2023-04-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Och kanske arv också. Båda föräldrarna har ju varit enormt feta.

Ja, bristfällig kunskap om kost, motion och hälsa har en tendens att gå i arv.
Citera
2023-04-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja det händer ju det emellanåt.
Att barn tas direkt från BB, trots att det knappast lär vara särskilt vanligt.
Ja, det är ovanligt att barn tvångsomhändertas på BB i förebyggande syfte.
Citera
2023-04-12, 15:22
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare

https://ibb.co/9G6vbfk

Helt ärligt tycker jag inte barnet ser farligt underviktig ut på bilden. Det är snarare resten av gänget som är överviktiga.
Eller övervikt börjat ses som normal vikt numera? Isåfall går vi ju åt fel riktning.

(Obs: jag säger inte att flickan inte varit undernärd, det har hon uppenbarligen varit. Och förmodligen i värre skick på senare tid. Menar endast utifrån bilden.)
Citera
2023-04-12, 15:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Helt ärligt tycker jag inte barnet ser farligt underviktig ut på bilden. Det är snarare resten av gänget som är överviktiga.
Eller övervikt börjat ses som normal vikt numera? Isåfall går vi ju åt fel riktning.

(Obs: jag säger inte att flickan inte varit undernärd, det har hon uppenbarligen varit. Och förmodligen i värre skick på senare tid. Menar endast utifrån bilden.)
Ja denna bild var väl från 2019? Så 4 år sedan.
Citera
2023-04-12, 16:32
Medlem
enkoppvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
De hade sökt avlastning för V. Vad gäller Z, har jag ett svagt minne av att de ville att hon/han skulle bli omhändertagen.

Sydsvenskan skrev såhär:

Citat:
Enligt föräldrarna har den sjuåriga flickan en hjärnskada som kräver konstant ”tillsyn”. I utredningen finns det dock inget som stödjer föräldrarnas uppgifter om en hjärnskada, enligt åklagaren.

Föräldrarna hävdar att de tidigare har efterfrågat men inte fått hjälp av kommunen. För flera år sedan gjorde mamman en uppdatering på Facebook där hon beskrev familjens situation som svår.
Citera
2023-04-12, 16:41
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Fetade;
Finns absolut inget som är ”normalt” med övervikt hos barn hoppas jag!

Dom dömer sina barn till att bli eviga mobboffer i skolan om dom inte ser till att servera ordentlig mat hemma.
Verkar som att alla barnen fick äta sig mätta (och lite till) utom just Z, som dom svälte.
Att medvetet fläska på sina ungar är barnmisshandel det med, om än inte i närheten av vad Z utsattes för givetvis.
Att morsan tidigare vägt närmre 160 pannor säger ju en hel del.
Även pappan hade väl genomgått en GB-operation tyckte jag någon skrev här i tråden (när hans tärda utseende diskuterades)?

Förhoppningsvis får ungarna hjälp med detta i dom nya familjerna.
Citera
2023-04-12, 17:05
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fetade;
Finns absolut inget som är ”normalt” med övervikt hos barn hoppas jag!

Dom dömer sina barn till att bli eviga mobboffer i skolan om dom inte ser till att servera ordentlig mat hemma.
Verkar som att alla barnen fick äta sig mätta (och lite till) utom just Z, som dom svälte.
Att medvetet fläska på sina ungar är barnmisshandel det med, om än inte i närheten av vad Z utsattes för givetvis.
Att morsan tidigare vägt närmre 160 pannor säger ju en hel del.
Även pappan hade väl genomgått en GB-operation tyckte jag någon skrev här i tråden (när hans tärda utseende diskuterades)?

Förhoppningsvis får ungarna hjälp med detta i dom nya familjerna.

Förstår inte ens hur man kan tillåta sig själv att gå upp till 160 kg, det är helt sjukt att man inte sätter stopp för sin viktuppgång tidigare
Och att man inte, som du säger, medvetet ser till att ens barn SLIPPER det helvete med att vara överviktig och kämpa med det livet ut.

Är inte särskilt svårt att laga hyfsat nyttig mat, hålla sig till snacks på lördagar, och vara aktiv ett par timmar under dagen.
Gick dom inte dessutom på amfetamin? Då bör man väl ha energi till att utföra lite dagliga fysiska aktiviteter för ungarna kan jag tycka.
Citera
2023-04-13, 20:51
Medlem
Citat:
Förstår inte ens hur man kan tillåta sig själv att gå upp till 160 kg, det är helt sjukt att man inte sätter stopp för sin viktuppgång tidigare
Och att man inte, som du säger, medvetet ser till att ens barn SLIPPER det helvete med att vara överviktig och kämpa med det livet ut.

Är inte särskilt svårt att laga hyfsat nyttig mat, hålla sig till snacks på lördagar, och vara aktiv ett par timmar under dagen.
Gick dom inte dessutom på amfetamin? Då bör man väl ha energi till att utföra lite dagliga fysiska aktiviteter för ungarna kan jag tycka.

Att det inte är särskilt svårt får stå för dig. Det är en enorm andel av populationen som är överviktiga så uppenbarligen är det inte så enkelt. Matmissbruk/ätstörningar är vanligare än man tror och är en psykisk sjukdom. Mycket troligt enligt mig att en hel del överviktiga har ätstörningar. Endast en minoritet av ätstörda är underviktiga. Oavsett ätstörning eller ej behöver man dock få hjälp.
Citera
2023-04-13, 22:09
Medlem
Nån som vet när åtal ska vara väckt?
Citera
2023-04-14, 00:06
Medlem
De är omhäktade, åtal ska vara väckt senast 20 april. Varken medicinsk eller tekn. utredning klara.
Citera
2023-04-16, 09:29
Medlem
NoFreeLunchs avatar
Nya uppgifter om fallet.
https://www.sydsvenskan.se/2023-04-16/attiksforgiftade-flickan-lamnar-besvarande-uppgifter-om-foraldrarna
Citera
2023-04-16, 09:33
Medlem
Antitrinitarians avatar
https://www.hd.se/2023-04-16/attiksforgiftade-flickan-lamnar-besvarande-uppgifter-om-foraldrarna:

”Det var pappan som natten till julafton kom in med flickan till akuten i Lund. Hon var då döende. På något sätt hade flickan lyckats få i sig frätande ättika, förklarade pappan.

Barnet led även av hjärt- och leversvikt och kroppen hade blåmärken och sårskador. Flickan var undernärd, vanvårdad och hade skador i underlivet.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in