Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jo, det har väl blivit en del missuppfattningar och missförstånd här när jag skrivit utifrån Ms förutsättningar och hur jag föreställt mig M kunnat tänka och det har uppfattats som mina egna tankar och försvar för Ms agerande/icke-agerande.
Moraliskt och juridiskt tycker även jag att det är problematiskt att hitta något som kan försvara henne.
Du har tvärtom förhållit dig objektiv, tror att det är lätt att tolka en vilja till förståelse som ett försvar av M. Fast då lägger man ju in en värdering i vad som redan ÄR. Vänder man bort blicken från det som kan förklara ett beteende som kan ses som förmildrande, ja då väntar bestraffningen - här ska ingen hänsyn tas.
Moraliskt - i första hand när det kommer till de anhöriga som borde ha sluppit all denna påfrestande tid av pendling mellan hopp och förtvivlan.
En förklaring som jag ser ligger nära till hands att anta till M:s känslomässiga avstängning, är att hon drabbades av Posttraumatiskt stressyndrom. I häktet: "
känslan och bilderna jag får upp i huvudet av ja men Tove den natten och kvällen det. Alltså det hemsöker mig varje dag."
Hon uppgav att hon
"mådde skit" i bilen där hon satt med huvudet mellan knäna i upprätt fosterställning.
Att hon direkt efteråt ligger med mobilen i sängen och spelar spel ser jag som ett sätt att distrahera tankarna från vad som har hänt - en psykisk överlevnadsmekanism för att förhindra ett psykosgenombrott, inget annat.
Juridiskt ligger hon illa till tänker jag, eftersom allt handlar om trovärdighet. Om det nu var så att hon inte sov, utan slumrade till så borde hon ha sagt och vidhållit det istället för att slingra sig undan. Om hon hörde tumultet i badrummet och uttalar den sanningen högt, så kommer också skuldkänslorna som ett brev på posten. Och frågorna.
Hon saknar strategisk tankeförmåga som J som insåg att om hon håller sig nära sanningen i det mesta, så ökar också hennes trovärdighet, särskilt när det kommer till det avgörande strypgreppet.
Hon passar också på att dra med sig en golande M i det greppet - straffas den som straffas bör?