2023-04-15, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
citera mig och analysera på det istället.

Citat:
3) Ukraina har inte full kontroll över sina förband. De har nationalistbataljoner.
4) Dessa nationalistbataljoner har en hatisk ideologi, kombinerat med etnisk nationalism. Det bredare samhället är tolerant. Landsfadern Bandera var själv delaktiga i massakrer.

Citat:
Eller att Ukraina inte hade släppt ut ett gäng nazi-pedofiler för att slåss i Donbass. Folkmordskarnevalen är i gång.

Citat:
All opposition utom nazi-partier. För de är väl oppositionen?

Citat:
Jag är inget rysstroll. Men jag har lagt mycket tid på detta, och tro mig, där är nazister i Ukraina.

Citat:
Bara känslosnack och hot om våld, som en riktig ukro-nazi.

Citat:
Det har vi redan berättat för dig hundra gånger. Du spammar tråden.
1) För att nazism inte är Putins huvudanledning - det är NATO (kanske även ekonomi, landgrab)
2) För att Utkin inte har någon politisk makt (till skillnad från nassarna i ukraina)
3) Man kan gissa att precis som nassarna i Ukraina betonar slav-hatet i nazismen men tonar ner judehatet, så är det tvärtom hos Utkin. Det är så klart lika förkastligt i vilket fall som helst.

Men som tur är, så är inte Wagnergruppen vårt primära huvudbry, det är om vi får in ukronazister i EU. De ska städas bort.

Det finns, som du säkert själv vet, åtskilliga liknande "rysstrollningar" från dig i tråden.

Kan vara att det inte är "dig" jag specefikt förklara och get underlag till varför du är snett på det, men det råder ingen tvivel om vad du envisas med att stöta dina efterblivna resonemang och grova felaktigheter med i tråden.
Citera
2023-04-15, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Sjuk kan du vara själv.. om ett land som inte är i krig officiellt börjar skicka militärt stöd till den ena krigsparten samt inför/ökar sanktioner sina sanktioner mot den andra parten, har det landet tagit ett aktivt beslut att delta i kriget. Just det jag beskriver är hur Sverige har agerat.

Att Ryssland sedan har "hotat" borde väl vara ganska självklart, men du verkar bara vilja dra på offerkoftan och tycka att det som Sverige gjort är helt legit.

Om Sverige hade varit i konflikt med valfritt x-land och något y-land stöttade x-landet med vapen, utrustning, ammunition mm. Hade du uppskattat det y-landet?

Sovjet ansåg väl inte att man var i krig med Israel för att man stöttade dom? Israelerna sköt ju t.om ner sovjetiska plan med sovjetiska piloter i.
Citera
2023-04-15, 14:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det känns fel/rätt beroende på vem du frågar. Det som är rätt i din värld är inte någon naturlag som alla måste rätta sig efter, Tack o lov!
Visst kunde det kännas fel när Sovjet försåg diktatorn och massmördaren Pol Pot med vapen, för att anfalla och döda sina landsmän i syfte att skapa en diktatur, med miljoner döda som följd.
Men står man på diktaturens sida mot fria människor så blir det den omoralen man följer.
Citera
2023-04-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Kanske, det som hände vid Versaillesfreden var att Tyskland hade slagit Ryssland och fått till en separat fred och samtidigt stod långt in på Franskt territorium, däremot insåg de att ett krig i längden skulle vara ohållbart för dem. De såg det som djupt orättvist att de straffades så hårt i freden och såg det mer eller mindre som förräderi av de styrande att gå med på villkoren. Möjligtvis är det inte ett sådant scenario vi får se efter detta krig och då gäller kanske andra premisser men ville bara förtydliga vad problemet var med Clemenceaus hämndgirighet även om den var förståelig

De två situationerna har inget med varandra att göra. Den enda likheten är att Tyskland ville ha ett storkrig för att kunna bli den ledande makten i Europa, precis som Ryssland vill ha ett territoriellt krig för att kunna bli ett återskapat imperium. Men Tyskland straffades hårt och Ryssland kommer att tvingas betala för återuppbyggnaden av det land de förstörde i sitt imperialistiska krig. Ryssland kan lätt göra det med pengar från sina enorma naturresurser. Så Ryssland kommer att vara fattigare ett tag, men det är helt och hållet självförvållat och rättvist och rimligt.
Citera
2023-04-15, 14:39
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Visst kunde det kännas fel när Sovjet försåg diktatorn och massmördaren Pol Pot med vapen, för att anfalla och döda sina landsmän i syfte att skapa en diktatur, med miljoner döda som följd.
Men står man på diktaturens sida mot fria människor så blir det den omoralen man följer.
Jag kommer inte att svara på när du går offtopic och även pratar massa historia som vad jag vet inte har någon relevans för det som sker nu.

För din kännedom
Citera
2023-04-15, 14:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
en massa frågetecken på de rubrikerna, många av dem handlar om personer som nyttjar sina medborgerliga rättigheter att demonstrera för eller emot något (sådant som är straffbart i puttler-ryssland) och förband där vissa individer har vissa åsikter. Samtidigt som en ny staty av historiens näst värsta massmördare avtäcktes i det fascistiska ryssland, bekostad av skattebetalarna
https://www.euronews.com/2023/02/01/russia-unveils-new-busts-of-stalin-in-time-for-the-anniverary-of-the-battle-of-stalingrad

Och 2 st redan 2015
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stalinmonument-avtackta-i-ryssland

att ryska staten med barnamördare v.puttin öppet hyllar historiens näst värsta massmördare är talande för det fascistiska och revanschistiska ryssland. Men korruptionen verkar ha dödat alla möjligheter till militära framgångar.

Haha, helt otroligt. Tänk om tyskarna plötsligt skulle resa statyer av Hitler. Stalin lär vara den populäraste ledaren i omröstningar i Ryssland det säger en del om hur hjärntvättade ryssarna är.
Citera
2023-04-15, 14:40
Medlem
Citat:
Det känns fel/rätt beroende på vem du frågar. Det som är rätt i din värld är inte någon naturlag som alla måste rätta sig efter, Tack o lov!

Nja, det blir rätt eftersom det bara är en väldigt liten klick svenskar som är emot att Sverige skickar bla vapen.

Det kallas demokrati men betyder såklart inte att idioter som dig blir nöjda när den är fungerande. Tough luck!

Jag tycker Sverige kan bidra mycket mer, vi ser hur många svenskar som är för det och själva skänker stora summor, drönare och humanitärt bistånd genom olika organisationer.

Idioten psykoseglaren påstod häromdagen att Sverige skänker runt 150.000kr per svensk. Han ljuger som vanligt då det i verkligheten handlar om runt 2000kr per svensk, en spottstyver i sammanhanget.

Som tur är är vi många som skänkt tiofalt den summan för att stödja Ukraina mot den vidriga fascistiska ryss-pöbeln. Du ser det bland annat när dina kära vatniks bombas i sina diken med hjälp av skänkta drönare.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-04-15 kl. 14:45.
Citera
2023-04-15, 14:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag kommer inte att svara på när du går offtopic och även pratar massa historia som vad jag vet inte har någon relevans för det som sker nu.

För din kännedom
Du började med en retorisk fråga som jag svarade på med olika exempel och vad jag anser om vapenstöd till fria länder som försvarar sig mot angripare.
Citera
2023-04-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men om ryssarna inte fyller på lär det vara svårt att uppnå 500 per dag numera

Ja du har rätt. Men jag räknar just nu med normtalet 480 st eliminerade per dygn. Omprövning har endast skett vid ett tillfälle då jag gick ner till 460 per dygn men jag fick återgå till 480 st efter bara ett par dygn.

Omprövning kan nu ske om två dagar ifall den nedåtgående tendensen står sig.

Jag har inte hunnit överblicka vad som händer vid Vuhludar och Adviika. Wagners kanonmat är ännu inte slut vid Bakhmut. Jag tror att Ryssland sänder fram mer kanonmat vid Adviika, inte bara VDV och kvalificerade förband, och totalt leder det till höga dödstal.

Sedan vet vi inte datum för när den stora offensiven från Ukraina startar, om det blir i maj eller juni.

Genombrytning av 200.000-gränsen sker senast 23--24 maj enligt kalkylen.
Citera
2023-04-15, 14:49
Medlem
Citat:
Sjuk kan du vara själv.. om ett land som inte är i krig officiellt börjar skicka militärt stöd till den ena krigsparten samt inför/ökar sanktioner sina sanktioner mot den andra parten, har det landet tagit ett aktivt beslut att delta i kriget. Just det jag beskriver är hur Sverige har agerat.

Att Ryssland sedan har "hotat" borde väl vara ganska självklart, men du verkar bara vilja dra på offerkoftan och tycka att det som Sverige gjort är helt legit.

Om Sverige hade varit i konflikt med valfritt x-land och något y-land stöttade x-landet med vapen, utrustning, ammunition mm. Hade du uppskattat det y-landet?
Hur kommer det sig du inte är inkallad?
Citera
2023-04-15, 15:04
Medlem
Ryssland kidnappar barn, våldtar småflickor (eller alla av det kvinnliga könet), torterar och mördar krigsfångar på löpande band, klart mer ammunition mm än Ukraina, Ukraina invaderar inte ryssland och mördar civila I ett försök att vinns kriget. Ukraina slår till mot fiendesoldater. Ryssland slår till mot Ukrainska civila. Trots detta pågår kriget fortfarande. Trots detta ger inte Ukraina upp. Ukrainarna kämpar för sin blotta existens. Ryssarna slåss mot en inbillad rädsla för nazister och nato. Ukraina kommer aldrig ge sig. Precis som afghanerna mot ryssarna på 80-talet.
Citera
2023-04-15, 15:04
Medlem
Citat:
Nämnde jag ens humanitärt stöd i mitt inlägg, insånna fall visa mig det för jag minns inte något sådant. Jag pratar om att stötta/bidra militärt så blanda inte ihop äpplen och päron.

Hur fn skulle Ukraina kunna slänga ut ryzzarna ur sitt land utan stöd med vapen?
Är du dum på riktigt? Målet är ju det. Då stöder man naturligtvis med lite av varje. Ambulanser tex..och.naturligt vis med de.bästa vapen av olika slag som man.har eller kan köpa till Ukraina.

Man deltar inte för det man.stöttar!
Kolla med någon av personalen på boendet så du får hjälp att tolka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in