2023-04-14, 23:18
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Rättsläkaren beskriver ju att man kan komma i konvulsionsfsen efter den första fasen ( 1 minut till 1 minut och 20 sekunder) med andnöd/lufthunger vid strypvåld.

Hon beskrev det i rätten som att det ser ut som epileptiska anfall och som kan vara upp till 2 minuter.

Som sagt, min katt har fått multipla ep- anfall under felra år. Det är kraftiga konvusioner, där kroppen kan slå emot golv och väggar så hårt att man bli förvånad att en så lite kropp kan avge så hårda dunsar. Urinavgång vanligt.

Jag kan tänka mig att de sparkande ljud som grannen beskrev, det är den fas.
J säger att hon hör dörrklockan två minuter efter att T fällts till golvet, alltså dunsen. Grannen säger 2-3 minuter; genomsnittet får bli dryga två minuter och borde ligga närmast sanningen.
Då är frågan: hur kan J ha sådan stenkoll på tiden att hon kan säga att hon hörde ringklockan efter 02:30 - var det något T hade sagt innan hon reste sig upp ur stolen - "nej, nu är klockan halv tre, jag måste dra hemåt?"

J sätter sig inte direkt och omgående på T, först slår hon i huvudet "rejält" som J uttrycker det - hur kan hon veta det? Jo, förmodligen för att T blev kortvarigt frånvarande. Sedan börjar hon försvara sig genom att sparka med benen mot J varpå J sätter sig på magen.
T övergår här till att sparka i väggen i stället, grannen hör fler än fem sparkar med några sekunders mellanrum, men det är fullt möjligt att T har börjat sparka redan när grannen är på väg upp till J i och med att han hör svaga ljud i trapphuset.

Därför går det heller inte att med säkerhet fastslå att T börjar sparka i väggen efter dryga två minuter.

Du beskriver grand mal-anfall men urinavgång är bara vanlig vid riktigt kraftiga anfall. Jag har sett många anfall av typen grand mal där ingen urinavgång skett. T behöver heller inte ha haft det eftersom hon hade kvar 90 ml i blåsan, en mindre mängd trots allt. Ett toabesök kl 01:30 på Nöjet innan hon så småningom kom ut till J och M?
Citera
2023-04-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Finns inget i FUP som säger att det skulle vara flera minuter. Det är en av alla dessa trådsanningar. Läs FUP själv. Börja här!

Aktbilaga 153 s. 468

Om man har en hjärna är det enkelt att räkna ut att det MÅSTE ha varit "flera minuter".

"Lahanj berättade de övriga i familjen sov och att allt var lugnt och tyst i huset fram till
ungefär klockan 03:00. Lahanj och hans pappa satt då i soffan i vardagsrummet när de
plötsligt hörde en kraftig duns från lägenheten ovanför. Lahanj sade att det var en kraftig
duns så att hela taket skakade. Han och pappan tittade på varann och Lahanj frågade sin
pappa om det är vanligt att det brukar dunsa så? Pappan sade nej och sedan hörde de flera
kraftiga dunsar i taket! På fråga så uppgav Lahanj att han uppskattar att det var kanske 5-10
sekunder mellan dunsarna och att det var kanske fyra dunsar efter att de hade hört den första.

Lahanj och pappan ville då kolla vad som hänt och gick därför ut i trapphuset. Pappan
väntade kvar vid ytterdörren. Lahanj gick ensam uppför trappan och ringde på dörrklockan
till Johannas lägenhet men det var ingen som kom och öppnade. Lahanj sade att när han stod
utanför Johannas lägenhet så hörde han något som han uppfattade som sparkar i väggen på
toan inne i lägenheten. På fråga varför han tror att det kom från toan så beskriver Lahanj att
ljudet av sparkar kom precis till vänster om Johannas ytterdörr och Lahanj känner till ungefär
hur lägenheten ser ut eftersom han tidigare har varit på en visning av lägenheten och han vet
att toaletten ligger precis till vänster när man kommer in i lägenheten!

Lahanj tillfrågades om hur många sparkar i väggen som han uppfattade?
Lahanj sade att det var mer än fem sparkar och att han ringde på dörrklockan två"
Citera
2023-04-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Nu går jag och lägger mig. Nåns katts epileptiska Klas Ingesson-sparkar i väggen. Godnatt.
Tack för skratt 🤣
mitt i det tragiska
Godnatt
Citera
2023-04-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, inte helt medvetslös. Det motsade rättsläkarna. Men en kombination av berusning, överraskning och slag mot huvud och rygg tror jag gjorde T tillräckligt medvetandesänkt för att J skulle kunna "hantera" henne ensam.

T hade ytterligare en slagskada i huvudet, ett skadat öga och tryckskador på benen. Kanske J tog "stryppaus" när T kvicknade till och ombesörjde att hon blev medvetandesänkt än en gång för att kunna avsluta.

Ja, hon hade skador på rygg, armar, armbågar, ben, öga, 2 huvudskador och hand. Alla dessa skador kan inte förklaras med ett fall. Eftersom inga höga röster eller skrik har hörts får man anta att fallet var starten på överfallet. Om hon blev medvetslös direkt så vore flertal skador helt överflödiga för en lyckad strypning. Hon blev då troligen strypt och förhindrad att skrika ganska omgående.

Om hon då till viss del var medveten, så skulle hon fått sånt adrenalinpåslag att hon förmodligen skulle kunna slå sig fri. Åtminstone orsaka rivsår både på sig själv och på J s händer. Det hade räckt med ett par sekunders medvetande för lyckas skada J.

Varför göra det så komplicerat när den absolut enklaste förklaringen är att hennes armar var fastlåsta medans hon blev strypt?
Citera
2023-04-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack för skratt 🤣
mitt i det tragiska
Godnatt
❤️
Citera
2023-04-14, 23:22
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Kan man inte vid en undersökning av hjärnan vid obduktion se om personen haft ett epileptiskt anfall eller inte? Syns inte det på en hjärnröntgen tex? 🤔 Jag vet inte det är därför jag frågar.

Det är inte ovanligt att man inte ens på en levande person som haft ett epilepsianfall kan se något ens kort efteråt. Hade just ett sådant fall så nyligen som förra veckan.
Citera
2023-04-14, 23:23
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Stämmer verkligen denna uppgift om badrummets långsida, som jag minns det så är badrummet 2,10 * 2,55
Tack, slarv av mig. Såklart 2,55 x 2,10.
Citera
2023-04-14, 23:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Men det är inget bevis på att T var medvetandepåverkad
Jag har svårt att tro på att J måste sätta sig över och hålla ett strypgrepp på en nästan avsvimmad T som ligger stilla

Det är heller ingen som påstått att det är ett bevis på att Tove var medvetandepåverkad. Det finns inget behov av att bevisa att det faktiskt var så. Det räcker med att bevisa att det kan ha varit så. Och det är bevisat. Jag är övertygad om att du, åtminstone innerst inne, förstår att det är så.

Johannas avsikt var att mörda Tove genom strypning. Den som vill strypa en avsvimmad person som ligger på rygg på golvet, sätter sig rimligen över denna och tar ett strypgrepp. Håller du inte med om det? Eller hur menar du att mördaren mer rimligen skulle göra?
Citera
2023-04-14, 23:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Var står det i rättsläkarens utlåtande att T fått FLERA slag i huvudet?

BoISaren och Heretic77 har svaret på din fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Förlåt att jag hoppar in här, men rättsläkaren tar inte hänsyn till alla aspekter när h*n obducerar. Yttre orsaker som att de kan ha varit två gm t.ex. H*n tar endast hänsyn till de fynd som hittas på/i kroppen. De visar inte "sanningen" vad gäller händelseförloppet i lägenheten/badrummet.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Rättsläkarens tar inte hänsyn till övriga uppgifter från FUP som ligger utanför skadebilden i sin bedömning när hon skriver att ett scenario är mer sannolikt än något annat.
Citera
2023-04-14, 23:37
Medlem
Kom att tänka på en sak angående sparkarna. Borde det inte bli märken på fötterna av att sparka hårt i väggen?
Eller hade hon skorna på sig? Om skorna var på, skulle hon precis gå eller hade hon precis kommit till lägenheten?

Den här frågan kanske redan avhandlats och jag inte hunnit med i tråden.
Citera
2023-04-14, 23:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Rätt
Ungefär så står det i fup
Och jag tycker inte att du är skyldig någon till att plocka fram bevisen som står i fup
Jag kan tycka att de som motsätter sig det som står i fup är dom som ska visa upp sin källa och inte be om det
Eller skriva att det är deras egna tro hur det gick till

Tack!
Du har naturligtvis helt rätt.

Det är så lätt att förledas och vilja hjälpa någon att se och förstå att kejsaren är naken.
När man själv så tydligt ser det. Men vi ser ju inte saker likadant och det kanske egentligen är bra.
För vissa är ju jorden också tveklöst platt.

Både JJ och MH har gjort det här tillsammans, JJ mer styrande och MH mer följande men båda deltog aktivt. Men det betyder naturligtvis inte att både JJ och MH kommer dömas för mord. Snarare tvärt om. Strömningar, media och tonläget talar mot det fr a för MH, som lyckats framställa sig som ett offer.
Citera
2023-04-14, 23:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Oklart vad du menar här, är det nån slags egen rekonstruktion du gjort i huvudet utefter JJs vittnesmål är det exakt 0,1% relevant för mig att svara på.

Men om vi låtsas att TT inte nått fram till väggen så: en sak folk här i tråden verkar ha svårt att ta in är hur ljud färdas i en byggnad - genom vibrationer mellan delar i konstruktionen som inte är flytande från varann. Ljudet kan således färdas mellan en vägg som via bjälklag sitter ihop med ett golv. Jag har ingen djupare kunskap om hur TTs hus är byggt, men om du går in på din egen toalett och sparkar i golvet är sannolikheten stor att någon utanför din lägenhet kommer ha svårt att avgöra vad du sparkar i.

Nu tror ju jag att TT de facto sparkat i väggen, därför att alternativ till det är att grannen har rökt svamp. Och det har han såklart inte.
Ja, jag utgick ifrån Js trovärdiga berättelse.

Precis. Hur ljud färdas är inte givet om konstruktionen är okänd. Och ljudet kan förändras beroende på material.

Om grannen rökt svamp hade ljudupplevelsen påverkats åt endera hållet och troligtvis inte beskrivits så slätstruket som sparkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in