Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Spot on på hela inlägget!
Hon gaslightade M, och nu förmodligen rättssystemet som inte tror att hon har något att vinna på att ta på sig det mesta.
I hemlighet är hon nog rätt så stolt över sig själv; hör bara när hon berättar om dragandet över grusvägen och hur tungt det var, "men jag var tvungen att kämpa på." och "kremeringen" med det medhavda ljuset för att visa sin omtanke. - J strävar efter uppmärksamhet och beundran även när hon med berått mod har tagit livet av en annan människa. Hon är medveten om att även M kommer att dömas för "olyckshändelsen".
Utan att kunna säga emot.
Den falska omsorgen visar J även när hon säger i förhör att 'tyvärr M var med' i badrummet. Samtidigt som hon i ett tidigare förhör kastat M under bussen genom att hävda att hon kanske använt Js dator. Men att M skulle skrivit hatsången på Js jobbdator köper inte FL.
Ja om M inte var med i badrummet (möjligen hörde en del) så kan hon ju aldrig säga exakt vad som hände, te x hur långt stryptag J tog. Hon vet det som J berättat. Samtidigt som blir åtalad för mordet.
Andra väldigt manipulerande personer är ju Johanna Möller och Helge Fossmo. De valde dock att inte utföra morden själva utan hjärntvätta någon till att lyda deras order.
Knutby Sara hade ett otroligt svagt jag redan innan hon hamnade i Knutby (nog ett extra trauma för hon förlorade sin mamma när hon var liten och pappan kanske inte klarade att kompensera för sorgen). Så i praktiken blev hon Helges slav.
Där uppfattar jag ändå att M även om hon har låg självkänsla och lagt självförtroende är tillräckligt jagstark till att i alla fall vilja vara passiv själv när det gäller grovt våld.. Hon kanske blundar, kramar kudden, och ber troligen till Gud.