2023-04-14, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer i det fetade. Det har förvånat mig också att alla inte ser att kejsaren är naken.

Mordet kan inte ha genomförts utan att en ensam gärningsman hade varit full av egna skador efter kampen, det går inte. De måste varit två mot en - en som stöp och en som höll fast.

Och lika förvånad är jag över att många, ändå väldigt kloka personer som jag har stor respekt för, på så lösa boliner är så enormt säkra på att Maja är mördare.

Jag upplever det tvärtom, att ni inte ser att Johanna har duperat er med sina lögner. Det är exakt så narcissister arbetar. Det är ren och skär lögn som hon arbetar med.

Hon lurade ut att alternativet var livstid, och enda vägen ut är att försöka lirka sig ut med minsta möjliga straff. Att lägga skulden på Maja hade inte sett logiskt ut, eftersom Maja inte har samma historik vad gäller konflikt och mordbränningar, hatsånger och sökningar på mycket allvarliga sökningar som passar hand i handske med de brott som hon är misstänkt och åtalad för.

Om Johanna hade haft lite mer flyt med bensinen där, och lyckats bränna Tove lite mer runt hals och bröstkorg, kunde hennes försök till att få till en "olycka" lyckats fria henne från mord.

Johanna är en av sin sort och den enda hon tänker på är sig själv. Alla försök som ser ut som omtanke av andra (Maja är min bästa vän som jag tycker mycket om), är bara ett försök till att verka mänsklig. Att hon lika mycket försöker verka mänsklig när hon säger att kremering (snyft, snyft) är alltid det hon själv önskar och det var därför hon tuttade eld på Tove två!!) gånger, kanske inte låter lika övertygande?

Hon har gaslightat er. Ni tror att hon berättar sanningen, utom på en punkt. Att hon tog i lite mer än hon vill erkänna.

Jag tror att Johanna ljuger betydligt mer än så.

Jag tror att Johana visste hur det skulle sluta, troligen ganska tidigt. Möjligen redan vid Nöjet, när hon väntade ut Tove.

Att Tove dödades i badrummet är ingen slump. Hon har lockats/knuffats in i en dödsfälla. Det ligger ingen sanning i badrumsvisning och knuffar, men däremot precis som med dunsarna/kräkningarna ligger det mycket nära sanningen, t ex de ord som utväxlats, stryptaget, sittning på bröstkorgen och kräkningsreflexer.

Det är inte Maja som är slug, som vissa tror, utan det är Johanna.
Och att Johanna drar in Maja, det är hennes hämnd. Den kommer direkt efter det att Maja öppnat upp. Som ett brev på posten.

Att Johanna säger, jo tyvärr var Maja där. Det är så slugt så det inte är sant (pun intended).
Citera
2023-04-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur bevisar dessa "sparkliknande" ljud att Tove inte var medvetslös någon längre tid?

Precis det jag skrev plus en normal slutledningsförmåga.

1 hög duns, följt av någon eller några mindre. Detta är en vedertagen sanning bekräftad av både J och två vittnen.

2-4 Min efter det, medans grannen ringer på två gånger hör han 5-10 sparkliknande ljud. J har även berättat om att T sparkat i väggen.

Det har alltså pågått en kamp i 3 min där T hålls fast och kan heller inte skrika. Hon kan ha varit medvetslös eller haft sänkt motståndskraft under delar av förloppet. Men hon hade tillräckligt med kraft att ca 3 min efter fallet, sparka ett par gånger i väggen innan allt tystnade.
Citera
2023-04-14, 19:15
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag ska erkänna att det är en aning frustrerande att vissa skribenter som jag följt i något år och har stor respekt för, inte ser det jag själv tycker är ganska solklart.

Och det är att en ensam gm inte kan ha orsakat alla T s skador och strypt henne på det sätt som rättsläkaren beskrivit utan att själv fått några skador.

Förloppet innan och händelserna efter mordet anser jag också ligga i linje med att dom båda var samspelta. Det är först efter mordet är avslöjat som M helt ändrar riktning. Precis som det brukar vara när någon riskerar ett långt fängelsestraff. Absurda lögner haglar i syfte att rädda sig själv.
Kan inte mer än hålla med. Jag är inte så aktiv i tråden, men jag läser allt och jag upplever samma sak som du.
Citera
2023-04-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Att Tove fått en medvetandepåverkan till följd av slag i huvudet är precis vad rättsläkaren skriver. Blundar du för detta?

Hur bevisar dessa "sparkliknande" ljud att Tove inte var medvetslös någon längre tid?

Varför kan hon sparka men inte rivas tänker du?
Citera
2023-04-14, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Varför kan hon sparka men inte rivas tänker du?

För att benen är fria, medan armarna hålls fast av Js knän.
Citera
2023-04-14, 19:18
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Jag tror aldrig tanken var att enbart slå T. Som du skriver så riskerade dom då en anmälan och i bästa fall ett rykte på byn att J och M misshandlat T utan uppenbar anledning.
Ja, därför tror jag M tyckte det var ”spännande” att med J lura T i fällan. Inte en chans att hon sov. Eller att T var borta när hon gick till toaletten.
Citera
2023-04-14, 19:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Överlag så är de flesta av oss är ganska moraliserande och fördömande, vi utgår från oss själva och våra värderingar - om hen bara "skärper till sig" blir allt bra. Att dela ut moralkakor är enkelt och självtillfredsställande. Att göra en kraftansträngning och använda sina empatiska förmågor till att bara försöka förstå utan att för den skull acceptera, är långt svårare. Det gör att vi måste konfronteras med våra - ofta cementerade - förutfattade meningar och föreställningar om hur saker och ting är eller borde vara.

Det du tar upp - djupare inlevelseförmåga, acceptans av olikheter och medmänsklighet - är ju själva förutsättningen för att kunna hjälpa någon att växa på ett känslomässigt plan.
Sökandet efter i första hand förståelsen, är också till nytta när det kommer till dynamiken mellan J och M och deras agerande.

Ja, M har helt säkert upplevt det fartfyllda och oförutsägbara livet med J, som ett farligt men kittlande äventyr. Lite som att åka karusell.
Jo, det har väl blivit en del missuppfattningar och missförstånd här när jag skrivit utifrån Ms förutsättningar och hur jag föreställt mig M kunnat tänka och det har uppfattats som mina egna tankar och försvar för Ms agerande/icke-agerande.

Moraliskt och juridiskt tycker även jag att det är problematiskt att hitta något som kan försvara henne.
Citera
2023-04-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det här stör mig också mycket. Som jag ser det är det här ett av dom mest uppenbara fallen i svensk historia.

Tre personer går in i en lägenhet, en timme senare kommer två av dom ut med ett lik invirat i ett lakan. I princip borde nästan alla vettiga människor redan där landa i att båda MGM är skyldiga. Men för att förklara hur den ena av dom är oskyldig har normalt sett intelligenta personer trasslat in sig i ett resonemang där hon är så full och bra på att sova att hon missar allt som händer under den där timmen, trots att mordet är högljutt som fan, men samtidigt så nykter och pigg att hon utan tvekan hjälper till att begå ett mycket utdraget gravfridsbrott direkt efter.

Man måste också göra JJ till en judisk militärdotter med oanade "hästtjejs"-krafter, kapabel som i princip första person i svensk historia att ensam mörda någon med bara nävarna utan att få ett enda skrapsår eller blåmärke. Som sedan knäpptyst lägger mordoffret på en matta och släpar in och ut ur trappuppgången utan att MH hör det - det gäller att passa på när MH är på toa. I en etta mind you. Utan att lämna några spår på mattan.

Medan den andra möjligheten, att båda är skyldiga, stöds av precis allting.

Instämmer i allt ovan.

Även om man lyckas hitta en mikroskopisk möjlighet till att något stämmer i M s historia så finns det 20 till som ska förklaras på ett godtagbart sätt. Det blir som att skrapa fram 3 miljonvinster i rad på 3 olika trisslotter.
Citera
2023-04-14, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
För mig är det förvånande att ni är så säkra på att ni har rätt. Det är möjligt att ni har rätt! Men det är ändå förvånande att ni anser det vara självklart.

Bara för att M var vaken (vilket inte känns osannolikt) betyder inte det att hon deltog i mordet.

Det mest intressanta är väl om det finns BEVIS nog att fälla även M för MORD, tror det blir svårt oavsett hur delaktig hon varit. Vi kan ju bara gissa vad som hänt, ingen av oss vet.
Utan bevis kan hon inte fällas för mord, men kanske för medhjälp?

Jag tror aldrig vi får veta exakt vad som hände i badrummet. Vi får nog tyvärr leva med det.
Citera
2023-04-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Hon har gaslightat er. Ni tror att hon berättar sanningen, utom på en punkt. Att hon tog i lite mer än hon vill erkänna.

Jag tror att Johanna ljuger betydligt mer än så.

Jag tror också JJ ljuger mer än så - jag är rätt säker på att mordet var bra mycket mer brutalt än hon påstår. Jag tror att JJ och MH tillsammans planerat och genomfört mordet, från början till slut. Enda anledningen att JJ tar på sig stora delar av gärningen är att inte behöva erkänna graden av våld de båda tillsammans använt.
Citera
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Precis det jag skrev plus en normal slutledningsförmåga.

1 hög duns, följt av någon eller några mindre. Detta är en vedertagen sanning bekräftad av både J och två vittnen.

2-4 Min efter det, medans grannen ringer på två gånger hör han 5-10 sparkliknande ljud. J har även berättat om att T sparkat i väggen.

Det har alltså pågått en kamp i 3 min där T hålls fast och kan heller inte skrika. Hon kan ha varit medvetslös eller haft sänkt motståndskraft under delar av förloppet. Men hon hade tillräckligt med kraft att ca 3 min efter fallet, sparka ett par gånger i väggen innan allt tystnade.

Min fråga var hur dessa "sparkliknande" ljud bevisar att Tove inte var medvetslös någon längre tid. Den har du inte besvarat. Istället tar du ditt påstående ytterligare ett ogrundat steg vidare och talar om en "kamp i 3 min". Men det finns inga bevis för en sådan kamp, än mindre att den skulle ha varat i 3 minuter.

Jag frågade också om du blundar för rättsläkarens uttalande som var precis det du skrev att du skulle kunna köpa. Jag noterar att svaret på den frågan är jakande, du blundar för denna fakta.

Jag skulle uppskatta om du åtminstone kunde

1. Medge de fakta som framgår i klartext av rättsläkarens utlåtande, alternativt i klartext meddela att du inte delar rättsläkarens uppfattning, för det fall du menar att du vet bättre än rättsläkaren.

2. Presentera de bevis du anför till grund för dina påståenden. Särskilt när du uttryckligen ombeds presentera dessa.

Jag tycks ha högre krav på vad som är "normal slutledningsförmåga", än vad du har
Citera
Medlem
Citat:
Jag ska erkänna att det är en aning frustrerande att vissa skribenter som jag följt i något år och har stor respekt för, inte ser det jag själv tycker är ganska solklart.

Och det är att en ensam gm inte kan ha orsakat alla T s skador och strypt henne på det sätt som rättsläkaren beskrivit utan att själv fått några skador.

Förloppet innan och händelserna efter mordet anser jag också ligga i linje med att dom båda var samspelta. Det är först efter mordet är avslöjat som M helt ändrar riktning. Precis som det brukar vara när någon riskerar ett långt fängelsestraff. Absurda lögner haglar i syfte att rädda sig själv.

Svårare än så som du beskriver det är det inte. Förhoppningsvis kommer domstolarna till samma slutsats. Gör de inte det är rättsrötan värre än man kan tänka sig. Båda är lika skyldiga och måste få sina rättfärdiga straff!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in