2023-04-14, 13:19
Medlem
Sockerhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Faller domen idag?
Domen faller den 19:e april…
Citera
2023-04-14, 13:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Konversationen finns på sid 210 Aktb 153.

Min postade konversation skedde alltså 14 dagar efter konversationen du postade.

Tack!
Ja, precis.

Jag vet att vi läser in lite olika här, men jag ser en person; Johanna som är mycket drivande i allt, från fest till konfliker och en som är följare, men som dels inte är lika aktiv och som inte heller är ilka konflktsökande, utan mer försöker vara undvikande men också vill vara till lags.

Medan Johanna menar: får se vad som händer (om Tove kommer eftersom JJ har sagt att hon ska med ut) verkar Maja tycka att man kan försöka undvika Tove.

Jag tänker att Maja vet att det lätt uppstår bråk och konflikter, och det vill hon kanske helst undvika. Det genom att de inte måste se till att komma i varnadras närhet.
Citera
2023-04-14, 13:51
Medlem
Finns det ingen sök hitorik i majas telefon? Jj är ju rökt😂😂😂😂
Citera
2023-04-14, 14:12
Medlem
why123s avatar
Jag funderar på M:s sätt att uttrycka sig när hon säger att J och T pratade i lägenheten och
att hon gick och la sig.

Då säger hon något i stil med "det är inte min konflikt" eller "det är inte mitt bråk". Okej! Men det
har väl aldrig hindrat henne tidigare från att blanda sig i. Det låter väldigt långsökt att hon för
första gången inte ska blanda sig i när hon alltid gjort det tidigare.

Sedan det att hon är rädd för J. Det hon var rädd för innan detta var ju inte att J skulle göra henne något
som hon nu försöker få det till. Utan det hon var rädd för var ju att om de började bråka så skulle
hon förlora (vänskaps) relationen med J. För den var oehört viktig så det var det hon bekymrade sig
för.. Inget var viktigare för henne än att ha J som vän det framgår tydligt i förhören med hennes
föräldrar.

Sedan att hon inte ville att J skulle vara närvarande när hon vittnade. Det förstår jag! Hon visste att
J hade läst FUP. Hade jag snackat så mycket skit om min bästa vän, fullständig irrelevanta saker
hade jag inte heller velat ha vännen närvarande. Jag hade skämts.

Det enda hon inte berättat om är vad som faktiskt hände den natten...
Citera
2023-04-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagmottelassie
Det är klart att det finns
Citera
2023-04-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det tror jag absolut. Dock tror jag inte att hon tyckte att det var ok, även om hon var närvarande och kanske höll utkik. Om J sagt åt henne att tända på, tror jag faktiskt att hon skulle vägrat.

Tycker ändå du resonerar lite tokigt när du skriver att hon har/har haft en moralisk gräns vid risk att någon ska dö när hon faktiskt var införstådd och även involverad inledningsvis i branden vid dörren 10 månader innan. Inte ett enda dokumenterat försök har M gjort för att förhindra J s planer. En naturlig fråga för M att ställa hade kunnat vara, har du tänkte igenom det här? T bor ju inte ens kvar i stan, vad händer om hela lägenheten skulle brinna ner? Har du tänkt på att andra kan skadas?

J har månader innan mordet skrivit hattexter om T, skrattat åt bildspel som innehåller alla personer J hatar, J har googlat bara veckor innan mordet på griftefrid och hur man bränner inne någon. Växte en konkret plan återigen fram efter T kom tillbaks till Vetlanda? Med tanke på att M både var informerad och inräknad i planeringen av branden så vore det konstigt om M går i tron att allt är frid och fröjd dom emellan när alla andra vet att J hatar T.

Jag anser det självklart att M var medveten om att T utsattes för en livsfarlig risk när hon följde med till Js lägenhet. 30 Min innan hade dom varit i fysiskt handgemäng. J var upprörd och när hon är upprörd är hon livsfarlig!
Citera
2023-04-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
När kommer domen? Kikat på framsidan och lite överallt men hittar fan det inte, den avslutades på en fredag, idag 2v väl?
19/ 4
Citera
2023-04-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
När kommer domen? Kikat på framsidan och lite överallt men hittar fan det inte, den avslutades på en fredag, idag 2v väl?
Nej den avslutades torsdagen för två veckor sedan
Citera
2023-04-14, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att de trädde på sopsäckar innan de bar ner kroppen
det låter konstigt om de inte gjorde det med tanke på att dölja utifall de skulle bli påkommna
M lögner är så genomskinliga

Nu minns inte jag vad J sagt om när de täckte T med sopsäckar
Ja det gjorde dom
Citera
2023-04-14, 14:26
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Jag tror HK är glad att han slipper JJ

Hur många killar har JJ haft egentligen ?
Har A* eller Johanna varit intresserade av varandra?
Nej, aldrig någonsin

Johanna har inte varit intresserad av Albin?
Nej, aldrig hört något om det
Filip .. verkar hon vara intresserad utav
Typiskt en "Fili" typ av tjej den där JJ.

Johanna har möjligtvis svårt med mat och mycket annat eller ?
Citera
2023-04-14, 14:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag uppfattar det som att de står sida mot sida, axel mot axel (ex JJs vänstra axel mot TTs vänstra axel), de står i motsatt rikting mot varandra, s a s (kan stämma med att TT är på väg ut ur badrummet, JJ på väg in).

JJ tar sitt vänstra ben bakom TTs vänstra ben (eller båda TTs ben, slår undan benen) och JJs arm (vänster arm) på TTs bröstkorg/nära halsen/axelhöjd och trycker till, alltså trycker till på TTs bröstkorg/axlar och ben samtidigt.

Jag får inte riktigt ihop hur Tove faller i förhållande till hur Johanna står. Jag tror inte på hennes beskrivning.

Det börjar forma sig en misstanke i mitt bakhuvud runt vad JJ säger här, och det är att hon precis som när grannen reagerar på dunsarna, så håller sig Johanna nära sanningen, men hon byter ut bara personerna. En vanelögnerska som vet hur man bäst ljuger?

Så kanske det i det här fallet, där JJ plötsligt i rätten nu bestämt sig (lämpligt) att fällningen skedde nästan direkt efter att de kommit in i lgh, vid en rundvandring.

Det passar bättre för att det inte ska verka som att JJ är iskall i sitt agerande, genom att tio minuter efter att Tove dött, kunna agera blixtsnabbt och efftektivt, men också för att hon inte kan hitta en lämplig ursäkt för att hon och Tove är i badrummet (Maja)?

Ett scenrario som jag tror är det mest troliga är att Tove är på väg hem, och Johanna som ser sin chans, lockar in Tove i badrummet genom att säga ungefär; men du har ju inte sett badrummet ännu?

Och Johanna som går in bakom henne blockerar dörröppningen, varpå Tove säger just orden; Men här finns inget att se, och Johanna försöker stänga dörren och Tove klämmer fingrarna. Allt är alltså planerat från denna stund, och inte alls så att Johanna brusar upp för att Tove är oartig och knuffas.

Tvärtom försöker allstå Tove komma ut och känner att något illavarslande är i görningen och säger; vad fan håller du på med? När hon inte kommer ut.

Och nu fäller JJ Tove baklänges, genom att ta armen runt halsen och knäa henne, och hon faller ner. Jag har så svårt att få in detta fall pladask baklänges med JJs beskrivning, även knäandet.

Och här tror jag att Johanna kan ha tagit tag om Toves huvud och dunkat det i golvet. Så först en dunk när Tove faller ner och sedan ett par tr dunsar till när Johanna bankar huvudet i golvet.

Upprepar citatet från Expressen på nytt nedan.
Här har vi bara ett utdrag från direktrapporteringen och vi har inte hela förhöret med som helhet.

Det jag reagerar på är hur hon säger att Toves axel kommer åt henne i bröstkorgen, vilket ju är framifrån. Och sen säger JJ att hon tar sitt ben bakom Toves ben.
Jag förmodar att det är det här som Maja förklarar som knäar, men när man läser vad JJ säger i rätten låter det inte riktigt så?

https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/

Om man kollar vad JJ säger i förhören:

Vid erkännandet 30/12- 22

https://imgur.com/a/p6MkEo0

10 Jan- 23

A 153/1019 ff

Teckning 10 jan- 23, där JJ ritar ut hur hon själv stod (kryss) och hur Tove föll:

https://imgur.com/a/p6MkEo0
Citera
2023-04-14, 15:09
Medlem
colis avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Annakondan77
Det är klart att det finns

Var är Toves telefon egentligen??
Går den verkligen inte att hitta?

Den som Maja slängde ut genom passagerarfönstret från bilen under natten de dumpade kroppen.
Där var i alla fall Maja den aktiva och gjorde sig av med Ts telefon.

JJ tog med sin telefon i bilen, men MH var förutseende(?) nog att lämna sin hemma hos JJ.
MH lyste med JJs telefon i skogen så de kunde se vad de gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in