Citat:
J säger att hon hör dörrklockan två minuter efter att T fällts till golvet, alltså dunsen. Grannen säger 2-3 minuter; genomsnittet får bli dryga två minuter och borde ligga närmast sanningen. Rättsläkaren beskriver ju att man kan komma i konvulsionsfsen efter den första fasen ( 1 minut till 1 minut och 20 sekunder) med andnöd/lufthunger vid strypvåld.
Hon beskrev det i rätten som att det ser ut som epileptiska anfall och som kan vara upp till 2 minuter.
Som sagt, min katt har fått multipla ep- anfall under felra år. Det är kraftiga konvusioner, där kroppen kan slå emot golv och väggar så hårt att man bli förvånad att en så lite kropp kan avge så hårda dunsar. Urinavgång vanligt.
Jag kan tänka mig att de sparkande ljud som grannen beskrev, det är den fas.
Hon beskrev det i rätten som att det ser ut som epileptiska anfall och som kan vara upp till 2 minuter.
Som sagt, min katt har fått multipla ep- anfall under felra år. Det är kraftiga konvusioner, där kroppen kan slå emot golv och väggar så hårt att man bli förvånad att en så lite kropp kan avge så hårda dunsar. Urinavgång vanligt.
Jag kan tänka mig att de sparkande ljud som grannen beskrev, det är den fas.
Då är frågan: hur kan J ha sådan stenkoll på tiden att hon kan säga att hon hörde ringklockan efter 02:30 - var det något T hade sagt innan hon reste sig upp ur stolen - "nej, nu är klockan halv tre, jag måste dra hemåt?"
J sätter sig inte direkt och omgående på T, först slår hon i huvudet "rejält" som J uttrycker det - hur kan hon veta det? Jo, förmodligen för att T blev kortvarigt frånvarande. Sedan börjar hon försvara sig genom att sparka med benen mot J varpå J sätter sig på magen.
T övergår här till att sparka i väggen i stället, grannen hör fler än fem sparkar med några sekunders mellanrum, men det är fullt möjligt att T har börjat sparka redan när grannen är på väg upp till J i och med att han hör svaga ljud i trapphuset.
Därför går det heller inte att med säkerhet fastslå att T börjar sparka i väggen efter dryga två minuter.
Du beskriver grand mal-anfall men urinavgång är bara vanlig vid riktigt kraftiga anfall. Jag har sett många anfall av typen grand mal där ingen urinavgång skett. T behöver heller inte ha haft det eftersom hon hade kvar 90 ml i blåsan, en mindre mängd trots allt. Ett toabesök kl 01:30 på Nöjet innan hon så småningom kom ut till J och M?