2023-04-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
För att benen är fria, medan armarna hålls fast av Js knän.

Du verkar övertygad att det går. Jag har frågat i tråden innan. Men om du hittar ett enda fall där en ensam gm lyckas strypa sitt offer framifrån och komma därifrån utan en minsta skråma så posta gärna det.

Eller en mma match där där någon lyckas låsa motståndarens armar, sittandes på motståndarens mage eller bröstkorg.
Citera
2023-04-14, 19:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Varför kan hon sparka men inte rivas tänker du?

Som du kanske inte noterat, så har jag aldrig påstått att hon kan sparka. Inte heller har jag påstått att hon inte kan rivas.

Varför lägger du dessa ord i min mun?
Citera
2023-04-14, 19:28
Medlem
Citat:
För att benen är fria, medan armarna hålls fast av Js knän.

Så "judisk militärhästtjej-superhjälte"-teorin alltså. Ok
Citera
2023-04-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Som du kanske inte noterat, så har jag aldrig påstått att hon kan sparka. Inte heller har jag påstått att hon inte kan rivas.

Varför lägger du dessa ord i min mun?

Vad är det för ljud grannen hör då? JJ som sparkar lite i väggen för det är skoj?
Citera
2023-04-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Min fråga var hur dessa "sparkliknande" ljud bevisar att Tove inte var medvetslös någon längre tid. Den har du inte besvarat. Istället tar du ditt påstående ytterligare ett ogrundat steg vidare och talar om en "kamp i 3 min". Men det finns inga bevis för en sådan kamp, än mindre att den skulle ha varat i 3 minuter.

Jag frågade också om du blundar för rättsläkarens uttalande som var precis det du skrev att du skulle kunna köpa. Jag noterar att svaret på den frågan är jakande, du blundar för denna fakta.

Jag skulle uppskatta om du åtminstone kunde

1. Medge de fakta som framgår i klartext av rättsläkarens utlåtande, alternativt i klartext meddela att du inte delar rättsläkarens uppfattning, för det fall du menar att du vet bättre än rättsläkaren.

2. Presentera de bevis du anför till grund för dina påståenden. Särskilt när du uttryckligen ombeds presentera dessa.

Jag tycks ha högre krav på vad som är "normal slutledningsförmåga", än vad du har

I inlägget du citerade har du svaren på alla dina frågor! Jag okar inte omformulera mig en gång till så att du ska förstå vad jag menar.

Rättsläkaren pratar enbart om skadorna och deras uppkomstsätt. Där kan hon inte utesluta vare sig J eller M s historia, vilket är korrekt om man bara ser till T s skador och hur dom uppkommit.

Rättsläkarens tar inte hänsyn till övriga uppgifter från FUP som ligger utanför skadebilden i sin bedömning när hon skriver att ett scenario är mer sannolikt än något annat.
Citera
2023-04-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du verkar övertygad att det går. Jag har frågat i tråden innan. Men om du hittar ett enda fall där en ensam gm lyckas strypa sitt offer framifrån och komma därifrån utan en minsta skråma så posta gärna det.

Eller en mma match där där någon lyckas låsa motståndarens armar, sittandes på motståndarens mage eller bröstkorg.

Jag är övertygad om att det går. Jag är inte insatt i några andra fall än det här. Men jag provade att sätta mig över min man som väger 5 kilo mer än mig och hålla fast hans armar med mina knän, och han kunde inte ta sig loss. Och då var ändå J betydligt längre och tyngre än T. Har du själv provat? Det kan vara en idé innan du övertygar dig om vad som är möjligt/omöjligt.
Citera
2023-04-14, 19:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Vad är det för ljud grannen hör då? JJ som sparkar lite i väggen för det är skoj?

Märkligt. Först lägger du dina ord i min mun. Och sedan tror du att jag är ett orakel.

Jag noterar att en granne har hört ljud som låter som någon sparkar i en vägg. Jag kan tänka mig säkert hundra olika orsaker till ljud som låter som att någon sparkar i en vägg. Kan inte du det?

Min fråga till dig blir den sista av följande

Hur låter det när någon sparkar i en vägg?
Hur låter det när någon bankar med handen i en vägg?
Hur låter det när någon hamrar in en spik i en vägg?
Hur låter det när någon dunkar sitt huvud i en vägg?
Hur låter det när någon dunkar någon annans huvud i en vägg?

Kan du beskriva hur man hör skillnad på ovanstående?
Citera
2023-04-14, 19:41
Medlem
Citat:

Sparkarna kan vara en del av ett epileptiskt anfall, till följd av strypningen. Varför skulle det inte kunna vara det?
Citera
2023-04-14, 19:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Absolut. Men nånstans måste man dra gränsen för vad en person behöver ansvara för och inte. Vi alla påverkas av omgivningen från att vi föds. Jag har själv skrivit om fenomenet, att när gm isolerar sig, så kan sjuka tankar och idéer frodas eftersom ingen utomstående får möjlighet att ifrågasätta dom. När dom är två, är min övertygelse att båda är lite skruvade från början så att säga. Och det är väl här åsikterna går isår, några tror att J har hjärntvättat M medans jag själv tror att det inte krävdes en hjärntvätt. Möjligen en liten knuff i fel riktning.

Enligt mig visar hon på flera störande tecken. Alltså på ett djupare plan som J inte har något att göra med.
Oftast finns det en anledning till att barn lämnas till barnhem, inte bara ekonomisk. Vad som finns i den ryggsäcken har vi ingen aning om, så det kan du mycket väl ha rätt I.

Det förefaller som hennes föräldrar har lyckats kompensera och vägleda på ett bra sätt, men ev. fosterskador, sårbarhet av npf och separationsångest finns ändå kvar.

Ovanstående ger henne inte någon fribiljett från ansvar. Det har jag aldrig menat, men jag kan förstå att det kunnat uppfattas så eftersom jag försökt sätta mig in i hur hon tänkt och haft det som grund då jag skrivit.
Citera
2023-04-14, 19:47
Medlem
Citat:

Problemet är att du inte tänker utifrån om det är HELT orimligt att JJ inte skulle kunna gjort det här själv, och det menar jag att det är det inte, inte i detta fall och ingenting rättsläkaren heller utesluter. Jag försöker bara tänka mej in i hur rätten resonerar.
Det finns enligt mej många omständigheter som talar för att det är fullt möjligt. I detta fall.
Citera
2023-04-14, 19:48
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att det går. Jag är inte insatt i några andra fall än det här. Men jag provade att sätta mig över min man som väger 5 kilo mer än mig och hålla fast hans armar med mina knän, och han kunde inte ta sig loss. Och då var ändå J betydligt längre och tyngre än T. Har du själv provat? Det kan vara en idé innan du övertygar dig om vad som är möjligt/omöjligt.

Jag har faktiskt provat. Nu är jag visserligen större än min fru. Men hon är en hästtjej precis som J, som beskrivs som någon godzilla som bär höbalar på sina axlar medans hon hoppar jämfota till hästhagen.

Min poäng är att vi alla kan påstå att det ena eller andra är möjligt. Men för att bevisa det måste man hitta dokumenterade fall.
Citera
2023-04-14, 19:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
I inlägget du citerade har du svaren på alla dina frågor! Jag okar inte omformulera mig en gång till så att du ska förstå vad jag menar.

Rättsläkaren pratar enbart om skadorna och deras uppkomstsätt. Där kan hon inte utesluta vare sig J eller M s historia, vilket är korrekt om man bara ser till T s skador och hur dom uppkommit.

Rättsläkarens tar inte hänsyn till övriga uppgifter från FUP som ligger utanför skadebilden i sin bedömning när hon skriver att ett scenario är mer sannolikt än något annat.

Du "orkar" inte förklara? Du tycks mena att det i FUP framkommer uppgifter som förtar rättsläkarens uttalande. Kan du då citera vad i FUP som förtar vad av det rättsläkaren säger, som styrker det i ditt inlägg som jag ifrågasatte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in