Jag funderar på M:s sätt att uttrycka sig när hon säger att J och T pratade i lägenheten och
att hon gick och la sig.
Då säger hon något i stil med "det är inte min konflikt" eller "det är inte mitt bråk". Okej! Men det
har väl aldrig hindrat henne tidigare från att blanda sig i. Det låter väldigt långsökt att hon för
första gången inte ska blanda sig i när hon alltid gjort det tidigare.
Sedan det att hon är rädd för J. Det hon var rädd för innan detta var ju inte att J skulle göra henne något
som hon nu försöker få det till. Utan det hon var rädd för var ju att om de började bråka så skulle
hon förlora (vänskaps) relationen med J. För den var oehört viktig så det var det hon bekymrade sig
för.. Inget var viktigare för henne än att ha J som vän det framgår tydligt i förhören med hennes
föräldrar.
Sedan att hon inte ville att J skulle vara närvarande när hon vittnade. Det förstår jag! Hon visste att
J hade läst FUP. Hade jag snackat så mycket skit om min bästa vän, fullständig irrelevanta saker
hade jag inte heller velat ha vännen närvarande. Jag hade skämts.
Det enda hon inte berättat om är vad som faktiskt hände den natten...
Som om inte resten av vetlanda folket enbart snackat skit och inget vettigt kring något av vikt? Och förhörsledarna med sina ”Har ni hadt sex” frågor som de ställt till ALLA ungdomar. Däremot vad som står klart är att Maja klart dissocierar. Och därav förklarligt att hon inte kan återberätta händelsen.
M var på plats och i a f delaktig I efterspelet, alltså skyldig till brott, så att J skulle vara orolig att M skulle gola tror inte jag. M var smartare än så.
Jag tror att M sov en stund medan J och T satt i köket och att det gav idén till att M skulle sovit sig igenom hela förloppet.
Då var det sant att hon sov och lätt att komma ihåg. Att hon sov hela tiden, tror jag att hon själv kom på. Det var enklaste sättet att komma undan allt och ingen risk att hon skulle trassla in sig i några lögner.
Instämmer i det du skriver.
Läste igenom första förhören med M igen och det är först när hon meddelas att kroppen är hittad som hon ändrar sig från soffa till säng och från slumra till sova. Tolkar hennes reaktion ur en psykologisk synvinkel, som att verkligheten hinner ifatt här; så länge T var borta kunde hon skjuta ifrån sig nattens händelser, dvs förtränga och förneka. När kroppen hittas blundar hon symboliskt sett, försvinner in i sig själv och vill inte höra mer.
Eftersom det är fullt möjligt att sova sig igenom både dunsar och ringsignaler utan att det registreras på ett medvetet plan så att vi vaknar, har det kunnat vara så även i det här fallet. Särskilt vid stor trötthet och onykterhet.
Men, jag uppfattar liksom du att hon sov av och till, dvs slumrade till, först i fåtöljen. Av hennes förhör borde man kunna dra slutsatsen att hon har varit delvis vaken och faktiskt hört oljud inifrån badrummet men valt att ligga kvar i sängen och "hålla för öronen", bokstavligt eller bildligt.
Håller det inte för otroligt att hon drabbades av PTSD i samband med nattens händelser, tycker nog att förhören pekar i den riktningen - allting är inte vad det ser ut att vara; likgiltighet, minnesblockeringar, tystnad som M bl a uppvisar kan i själva verket vara symtom på en stressreaktion.
Efter 1 1/2 månad lossnar det och hon börjar dessutom få perspektiv på J och deras umgänge. "Samsittaren" tycks ha varit en av nycklarna till M:s inre.
Tycker inte att man bör döma henne och säga att hon pratar skit om J, för J har ju faktiskt hittat och utnyttjat hennes svaga punkter; samtidigt som hon har varit ofantligt rädd för att mista sin bästis så berättar hon i klartext att hon har varit rädd för att J ska skada hennes familj.
Denna tjej har haft fyra stycken primära vårdnadshavare under sina första nio månader, inte undra på om det har skapat problem med tillit och lagt grunden för en separationsångest.
Precis som du säger så var J inte rädd för att M skulle gola, det fanns en överenskommelse:
J: Nej, alltså det var, inget av det här var tänkt utan det blev väldigt tragisk situation så att efter jag och Maja hade varit i min lägenhet tillbaka igen så tittade jag bara på Maja och sa nu åker vi hem och lägger oss. Jag hade absolut ingen tanke på att nu ska jag vara strategisk eller så utan jag var helt slut och ja jag orkade inte så ja jag tänkte inte på någonting. Jag ville bara hem och sova så att vi, vi sa väl att vi skulle ses dagen därpå men vi sa inget. Inget mer vad jag minns, nej.
Jag har också beskrivit nån liknande variant på det skeendet. Det kan också ha startat i hallen, med att Johanna knuffar in T i badrummet. Maja uppger i det första förhöret där hon medger att hon har fått vetskap av Johanna vad som hänt, att det började i hallen.
Jag tror också att Johanna förlägger mordet till omedelbart efter de kommit till lägenheten för att verka mer sympatisk och chockad genom att beskriva hur hon irrade runt i lägenheten. För att dölja hur effektiv och handlingskraftig hon i själva verket var.
Hon försäger sig dock med grannens påringning som hon placerar till under tiden hon stryper T. Grannens påringning borde i så fall vara runt 02:10, om hennes uppgift om att mordet skedde ganska omgående då de kommit till lägenheten ska funka.
Men i tidigare förhör har hon lämnat uppgift om att grannens påringning skedde strax innan hon gick ner i trappan och pratade med grannen och åkte till Donken med honom, och det var bevisat vid 02:45, så det går inte ihop. Grannens uppgift är att hans påringning skedde strax Johanna kom ner i trappan, så det är bara nys att mordet skedde vid 02:10. Johanna har aldrig irrat runt chockad i lägenheten.
Rätten kommer helt klart att inte misstro grannens uppgift, där det handlar om minuter från dunsarna till det att de reagerat. Ingen glömmer så fort (till dagen efter) hur länge de väntade.
Vid 01:49 ringer Albin till Tove, då har de änu inte kommit in till Johanna, men som synes är de inne i bostaden runt 01:50 tiden och runt 02:47 rör sig ju Toves mobil i riktning mot McD.
Det är ju nästan 1 timme, eller runt 50 minuter som grannen då skulle tagit fel på tiden i förhållande till Donken resan.
Det fins ingen rimlighetet i det.
A 153/23
"Vid kl. 01:49:08 inkommer ett samtal från Albin Warrén till Tove som pågår i 1 minut och 3 sekunder. Vid tidpunkten för samtalet kopplar Toves telefon upp mot en basstation vid Bättringsvägen, vilken även täcker Storgatan 71 där Johannas bostad är belägen.
Johannas och Majas telefoner positionerar respektive kopplar upp mot basstationer som täcker
området vid Johannas bostad vid ungefär samma tid som Toves mobiltelefon.
Johannas telefon positionerar, enligt platstjänster, vid Storgatan 71 omkring kl. 01:51.
Majas telefon kopplar upp mot basstationer som täcker Storgatan 71 omkring kl. 01:45.
Toves telefon lokaliseras till Lärkgatan 9D enligt hennes Google konto kl. 01:48. Lärkgatan 9D är
belägen alldeles intill Storgatan 71, med ett avstånd på cirka 126 meter (fågelvägen) enligt
Google Maps. "
I derirektrapporteringen ser jag inget rapporterat om att åklagaren frågar Johanna om denna nya uppgift. Säger Johanna något i rätten om grannens påringning?
Tror att just detta som du beskriver väl är väldigt tänkvärt.
Media brukar nämna känslolösa gängkriminella som beter sig helt oberört efter sprängningar och skjutning och man förundras alltid över det.
Men hur många av vanliga "Svenssons" skulle egentligen fungera helt oberörda efter att ha varit med om att en ung kvinna stryps ihjäl och dennas kropp dumpas i skogen??
Hur många skulle orka ha sin nattsömn, spela spel och bete sig som vanligt mot anhöriga efteråt?
Det må vara Möller-vibbar på JJ - men hur är MH egentligen funtad inombords som inte är mer påverkad av allt detta?
Det är något väldigt speciellt som skymtar fram med både JJs och MHs psyke.
Nej det är märkligt, jag är ingen psykolog men kan man tänka sej att dom är rejält stressade av allt och för att behålla sinnesnärvaro eller nån slags distans till det hela så återgår man till mönster där man känt sej trygg, avkopplad etc innan, som spel, musik, ...man försöker skjuta det ifrån sej, tänka på annat, jag tror inte det beror på att man inte bryr sej om vad som hänt, det är nog snarare att det går som en jävla loop i huvet heeeela tiden.
Jag delar din övergripande tolkning där J är den drivande medans M mest hakar på. Trots att M inte är drivande ser jag många andra tecken som enligt mig pekar på en djupare och mörkare problematik som sträcker sig långt från den vanliga adhd diagnosen som hon har.
Enligt mig verkar hon avskärmad och närmast apatisk när det kommer till andra än henne själv. Hon visar ju inga tecken på empati eller dåligt samvete över något hon gjort eller varit delaktig i. Hon lyfter inte ett finger när någons liv är i fara. Jo förresten, hon försvar J när någon hotar henne.
Tänk om det är som jag tror. Att hon var delaktig i planen att mörda T i badrummet. Att dom väntade på rätt tillfälle. Och när det dök upp ryckte både J och M in och mördade T under ett utdraget och plågsamt förlopp. Att M har aptit och käkar en hamburgare meter från ett varmt lik. Att hon har ro att slumra till när dom väl är tillbaks i J s lägenhet. Hemma i föräldrahemmet spelar hon spel och kollar youtube en timme innan hon lägger sig. Dagen efter märker inte föräldrarna någon nedstämdhet, stress eller liknande. På måndag går hon till skolan som vanligt och därefter anhållen av polisen.
Under 4 månader och 18 förhör visar hon inga tecken på känsloyttringar.
Jag delar inte dina misstankar om Maja, men jag uppskattar att du blir upprörd (eller vad jag ska kalla det) över det som din tro speglar. Om jag skulle tro det du tror, är det lika hemskt som det Johanna gör. Kanske änu värre på något sätt, eftersom Maja själv inte har den här konflikten och ilskan mot Tove.
Och jag håller med om att Majas reaktioner dagen efter och efterföljande tid är uppseendeväckande. Och det gör att man känner en viss misstänksamhet mot henne och hennes egentliga förehavanden.
Men inte ens Johanna drar in Maja på den nivån, och som jag ser det av det som har hänt innan, verkar Maja vara en ganska motvillig (sam)arbetare till Johanna. Som mest ser jag en person som kan tänka sig att gå hem till någon som JJ är är på, och banka på dörren tillsammans med någon, vara med på bilsprayningen, och gå in på Nöjet och leta efter Tove.
Det som jag ser som väldigt allvarligt är att Maja inte pratat med någon vuxen om mordbränningarna. Därför tror jag att hon inte bara är bortkollrad i huvudet av JJ, utan att hon känt mer än vänskap till henne. Hon har blivit hennes gud, eller vad man kan säga. Ett mycket stort avsteg från den moraliska kompass som de allra flesta ändå försöker följa.
Och det är intressant hur Johanna lyckats få med Maja så långt som vi ändå har fog för att tro.
Sedan lögnerna för polisen....
Så jag håller det öppet, men tror inte att Maja varit med vid mordet alls. Men att hon kanske fattat mer och kanske t o m sett, men inte ingripit.
Intressanta googlingar. Man undrar ju vilka saker som cirkulerat runt i JJs huvud när hon satt på sin kammare och dagdrömde.....
Å andra sidan skulle väl många av oss här också framstå som enormt morbida, med tanke på allt vi googlar för att försöka förstå - gravfrisdbrott, tidigare mord, motvärnsksdor och hur snabbt någon dör.
Haha, ja skillnaden ligger i syftet. När någon misstänks för mord och det visar sig att dom veckor innan googlat på bästa sätt att ha ihjäl någon eller tuff rengöringsmedel blir man ju lite misstänksam såklart.
När det kommer till lustmord, så handlar det ofta en upptrappningsprocess där gm finner nöje i att fantisera. Kanske googlar dom och kollar på filmer för att sen övergå i handling när fantasierna och filmerna inte är tillräckliga.
I J s fall verkar det mest handla konkreta detaljer för att lyckas med det uppsatta målet. Att helt enkelt få bort personer hon hatar och komma undan med det.
Nån skrev att M hade googlat på seriemördare men har inte hittat nåt. Tröttnande efter alla hennes googlingar på olika snus, aviici citat och lilla nisse. Lasermannen, kvinnofängelse och onda dockan(J?) stack väl ute lite. Annars normala saker.
Ja mattan hade varit rimligt i så fall. Men då bör väl T ha varit inlindad i ett lager lakan också. De hittade nämligen inte DNA från Tove i mattan tror jag.
Jag tvivlar på mattan, jag vet ju inte vad det var för sorts matta, men troligen var den för kort åt något håll, men framför allt för tung! Även en tunn matta i "rätt" storlek lägger nog på en runt 10 kg......
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag får inte riktigt ihop hur Tove faller i förhållande till hur Johanna står. Jag tror inte på hennes beskrivning.
Det börjar forma sig en misstanke i mitt bakhuvud runt vad JJ säger här, och det är att hon precis som när grannen reagerar på dunsarna, så håller sig Johanna nära sanningen, men hon byter ut bara personerna. En vanelögnerska som vet hur man bäst ljuger?
Så kanske det i det här fallet, där JJ plötsligt i rätten nu bestämt sig (lämpligt) att fällningen skedde nästan direkt efter att de kommit in i lgh, vid en rundvandring.
Det passar bättre för att det inte ska verka som att JJ är iskall i sitt agerande, genom att tio minuter efter att Tove dött, kunna agera blixtsnabbt och efftektivt, men också för att hon inte kan hitta en lämplig ursäkt för att hon och Tove är i badrummet (Maja)?
Ett scenrario som jag tror är det mest troliga är att Tove är på väg hem, och Johanna som ser sin chans, lockar in Tove i badrummet genom att säga ungefär; men du har ju inte sett badrummet ännu?
Och Johanna som går in bakom henne blockerar dörröppningen, varpå Tove säger just orden; Men här finns inget att se, och Johanna försöker stänga dörren och Tove klämmer fingrarna. Allt är alltså planerat från denna stund, och inte alls så att Johanna brusar upp för att Tove är oartig och knuffas.
Tvärtom försöker allstå Tove komma ut och känner att något illavarslande är i görningen och säger; vad fan håller du på med? När hon inte kommer ut.
Och nu fäller JJ Tove baklänges, genom att ta armen runt halsen och knäa henne, och hon faller ner. Jag har så svårt att få in detta fall pladask baklänges med JJs beskrivning, även knäandet.
Och här tror jag att Johanna kan ha tagit tag om Toves huvud och dunkat det i golvet. Så först en dunk när Tove faller ner och sedan ett par tr dunsar till när Johanna bankar huvudet i golvet.
Upprepar citatet från Expressen på nytt nedan.
Här har vi bara ett utdrag från direktrapporteringen och vi har inte hela förhöret med som helhet.
Det jag reagerar på är hur hon säger att Toves axel kommer åt henne i bröstkorgen, vilket ju är framifrån. Och sen säger JJ att hon tar sitt ben bakom Toves ben.
Jag förmodar att det är det här som Maja förklarar som knäar, men när man läser vad JJ säger i rätten låter det inte riktigt så?
"– Det blir som att hon knuffar till mig med axeln in i väggen. Nere i bröstkorgen ungefär, säger 20-åringen.
– Jag tar mitt ben bakom Toves ben och min arm runt Toves axlar typ... Och fäller henne... Så att hennes fötter tappar fotfästet i golvet. Det blir som att hon verkligen föll rakt ner i golvet med rygget och huvudet först. Hon hinner inte ens ta emot sig."
"Och sen
hamnar vi då i badrummet till slut och jag står ungefär vid, ja framför dörren helt enkelt och
Tove och Maja är inne i badrummet då och så säger Tove något i stil med ja här finns inte så
mycket att se då så att och sen tränger hon sig förbi mig ut och då blir det att hon puttar in
mig i väggen liksom och då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i
backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta
emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon
mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att
hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där"
//
"J: Ja. Vi kommer till lägenheten och sen visar jag Tove runt lite för hon har varit där. Maja är
med. Och sen så hamnar vi till slut i badrummet då och jag står närmst utgången och Tove
och Maja är mer inne i badrummet och sen säger Tove här finns ju inte så mycket att se och
ska tränga sig förbi mig och då blir det att hon puttar in mig i väggen och jag blir arg och jag
fäller omkull Tove och jag blir ganska förvånad för hon hinner inte ta emot sig utan hon
faller ju rakt ner i golvet så att hon hamnar på rygg då och slår i huvudet och då sparkar hon
mot mig och jag sätter mig på henne då liksom grensle så och ja hon försöker ta sig loss
liksom och får till en spark i väggen av något slag så vi ändrar lite plats position så."
"J: Mmm, alla var liksom helt inne i badrummet.
F: Ja hur kom det sig då?
J: Ja vi skulle gå in och kolla helt enkelt. Det är ganska trångt så att vi gick in allihopa och
kollade helt enkelt.
F: Ja. Fanns det någon tanke med det att ni skulle gå in där istället för att bara titta in genom
dörren för badrummet är ju under renovering.
J: Ja men vi gick in i sovrummet med så att vi gick in för att se ordentligt helt enkelt.
F: Okej.
J: Ja, inte svårare än så.
F: Mmm. Vad händer där inne sen då?
J: Eh, ja jag står ungefär vid utgången då någonstans och sen så står Tove och Maja i
badrummet. Eh, och eftersom att jag står vid utgången och när Tove skulle gå förbi mig så
blev det liksom att hon knuffar in mig i väggen.
F: Kan du beskriva det lite grann? Vad menar du med att knuffa till dig?
J: Det var ungefär som att hon axlade till mig och det gick ganska fort så jag kommer inte
exakt ihåg men hon knuffar liksom till mig med kroppen kan man väl säga och ja då åkte jag
in i väggen helt enkelt.
F: Mmm och vad händer då?
J: Ja, hon knuffar helt enkelt in mig då och då blev jag ju arg så att då fäller jag Tove.
F: Kan du beskriva hur du fällde henne?
J: Eh, jag tog min arm runt kan man säga om hennes axlar på något sätt och sen satte jag mitt
ben bakom hennes ben så att man liksom ja fällde ner henne kan man säga.
F: Du fällde henne bakåt, är det så jag ska förstå dig?
J: Ja. Jag tog ju bakom hennes ben så att hon föll med ryggen mot golvet då?
F: Mmm hon föll pladask sa du senast.
J: Ja hon hann inte alls ta emot sig utan hon åkte rakt i golvet.
F: Okej vet du om hon slog sig på något sätt?
J: Nej jag vet inte.
A: Du måste tänka efter, du kan inte bara liksom säga jag vet inte. Försök att tänk efter.
J: Alltså hon hann ju inte ta emot sig som sagt så hon åkte med en ganska kraftig duns rakt
ner i golvet och då slog hon ju i ryggen och huvudet.
F: Ja.
J: Så hon gjorde.
F: Mmm. Det är ju så att på Toves kropp så finns det ju en del skador, bland annat i
bakhuvudet. Kan du förklara hur den skadan har uppkommit?
J: Ja jag antar ju att eftersom hon slog i huvudet rätt rejält i golvet och jag vet att det var ett
par duschstänger som låg där och ja, jag lade inte riktigt märke till det men jag vet att dem var
där.
BF: Nu pekar du precis alltså till höger, nej till vänster innanför dörren längs efter väggen ut
mot hallen där.
J: Så hon kan ju ha råkat landa på dem. Jag vet inte.
F: Kan du rita in hur Tove blev liggandes på golvet.
J: Ska jag rita en streckgubbe då?
Förhör med Leshem Jansson, Johanna Tova Wilma; 2023-01-10 13:25 diarienr: 5000-K1226065-22 1019
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
F: Ja du kan rita så vad framgår med ben och huvud då.
J: Eftersom jag stod där så.
BF: Gör ett kryss där du stod tycker jag.
F: Ja precis.
J: Ungefär här. Där någonstans.
F: Och det är mitt för dörren ungefär.
J: Ja och sen stod Tove lite framför mig då ungefär så föll hon ju liksom rakt bakåt så hennes
huvud hamnade någonstans här och sen blev det ju så, så hon hamnade väl så då.
F: Okej så hon ligger med huvudet mot själva, ut mot hallen eller trapphuset?
J: Mmm ja det blir det ju då."
Teckning 10 jan- 23, där JJ ritar ut hur hon själv stod (kryss) och hur Tove föll:
Som sagt axel mot axel ansiktena mot motsatt vädersträck, krokben bakifrån och armen på TTs bröstkorg med ett stadigt tag i axeln längst bort. Då verkligen flyger TT (nästan) upp i luften och landar pladask i golvet. Och beroende på hur hårt JJ tryckt av vid bröstkorgen, ju högre upp kommer TTs ben/fötter att lyfta upp i luften.
Citat:
Ursprungligen postat av Damzzen
Komedin i att läsa hur ni målar upp J som en uträknad torped. Visserligen är hon en mördare som inte vill tala sanning, men att säga att hon är en ond lögnerska som om det är någon slags uträknat förfarande… Dessa tjejer är extremt unga. Ingen vill åka dit, alla ljuger. End of story. Media gillar att bygga upp något intressant och detektiv aktigt, så att ni ska haka och undersöka. Sanningen är snarare den att Johanna har snäppet etn svår gränsdragning med sig själv, men jag tror verkligen inte hennes uttalanden och lögner är uträknade, tvärtom verkar de diffusa och panikartade.
Vad gäller M står det klart att hon inte drivs av sig själv utan snarare andra. Skulle en fjärde person vara där och säga ”nu ringer du polisen Maja” och det var hennes enda order, hade hon förmodligen gjort det. Jag refererar till psykologens uttalande.
Fast det är inte normalt att googla MÅNGA olika sätt att ta död på en ex-vän på. Det är heller inte normalt att anlägga mordbränder, flera stycken dessutom. Och det är inte heller normalt att vaneljuga som JJ gör.
Att konspirera och ljuga om vem som legat med vem.......tja, mer normalt bland yngre tjejer, men det borde ha avtagit i övre tonårsåldern.
Jag tvivlar på mattan, jag vet ju inte vad det var för sorts matta, men troligen var den för kort åt något håll, men framför allt för tung! Även en tunn matta i "rätt" storlek lägger nog på en runt 10 kg......
Som sagt axel mot axel ansiktena mot motsatt vädersträck, krokben bakifrån och armen på TTs bröstkorg med ett stadigt tag i axeln längst bort. Då verkligen flyger TT (nästan) upp i luften och landar pladask i golvet. Och beroende på hur hårt JJ tryckt av vid bröstkorgen, ju högre upp kommer TTs ben/fötter att lyfta upp i luften.
Fast det är inte normalt att googla MÅNGA olika sätt att ta död på en ex-vän på. Det är heller inte normalt att anlägga mordbränder, flera stycken dessutom. Och det är inte heller normalt att vaneljuga som JJ gör.
Att konspirera och ljuga om vem som legat med vem.......tja, mer normalt bland yngre tjejer, men det borde ha avtagit i övre tonårsåldern.
Det är detta som gör att JJ är "ond".
Det är heller inte normalt att fortsätta vara vän med någon som försöker anlägga mordbränder. Eller att hjälpa till att undanröja kroppar efter mord. Man kan argumentera för att det gör Maja om inte ond, så totalt likgiltig för andras lidanden. Det är inte särskilt attraktivt det heller.
Jag tror att man landar fel om man tänker sig att M skulle ha resonerat och agerat som en "normal" tonåring. Hon har sin bakgrund, vissa begränsningar som påverkar till en del, men framför allt påverkan från J.
Att dagligen och stundligen umgås med en sådan hatisk person, vars lösning med alla dryga personer är eliminering, måste ha trubbat av Ms kompass och normaliserat hämndbegreppet.
Den enormt starka bindningen till J och behovet av bekräftelsen från henne har säkerligen också bidragit till en acceptans av bisarra idéer.
Samtidigt är jag inte främmande för tanken att M skulle kunna upplevt Js hämndaktioner som spännande.
För att ha någon liten chans att förstå Ms agerande tror jag att man behöver försöka sätta sig in I hur hon kan ha tänkt. Att utgå ifrån vad som vore mest logiskt och sunt för oss, leder fel eftersom hon bevisligen inte tänker så.
Överlag så är de flesta av oss är ganska moraliserande och fördömande, vi utgår från oss själva och våra värderingar - om hen bara "skärper till sig" blir allt bra. Att dela ut moralkakor är enkelt och självtillfredsställande. Att göra en kraftansträngning och använda sina empatiska förmågor till att bara försöka förstå utan att för den skull acceptera, är långt svårare. Det gör att vi måste konfronteras med våra - ofta cementerade - förutfattade meningar och föreställningar om hur saker och ting är eller borde vara.
Det du tar upp - djupare inlevelseförmåga, acceptans av olikheter och medmänsklighet - är ju själva förutsättningen för att kunna hjälpa någon att växa på ett känslomässigt plan.
Sökandet efter i första hand förståelsen, är också till nytta när det kommer till dynamiken mellan J och M och deras agerande.
Ja, M har helt säkert upplevt det fartfyllda och oförutsägbara livet med J, som ett farligt men kittlande äventyr. Lite som att åka karusell.
Jag tror att man landar fel om man tänker sig att M skulle ha resonerat och agerat som en "normal" tonåring. Hon har sin bakgrund, vissa begränsningar som påverkar till en del, men framför allt påverkan från J.
Att dagligen och stundligen umgås med en sådan hatisk person, vars lösning med alla dryga personer är eliminering, måste ha trubbat av Ms kompass och normaliserat hämndbegreppet.
Den enormt starka bindningen till J och behovet av bekräftelsen från henne har säkerligen också bidragit till en acceptans av bisarra idéer.
Samtidigt är jag inte främmande för tanken att M skulle kunna upplevt Js hämndaktioner som spännande.
För att ha någon liten chans att förstå Ms agerande tror jag att man behöver försöka sätta sig in I hur hon kan ha tänkt. Att utgå ifrån vad som vore mest logiskt och sunt för oss, leder fel eftersom hon bevisligen inte tänker så.
Absolut. Men nånstans måste man dra gränsen för vad en person behöver ansvara för och inte. Vi alla påverkas av omgivningen från att vi föds. Jag har själv skrivit om fenomenet, att när gm isolerar sig, så kan sjuka tankar och idéer frodas eftersom ingen utomstående får möjlighet att ifrågasätta dom. När dom är två, är min övertygelse att båda är lite skruvade från början så att säga. Och det är väl här åsikterna går isår, några tror att J har hjärntvättat M medans jag själv tror att det inte krävdes en hjärntvätt. Möjligen en liten knuff i fel riktning.
Enligt mig visar hon på flera störande tecken. Alltså på ett djupare plan som J inte har något att göra med.