2023-04-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
De två situationerna har inget med varandra att göra. Den enda likheten är att Tyskland ville ha ett storkrig för att kunna bli den ledande makten i Europa, precis som Ryssland vill ha ett territoriellt krig för att kunna bli ett återskapat imperium. Men Tyskland straffades hårt och Ryssland kommer att tvingas betala för återuppbyggnaden av det land de förstörde i sitt imperialistiska krig. Ryssland kan lätt göra det med pengar från sina enorma naturresurser. Så Ryssland kommer att vara fattigare ett tag, men det är helt och hållet självförvållat och rättvist och rimligt.
Har iofs aldrig lagt mig i det där med vad som händer efteråt, någon form av kompensation lär det ju bli. Det hela var ju från början ett inlägg i diskussionen mellan borriz och antistalk, själv har jag inte riktigt bestämt mig för var jag ligger i frågan. Beror mycket på hur det slutar och det har det ju inte gjort än
Citera
2023-04-15, 15:21
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Haha, helt otroligt. Tänk om tyskarna plötsligt skulle resa statyer av Hitler. Stalin lär vara den populäraste ledaren i omröstningar i Ryssland det säger en del om hur hjärntvättade ryssarna är.
Ja det är vidrigt!

Att det sen sitter svenskar och hejar på ryssens mördande i Ukraina är ju ännu äckligare!

Hur fan är man funtad som svensk och proryss?
Citera
2023-04-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Har iofs aldrig lagt mig i det där med vad som händer efteråt, någon form av kompensation lär det ju bli. Det hela var ju från början ett inlägg i diskussionen mellan borriz och antistalk, själv har jag inte riktigt bestämt mig för var jag ligger i frågan. Beror mycket på hur det slutar och det har det ju inte gjort än

Nej, det beror inte på hur det slutar. I princip måste världens största land ersätta allt de förstört i Ukraina i sitt imperialistiska anfallskrig, det faktum går inte att böja. Att någon kan ha den opportunistiska inställningen att om Ryssland nu lyckas behålla mark de inte har rätt till, ja då behöver de inte betala för förstörelse i Ukraina – men det måste de
Citera
2023-04-15, 15:27
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nja, det blir rätt eftersom det bara är en väldigt liten klick svenskar som är emot att Sverige skickar bla vapen.

Det kallas demokrati men betyder såklart inte att idioter som dig blir nöjda när den är fungerande. Tough luck!

Jag tycker Sverige kan bidra mycket mer, vi ser hur många svenskar som är för det och själva skänker stora summor, drönare och humanitärt bistånd genom olika organisationer.

Idioten psykoseglaren påstod häromdagen att Sverige skänker runt 150.000kr per svensk. Han ljuger som vanligt då det i verkligheten handlar om runt 2000kr per svensk, en spottstyver i sammanhanget.

Som tur är är vi många som skänkt tiofalt den summan för att stödja Ukraina mot den vidriga fascistiska ryss-pöbeln. Du ser det bland annat när dina kära vatniks bombas i sina diken med hjälp av skänkta drönare.

Det stod rätt i länken, typiskt er att överdriva och förminska. Jag talade inte om hur mycket vi skänker.

Siffran på vad vår politik kostar oss på personnivå ligger hittills på 17 000 kr per person, eller 70 000 för ett standardhushåll. Om vi antar att kriget tuggar på i tre år blir det kanske ett par hundratusen.

Det fördelar sig så här:
Flyktingkostnader: 2%
militärstöd: 2%
Drivmedelskostnader: 0%
Energikostnader: 47%
missad tillväxt: 14%
Kostnader återuppbyggnad: 18%
Tillgångsminskningar: 16%

Uträkningen här: (FB) En evaluering på politiken så här långt? (1100 -1700 EUR per person i år?) (den börjar bli gammal, man kan göra en bättre nu då vi har mer data).
Citera
2023-04-15, 15:27
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Nej, det beror inte på hur det slutar. I princip måste världens största land ersätta allt de förstört i Ukraina i sitt imperialistiska anfallskrig, det faktum går inte att böja. Att någon kan ha den opportunistiska inställningen att om Ryssland nu lyckas behålla mark de inte har rätt till, ja då behöver de inte betala för förstörelse i Ukraina – men det måste de
Ja alternativet är ju att de får leva med sanktioner och evigt fördömande från den civiliserade världen.

De kommer i så fall att bli ett enorm Nordkorea....
Citera
2023-04-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etonjohn
Outbildat folk säger fatta!

Hur ser du på att vi inte bara skickar ambulanser och plåster utan också offensiva vapen?

Självklart stöttar vi Ukraina med vapen och vapensystem också. Hur skulle de kunna slänga ut ryzzarna utan det?

Hade vi deltagit hade det sedan länge kretsat några divisioner Saab 39 Gripen över Moskva, Leningrad, Kaliningrad mfl städer och väntat på att höra Sjogun och Putin meddela att de ger upp villkorslöst. Uppbackade av Amerikanska tungbombare som annars förvandlar dessa städer och områden till grus.
Fatta!
Senast redigerad av Antistalk 2023-04-15 kl. 15:36.
Citera
2023-04-15, 15:32
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robot07
Ja det är vidrigt!

Att det sen sitter svenskar och hejar på ryssens mördande i Ukraina är ju ännu äckligare!

Hur dom är funtade?
Samhällets losers, incels misogyna misslyckade.
Känner dom redan är förbisedda och gör det för uppmärksamhet.
Citera
2023-04-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ja det är vidrigt!

Det handlar många gånger om mentala problem, fallenhet för extremism(ofta nazism)och en god dos självhat.
Till viss del handlar det om låg iq och låg kognitiv förmåga, andra får helt enkelt betalt eller känner sig drabbade av oförätter tidigare i livet, kvinnan man avgudade lade inte ens märke till dom eller våndan över att behöva hålla sin homosexualitet i det dolda osv..

En del är bara serbiska nationalister med svenskt medborgarskap.

Ja det finns många olika sorter av proryssar. Men vi behöver ingen av dom, Sverige måste ta tag i detta problemet.
Citera
2023-04-15, 15:33
Medlem
Robot07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det stod rätt i länken, typiskt er att överdriva och förminska. Jag talade inte om hur mycket vi skänker.

Siffran på vad vår politik kostar oss på personnivå ligger hittills på 17 000 kr per person, eller 70 000 för ett standardhushåll. Om vi antar att kriget tuggar på i tre år blir det kanske ett par hundratusen.

Det fördelar sig så här:

Uträkningen här: (FB) En evaluering på politiken så här långt? (1100 -1700 EUR per person i år?) (den börjar bli gammal, man kan göra en bättre nu då vi har mer data).
Rena spekulationer!

Men oavsett kostnad så måste vi ta den. Det går inte att låta ett gangsterland angripa en suverän stat och stjäla land.

Att du gnäller tyder ju bara på att du tycker det är ok att bete sig som Ryssland.
Citera
2023-04-15, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Det fördelar sig så här:

Noterar att du ålar vidare..

Friheten är värt mycket att försvara.

"Vi har mer data" ...jo, jo tror jag det.
Citera
2023-04-15, 15:39
Medlem
Citat:
På något sätt måste Ukraina återuppbyggas, annars skulle det bli en riktig krutdurk. På något sätt ska det betalas och på något sätt måste Ryssland bestraffas men exakt hur är frågan, skadestånd eller fortsatta sanktioner. Skulle i de flesta lägen föredra skadestånd och gemensam handel utan sanktioner där gränserna är från 1991. Komplikationen uppstår ifall Ukraina inte lyckas med vår/sommar-offensiven och vi får en stillastående front, vad gör vi då? Det sista vi vill ha är ett vapenstillestånd som ger Ryssland möjlighet att rusta upp och sen fortsätta kriget. Eller det sista är väl ett kärnvapenkrig men tror jag faktiskt inte sker
Citera
2023-04-15, 15:39
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Rena spekulationer!

Men oavsett kostnad så måste vi ta den. Det går inte att låta ett gangsterland angripa en suverän stat och stjäla land.

Att du gnäller tyder ju bara på att du tycker det är ok att bete sig som Ryssland.

Det är bara hysteriska batikkärringar och miljömuppar som tycker att vi måste ta kostnader hur höga de än är i deras favoritfråga. USA har angripit massor av suveräna stater utan att vi bölat på som du, historiskt.

Det udda här är att ryssarna stjäl land, men det gjorde de 2014 också. Vi borde lägga kraften på en övervakad omröstning istället, så att gränsen justeras med bas i befolkningens vilja istället så vi slipper diskussionen om "land grab war".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in