inte att det måste ligga till på det sättet.

Men på dig är rysk terrorbombning i princip i strid med naturlagarna. Så är det ju vara inte. Attacker på civilbefolkningen i syfte att knäcka moralen har vi sett massor av gånger.

Varför är det helt omöjligt att Ryssland attackerat civilbefolkning i Ukraina?
Citera
2023-04-16, 11:13
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
När man gjorde avtalet så var det säkerligen enormt mycket problem, man fick ge och ta och en jättestötesten som riskerade att välta allt var kravet att Ukraina skulle överföra samtliga kärnvapen till Ryssland. Det gjorde att Ukraina kunde ställa många hårda krav för att ge upp kärnvapnen säkerligen var dess gränser ett av dessa krav.

Vi ska inte glömma att tex Krim gavs bort illegalt på 50-talet och detta brydde sig inte väst om då såklart men i samband med gränsdragningen fanns nog denna fråga på bordet igen och stöttes och blöttes också mellan dessa parter.

Vet inte hur tongångarna var över Sovjets flotta då, vem som ville ha vad av den i slutändan så blev merparten ryskt tror jag.

När man drog gränsen 1994 så fortsatte man ha gemensam flotta. Så vad som är 1994 års gräns är svårt att jämföra med andra nationers gränser. Om man har gemensam flotta, var går då gränsen mellan två länder för en flottbas?

Flottan splittades 1997, så man kan säga att där blev gränsen mer konventionell och jämförbar med andra nationella gränser.

Hursomhelst är det problematiskt att riva upp avtal som ingåtts bara för att man blev "pressad". Däremot var det ju så att Krimborna inte ville vara en del av Ukraina längre när huvudstaden kunde övertas med våld av oppositionen utan att väst protesterade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in