2023-04-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det där om matlan har jag missat. Säger hon det i FUP?

Ja förhörsledarna frågar om en matta som låg konstigt placerad i lägenheten. J svarar då att hon(/de?) först försökte rulla in Tove i mattan för att kunna transportera ut kroppen genom trapphuset, men att det inte fungerade. Då tog hon/de? ett lakan istället.

Mattan i sig är nog inte så intressant ur forslingssynpunkt eftersom den inte användes.
Men jag tänker att OM M sov när J var på McD och inte såg någon kropp när hon vaknade, så har ju alla diskuterat var J gömt kroppen, förrådet, walk-in-closet tex. Då tror jag att mattan kunnat användas en kort stund som gömställe, även om den inte fungerade att bära ut via trapphuset till bilen senare.
Citera
2023-04-14, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
2021-08-20
J skriver ” Ja, men d klart du ska säga vad du tänker o känner! Men ja har såklart kollat runt o frågat om vi kan va hos nån annan först, julie macke Tobbe o några men de kunde nt så d drf d fick bli hos mig som vanligt o då fick ja tänka om lite eftersom d e så trångt här 😑 imorn har ja sagt t tove att ja ska med ut, får se vad som händer men hoppas du ska med ut!”

M svarar ”Nej jag vet men det är ba en känslig sak för mig ❤️ men Aa vi kan ju försöka undvika Tove så mycket som möjligt imon 😑

J svarar ”Ja asså hon skrev t mig o sa att hon hade fått me några av grabbarna o ja vill verkligen träffa dem samt att ja ksk nt just vill gå ut imorn men ja vill hitta på nått, så d fick bli att ja sa att jag hänger på där när tove skrev. Men om ni e på så blir det kul!

J skiver ”Ska man liksom skita i o träffa tove o albin för o slippa tove el ska man offra o se tove för o träffa albin?🫤

6/8- 21 skriver Maja till Tove på Snap, det är ju bara ett par veckor innan:

A 153/346 ff

"Tja! Har du tid och lust att köpa alkohol till mig? (emoji)"

Och Tove svarar:

"Asså jag är ledsen men jag vill gärna inte köpa ut alkohol till personer under 18(emoji) hade du varit över 18 hade det inte varit några som helst probelm!"

"Tove Tönnies
Konversation med Tove
En konversationstråd påträffas med Tove Tönnies över applikationen Snapchat.
Den är daterad mellan 2020-10-03 fram till och med 2021-08-20. Innehåller totalt 40
meddelanden.
Protokoll Analys av extrahering BG117070-1 Maja, 2022-11-25 10:14 diarienr: 5000-K1226065-22 346
Krimfup.se
Förundersökningsprotokoll på nätet
9 (10) K1226065-22
Bedöma av innehållet i konversationen har tonen varit god mellan Maja och Tove. Det
har inte diskuterats några privata saker eller gett uttryck för någon nära relation mellan
dom, snarare ytlig. Det har förekommit en hel del prat om fester och inbjudningar m.m.
Vid något tillfälle har Maja dessutom frågat om Tove kan köpa ut alkohol till henne då
hon vari minderårig
."

Var hittade du "din konversation " någonstans?
Citera
2023-04-14, 11:02
Medlem
sybels avatar
Citat:
Kom på en annan sak efter att ha gått igenom J och M s datatrafik.

Om M skulle vara oskyldig till mordet och blivit väckt enbart för att hjälpa bära T, så borde J vara nervös över att M ska berätta vad hon sett. J borde så fort som möjligt dagen efter vilja komma i kontakt med M för att kolla status på henne och se till så hon inte berättat nåt.

Det har skett mängder av förfrågningar om vart T tagit vägen under dagen och pådraget drar igång redan på förmiddagen, men det dröjer fram tills 18:00 då J kontaktar M för att åka till Illharjen och där kommer dom fram till vad som ska sägas.
M var på plats och i a f delaktig I efterspelet, alltså skyldig till brott, så att J skulle vara orolig att M skulle gola tror inte jag. M var smartare än så.

Jag tror att M sov en stund medan J och T satt i köket och att det gav idén till att M skulle sovit sig igenom hela förloppet.
Då var det sant att hon sov och lätt att komma ihåg. Att hon sov hela tiden, tror jag att hon själv kom på. Det var enklaste sättet att komma undan allt och ingen risk att hon skulle trassla in sig i några lögner.
Citera
2023-04-14, 11:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, ja. Att M helt skulle sakna initiativförmåga var fel uttryckt av mig. Jag tror inte att hon är någon nickedocka som bara gör vad andra säger. Och jag tror definitivt att hon har åsikter om allt som berör henne. Jag ser inte henne som något menlöst mähä på något vis, även om mina inlägg kanske kan uppfattas så, men som motsatsen till en "doer".

Att se olika tolkningsmöjligheter och förklaringar innebär inte att försvara eller att frånta ansvar.
Håller med. Jag ser hennes snarare som senfärdig i handlingar än att hon är initiativlös. Ofta hinner andra före, och då uppfattas hon som en följare. Särskilt gäller det en så snabb och initiativrik person som Johanna. Men för mig innebär det inte att man ska tolka Maja som att hon är motståndare till det Johanna initierar, bara att Johanna var snabbare att föreslå och genomföra. Maja hänger på, inte alls motvillig utan hon är på.
Citera
2023-04-14, 11:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Ja förhörsledarna frågar om en matta som låg konstigt placerad i lägenheten. J svarar då att hon(/de?) först försökte rulla in Tove i mattan för att kunna transportera ut kroppen genom trapphuset, men att det inte fungerade. Då tog hon/de? ett lakan istället.

Mattan i sig är nog inte så intressant ur forslingssynpunkt eftersom den inte användes.
Men jag tänker att OM M sov när J var på McD och inte såg någon kropp när hon vaknade, så har ju alla diskuterat var J gömt kroppen, förrådet, walk-in-closet tex. Då tror jag att mattan kunnat användas en kort stund som gömställe, även om den inte fungerade att bära ut via trapphuset till bilen senare.
Mattan låter mer troligt än förrådet, ja.
MEN jag kan inte dra mig till minnes att jag läst att de hittade spår av T på den.
Citera
2023-04-14, 11:20
Avslutad
Citat:
Kom på en annan sak efter att ha gått igenom J och M s datatrafik.

Om M skulle vara oskyldig till mordet och blivit väckt enbart för att hjälpa bära T, så borde J vara nervös över att M ska berätta vad hon sett. J borde så fort som möjligt dagen efter vilja komma i kontakt med M för att kolla status på henne och se till så hon inte berättat nåt.

Det har skett mängder av förfrågningar om vart T tagit vägen under dagen och pådraget drar igång redan på förmiddagen, men det dröjer fram tills 18:00 då J kontaktar M för att åka till Illharjen och där kommer dom fram till vad som ska sägas.
Mycket sant!! J visar ingen oro för att Maja ska berätta om ett mord som J precis har utfört. M skulle ju kunna ha varit ett psykiskt vrak som hade kunnat bryta ihop framför sina föräldrar eller A, som ju kontaktar henne. Det talat starkt för att M inte är så chockad och apatisk inför mordet som hon vill göra gällande.
Citera
2023-04-14, 11:23
Medlem
Jodå så att ee....
Citera
2023-04-14, 11:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Håller med. Jag ser hennes snarare som senfärdig i handlingar än att hon är initiativlös. Ofta hinner andra före, och då uppfattas hon som en följare. Särskilt gäller det en så snabb och initiativrik person som Johanna. Men för mig innebär det inte att man ska tolka Maja som att hon är motståndare till det Johanna initierar, bara att Johanna var snabbare att föreslå och genomföra. Maja hänger på, inte alls motvillig utan hon är på.
Ja, din formulering är bättre än min men vi menar detsamma.

Jag tror att det krävs väldigt stort motstånd för att M ska säga nej. Det är enklare att säga ja, även då hon är mindre entusiastisk. Lite av att följa minsta motståndets lag, utan att för den skull vara viljelös.

Den tilltänkta branden hos Julia, tror jag speglar M ganska bra. Hon ville absolut inte vara med, men hon förmådde sig inte att säga nej. I stället bad hon en bön och hoppades att det skulle lösa sig till det bästa på något vis.
Citera
2023-04-14, 11:29
Medlem
Citat:
2021.

Från 2021 tills att dom blev gripna har dom skickat och skrivet ca 4000 genom iMessage och Snapchat.

Tack!

Visar att denna kvinna (tjej) sedan minst ett år tillbaka gått mer eller mindre i JJ.s ledband, alltså en livsfarlig individ som inte kan tycka/tänka själv.

Hon har som jag tror varit delaktig i mordet, jag tror fortfarande att T var på toa innan hon skulle gå hem, JJ/MH var utanför dörren, skulle ev läsa i TT.s telefon och försökte spärra dörren. När TT fick en glipa där så klämdes hennes hand. JJ fick tag på TT och hon gick i "backen". Båda MGM hjälps åt att ta död på TT i badrummet.

Tillägg: Hur kan någon som är helt oskyldig visa sig vara så kall i rättegången är TT.s anhöriga sitter? Varför visar MH ingen medkänsla, vänder sig till dessa och är väldigt ledsen? Kanske något med gudstro att göra... hon har redan bett om att få sina synder förlåtna?
Senast redigerad av Tufsankatt 2023-04-14 kl. 11:36.
Citera
2023-04-14, 11:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, din formulering är bättre än min men vi menar detsamma.

Jag tror att det krävs väldigt stort motstånd för att M ska säga nej. Det är enklare att säga ja, även då hon är mindre entusiastisk. Lite av att följa minsta motståndets lag, utan att för den skull vara viljelös.

Den tilltänkta branden hos Julia, tror jag speglar M ganska bra. Hon ville absolut inte vara med, men hon förmådde sig inte att säga nej. I stället bad hon en bön och hoppades att det skulle lösa sig till det bästa på något vis.
Fast det där är helt obekräftade uppgifter som enbart kommer från M och som naturligtvis måste ses i ljuset av att det kan komma för att hon slänger Johanna under bussen för att komma lindrigare undan själv.

Vad hindrar att hon var med? Hon var med på skadegörelsen av bilen, vad hindrar att hon var med på detta? Vad finns det för bevis för att Maja haft invändningar mot Johannas agerande? Man har inte hittat någon som hon anförtrott detta åt, inga egna anteckningar eller dyl om vånda - inget. Det hindrar inte att det kan ha varit så, men det kan lika gärna INTE ha varit så.
Citera
2023-04-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Hördes de inte på morgonen när Ts kille smsade M o M smsade J om vad hon skulle svara ? Och att de skickade fula snaps till varann ,eller var det efter illharjen .

Hade någon av dem börjat läsa här eller om Ts försvinnande innan de blev arresterade ?

Det var på kvällen (22:45 ) som J skickade den mindre smickrande selfien till M som borde användas till hennes kommande wikipedia sida.
Citera
2023-04-14, 11:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mycket sant!! J visar ingen oro för att Maja ska berätta om ett mord som J precis har utfört. M skulle ju kunna ha varit ett psykiskt vrak som hade kunnat bryta ihop framför sina föräldrar eller A, som ju kontaktar henne. Det talat starkt för att M inte är så chockad och apatisk inför mordet som hon vill göra gällande.
Jag tror att hon "stängde av" och inte ville tänka på det.
När hon blev konfronterad, sa hon att hon sov, inget visste och stannade kvar i sin bubbla, en ren försvarsmekanism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in