2023-04-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är er patetiska hysteri jag vänder mig mot. En sak är att argumentera för att ryssarna gör fel. En annan är att böla om att inget pris är för högt. Alla måste betala hur mycket som helst, annars är man ingen riktig svensk och en landsförrädare i denna tråd.

Se dig om i världen istället efter andra annekteringar och inse att det inte är så unikt, och därmed bör vår reaktion också vara rimlig och balanserad.
Se dig om i Ukraina istället för att skifta fokus.
Citera
2023-04-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
hur ser kartan ut?
det är i kherson i söder och kharkiv i norr, inte lughansk och donetsk, visst de retirerade lite där oxå, men men fortfarande så om man kollar på gränserna 2022, med krim och delarna av donbass som ukraina anföll, så har ryssland vunnit, sedan har man retirerat lite här och där, men inte tappat ryskt territorium, tvärt om.

om en vecka så faller bakhmut, om det blir norrut från bakhmut eller adviika sedan återstår väl att se, men det är inte ukrainska framgår vi ser eller kommer att se. kanske ugledar, vilket verkar vara onödigt svårt.

En vecka säger du? Du vet att dina trollvänner pratat om en vecka sedan i somras? Kallar du dom ljugande idioter?

Varför skulle just du få rätt menar du, är det för att nån av er måste ju kunna pricka in den specifika veckan kanske?
Citera
2023-04-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
En vecka säger du? Du vet att dina trollvänner pratat om en vecka sedan i somras? Kallar du dom ljugande idioter?

Varför skulle just du få rätt menar du, är det för att nån av er måste ju kunna pricka in den specifika veckan kanske?
om man tittar på vad som hänt sista två veckorna i bakhmut och ukrainas problem med att inte ha försörjningsvägar att förstärka bakhmut så, enkel logik.

men kanske adolf zelensky får förstärkningar från plejaderna och det materialiserar sig en death star där så.. inget är säkert.

men som det verkar om man tittar på förändringarna på kartan så verkar det inte orimligt.
Citera
2023-04-15, 20:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
såklart inte!
precis, du kan inget eller orkar inte ta reda på, foga dig i vad dina ledare säger utan att tänka själv.

bra där.
Men du följer väl bara din egen ledare själv. Allt du säger är alltid utifrån ett ryskt perspektiv. Vad gör dig då annorlunda och mer sanningsenlig än andra, som ser det från ett annat perspektiv. Sitter du på den absoluta sanningen?
Du verkar tro det, men varför tror du att andra ska se det från din sida, när du själv aldrig ser det från någon annans sida.

Alla ryska narrativ som du tar upp här är stött och blött tusentals gånger. Ingen orkar diskutera det tusen gånger igen. Tror du att alla kommer att byta sidan den tusenförsta gången, eller kommer du att ändra dig, efter alla motargument du fått tidigare?
Senast redigerad av EnCarte 2023-04-15 kl. 20:26.
Citera
2023-04-15, 20:28
Medlem
Citat:
Huvudproblemet ser jag som stormakternas strävan efter att hela tiden utöka sin makt, vilket vi såg när USA gick över gränsen vid Euromaidan. Inte bara Rysslands oförmåga att släppa Ukraina, utan även USAs ständiga expansiva politik.

Ryssarna får gärna ta ett steg tillbaka för mig. Men det är mer intressant att diskutera vad vi bör göra, och vad vi borde ha gjort i detta krig.
Du skriver det som att vore en sanning att USA gick över någon gräns i och med Euromaidan när det är en uppenbar sanning är Ryssland som bedriver en expansiv politik genom erövringskrig.
Citera
2023-04-15, 20:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
som sagt, de kom undan med at retirera me 90% av allt, visst skedde det säkert att ryssarna gjorde misstag. dvs de har inte återtagit något, ryssland valde att retirera. och om de hade brist på utrustning och manskap redan då, tror du det har förbättras?

Jo. Ukraina återtog områden. Detta genom en kombination av ett lokalt militärt övertag, hårda strider och rysk panikflykt.

Ukraina gjorde stora genombrott vid flera frontavsnitt kring Kharkiv och många av ryssarna skulle ha blivit omringade om de stannat kvar. Men de valde att fly, ofta hals över huvud, i full panik.

Här ett exempel på flyende ryssar (i Izium):

https://twitter.com/auto_glam/status/1568282863233269760

Taktisk reträtt? Nej. Flykt i panik skulle jag kalla det.
Citera
2023-04-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du följer väl bara din egen ledare själv. Allt du säger är alltid utifrån ett ryskt perspektiv. Vad gör dig då annorlunda och mer sanningsenlig än andra, som ser det från ett annat perspektiv. Sitter du på den absoluta sanningen?
Du verkar tro det, men varför tror du att andra ska se det från din sida, när du själv aldrig ser det från någon annans sida.

Alla ryska narrativ som du tar upp här är stött och blött tusentals gånger. Ingen orkar diskutera det tusen gånger igen. Tror du att alla kommer att byta sidan den tusenförsta gången, eller kommer du att ändra dig, efter alla motargument du fått tidigare?

jag har ladrig sagt att jag har rätt, jag bemöter västs rättfärdigande av detta som händer just nu.
jag tror ingen kommer att byta sida, men för min egen del så vill jag iallafall framföra det som sker, inte bara propagandan som presenteras.

jsut nu lever de flest (enligt min uppfattning) som tyskar i tyskland på 30-talet, fram tilsl 1942 då hitlers politik fick konsekvenser och befolkningen började bli medvetna om vad som händer.

fram tills dess så trodde man på propagandan, om hitlers välvilja, tysklands storhet och goebbles nyheter och så vidare.

det jag säger och läser/tar del av är inga hemligheter, men det syns inte på förstasidorna eller ens i ingressen. läser man bara okritiskt aftonbladet och lyssnar på paasikvi och oskarsson så får man inte hela sanningen, jahg har itne hela sanningen heller såklart, men det finns sådant som inte publiceras eftersom det inte är enligt någons agenda.
Citera
2023-04-15, 20:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
jag har ladrig sagt att jag har rätt, jag bemöter västs rättfärdigande av detta som händer just nu.
jag tror ingen kommer att byta sida, men för min egen del så vill jag iallafall framföra det som sker, inte bara propagandan som presenteras.

jsut nu lever de flest (enligt min uppfattning) som tyskar i tyskland på 30-talet, fram tilsl 1942 då hitlers politik fick konsekvenser och befolkningen började bli medvetna om vad som händer.

fram tills dess så trodde man på propagandan, om hitlers välvilja, tysklands storhet och goebbles nyheter och så vidare.

det jag säger och läser/tar del av är inga hemligheter, men det syns inte på förstasidorna eller ens i ingressen. läser man bara okritiskt aftonbladet och lyssnar på paasikvi och oskarsson så får man inte hela sanningen, jahg har itne hela sanningen heller såklart, men det finns sådant som inte publiceras eftersom det inte är enligt någons agenda.
Men jag vill definitivt påstå att jag har samma uppfattning om ryssarna. Likheterna är fler både i vad de säger och hur de agerar. Medan du säger att de som vill vara fria länder inte har rätt att vara det. Samma som de som applåderade Rysslands och Tysklands erövringskrig och sa att Polen inte hade rätt att vara en fri nation. Ser du inte likheterna?

Menar du att USA, som väl är ditt stora hatobjekt, agerar på samma sätt?
Citera
2023-04-15, 20:42
Medlem
Citat:
jo, för "vi" skickar stöd till det ena folket på bekostnad av det andra. Det riskerar att leda till etnisk rensning om vi inte skickar stöd på rätt sätt.
Den etniska rensningen står Ryssland för. Det har vi väl klargjort redan?
Citera
2023-04-15, 20:43
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:

Västs rättfärdigande???
Men sluta, er propaganda är så hjärndöd att man skäms.
Citera
2023-04-15, 20:46
Medlem
Citat:
hur ser kartan ut?
det är i kherson i söder och kharkiv i norr, inte lughansk och donetsk, visst de retirerade lite där oxå, men men fortfarande så om man kollar på gränserna 2022, med krim och delarna av donbass som ukraina anföll, så har ryssland vunnit, sedan har man retirerat lite här och där, men inte tappat ryskt territorium, tvärt om.

om en vecka så faller bakhmut, om det blir norrut från bakhmut eller adviika sedan återstår väl att se, men det är inte ukrainska framgår vi ser eller kommer att se. kanske ugledar, vilket verkar vara onödigt svårt.

Jaja, du har inte riktigt koll på vad jag menar med att de tappade delar av Luhansk.
Kanske bäst du håller käft då.
Senast redigerad av kalle632 2023-04-15 kl. 20:54.
Citera
2023-04-15, 20:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det är opropotionerligt. Jag tycker inte sanktioner eller andra straff är helt fel, och det är fint att minska nyttan Putin eventuellt får av kriget. Men ett opropotionerligt svar signalerar till "övriga despoter" att världsordningen är korrupt. De som på något sätt "äger polisen" kan krigsäventyra, de som inte gör det får slåss med polisen. Det är ett system som fungerar tills det inte fungerar längre.

Omröstning gör dock att man kommer runt problematiken. Då kan inte despoter ta vad som helst.

Egentligen borde man, som jag sagt förr, göra en paketlösning där man löser ett flertal konflikter på samma sätt. Exempelvis genom att göra referendum samtidigt i, låt oss säga: Kosovo, Donbass, Palestina eller vilka konflikter som nu är mest påträngande.

Tänk att du fortsätter i oförminskad kraft, rabbla dina sneda teorier.
Omröstning? Är du helt tappad. Jo, låt oss gå på majoritets omröstning i Donbass. Majoriteten var etniska ukrainare.
I Krim var det inte så, p g a bla den ryska flottbasen.
Man varför prata om detta?
Internationellt erkända gränser borde gälla. Eller vilka andra gränser ska vi riva upp? Finska Karelen?
Kaliningrad?
Ska vi inte ta och radera Polen, när vi ändå är igång???

Dina fredsteorier landar bara i dumheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in