2023-04-14, 23:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Hur menar du Sveriges förändring under flera decennier? Tänker du på detta?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Utrikeshandel/Export-och-import-over-tid/

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetrycket-historiskt/

https://www.riksgalden.se/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=Webb_Upplaning.qvw&bookmark=D ocument\BM09 (Välj "Procent av BNP per år")

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/best-countries-to-live-in

Du får nog verbalisera och förklara vad i länkarna som kan avses. Tittar vi på Sveriges utveckling, så ser vi dramatiska försämringar på många områden, och Westerberg och hans parti har bidragit till många av dem.
Citera
2023-04-14, 23:14
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du får nog verbalisera och förklara vad i länkarna som kan avses. Tittar vi på Sveriges utveckling, så ser vi dramatiska försämringar på många områden, och Westerberg och hans parti har bidragit till många av dem.

Det funkar inte att man ska behöva "verbalisera" enkla grafer som visar på en positiv utveckling. Min känsla är att detta bara är för att du vill förfalska diskussionen.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...port-over-tid/
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Sk...et-historiskt/
https://www.riksgalden.se/QvAJAXZfc/...=Document\BM09 (Välj "Procent av BNP per år")
https://worldpopulationreview.com/co...ies-to-live-in

Jag välkomnar var och en som vill, att titta på dessa länkar. De är ganska självförklarande och redovisar källor och alla siffror. Så eländigt är det trots allt inte i Sverige

(Tack herr Moderator för att jag får samtala med dig)
Citera
2023-04-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Judemedia har i snart hundra år jobbat hårt för att demonisera barnafödande bland vita. Dom har lurat oss att tro att världen är överbefolkad.

Överbefolkad går att diskutera. Det intresserar mig inte i nuläget att diskutera. Det kan de få hävda om de vill. Det finns belägg både för överbefolkning och att det finns plats för miljarder fler. Däremot så är det uppenbart att ”de” vill att vita inte skaff att barn, eftersom det hela tiden tjatas om överbefolkning, samtidigt som de inte nämner att befolkningsökningen enbart beror på sjukt höga födslotal i icke vita länder.
Citera
2023-04-14, 23:19
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att S, L, M är alla på den sida som anammar kontakter och export.

Detta är vad jag menade:
https://en.wikipedia.org/wiki/Horseshoe_theory

Yttersta vänster möter yttersta högern, givetvis.
Anammar export och import. Visdom för en förståndshandikappad.

Så istället för att återge relevant information som jag efterfrågade börjar du autistrapa upp irrelevant associerad data. Har du inte mer irrelevant data. Medelemperatur kontra blatteri? Medelvindhastighet kontra blatteri? Koldioxidhalt i atmosfären kontra blatteriet.

Ditt autistiska självbedrägeri börjar slå rekord. Jag hoppas att din fasad inte krackelerar, och att det leder till självmordstankar.
Citera
2023-04-15, 00:48
Avslutad
Bara för att man har ett Svenskt pass så är man inte Svensk. Jag är vit svensk och reser mycket och blir sällan ifrågasatt eller kollad. Svartskallar och araber blir 20 gånger mer kollade vid passkontroller eller på krogen.. Ren fakta
Citera
2023-04-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Har inte den där Westberg-defekten gett upp än? Är han så narcissistisk lagd att han vägrar erkänna att han haft haft fel?

Jag som beteendevetare tror du har rätt. Tänk dig att allt du sagt, gjort, kämpat för, ja HELA ditt liv.
ex, rest sig ur soffan (då Bert o Ian kom in) att nu, nu behöva erkänna att man haft fel hela tiden, nej inte lätt. - än svårare för en om det föreligger narci-diagnos eller utslag på. Jag frågade CH Hermansson en gång då Berlinmuren fallit, hur det kändes att det han kämpat för hela sitt liv , nu fallit och dessutom visat sig fel, bollen är rund svarade han.
Citera
2023-04-15, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Bara för att man har ett Svenskt pass så är man inte Svensk. Jag är vit svensk och reser mycket och blir sällan ifrågasatt eller kollad. Svartskallar och araber blir 20 gånger mer kollade vid passkontroller eller på krogen.. Ren fakta

Ren fakta , tack. (kanske pga anledning det är så)
Att vara svensk och som det nu blivit med allmän utdelning till svensk medborgare, är det inte samma innebörd. Än gång i tiden var det, det. Men nu hör man ju denna uppdelning, vad än PK media skriver/säger, så hör man ju på bussen, bastun, gymmet, jaha det var en svensk som kastade sin dotter från balkongen på nyheterna, nej knappast men kanske en svensk medborgare svarar ju folk, numera.
Citera
2023-04-15, 01:32
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Var är din källa då?

Verkar som att du bara går på repeat.

Du kommer med påståenden. Inte jag. Bevisbördan ligger hos dig.
Citera
2023-04-15, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Så berätta vem som ska städa din arbetsplats? Vem ska städa ditt köpcenter? Vem ska städa stationerna?

Snälla människa, ju mer du pratar desto mer gör du bort dig. Läs mitt inlägg

Lär dig först skillnad på arbetskraftinvandring och invandring/flyktingar. Vi har inte haft arbetskraftsinvandring sedan 50-60 talet.

Dessutom får vi försörja över 700.000 som inte klara av att försörja sig själva. https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/amnesovergripande-statistik/hushallens-ekonomi-allman-statistik/pong/statistiknyhet/antal-personer-forsorjda-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2021/

Som sagt vi har klarat oss utan arbetskraftinvandring i 60 år och vi lär fortsätta göra det utan problem. Dessutom så överlever länder utan arbetskraftinvandring också, enda skillnad då är att man inte växer som land.
Citera
2023-04-15, 02:53
Medlem
Citat:
Jo jag kan min salig Rosling. Han sa en gång detta missförstådda uttalande som du refererar till. Finns typ en miljon trådar om detta här på forumet, då sådana som du fick utlösning av detta.

Men låt oss förklara:
Det Hans Rosling sa var det självklara är att om man ska hjälpa folk i en akut kris, så är det bättre att göra det i krisens närområde, istället för att de ska åka över kontinenter. Detta är självklart, och något som alla förstår och alltid har förstått. "Rasisterna" här på forumet gillar att försöka få det till att detta skulle vara något kontroversiellt, och "förbjudet" att säga, men som sagt helt självklart och det som alla alltid har tyckt.

Det har inget som helst att göra med nuvarande diskussion, dvs dynamiken av att lågavlönade personer kommer och arbetar i ett land, och därmed pushar upp alla infödda högutbildade till mer högavkastande yrken.

Sen: Dagens fåtaliga invandring från "MENA-länder" är ungefär 50/50 fördelad mellan kvinnor och män. Kolla gärna SCB.
"Fin" nivå på ditt inlägg. Jag måste ha trampat på en öm tå.
Citera
2023-04-15, 03:15
Medlem
colis avatar
Men det är ju lite fånigt att, som Westerberg, klumpa ihop en grupp av enormt olika individer och kalla alla ”invandrare” För att sedan diskutera om den ihoppklumpade gruppen är bra eller dålig som grupp.

Det är som om man skulle diskutera om vänsterhänta varit till nytta för Sverige eller inte.

Man kan naturligtvis lika lite som för ”invandrare” dra alla vänsterhänta över samma kam.

Unga i efterdyningarna av 2:a världskriget kom på 50-talet, ofta finnar och unga tyskor, de tog de lägst avlönade jobben och slet hårt.
På 60-talet kom italienarna, grekerna många jugoslaver. De slet också hårt, öppnade restauranger, äffersverksamheter.
Latinamerikaner, kinesiska båtflyktingar mm etablerades sig snabb under följande decennier.

Majoriteten av dessa invandrade jobbade hårt, bildade familj, anpassade sig, barnen blev tvåspråkiga och lika bra på svenska. De hade över lag låg kriminalitet.

Men någonstans under de senaste 20 åren blev det annorlunda. Det kom enormt många ny-svenskar men till skillnad från tidigare invandrare ville de i många fall inte bli svenskar.
De la ingen större kraft för att försöka lära sig språket, ville inte lära sig svensk kultur eller hur samhället fungerar. Därför hamnade de utanför det svenska samhället, träffade knappt och umgicks inte med svenskar.
De lever idag på bidrag, klär sig inte som svenskar, inte ens på vintern eller för att kunna sköta ett jobb, de vill inte ta till sig svenska seder och bruk och kombinera med sina egna, de vill ha religiös specialmat till barnen i skolan och ledigt på sina hemländers helgdagar.
Deras barn klarar ofta inte heller skolan och blir alltför ofta kriminella.
Över lag förekommer många bidragsbrott och annan grövre kriminalitet bland dem.

Hur. kan man komma på idén att klumpa ihop dessa vitt skilda mindre grupper, klumpa ihop allihop under ett paraply och ställa frågan offentligt om den stora ihopklumpade oerhört heterogena gruppen invandrare varit till nytta för Sverige???
Frågans svar är naturligtvis - väldigt mycket ja, men också nej.

För att försöka komma tillrätta med existerande missförhållanden och problem i de senare anlända invandrargrupperna - måste man spalta upp var problemen finns och därefter använda riktade åtgärder. Då kan man inte samtidigt diskutera de invandrare som kom för 30-40-50 år sedan eller mer och varken då eller nu har haft de enorma problem som finns kring senare invandring.
Senast redigerad av coli 2023-04-15 kl. 03:38.
Citera
2023-04-15, 03:33
Medlem
NewInGothenburgs avatar
Såg expressen-intervju med Bengt nyss. Han har helt rätt i att det finns massvis med invandrare som sköter sig, fint går till jobbet var dag och kämpar på. Helt sant.
Det är väl dock inte det frågan handlar om. Var juste mot de som sköter sig. Mycket juste.
Var hård mot de som inte sköter sig. Så borde det väl vara generellt mot alla egentligen. Inte blunda för bråk, inte skälla på oskyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in