2023-04-15, 13:35
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Men vad bra. Då är vi väl överens om att vi behöver invandrare som täcker upp för städjobben?

Nej, det är vi inte.

Finns fortfarande de svenskar som inte orkar läsa eller klarar av skolan som hade passat in fint.
Inga slavjobb hade funnits i Sverige, då marknaden hade fått bestämma.

MEN hade det ändå funnits lediga platser så why not?
Senast redigerad av löl 2023-04-15 kl. 13:45.
Citera
2023-04-15, 13:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Går inte att kommentera detta utan referenser. Men försvaret ökar nu upp till historiskt höga nivåer. Skolan som mina barn genomgick för ca 10 år sedan är betydligt bättre än den jag genomgick på 1980-talet iallafall. Rättsväsendet har jag kommit i kontakt med en enda gång, förra året, och det var superbra och snabbt allting.

Du får ursäkta, men ditt inlägg är lika relevant som att säga att din trädgård är risigare och mer igenväxt idag än för 30 år sedan.

Nej, försvaret ökar inte "till historiskt höga nivåer".

Vi har idag, och även för ett antal år framåt i tiden, en mobiliserbar krigsorganisation som är mindre än 10% av vad den var när Du gick i skolan på 1980-talet. Försvarets andel av BNP är också avsevärt lägre. i höstas förlorades också ca 40% av stridspiloterna som då sade upp sig eller begärde tjänstledighet...

Knappast någon som vet något om rättsväsendet är imponerad. Skolan producerar sk "funktionella analfabeter"...

Westerberg bär ett stort ansvar härvidlag, och borde ställas till svars av journalister istället för att få en medial plattform.
Citera
2023-04-15, 14:37
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Förre FP-ledaren Bengt Westerberg skriver på DN Kulturdebatt under rubriken
"Dags för paradigmskifte i invandringsdebatten"
https://www.dn.se/kultur/bengt-westerberg-dags-for-paradigmskifte-i-invandringsdebatten/

Där framför han en gammal käpphäst, att Sverige skulle varit sämre utan invandring.

Nu är ju mannen nästan 80 år gammal, så man får väl ursäkta honom för att in i det sista försvara den politik han stod för i sina aktiva dagar. Men det finns några påståenden som jag tycker vi kunde analysera.

BW härleder det till inlandsisens tillbakadragande och att ingen fanns här före det. Hur relevant är detta påstående i dagens invandrings-debatt?

"
BW gör en härledning: "En trolig effekt av en mindre befolkning hade varit att samhällets service i viktiga avseenden hade blivit sämre." Finns det över huvud taget något bevis på det han påstår? Pakistan, Bangladesh, Syrien och Gaza är exempel på länder med gigantisk befolkningsökning. Kan man ta dessa som exempel på framgång?
Alla EU-länder i Östeuropa + Balkan + Grekland och Italien hör till länder med minskande befolkning. Så även t.ex. Kina. Så vitt jag vet är länderna i Östeuropa de som ökat sitt välstånd snabbast. Och även Kina går bra sett över de senaste 20-30-50 åren.

Har BW rätt att med minskande befolkning skulle det inte finnas någon som tar hand om de äldre, eller skulle massor av personalresurser frigöras som idag sysslar med att hantera invandringen, och som bland annat just kunde vårda äldre (socialarbetare, speciallärare, fångvaktare, poliser)? Och är det så att de invandrade inte blir Alzheimersjuka eller avstår vård när de blir äldre?

Är det just de yrkena som svenskarna inte klarar av att utföra, och skulle svensken vägra utföra dem om invandrare inte fanns att tillgå? I så fall: Hur klarade vi oss tidigare?

Citat på temat invandrare och brottslighet, vilket BW intge förnekar:

Är det sant? Är man flykting när man tar tåget över från Danmark eller Tyskland? Eller blandar BW ihop flyktingar och migranter?

Slutligen: Är den nya medvetenheten något som föranleder ett paradigmskifte, eller skulle BWs önskade narrativ vara en återgång till de senaste 30 årens historiebeskrivning?

Sverige hade sannolikt mått mycket bättre med en signifikant mindre befolkning. Vi hade inte haft någon bostadsbrist, ingen pressad miljö, i princip ingen kriminalitet värt namnet, samt låga sociala omkostnader. Vi hade heller inte gått miste om någon kompetens, nästan all ledande kompetens i Sverige är pursvenskar, och det finns absolut ingen naturlag som säger att man inte kan ha kvalificerad arbetskraftsinvandring samtidigt som man förbjuder asylinvandring. De som söker uppehållstillstånd för högkompetensjobb söker som bekant inte asyl.
Citera
2023-04-15, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag tror du kan ha väldigt rätt i detta.

Frågan är ju varför det blev så här? Om det inte fanns behov i Sverige som du skriver, om gemene man inte ville det och de nyanlända inte ville bli svenskar - varför har denna invandring överhuvudtaget skett? Varför ville politikerna detta?

Visst, krig och konflikter skapar folkvandring, men de flesta har ju inte flytt för sina liv undan krig och och har inte heller flyktingstatus. Det återvänder ju också ofta på semester till forna hemlandet.

De som verkligen nyligen har flytt från krig - urkranarna - har ju faktiskt ofta redan idag jobb, pratar också redan hjälplig svenska och barnen går i svensk skola.

Så något stort övergripande har skapat dessa nya, inte tidigare förekommande problem och utanförskap hos ett visst stort antal ny-svenskar de senaste 10-20 åren.
Problem som tyvärr också verkar ärvas vidare till nästa generation som inte klarat skolan och blivit gängkriminella med missbruk.

När man låter bli att generalisera och klumpa ihop som Westerberg gör, utan i stället benar upp och lägger fokus där problemen verkligen finns - har man också en möjlighet att förbättra och förändra. Annars kommer man aldrig rätt.

En första bra fråga vore väl att fråga dem som kommer hit om de verkligen vill bli en del av svenska samhället avseende språk, jobb, samhällsskick och kultur. Om inte kanske man ska fråga vad de då vill och varför de kommer hit?

Ingen ska behöva eliminera sin kultur, historia, sitt språk eller sin religion. Men att bli en del av Sverige och anpassa sig innebär ju inte att man inte kan kombinera det bästa ur två världar - den nya och den gamla. Vad var och en gör privat är dennes ensak, men man måste också anpassa sig och kunna fungera friktionsfritt i det nya landet.

Det som är så vidrigt är ju att det enda som detta egentligen har handlat om för de flesta politiker är att godhetssignalera - och det skulle göras helt oavsett vad folket tyckte om det.

Jag är helt säker på att de flesta svenskar aldrig har velat ha massinvandring, men p.g.a. att de flesta svenskar samtidigt är fäaktigt underdåniga mot staten och livrädda för att bli utfrysta, så har de röstat på sjuklövern ändå. För egen del har jag förmågan att stålsätta mig mot ganska mycket, så jag har alltid röstat emot det, men de flesta klarar inte det. Kanske är det för att jag har lindrig autism och alltid har skitit i vad "folk tycker" eller t.o.m. att det ofta har sporrat mig att göra tvärtemot, som jag har förmått detta. De flesta svenskar är helt enkelt för psykiskt veka för att palla detta.
Citera
2023-04-15, 15:54
Medlem
Reimers avatar
Patrik Kronqvist sågar Bengt Westerberg i en ledare i Expressen.

Citat:
Bengt Westerberg har fel om invandringen

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/bengt-westerberg-har-fel-om-invandringen/
Citera
2023-04-15, 16:27
Medlem
Skrämmande att läsa i tråden inlägg där morden i Sverige viftas bort som om det vore luft. Visst det gpr alltid att hävda att det är värre i andra länder, att det jämfört med alkohol, rökning eller bilkörning drunknar men målsättningen måste väl ändå klart och tydligt vara att det ska ske noll mord per år. Det är så extremt uppenbart vilken grupp det är som ligger bakom många av morden (och mordförsöken, och vapenbrotten, och sprängdåden, och rånen, och våldtäkterna, och hoten, och ... listan kan göras lång). Att även vifta bort den stora grupp om direkt eller indirekt stödjer den så kallade grova gängkriminaliteten och se den uppenbara kopplingen till unga lågutbildade invandrarmän från Afrika/arabvärlden/muslimska världen är under all kritik och det vittnar om en förblindad ideologiskt driven snedvriden verklighetsuppfattning.
Citera
2023-04-15, 16:57
Moderator
Meijis avatar
Expressen t.f. politiske redaktör (Patrik Kronqvist) avfärdar Bengt Westerberg i en ledare med rubriken:

Bengt Westerberg har fel om invandringen

Patrik Kronqvist skriver, att Bengt Westerbergs tes är, att "debatten om invandringen är allt för negativ och onyanserad". Vidare konstaterar Kronqvist, att Westerberg själv tyvärr "knappast bidrar till att nyansera diskussionen".

Citat:
Argumentationen är i stället ett eko av den enfaldigt positiva beskrivningen av asylinvandringen som dominerande svensk offentlighet under tiden fram till flyktingkrisen. Då var det högsta mode att med olika långsökta argument försöka hävda att det höga flyktingmottagandet inte bara var en humanitär insats utan också en ekonomisk jackpot.

Nu skriver Bengt Westerberg:

”Hälften av alla buss- och spårvagnsförare och taxichaufförer är utrikes födda. Det är alltså lätt att föreställa sig att Sverige bokstavligen skulle stanna utan dem.”

Sanningen är förstås att arbetsmarknader är dynamiska. Inget annat västerländskt välfärdsland har tagit emot tillnärmelsevis lika många flyktingar som Sverige i modern tid. Men kollektivtrafiken och taxibilarna rullar även i de länderna.

”En trolig effekt av en mindre befolkning hade varit att samhällets service i viktiga avseenden hade blivit sämre,” hävdar Westerberg också.

Och visst, en stor andel i många välfärdsyrken är födda utomlands. Men invandrare är inte bara potentiella undersköterskor, de och deras familjer har också själva behov av välfärd. Dessutom jobbar de i betydligt lägre utsträckning än svenskfödda.

På många områden har den hastiga befolkningsökningen därför gett uppenbart sämre service.

"Hög invandring kan göra det lättare för Sverige att klara vårdbehoven för Bengt Westerbergs generation", skriver Patrik Kronqvist och fortsätter: "Men i stället får deras barnbarn ta smällen".

till Expressen.

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/bengt-westerberg-har-fel-om-invandringen/
Senast redigerad av Meiji 2023-04-15 kl. 16:59.
Citera
2023-04-15, 17:27
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Skrämmande att läsa i tråden inlägg där morden i Sverige viftas bort som om det vore luft. Visst det gpr alltid att hävda att det är värre i andra länder, att det jämfört med alkohol, rökning eller bilkörning drunknar men målsättningen måste väl ändå klart och tydligt vara att det ska ske noll mord per år. Det är så extremt uppenbart vilken grupp det är som ligger bakom många av morden (och mordförsöken, och vapenbrotten, och sprängdåden, och rånen, och våldtäkterna, och hoten, och ... listan kan göras lång). Att även vifta bort den stora grupp om direkt eller indirekt stödjer den så kallade grova gängkriminaliteten och se den uppenbara kopplingen till unga lågutbildade invandrarmän från Afrika/arabvärlden/muslimska världen är under all kritik och det vittnar om en förblindad ideologiskt driven snedvriden verklighetsuppfattning.

Ja, det är så extremt uppenbart vilken grupp det är som ligger bakom många av morden (och mordförsöken, och vapenbrotten, och sprängdåden, och rånen, och våldtäkterna, och hoten, och ... listan kan göras lång).

Två faktorer:
- Underklass, fattiga
- Män
Citera
2023-04-15, 17:35
Medlem
CrackerPowers avatar
Citat:
Ja, det är så extremt uppenbart vilken grupp det är som ligger bakom många av morden (och mordförsöken, och vapenbrotten, och sprängdåden, och rånen, och våldtäkterna, och hoten, och ... listan kan göras lång).

Två faktorer:
- Underklass, fattiga
- Män
-
Yup.
Män är bäst och sämst på allt.
Dessa män skulle begå samma brott i vilket feminiserat samhälle som helst med svag kultur, moral och lag.
Att folk begår våldsbrott för att de är fattiga är en vänster konspirationsteori som har blivit debunkad 1000 gånger.
Citera
2023-04-15, 17:41
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du får naturligtvis ha dina åsikter så som jag har mina. Men jag tänkte svara på ovanstående del:

Hade du kollat mer noga på andra inlägg i andra ämnen så skulle du upptäckt att jag startat och drivit ett anta företag (6 stycken).
Och mina föräldrar var i slutet av livet på äldreboende. Det är den erfarenheten jag vill dela:
Boendet hade en kristen organisation som huvudman. Mest svenskar som jobbade där när mina föräldrar kom dit, men organisationen ville ha "mångfald", så dom tog bara in invandrarkvinnor allt eftersom personalen slutade. Det ledde till en lavin av klagomål på den nya arbetsmiljön. Det skrevs en hel del om detta i lokaltidningen, och personalen hotade med att säga upp sig. Inte på grund av "rasism" utan därför att den nya personalen inte kunde språket, inte var intresserade av arbetsuppgifterna, höll sig undan och var i allmänhet ohjälpsamma. Till slut försvann den svensktalande personalen en efter en, upprörda och ledsna eftersom deras chefer inte brydde sig om klagomålen.

Jag kommer ihåg en episod då jag kom på besök. Min mor hade tryckt på larmet men ingen kom, sade hon. Jag gick ut för att leta efter någon som kunde hjälpa henne. Som vanligt var korridorerna tomma. Personalen hade smitit undan någonstans. Jag hittade till slut en, men hon förstod inte vad jag försökte säga till henne. Så småningom kom den ansvarige och skällde ut mig därför att "jag störde henne. Såg jag inte att hon satte och skrev SMS!"
Det normala var att två av personalen satt på balkongen och rökte. De andra var osynliga eller hasade sig fram långsamt.

Vi var till slut tungna att flytta våra föräldrar till ett annat boende.

Så ja, jag har varit i näringslivet och jag brydde mig om mina föräldrar.
Berätta gärna om din överlägsna kunskap och meriterande bakgrund. Annars tror jag att jag håller mig till mina åsikter och ignorerar dina.
Att berätta för dig om min överlägsna kunskap skulle ta alltför mycket tid i anspråk.
Jag märker att du är en kille som har en erfarenhet och som genast tycker att den säger allt.
Jag kan definitivt hålla med dig om att skriva SMS är något som man får ta på fika raster men jag vet också många svenskar som växt upp med detta och då och då anser det vara prioriterat.

Jag tycker det är märkligt att du tycker att jag ska sitta och titta på dina andra inlägg. Jag får känslan av att du är egenföretagare. Det kan i varje fall knappast vara några större företag som du driver och då är det ju lite svårt att se helheten.
Citera
2023-04-15, 17:45
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Invandring för att hålla Sveriges hjul rullande tror du på den livslögnen. Det är motbevisat sen länge.
Invandringen till Sverige har varit dysfunktionell och destruktiv länge nu.
Låt oss göra ett försök med att plocka väck alla 3 miljoner invandrare så kan vi se vad som händer och hur samhällsdel efter samhällsdel stannar.
Citera
2023-04-15, 17:46
Medlem
Citat:

Två faktorer:
- Underklass, fattiga
- Män
Räcker inte som förklaring. Effekten av födelseland kvarstår trots att man justerar bort effekten från kön, ålder, SES och psykiatriska störningar när det gäller vålds- och sexualbrott. Men detta är jag helt säker på att du inte tar in utan viftar bort som om det skulle vara luft värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in