2023-04-15, 20:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Zeleynskyj har skrikit efter allt som går att skrika efter, allt från flygplan till trupper på marken. Jag skulle säga att han fått allt han krävt, men han anser ff. Att det behövs mer och tycker säkert att väst snålar. Så mycket pengar och utrustning som han fått och slarvat bort. Bara för att inget land öppet har deklarerat att de skickar trupper så betyder det inte att det bara är ukrainare på slagfältet. Har sett uppgifter om att det finns stora polska trupper i landet och givetvis är det inte den enda nationen eller folket som assisterar.
Dina 97% (även om jag inte tror på den siffran) får du göra vad du vill med, även om 100% av svenskarna skulle stötta zelenskj-sekten så skulle det ha väldigt liten, om ens någon påverkan över kriget och dess utveckling.

Intressant. Inte en stavelse om folkrätten.
Jag förstod att det var över din nivå.
Citera
2023-04-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
du menar i höstas?
då man retirerade med 90 % av materiel och manskap för att det blev för kostsamt med underhållslinjerna?
det kallas en taktisk reträtt, inte att man blivit bekämpad eller något sådant, de valde en försvarslinje de kunde hålla mer ekonomiskt under ett längre tidsperspektiv.

Ukraina har inte gjort taktiska reträtter, de blir besegrade i varje område de förlorat.
Vart har du fått 90 % ifrån ?
Är det något du själv hittar på?

Vidare så tänker jag på sen kriget började.
Märkligt att man tappat så många områden trotts att dessa ligger längs med ryska och vitryska gränsen.

Ryssland är med andra ord för svaga får att hålla dessa områden, man klarar inte ens av att underhålla dessa trotts man gränsar till Ukraina.
Citera
2023-04-15, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tatarigami_UA är en av de mest trovärdiga och insatta ukrainska twittrare. Han är en ukrainsk officer med god kunskap och information om både ukrainsk och rysk militär, finns väldigt mycket läsvärt i hans profil.

Finns inget som tyder på att det handlar om desinformation

Jag har inget emot tattare men just denna tattaren litar inte jag på.
Citera
2023-04-15, 20:59
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Inser du hur obegåvad/dåligt insatt du är?
Inser du hur styrd du är av västmedia som troligtvis har snickrat ihop hela din skeva världsbild?

Du har köpt hela narrativet rakt av utan att blinka.

Krig är hemskt, men att blunda för hur väst utnyttjar och häller ytterligare bensin på konflikten är lika illa.

Kolla min signatur⬇️. Fundera lite på hur eller om ett sådant scenario skulle ha accepterats av den goda, fria världen.
Citera
2023-04-15, 21:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
som sagt, de kom undan med att retirera me 90% av allt, visst skedde det säkert att ryssarna gjorde misstag. dvs de har inte återtagit något, ryssland valde att retirera. och om de hade brist på utrustning och manskap redan då, tror du det har förbättras?

T.ex "4th Guards Tank Division" förlorade stora mängder med stridsvagnar under den ukrainska offensiven i Kharkiv. De förlorade 90 st stridsvagnar på väldigt kort tid, vilket är hälften av divisionens stridsvagnar (när de är fullt utrustade):

Citat:
In late August and early September, Ukrainian brigades based in free Kharkiv launched a major counteroffensive that, in a heady few weeks of fast fighting, routed Russian troops in the northeast—including the 4th Guards Tank Division.

The Ukrainian 4th Tank Brigade’s T-72s and T-64s hit the Russian 4th Guards Tank Division hard outside Izium.

By the time the Russian division retreated north toward the Russian border, it had lost around 90 T-80U tanks that independent analysts could confirm. That’s half the tanks the division should possess at full strength.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/01/28/beaten-twice-in-ukraine-russias-elite-1st-guards-tank-army-is-poised-to-attack-yet-again/?sh=7329f1751055
Citat:
By September 2022, the division, while deployed as part of the 1st Guards Tank Army, despite not having fully reconstituted during its rest and refit, was hit by the Ukrainian Kharkiv counteroffensive. Prior to this, Ukrainian deep strikes on the division's supply lines, coupled with the lack of close air support along the front contributed to the division's divided, demoralized, and damaged force structure.

At the beginning of the counteroffensive, the Ukrainian 4th Tank Brigade attempted to encircle 4th Guards Tank Division units outside of Izium, leading the division to retreat east across the Oskil river towards Lyman, lacking almost all of it heavy equipment and vehicles. Following the losses sustained at Izium, independent analysis marked 90 T-80U losses, or a tank regiment's worth, with many abandoned tanks still intact.

https://en.wikipedia.org/wiki/4th_Guards_Tank_Division

En planerad lyckosam reträtt? Ser inte riktigt ut så...
Senast redigerad av -Info- 2023-04-15 kl. 21:10.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är lite sent för ryssarna att komma nu, 23 år efter att Putler tog makten, och beklaga sig över att de är inne och mördar barn i Ukraina. Den ryska diktatorn har matat befolkningen i storstäderna med pengar och prylar för att de ska blunda för deras övergrepp i Georgien, Donbas och på andra håll i världen. Men ryssarna har inte bara snällt suttit passiva och lapat i sig av Putlers säd, de har också stått på barrikaderna och hejat på sin ledare när de terrorbombat andra länder.

Det är något ruttet i den ryska folksjälen. Det fåtal ryssar som tycker det är hemskt att Ryssland skickat robotkryssare för att mörda ukrainska småbarn är bara en liten klick och har små möjligheter att göra något nu, eftersom de låtit diktaturen under över två decennier tillåtits bygga sig stark.

Jag håller delvis med och jag förstår helt vad du menar.
Är själv oerhört kritisk mot vad de gör och har varit hela tiden,
om man nu kollar min historik här.

Det jag säger är bara att det finns ryssar som "kämpar" och har gjort länge
och jag tycker det är viktigt att förstå att denna sjuka soppa även
drabbar inhemskt på ett sett som är groteskt!
Vi kan bara ANA vidden.
Ändå vet vi mycket men det är självklart värre än vad vi vet!

Sedan håller jag inte med om att det är först nu efter 23 år som de (få) reagerar.
Upplever det som nästintill nedlåtande och arrogant men också något bortskämt.
Ber dock om ursäkt för det.
Jag förstår att det bottnar i att ämnet är smärtsamt/upprörande. Frustration utöver sorg.

Du bedömer dock (enligt mig) efter vem DU och JAG är,
västerlänningar (!) som under många generationer har haft både valmöjligheter/fri info,
välfärd, fått prova på olika variationer för att sedan efter kort/lång tid göra nya bättre val osv.
Inte bara inom politik/styre utan även inom ALLT som ingår i våra liv.

Vi har haft en mycket lång tid av fri/positiv utveckling som vi FÖDDES IN I.
Även våra föräldrar, osv. Det är en STOR del av våra liv. Grundläggande del.

Ryssarna har dock ALDRIG haft det! Finns inget där.. Tomt.
De har haft motsatserna dock! Och dessutom under isolation.

De har bara levt under piskan. I alla tider.
Du själv skrev: "det är något ruttet i den ryska folksjälen."

De fick smaka på någon form av "frihet" eller kanske mer "lättnader"
under en väldigt kort tid, men ej tillräckligt för att påverka den stora massan.

Att (en del av) folket sedan "blev köpta" av Putin mfl till en början via positiv ekonomisk utveckling/förbättring
var inget annat än en muta för att få makten och för att få behålla makten.
Folket fattade dock aldrig att de var köpta-de var nog mest lättade/glada
att ÄNTLIGEN få LEVA ett drägligare liv med tex bättre jobb, resa, köpa kläder/teknik.
Ja, leva ett bättre/meningsfullare liv.

När folket runt ca 2010 började knorra alltmer så började styret också visa tydliga tendenser på att de inte kommer acceptera fria yttringar eller "protester" med mera.
Häromkring börjar det ske en mer synlig förändring/skifte uppifrån.

MÅNGA ryssar togs då på sängen! Jag har läst om chockliknande reaktioner.
De hade inte fattat de var köpta före dess.
Hur kunde de fatta?? De hade för fan ingen ERFARENHET!!
De trodde de hade haft tillgång till FÖRÄNDRING med frihet/demokrati fram till dess...

Det var också därmed redan "försent" eftersom makten/våldsmonopolet med dess verktyg
redan var djupt förankrat i styret!

De som protesterade slogs brutalt ned, på ett eller annat vis.
Som vi alla vet.

Anledningen att jag skriver detta är INTE för att ursäkta deras hemska beteenden!
Det fattar vem som helst om man nu läst mina tidigare texter.

DÄREMOT ville jag till en början bara visa att det FINNS kloka ryssar också
TROTS deras bristande erfarenhet av demokrati/frihet mm genom historien.
Och det/dem bör man stärka!!
Inte KROSSA. Förnedra eller smutskasta.
De som HAR offrat sig är värdiga.
De bör synas för att stärka/sprida moralen.

Av den anledningen kände jag mig kallad att reagera.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Aldrig köpt en TV gjord i ryss-land?

Ryssfemmor är den enda kända exportprodukten jag kan komma på..
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Halvlång text om de ryska T-55or som börjat nå fram till Ukraina — uppenbarligen i orört vintage-skick:

Forbes: Russia Sent 70-Year-old T-55 Tanks To Ukraine Without Even Upgrading Them
Russian technicians began recovering T-55s from long-term storage at the 111th Central Tank Reserve Base in Khabarovsk, in southeastern Russia, in March.
/.../
The T-55, which first entered service with the Soviet army in 1958, is from a generation of armored vehicles before modern optics, autoloaders and multi-axis stabilization for their main guns, passive infrared optics and sophisticated computerized fire-controls.

A T-55 unlike a new T-72B3 or T-90M doesn’t need a lot of modern electronics in order to function. The Kremlin is reactivating T-55s because they’re the only tanks Russian industry currently can restore quickly and in large numbers.
/.../
There could be as many as 300 recoverable T-55s in storage in Russia. Enough to make good two or three months of Russian tank losses in Ukraine. That’s time the Uralvagonzavod and Omsktransmash tank factories could use to stockpile modern components and ramp up production of T-72B3s and T-90Ms.

“The T-55 in this sense is a resource-saver and an opportunity to buy time,” a Kremlin source told Volya Media.
Men det finns naturligtvis en massa nackdelar också. Inga enkla uppgraderingar har tydligen gjorts.
Citera
2023-04-15, 21:03
Medlem
Citat:
du menar i höstas?
då man retirerade med 90 % av materiel och manskap för att det blev för kostsamt med underhållslinjerna?
det kallas en taktisk reträtt, inte att man blivit bekämpad eller något sådant, de valde en försvarslinje de kunde hålla mer ekonomiskt under ett längre tidsperspektiv.

Ukraina har inte gjort taktiska reträtter, de blir besegrade i varje område de förlorat.
Har du någonsin i något enda inlägg verifierat dina påståenden? Var får du 90% ifrån?

Låt mig spekulera om din källa: Du hittade på, eller hur?
Citera
2023-04-15, 21:05
Medlem
raskenss avatar
Två bataljoner skytte. Dom ser vältränade och motiverade. Det känns som det är något stort på gång snart då dom släpper filmklippet så djävla härligt se dom:

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1647293148119310337?t=XiQeeuSV486qnLT2h3iwAA&s=19
Citera
2023-04-15, 21:07
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Så du hoppas på att Sverige skall skicka personal till Ukraina? Kan du väl aldrig mena, om du är sugen är det ju bara att köpa en biljett och dra.
97% stödjer Ukraina jadu, det speglar iofs hur många med ett Iq över 120 som lär finnas i landet.
Men jag tror inte man behöver vara så begåvad för att kunna tänka självständigt,
eller det kanske behövs ett Iq på mer än snittet vad vet jag. Aldrig befunnit mig i kategorin "dumsvenne"

Citera mig gärna på var jag påstod det ?
Eller du tycker det är kul att prata tvärtom språket? Som en lite ryss-fan? 👍🤣🤣🤣
Citera
2023-04-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Halvlång text om de ryska T-55or som börjat nå fram till Ukraina — uppenbarligen i orört vintage-skick:

Forbes: Russia Sent 70-Year-old T-55 Tanks To Ukraine Without Even Upgrading Them
Russian technicians began recovering T-55s from long-term storage at the 111th Central Tank Reserve Base in Khabarovsk, in southeastern Russia, in March.
/.../
The T-55, which first entered service with the Soviet army in 1958, is from a generation of armored vehicles before modern optics, autoloaders and multi-axis stabilization for their main guns, passive infrared optics and sophisticated computerized fire-controls.

A T-55 unlike a new T-72B3 or T-90M doesn’t need a lot of modern electronics in order to function. The Kremlin is reactivating T-55s because they’re the only tanks Russian industry currently can restore quickly and in large numbers.
/.../
There could be as many as 300 recoverable T-55s in storage in Russia. Enough to make good two or three months of Russian tank losses in Ukraine. That’s time the Uralvagonzavod and Omsktransmash tank factories could use to stockpile modern components and ramp up production of T-72B3s and T-90Ms.

“The T-55 in this sense is a resource-saver and an opportunity to buy time,” a Kremlin source told Volya Media.
Men det finns naturligtvis en massa nackdelar också. Inga enkla uppgraderingar har tydligen gjorts.

Den bästa uppgraderingen är ett mörkersikte. Då blir en T-55 bättre än till ex en T-72 utan. Men T-55 kommer nog användas som artilleri, speciellt som Iran har ammunition, som passar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in